bg
"Probably the best Bear in the world"
I'm a Metzelerman!!!
Nedan följer en liten ”bakom kulissen-historia” om hur ännu en viktig pusselbit i Isle of Man-projektet trillade på plats tack vare en del tur och att rätt människor engagerat sig lite extra för att saker och ting ska bli så bra som möjligt i siktet mot Isle of Man…
Försäsongsträningen på ett tidvis soligt Slovakia Ring förra veckan bjöd på möjligheten att bekanta sig med både den nya hojen och de nya däcken. Kåporna var ännu "försäsongsvita" men skickades på lack efter hemkomsten i tisdags. En utförligare träningsrapport följer så fort tid finnes att författa den...
För några veckor sedan blev det äntligen klart för mig med dealen gällande den kanske enskilt mest betydelsefulla faktorn för framgångsrik MC-körning, oavsett om vi pratar bana eller landsvägsåkning. Det gäller såklart däcken som utgör den enda kontaktpunkten mellan hojen och underlaget. Om jag inte missminner mig så fick jag en gång lära mig att denna kontaktyta inte är mycket större än plånet på en tändsticksask (moderna bakdäck har dock betydligt större anlägningsyta än så) och om man betänker att denna begränsade yta ska hantera både g-krafter och hästkrafter, såväl som väta och stora variationer i underlag, så inser man raskt att däcken har ett svettigt jobb att utföra i uppdraget att hålla ekipaget på rätt köl.
I roadracingsammanhang, åtminstone i de stora fyrtaktsklasserna på 600cc eller 1000cc, är däckskontot en betydande utgiftspost. Förare med ambitioner att hålla sig i topp på exempelvis SM-nivå måste kallt räkna med att tvingas förbruka ungefär 2 omgångar nya däck (=2 fram och 2 bak) per tävlingshelg. Då bygger den ekvationen ändå på att man kan använda begagnade däck från förra tävlingshelgen under fredagsträningen och någon av tidsträningarna. För de lyckligt lottade med däckssupport kan en helg med mycket körtid på banan säkerligen betyda att man eldar upp både fyra och fem bakdäck om man strävar efter att pusha gränserna framåt vid varje körpass. Det är lite individuellt beroende på körstil hur styrkeförhållandet ser ut mellan utslitna bakdäck konta framdäck, men själv brukar jag oftast göra av med två bakdäck på ett framdäck.
Det är min uppfattning att de flesta etablerade däcktillverkarna nuförtiden tillhandahåller ändamålsenliga däck beroende på kundernas körvanor och motorcykelval. I min ambition att smida en så stark kedja som möjligt i förverkligandet av mina Isle of Man-drömmar, har det förutom en bra motorcykel emellertid också varit lika viktigt att hitta däcket som har det där lilla extra som utmaningarna runt The Mountain Course kräver. Senast jag tävlade på Isle of Man 2012 valde jag att köra på Pirelli eftersom det var ett förlåtande däck, och dessutom mest prisvärt i den säsongens utbud för mig som betalade allt ur egen ficka.
Inför satsningen 2014 har dock mina förutsättningar förändrats en smula och i vintras fick jag kontakt med den gamle toppåkaren i SS600-klassen på 90-talet, Martin Johansson, som numera är Metzeler/Pirelli-representant. Han avslöjade för mig att Metzeler insett värdet av real roadracingens unika möjligheter att utveckla däck som klarar av att svara upp mot verklighetens breda spektrum av olika asfaltsunderlag, såväl som sol, regn och upptorkande väder. Metzeler inledde därför ifjol en specifik Isle of Man-satsning, med bl.a. Tyco-Suzuki som ett av toppteamen, och fjolårets experimentdäck för ön ska till i år ha blivit tillgängliga för oss privatförare. Martin, som uppenbarligen har kvar racinghjärtat på rätta stället, har under våren engagerat sig personligen i att försöka hitta ett sätt att via den nya Pirelli/Metzeler-importören DBC, kunna se till så att jag får tillgång rätt däck när det väl blir dags för Manx GP i augusti.
För att få möjligheten att köra in mig på däckens egenskaper under vår och försommar damp det ner en laddning Metzeler Racetec tillsammans med några Pirellidäck för att jag ska kunna jämföra skillnaderna (Pirelli äger nämligen Metzeler för dem som inte visste det och det sker en kontinerlig korsbefruktning mellan märkena) precis innan avfärd till mitt träningsläger i Slovakien för snart två veckor sedan.
Självklart har jag kommit ihåg att fråga Martin vad mina läsare i tråden här på Sporthoj.com får ut av det här sammarbetet... Gemensamt kom vi fram till att Martin skulle förse mig med lite aktuella däcktryckstabeller och annat smått och gott i informationsväg. Min tanke är därför att jag gärna delar med mig allteftersom jag bygger upp mina erfarenheter av däcken och efter bästa förmåga försöker hjälpa till med lite förslag på lufttryck och eventuellt fjädringsintällningar för behövande bandagsåkare som jag springer på ute i depåerna i sommar. Förutom tävlingshelgerna har jag bl.a. planerat att köra ett par helger med SMC och dessutom ytterligare några banträffar och därför vill jag passa på att flagga för att den som känner ett behov av att snacka lite däck inte ska vara rädd för komma fram och hälsa om vi råkar befinna oss på samma ställe under säsongen.
https://www.youtube.com/watch?v=TJyA-kAYkOY
En liten film som visar att Metzeler menar allvar och lite om hur de tänkt när de utvecklat sina real roadracing-däck kan väl vara på sin plats i det här sammanhanget.
