Träningarna avslutade!
Några rader om vad som hänt sedan sist eftersom jag nu kommit över WiFi nere på hotellet på strandpromenaden i Douglas...
Träningarna är avslutade. Den sista träningen skulle ha hållits igår eftermiddag men ställdes in p.g.a. dåligt väder precis som alla andra körningar som var planerade under gårdagen.
Som ni mycket riktigt noterat så bromsade jag av mig i Creg Ny Baa här om kvällen. Förutsättningarna under de träningsvarv som varit fram till dess har hela tiden fläckats av yttre omständigheter som försvårat en bra varvtid. Om det inte varit svängade gulflagg p.g.a. krascher så har det varit oljeflaggor, ikappkörda medtävlare på ställen där det varit svårt att komma förbi eller regn på delar av banan. Kort sagt så tyckte jag inte att jag fått ut riktigt det jag hoppats av mig själv i form av varvtid.
Om än något svalt så sken solen och den ihållande blåsten var så gott som obefintlig i fredags. Jag gav mig ut på träningen med känslan av att ikväll ska det ske. Under mitt andra flygande varv lyckades jag sätta några riktigt bra sektortider men blev återigen hämmad av gulflagg p.g.a. krasch i Laurel Bank och sedan hängande bakom två långsamma förare från Ginger hall till Ramsey. Lätt frusterad tog jag sedan i för mycket nedför backen från Kates Cottage ner mot Creg Ny Baa, bromsade senare än vad som är hälsosamt och klarade inte riktigt den knipande högersvängen framför puben utan bromsade ut mig i höbalarna på utsidan. Mina flitiga mekaniker Håkan och Thomas fick nattjobb med att byta trasiga kåpor och bromshandtag och själv är jag rejält stel i vänsterknät och öm i höger höft.
Den efterföljande lördagsträningen (som på grund av vädret visade sig bli den sista) handlade om att känna så att allt verkade helt och rakt på hojen. Det kändes efter omständigheterna ganska okej och jag hoppas nu på hyffsade förutsättningar inför junior-racet imorgon. Tyvärr så verkar det bli lite blåsigt imorgon (12 sekundmeter) och ganska svalt (15 grader). Får hoppas att regnet håller sig borta i alla fall!
I förrgår anlände supporterbussen till ön med 50 svenskar som är här för att uppleva atmosfären under tävlingsveckan. Vi hade arrangerat en mottagning på Villa Marina på söndagskvällen där jag under ett par timmar berättade om vad vi varit med om under säsongen så här långt och visade lite bilder och film. Gårdagen var som sagt körfri och då tog vi chansen att genomföra en "pitwalk" där vi tack vare Irene Sjödal-Gunnarssons skarpsynta ögon sprang på de båda GP500-hjältarna Rob McElnea utanför tältet med samlingskollektionen av Joey Dunlops tävlingshojar från 70-talet fram till 2000 samt Graeme Crosby i Classic Suzukitältet.
Under eftermiddagen fortsatte vi sedan med att ta ett guidat varv i turistbussen där jag fick möjligheten att under några timmar förklara för åhörarna hur jag försöker angripa Mountain Course och alla svårigheter och fällor som det gäller att undvika. Det är nog svårt att riktigt fatta vad racing på The Mountain Course handlar om innan man sett banan på plats och fått det beskrivet för sig. Jag fick mycket väldigt positiv respons efter att vi fullbordat det 6 mil långa varvet och då gör det inget att stämbanden kändes som två fiolsträngar mot slutet.
Idag hoppas vi få se när Classic TT har sin avslutande tävlingsdag med höjdpunkten i form av Michael Dunlop på sin XR-Suzuki. Jag hade äran att få bli omkörd av honom på hans 1100cc i fredags in mot Black Hut och kunde följa hans spårval bort mot Bungalow. Allt ser ju så enkelt ut när man bevittnar ett proffs i arbete, eller hur...
På återhörande!
/Björn