ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
I'm a Metzelerman!!!

Nedan följer en liten ”bakom kulissen-historia” om hur ännu en viktig pusselbit i Isle of Man-projektet trillade på plats tack vare en del tur och att rätt människor engagerat sig lite extra för att saker och ting ska bli så bra som möjligt i siktet mot Isle of Man…:)

IMG_3241.jpg
Försäsongsträningen på ett tidvis soligt Slovakia Ring förra veckan bjöd på möjligheten att bekanta sig med både den nya hojen och de nya däcken. Kåporna var ännu "försäsongsvita" men skickades på lack efter hemkomsten i tisdags. En utförligare träningsrapport följer så fort tid finnes att författa den...


För några veckor sedan blev det äntligen klart för mig med dealen gällande den kanske enskilt mest betydelsefulla faktorn för framgångsrik MC-körning, oavsett om vi pratar bana eller landsvägsåkning. Det gäller såklart däcken som utgör den enda kontaktpunkten mellan hojen och underlaget. Om jag inte missminner mig så fick jag en gång lära mig att denna kontaktyta inte är mycket större än plånet på en tändsticksask (moderna bakdäck har dock betydligt större anlägningsyta än så) och om man betänker att denna begränsade yta ska hantera både g-krafter och hästkrafter, såväl som väta och stora variationer i underlag, så inser man raskt att däcken har ett svettigt jobb att utföra i uppdraget att hålla ekipaget på rätt köl.

I roadracingsammanhang, åtminstone i de stora fyrtaktsklasserna på 600cc eller 1000cc, är däckskontot en betydande utgiftspost. Förare med ambitioner att hålla sig i topp på exempelvis SM-nivå måste kallt räkna med att tvingas förbruka ungefär 2 omgångar nya däck (=2 fram och 2 bak) per tävlingshelg. Då bygger den ekvationen ändå på att man kan använda begagnade däck från förra tävlingshelgen under fredagsträningen och någon av tidsträningarna. För de lyckligt lottade med däckssupport kan en helg med mycket körtid på banan säkerligen betyda att man eldar upp både fyra och fem bakdäck om man strävar efter att pusha gränserna framåt vid varje körpass. Det är lite individuellt beroende på körstil hur styrkeförhållandet ser ut mellan utslitna bakdäck konta framdäck, men själv brukar jag oftast göra av med två bakdäck på ett framdäck.

Det är min uppfattning att de flesta etablerade däcktillverkarna nuförtiden tillhandahåller ändamålsenliga däck beroende på kundernas körvanor och motorcykelval. I min ambition att smida en så stark kedja som möjligt i förverkligandet av mina Isle of Man-drömmar, har det förutom en bra motorcykel emellertid också varit lika viktigt att hitta däcket som har det där lilla extra som utmaningarna runt The Mountain Course kräver. Senast jag tävlade på Isle of Man 2012 valde jag att köra på Pirelli eftersom det var ett förlåtande däck, och dessutom mest prisvärt i den säsongens utbud för mig som betalade allt ur egen ficka.

Inför satsningen 2014 har dock mina förutsättningar förändrats en smula och i vintras fick jag kontakt med den gamle toppåkaren i SS600-klassen på 90-talet, Martin Johansson, som numera är Metzeler/Pirelli-representant. Han avslöjade för mig att Metzeler insett värdet av real roadracingens unika möjligheter att utveckla däck som klarar av att svara upp mot verklighetens breda spektrum av olika asfaltsunderlag, såväl som sol, regn och upptorkande väder. Metzeler inledde därför ifjol en specifik Isle of Man-satsning, med bl.a. Tyco-Suzuki som ett av toppteamen, och fjolårets experimentdäck för ön ska till i år ha blivit tillgängliga för oss privatförare. Martin, som uppenbarligen har kvar racinghjärtat på rätta stället, har under våren engagerat sig personligen i att försöka hitta ett sätt att via den nya Pirelli/Metzeler-importören DBC, kunna se till så att jag får tillgång rätt däck när det väl blir dags för Manx GP i augusti.

För att få möjligheten att köra in mig på däckens egenskaper under vår och försommar damp det ner en laddning Metzeler Racetec tillsammans med några Pirellidäck för att jag ska kunna jämföra skillnaderna (Pirelli äger nämligen Metzeler för dem som inte visste det och det sker en kontinerlig korsbefruktning mellan märkena) precis innan avfärd till mitt träningsläger i Slovakien för snart två veckor sedan.