På återhörande!
/Björn
Nedan följer en liten ”bakom kulissen-historia” om hur ännu en viktig pusselbit i Isle of Man-projektet trillade på plats tack vare en del tur och att rätt människor engagerat sig lite extra för att saker och ting ska bli så bra som möjligt i siktet mot Isle of Man…
Försäsongsträningen på ett tidvis soligt Slovakia Ring förra veckan bjöd på möjligheten att bekanta sig med både den nya hojen och de nya däcken. Kåporna var ännu "försäsongsvita" men skickades på lack efter hemkomsten i tisdags. En utförligare träningsrapport följer så fort tid finnes att författa den...
För några veckor sedan blev det äntligen klart för mig med dealen gällande den kanske enskilt mest betydelsefulla faktorn för framgångsrik MC-körning, oavsett om vi pratar bana eller landsvägsåkning. Det gäller såklart däcken som utgör den enda kontaktpunkten mellan hojen och underlaget. Om jag inte missminner mig så fick jag en gång lära mig att denna kontaktyta inte är mycket större än plånet på en tändsticksask (moderna bakdäck har dock betydligt större anlägningsyta än så) och om man betänker att denna begränsade yta ska hantera både g-krafter och hästkrafter, såväl som väta och stora variationer i underlag, så inser man raskt att däcken har ett svettigt jobb att utföra i uppdraget att hålla ekipaget på rätt köl.
I roadracingsammanhang, åtminstone i de stora fyrtaktsklasserna på 600cc eller 1000cc, är däckskontot en betydande utgiftspost. Förare med ambitioner att hålla sig i topp på exempelvis SM-nivå måste kallt räkna med att tvingas förbruka ungefär 2 omgångar nya däck (=2 fram och 2 bak) per tävlingshelg. Då bygger den ekvationen ändå på att man kan använda begagnade däck från förra tävlingshelgen under fredagsträningen och någon av tidsträningarna. För de lyckligt lottade med däckssupport kan en helg med mycket körtid på banan säkerligen betyda att man eldar upp både fyra och fem bakdäck om man strävar efter att pusha gränserna framåt vid varje körpass. Det är lite individuellt beroende på körstil hur styrkeförhållandet ser ut mellan utslitna bakdäck konta framdäck, men själv brukar jag oftast göra av med två bakdäck på ett framdäck.
Det är min uppfattning att de flesta etablerade däcktillverkarna nuförtiden tillhandahåller ändamålsenliga däck beroende på kundernas körvanor och motorcykelval. I min ambition att smida en så stark kedja som möjligt i förverkligandet av mina Isle of Man-drömmar, har det förutom en bra motorcykel emellertid också varit lika viktigt att hitta däcket som har det där lilla extra som utmaningarna runt The Mountain Course kräver. Senast jag tävlade på Isle of Man 2012 valde jag att köra på Pirelli eftersom det var ett förlåtande däck, och dessutom mest prisvärt i den säsongens utbud för mig som betalade allt ur egen ficka.
Inför satsningen 2014 har dock mina förutsättningar förändrats en smula och i vintras fick jag kontakt med den gamle toppåkaren i SS600-klassen på 90-talet, Martin Johansson, som numera är Metzeler/Pirelli-representant. Han avslöjade för mig att Metzeler insett värdet av real roadracingens unika möjligheter att utveckla däck som klarar av att svara upp mot verklighetens breda spektrum av olika asfaltsunderlag, såväl som sol, regn och upptorkande väder. Metzeler inledde därför ifjol en specifik Isle of Man-satsning, med bl.a. Tyco-Suzuki som ett av toppteamen, och fjolårets experimentdäck för ön ska till i år ha blivit tillgängliga för oss privatförare. Martin, som uppenbarligen har kvar racinghjärtat på rätta stället, har under våren engagerat sig personligen i att försöka hitta ett sätt att via den nya Pirelli/Metzeler-importören DBC, kunna se till så att jag får tillgång rätt däck när det väl blir dags för Manx GP i augusti.
För att få möjligheten att köra in mig på däckens egenskaper under vår och försommar damp det ner en laddning Metzeler Racetec tillsammans med några Pirellidäck för att jag ska kunna jämföra skillnaderna (Pirelli äger nämligen Metzeler för dem som inte visste det och det sker en kontinerlig korsbefruktning mellan märkena) precis innan avfärd till mitt träningsläger i Slovakien för snart två veckor sedan.
Självklart har jag kommit ihåg att fråga Martin vad mina läsare i tråden här på Sporthoj.com får ut av det här sammarbetet... Gemensamt kom vi fram till att Martin skulle förse mig med lite aktuella däcktryckstabeller och annat smått och gott i informationsväg. Min tanke är därför att jag gärna delar med mig allteftersom jag bygger upp mina erfarenheter av däcken och efter bästa förmåga försöker hjälpa till med lite förslag på lufttryck och eventuellt fjädringsintällningar för behövande bandagsåkare som jag springer på ute i depåerna i sommar. Förutom tävlingshelgerna har jag bl.a. planerat att köra ett par helger med SMC och dessutom ytterligare några banträffar och därför vill jag passa på att flagga för att den som känner ett behov av att snacka lite däck inte ska vara rädd för komma fram och hälsa om vi råkar befinna oss på samma ställe under säsongen.
https://www.youtube.com/watch?v=TJyA-kAYkOY
En liten film som visar att Metzeler menar allvar och lite om hur de tänkt när de utvecklat sina real roadracing-däck kan väl vara på sin plats i det här sammanhanget.
På återhörande!
/Björn
Last edited: