View attachment 409351
Det är nu bara några veckor kvar innan avresan till Manx GP och som ett led i förberedelserna hade jag erbjudits en fin möjlighet att öva upp körkonditionen av mc-firman Alternativ 1 i Kalmar. Ägaren Tom North är själv gammal racerpilot med SM- och EM-meriter från 250 GP-klassen på 90-talet och Endrurance-VM meriter från så sent som säsongen 2012 när han deltog i bl.a. Bol Dór och Le Mans 24-timmarstävlingar i Frankrike.
Tom hörde av sig i våras och undrade om jag var intresserad av att delta i 6-timmars tävlingen på Gelleråsen i Karlskoga i samband med Bikeweek där. En sådan fin chans fick så klart inte försittas att bättra på körkonditionen och datumet 24/7 bokades i kalendern.
I torsdags samlades därför teamet i på Karlskoga motorstadion. Endurance är inget man roddar på egen hand men som tur var hade Tom med sig hela sin VM-erfarna stab av mekaniker och kock som skulle sköta hjulbyten, tankning, matlagning och allt annat som behövs under ett långdistanslopp. Den ursprungliga tanken var att köra tävlingen på bara två förare, något som normalt inte är något större problem på tävlingar kortare än 8 timmar (på 24-timmars race är man 3 förare som turas om att köra så många varv som möjligt på samma cykel). Den 30-gradiga hettan gjorde dock det oerhört mycket mer påfrestande men som tur var kom Peter Lindén, Sveriges mest meriterade, ännu aktiva, roadracing-förare till benäget bistånd.
Hans team-kamrat hade fått förhinder att delta och Peter hoppade därför in som förare i vårt lag med kort varsel. Peter har både SM-, EM-, och VM-guld hemma i bokhyllan från diverse olika roadracing-discipliner och frånsett meriterna är det är inte svårt att bli imponerad av 57-åringens jordnära framtoning, sin bakgrund som högtflygande flygvapenpilot till trots. Att glöden för att köra racermotorcykel på bana fortfarande finns kvar var tydligt då Peter blev som ett barn på hjulafton när han fick klart för sig att han skulle få vara med att köra.
Tävlingshojen vi skulle köra med var samma BMW S1000RR som Tom deltog med i Endurance-VM 2012 ihop med Anders "Petjo" Lilja. Den förarkonstellationen är den senaste svenska satsningen som mig veterligen lyckats kvala in och ta sig i mål i något av de berömda 24-timmars loppen i VM-cirkusen och hojen har allt nödvändigt godis för snabba hjulbyten och tankstopp.
För egen del började dock upplevelsen på sämsta tänkbara vis. Jag lyckades med konststycket att krascha två gånger inom 10 varv på träningarna som föregick racet. Jag som anser mig vara en hyggligt stabil förare brukar annars snitta en eller två krascher per säsong och har så vitt jag minns inte vurpat två gånger samma tävlingshelg sedan 90-talet. Första vurpan tillskrev jag ett alldeles för dåligt bakdäck som vi lagt på för att slita på under träningen men efter andra omkullkörningen på exakt samma ställe i depå-böjen var jag rejält knäckt självförtroendemässigt. Båda krascherna hade skett på exakt samma ställe utan att jag ens hade försökt åka fort, helt utan förvarning och utan att jag egentligen kunde säga vad som hänt. Jag som vanligtvis är ganska analytisk och tycker mig ha relativt mycket erfarenhet av hur det ska kännas när man börjar närma sig gränsen blev helt tagen på sängen, precis som det brukar upplevas när man vurpat i ett oljespill. Den här gången fanns dock inte förklaringen i en oljepöl på banan.
Efter lite felsökning upptäcktes att de lufttrycksrekommendationer vi hade var för gamla och med 0,4 hekto för lite luft i framdäcket vek sig helt enkelt stommen i framdäcket när den pressades för länge i den långa depåböjen som leder ut på start och mål. Jag som varit rejält nedslagen över allt merarbete jag förorsakat teamets mekaniker vid krascherna och synnerligen konfunderad över att jag aldrig fått någon förvarning innan vurporna kände mig nu en smula lättad över att vi hittat en trolig orsak.
Mina första körpass under tävlingen påverkades dock i väsentlig grad av mina klotningar. Jag litade inte på vare sig hojen, Michelin-däcken jag aldrig tidigare prövat eller min egen körförmåga längre. Jag ville under inga omständigheter komma in med hojen i trasor en tredje gång och framförallt så var jag medveten om att jag haft tur som kommit undan två krascher utan några fysiska blessyrer. Ett brutet nyckelben så här i slutfasen av förberedelserna inför Isle of Man skulle äventyra hela projektet. Istället för att busa runt banan på den 200hk starka BMW:n som jag sett fram emot, bestämde jag mig för att bara smeka runt henne utan att på något sätt ta några risker eller tänja på några gränser. Det viktiga för mig var nu att få många minuter i sadeln för att uppnå den fysiska tröttheten som jag behöver träna på inför de långa tävlingarna jag har framför mig på Isle of Man om en månad.
Peter, Tom och resten av teamet skötte allt exemplariskt under de sex timmarna och under det sista körpasset återfick jag lite av körglädjen som dittills varit som bortblåst och mina varvtider blev en smula anständigare. Tack vare en stabil laginsats kunde vi ta hem segern i Endurance-kategorin.
Tack alla inblandade för en givande dag!!!
På återhörande!
/Björn