Självklart har jag kommit ihåg att fråga Martin vad mina läsare i tråden här på Sporthoj.com får ut av det här sammarbetet...;) Gemensamt kom vi fram till att Martin skulle förse mig med lite aktuella däcktryckstabeller och annat smått och gott i informationsväg. Min tanke är därför att jag gärna delar med mig allteftersom jag bygger upp mina erfarenheter av däcken och efter bästa förmåga försöker hjälpa till med lite förslag på lufttryck och eventuellt fjädringsintällningar för behövande bandagsåkare som jag springer på ute i depåerna i sommar. Förutom tävlingshelgerna har jag bl.a. planerat att köra ett par helger med SMC och dessutom ytterligare några banträffar och därför vill jag passa på att flagga för att den som känner ett behov av att snacka lite däck inte ska vara rädd för komma fram och hälsa om vi råkar befinna oss på samma ställe under säsongen.

https://www.youtube.com/watch?v=TJyA-kAYkOY
En liten film som visar att Metzeler menar allvar och lite om hur de tänkt när de utvecklat sina real roadracing-däck kan väl vara på sin plats i det här sammanhanget.:tummenupp



På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Avrostning med BMW-klubben 13 april!

Detta inlägg är ämnat att vara ett stort tack till BMW-klubbens Västra Götalands-avdelning som den 13 april bjöd in mig för att hjälpa dem med vårens avrostning för klubbens medlemmar!

Bakgrunden var denna: I november i fjol hade jag förmånen att få hålla mitt Isle of Man-föredrag i samband med BMW-klubbens nationella funktionärskonferens i Sollentuna. På begäran från uppdragsgivaren inledde jag det föredraget med att berätta lite om hur vi lägger upp våra mc-avrostningar inom polisen och vad vi tycker är viktigt att trycka på ur ett utbildnings- och trafiksäkerhetsperspektiv innan jag kontrasterade det hela med en och en halv timme berusande högfartsorgier från Manx GP…:tungan:D I samband med middagen senare på kvällen fick jag en förfrågan från klubbens lokalavdelning i väst om jag inte kunde tänka mig att hjälpa dem att lägga upp deras avrostning till våren. En sådan fin möjlighet för mig att dela med mig av de kunskaper som jag förvärvat som polisiär mc-instruktör kunde ju inte gå förlorad samtidigt som det skulle innebära en möjlighet att dryga ut racebudgeten med några kronor. En vinn-vinn situation som inte fick försittas och självklart tackade jag ja till erbjudandet.

IMG_0036.jpg
Deltagarna samlades för inskrivning på morgon den 13 april


Sagt och gjort våren gjorde sitt intåg och ett par veckor innan angivet datum träffades jag och några klubbrepresentanter för att lägga fast ramarna. Det beslöts att fokus denna gång skulle läggas på manövergårdskörning och bromsteknik. Genom kontakter hade klubben hittat en lämplig asfaltsyta på innergården till ett företag där vi fick vara för oss själva och utefter de förutsättningarna planerade vi övningarna. Jag vill minnas att BMW-folket av utrymmesskäl begränsat antalet deltagare till 36 st plus eventuella passagerare och så vitt jag förstår var det inga problem att fylla dessa platser. Dessutom var vi ett tiotal funktionärer.

Den 13 april var en solig men blåsig dag i norra utkanten av Göteborg och det kändes gott att se den ena efter den andra hojen rulla in på asfaltsplanen. Det är som alla vet motorcyklarnas utträde ur vinterdvalan som definierar vårens ankomst! BMW-klubben visade sig vara en inkluderande klubb som även tillät en och annan maskin av österländsk härkomst att delta. Roligast var nästan att se en av de numera alltför sällsynta 125cc-åkarna som dykt upp för att avrosta sig. Det är ju viktigt värna återväxten och de grabbar och tjejer som plundrar spargrisen för att ta körkort redan i 16-årsåldern förtjänar verkligen att bemötas med respekt av oss övriga knuttar.:tummenupp Det är en stor uppoffring som många av dem måste göra för att ha råd att förverkliga sina drömmar om mc-kort med sina begränsade gymnasieekonomier!

