Vi håller som bäst på med lite research inför ombyggnaden av nya hojen.
Sprang i samband med det på den här lilla introduktionen av Michael Dunlops CBR600 som han vann supersport-racet med på TT 2013. Tänkte att filmen kanske skulle kunna vara intressant för fler att ta del av.
http://www.youtube.com/watch?v=ELF4Kg54aG0
Fin hoj men 15000 pund för elektronik/traction control är ju som hittat...
En riktig (läs: fattig
) man sätter en ära i att själv köra sin motorcykel runt Isle of Man, istället för att ta hjälp av ABS, TC, LC, WC (nix, inte vattenklosett som avses) och allehanda andra elektroniska förarassisterande hjälpsystem som man kan lasta ner en MC med. Om man nu ska bevisa för sig själv att man kan hantera utmaningen i att köra hoj på världens svåraste racerbana så ska det väl banne mig också vara upp till mig själv som pilot att hantera ALLA parametrar i körningen.
Jag må vara "old school" men förarassisterande elektronik är i mitt tycke inget annat än ren doping som får dig som chaufför att framstå som bättre än vad du i själva verket är. Det hör hemma på gatan där det kan motiveras ur en säkerhetsaspekt för folk som saknar förmåga eller möjlighet att träna körteknik i den omfattning som krävs för att framföra en MC på ett säkert sätt. Där fyller elektroniken en bra funktion.
På bana borde det sportsliga premieras genom att prioritera förarskickligheten på bekostnad av förarassisterande elektronik som maskerar diverse felmanövrar och dåliga mänskliga beslut. Kör man racerbana så borde man väl göra det för att utveckla sin körtalang, inte för att bli runtskjutsad av någon fjollig processor som tänker och fattar besluten år dig. Då kan man hellre ställa sig i kön till Balder eller någon annan av Lisebergs åkattraktioner...
Det borde vara en hederssak för varje äkta racerförare (eller "true racer" som Mozz uttrycker det) att manövrera sin egen knarr!
(Har jag förresten nämnt att jag föddes som en hopplöst "old fashioned guy"...
)
På återhörande!
/Björn