IMG_0052.jpg
Samtliga deltagare inskrivna och klara vilket gav mig möjligheten att hälsa alla välkomna och lägga upp riktlinjerna för dagen:tummenupp


Efter att alla deltagare skrivits in fick jag möjligheten att hälsa samtliga välkomna och lägga ribban för dagens övningar. Alla hade ju tagit sig dit av egen fri vilja och målet var att alla deltagare skulle tycka att det hade varit mödan värt vid dagens slut. Jag förklarade vikten av att ha kul under dagen samtidigt som de förhoppningsvis skulle känna sig lite säkrare när de åkte hem på eftermiddagen, oavsett vilka förkunskaper de hade haft när de anlände.

IMG_0072.jpg
IMG_0073.jpg
IMG_0093.jpg
Flitiga deltagare nöter på genom de olika övningsstationernas svårigheter...


Efter några timmars slit och svett med övningarna i stationsform blev det dags för den medhavda matsäcken och då passade jag på att pådyvla deltagarna några välmenande råd om fällorna vid landsvägskörning med hjälp av blädderblock och tuschpennor. Därefter återgick vi till de praktiska körgårdsövningarna innan vi skiljdes åt några timmar senare.

IMG_0128.jpg
Lite traditionell katederundervisning (på en blåsig lastbrygga) om landsvägskörningens faror och svårigheter...


Från min horisont var det en särdeles trevlig dag med motiverade elever och god stämning rakt igenom bland både deltagare och funktionärer. Precis så som det ska vara när hojåkare samlas för att umgås med andra ord!

På återhörande!
/Björn

P.S. Tack Ivan för bilderna! D.S.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hoppas inte BG misstycker, här är en annan, nästan lika känd, IoM-förare som även är TV-stjärna. :)

Haha... jag inser att det snart börjar bli svårt för mig att värja mig mot den där liknelsen även om Guy aldrig varit någon idol (frånsett hans sideburns så klart...:crash)

Rent sportsligt har jag högre tankar om gossar som McGuinnes och Cameron Donald t.ex.

Ingen kan ju dock förneka att Guy Martin lyckats medialt och kommersiellt i alla fall. Jag får väl sikta på att försöka köra ifrån honom om jag lyckas ta mig hela vägen till TT våren 2015. Bara för att understryka min poäng om att ju större polisonger man har, ju snabbare blir man...:rolleyes:

För ni måste hålla med om att Guys sideburns har en del outnyttjat kindutrymme kvar att expandera på och det är min fasta övertygelse att detta är det enda som till dags dato förhindrat honom från att ta sin första TT-vinst. Undrar när han ska inse det själv...:D

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Verkar som om jag får fint sällskap den här säsongen...

http://www.tyrepress.com/2014/04/du...al&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Däckbranschen har tydligen ett eget organ som bevakar sådant som är av intresse för dem och vad kan väl vara mer intressant än line-up:en inför årets real roadracingsäsong...:tummenupp

Ska bli spännande att se vad Michael Dunlop kan göra i BMW-sadeln också!

På återhörande!
/Björn
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Grattis till Metzeler-pusselbiten Björn.

I övrigt kan jag bara säga: "Gör som Dunlop, kör Metzeler!" =)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha... jag inser att det snart börjar bli svårt för mig att värja mig mot den där liknelsen även om Guy aldrig varit någon idol (frånsett hans sideburns så klart...:crash)

Rent sportsligt har jag högre tankar om gossar som McGuinnes och Cameron Donald t.ex.

Ingen kan ju dock förneka att Guy Martin lyckats medialt och kommersiellt i alla fall. Jag får väl sikta på att försöka köra ifrån honom om jag lyckas ta mig hela vägen till TT våren 2015. Bara för att understryka min poäng om att ju större polisonger man har, ju snabbare blir man...:rolleyes:

För ni måste hålla med om att Guys sideburns har en del outnyttjat kindutrymme kvar att expandera på och det är min fasta övertygelse att detta är det enda som till dags dato förhindrat honom från att ta sin första TT-vinst. Undrar när han ska inse det själv...:D

På återhörande!
/Björn

Förlåt... :( Nu var det inte så mycket jämförande med personer utan jag hade sett Speed tidigare och hittade TV-serien om kanalbåten när jag kollade Metzelerreklam. Gillade bilderna, innehållet och språket.

Jag har inte vinnarskalle och är inte beroende av adrenalin men lite riskbenägen måste man väl vara som kör sporthoj, och det var en liten risk att kanske minska läsvärdet i sporthojs bästa tråd! :(

Nu lovar jag att bara köra på Metzeler när mina SportSmart tagit slut. :krama

http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Sportec-M7RR.html
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Har läst en hel del i tråden men inte allt.
Hur gör jag om jag vill se Isle if man TT 2014 via nätet?

Funderar starkt på att åka o kolla 2015, var skall man stå o vara?

När Kevin Schwantz säger att "these uys are crazy" så vet man att det blir åka av!!!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har läst en hel del i tråden men inte allt.
Hur gör jag om jag vill se Isle if man TT 2014 via nätet?

Funderar starkt på att åka o kolla 2015, var skall man stå o vara?

När Kevin Schwantz säger att "these uys are crazy" så vet man att det blir åka av!!!

Förlåt för sent svar!
Det är några veckor sedan jag hade tid att sätta mig framför datorn senast.

Gällande hur man bär sig åt för att kolla TT-14 på nätet så är jag tyvärr inte rätt man att svara på det. Datorer är eeeh... inte en naturlig del av min vardag...;) Prova att skapa en separat tråd för den frågan så finns det säkert massor av folk som kan hjälpa dig på traven med sådana frågeställningar.

Beträffande publikplats runt Mountain Course så finns det 6 mil av oändligt spännande och vackra ställen att stå och titta på. Jag tror att du kan åka till ön under tjuga års tid och inte behöva se ett enda race från samma ställe utan att bli besviken. Ska jag nämna en personlig favorit så är det nog i "Bottom of Bray Hill" trots allt. Tänk på att du behöver börja planera och boka din resa redan nu om du vill åka dit redan till 2015. Lycka till med dina reseplaner!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Update!

Hej alla!

Det har varit ganska klent med uppdateringar i tråden den senaste månaden. Det har sin naturliga förklaring i att jag sedan hemkomsten från träningslägret i Slovaken jobbat med andra arbetsuppgifter i Stockholmstrakten. Det har i samband med detta funnits extremt lite tid att ägna åt datorn eftersom de "lediga" helgerna varit väl så fulltecknade som arbetsveckorna.

Helt kort kan jag dock berätta att träningslägret i Slovakien tjänade sitt syfte när det gällde att få upp känslan för hojåkningen med en modern 600:a igen. Banan var fantastiskt trevlig med både snabba och långsamma kurvor. Enda nackdelen var att beläggningen var slät som ett salsgolv vilket inte riktigt spelade mig i händerna ur ett fjädringsperspektiv. Nu var det dock främst för att hitta fartkänslan och finna mig tillrätta med körställningen på hojen som jag var där och ur den aspekten var allt frid och fröjd. Mest glädjande var att min krossade (men numera läkta) vänsterfot höll för påfrestningarna under alla 4 dagarna där nere.

Under min Stockholmsvistelse den senaste tiden har jag haft möjlighet att dessutom ta mig till Sviestad på en tisdagsträning för att prova på att halka omkring i regnet där. Helgen som gick var jag istället Norge och körde en deltävling i Norska Mästerskapen på den eminenta banan Rudskogen. Det var ömsom vin, ömsom vatten men mer om erfarenheterna från den helgen kommer när jag har möjlighet att tanka ur ombordkameran om ett par veckor när jag är tillbaka på hemmaplan

Kommande helg har jag fått möjligheten att dyka upp som gäst för att träffa lite trevliga hojåkare i samband med SMC:s evenemang på Karlskoga motorstadion och deras steg 6 körning där. För egen del hoppas jag hinna klura lite mer på fjädringsinställningarna med erfarenheterna från Rudskogen i bagaget när jag nu får chansen att köra på den svenska bana som kanske är mest landsvägslik i beläggningen.

Jag hoppas som sagt att jag kommer att träffa några av er i samband med SMC-dagarna på Gelleråsen i helgen. Kom jättegärna fram och snacka lite Isle of Man med mig då om ni hinner!

IMG_3230.jpg

På återhörande!
/Björn
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Kul att träffa dig Björn IRL samt dina föräldrar som ställer till fullo för din satsning, och få med sig en tröja som minne. Klart ödmjuk och tänkande kille, STORT LYCKA TILL när det bär iväg i augusti.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Hej Björn! Du pratade förut om merchandiceprodukter, Men sen hörde man ingenting om dom. Så helt plötsligt så ser man massa bilder på forumet på helfräna tröjor:). Men vi som inte har har varit på någon bana, hur får vi tag på dom?
Glöm inte bort oss här i tråden som vill ha BG tröjor:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej Björn! Du pratade förut om merchandiceprodukter, Men sen hörde man ingenting om dom. Så helt plötsligt så ser man massa bilder på forumet på helfräna tröjor:). Men vi som inte har har varit på någon bana, hur får vi tag på dom?
Glöm inte bort oss här i tråden som vill ha BG tröjor:)

Klibbor...
Muggar...
Tischor...
Hoodies...

Allt av bra kvalisort! :fakta

(Fast jag skulle betala dyrt och köpa många om det dök upp en svart BG-Buff med loggan på... :7peta )


BG:
Det var riktigt roligt att få träffa dig! Jag skall vittja kameran och kanske starta en "Jag mötte Lassie..."-tråd med idolbilder. Kolla förresten Mozz-tischa-tråden. ;)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej Björn! Du pratade förut om merchandiceprodukter, Men sen hörde man ingenting om dom. Så helt plötsligt så ser man massa bilder på forumet på helfräna tröjor:). Men vi som inte har har varit på någon bana, hur får vi tag på dom?
Glöm inte bort oss här i tråden som vill ha BG tröjor:)

Du är på intet sätt bortglömd (ingen annan I den här tråden heller för den delen)...:hej

Saken är istället den att jag jobbar mellan 07.30-22.00 för tillfället, vilket gör att det är mycket annat som får "stå på vänt" då dygnets återstående timmar går åt till sömn på hotellrummet. Bot och bättring lovas från och med nästa vecka när jag återgår till mitt vanliga 3-skiftsarbete...:näsblod

Det är rätt att trycksakerna som PeteR1 pratar om har kommit rykande färskt lagom till mitt deltagande på SMC Sports licenskurs helgen som gick på Gelleråsen. Jag hade en mycket trevlig helg i SMC:s regi och fick en del input beträffande min fjädring men mer om det nästa vecka...

I natt angör jag depån på Sviestad för mer tester under helgens SM-tävling där. Har 2 bakfjädrar och 3(!) gaffelfjädrar med mig i bagaget. Vi får se hur långt vi hinner då det inte är så många körpass där. Jag kommer i alla fall att ställa upp i getingboet SST600 för att ta chansen att testa chassiinställningar samtidigt som jag förhoppningsvis kan få tillbaka det sista i åktempot efter fjolårets skadeuppehåll genom att försöka ta rygg på etablerade SST600-rävar som Mozz, Bäckis, Gull m.fl...

Antingen kommer du och hälsar på i depån och bidrar till att höja besökssiffrorna för svensk RR (vilket är det bästa alternativet), i annat fall så kommer en presentation av tröjor, muggar m.m. i tråden under nästa vecka för dig och andra som kanske är intresserade av dessa prylar.:tummenupp

Kuts.jpg

På återhörande!
/Björn
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Onsdag Bjarne, Björn, Björner.
Grattis på namnsdagen. WAFFELS?
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Lyckades knäppa ett par bilder på Björn under förra söndagens tidsträning i samband med SM i Linköping

BG söndag 1.jpg
BG söndag 2.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
:tummenuppSåg att du kom femma i race 1:Bugar
Jepp, och sexa i race två... :) Efter midsommarhelgen har jag min första helt lediga dag på 2 månader som inte är belamrad med MC-körning på landsväg eller bana och då vore det väl fanken om jag inte kan ta mig i kragen och prestera lite racerapporter från bl.a. Linköping...:gnissla


Onsdag Bjarne, Björn, Björner.
Grattis på namnsdagen. WAFFELS?
TACK!!!:hej

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Svenskinvasion på Isle of Man i augusti...

Följande presenterades på Manx Grand Prix officiella hemsida och facebooksida den 18:e juni!:tummenupp

Klicka på länken nedan och bli varse att vårt vikingatåg i västerled inte har passerat obemärkt förbi på Isle of Man. Den stora skillnaden blir väl att vi den här gången anländer i turistbuss istället för i drakskepp som våra förfäder gjorde på 800-talet...:hihi

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=518804284912861



3d-mountain-circuit-map2autolevel.png


På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top