ISLE Of MAN - racerapport!

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tack alla. Det var en riktigt fin upplevelse.
Synd bara att stormen hade tagit strömmen hemma, så jag inte kunnat tacka innan E.oN fixat det.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bildkollage från IoM-aftonen i Örebro (del 1)...

IMG_3301.jpg
Lördagen den 10/1-15 bjöd på ett Örebro i vinterskrud och bilden är taget från hotellet som bara låg ett stenkast från Örebro slott med anor från 1300-talet. Några av oss hade emellertid anlänt till Elite hotell i centrala Örebro redan på fredagskvällen där Bengt Johannesson passade på att visa lite foton från sina många år på runt om på racerbanorna som fotograf. Det finns nog inte många svenska racerförare under de senaste decennierna som inte finns med i hans "Pargus bildarkiv". Själva var vi lite sena från Göteborg men anslöt till sällskapet lagom till det blev dags att ta och gå ut och få en bit mat på en närbelägen sportbar. Sedan var det dags för en någorlunda tidig sorti för att kunna vara på topp till dagen efter då det egentliga kalaset skulle börja.



IMG_3303.jpg
Efter frukost på lördagsmorgonen kunde vi göra entré i den stora salen där föredragen skulle ske senare under eftermiddagen. Arrangörena hade lagt ner ett otroligt arbete på att skapa rätt stämning på hotellet genom att bl.a. spika upp en hel vägg med bilder och affischer från huvudsakligen Iréne Gunnarsson-Sjödahls ofantliga bildskatt från svensk motorsports kända (men även glömda) hjältar från främst andra halvan av 1900-talet. Enbart väggen i sig hade säkerligen kunnat vara föremål för en helg av historieberättande från förr. UNDERBART!:Bugar

(forts följer...)
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Se till att fixa en sådan utställning på Thorskogs slott nästa år då så man har en chans att komma och kolla.
Ska bli kul att se hur din satsning står sig jämfört med värstingen Troubleman. Har var ju rätt bra på g ett tag.. Och kom hem hel, det är ju det viktigaste trots allt Björn.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bildkollage från IoM-aftonen i Örebro (del 2)...

IMG_3342.JPG
Att ha en Isle of Man-träff på ett hotell några våningar upp har sina sidor om man har föresatt sig att inramningen skall bli racemässig. Tur att det fanns gott om hjälpande händer när min Honda CBR600 anlände till hotellet i det raceskick som den var i när den kom hem från Manx GP i höstas. Komplett med besiktningsmärkena från IoM på kåpan och allt...:tummenupp



IMG_3308.jpg
Efter en del kroppsarbete fanns till slut både en typisk Isle of Man-racer från 50-talet i form av en Norton Manx 350 och en hypermodern BMWS1000RR av årets modell, som bl.a. Guy Martin förväntas tävla med på ön i vår, på plats framme vid scenen.



IMG_3302.JPG
Jan-Åke "Silja" Siljeström förbereder sitt mycket grundliga och informativa föredrag om Isle of Mans historia och tävlingarnas bakgrund från talarstolen. Det Silja inte kan berätta om ön är inte värt att veta och jag satt som ett ljus i åhörarskaran och försökte suga åt mig så mycket som möjligt av alla fakta.:tummenupp

(forts följer...)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bildkollage från IoM-aftonen i Örebro (del 3)...

IMG_3321.jpg
Eftermiddagen var full av en massa information som kan tänkas intressera en motor- och Isle of Man-entusiast. Bland annat informerades det om planerna på en svensk motsvarighet till Goodwood revival i sommar och Leif Rosell visade smalfilm från 70-talet när han besökte TT-tävlingarna och Spaniens GP där för övrigt både "Bäckis" och "Peppe" Sjöström deltog. En annan programpunkt var att Silja m.fl. efter digra efterforskningar presenterade det 60-tal svenskar som någon gång tävlat på Isle of Man. Den förste svensken var där redan 1925 om jag minns rätt. Elva av dessa svenskar visade sig glädjande nog ha möjlighet att bevista tillställningen och vi kallades upp på scen där vi kort fick redogöra för vilka vi var och vad vi gjort på ön. Tyvärr minns jag inte namnet på alla på bilden ovan men däremot minns jag att de flesta av oss på scen nog kände oss som riktiga rookies i Isle of Man-sammanhang i jämförelse med den som hade mest tävlingserfarenhet från ön. En av herrarna på scen har nämligen gjort ca. 46-47 TT-starter (jag tror faktiskt inte att han var helt säker själv på antalet) under en 25-års period. Ni som var där vet vem...:Bugar


IMG_3312.JPG
Det var inte bara IoM-förare på plats. Ett par Isle of Man-härdade funktionärer som rekryterades från vårt suporterbussgäng under Manx GP i höstas var tidiga in i salen för att få bra platser. Dagen till ära hade de bytt ut sina Dalton MCK-tröjor mot de äkta marshall-västar de hade på sig då de flaggade vid East Mountain Box i augusti. Stort!:tummenupp

(forts. följer...)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bildkollage från IoM-aftonen i Örebro (del 4)...

View attachment Föreläsning Elite hotell Örebro.jpg
Som sista programpunkt fick jag äran att hålla mitt anförande under ett par timmar, där jag ur mitt högst subjektiva perspektiv redogjorde för hur allt började och vad jag upplevt och varit med om på Isle of Man så här långt. Som synes på bilden så bestod en del av min föreläsning i att jag tog med åhörarna på ett guidat varv i idealspåret runt den 6 mil långa Mountain Course, filmat från min tankkamera under Manx GP i höstas. Det finns tonvis av förare som varit snabbare runt de 6 milen än vad jag någonsin kommer att bli, men förhoppningsvis kunde jag ge lyssnarna en någorlunda god uppfattning om vad det innebär att tävla på ön som glad amatör från Sverige.:)



IMG_3357.jpg
Efter en faktaspäckad eftermiddag var det nog fler än jag som såg fram mot den avslutande middagen i riddarsalen på Örebro slott. Där serverades vi en delikat middag i en miljö tillräckligt ståndsmässig för att vara värdig en Isle of Man-afton som denna. När maten var uppäten övergick natten till allmänt mingel i baren med omnejd. För en racinghistorisk nörd som mig var det rena eldoradot av vänner, knuttar och inte minst gamla racerförare som jag tidigare bara läst om i MC-tidningar och böcker. Ingen var nödbedd när det gällde att bjuda på sina unika berättelser och anekdoter. Jag fick lära mig allt från att ingefära gör underverk för att lindra smärtan i sönderkraschade gamla racingfotleder, till hur det känns när ett sidvagnsekipage plötsligt förflyttar sig en meter i sidled om man tar knölarna över krönet på Cronk y voddy på fel sätt. När vi till sist blev utkastade från slottet fortsatte vi till puben Bishops Arms på baksidan av hotellet tills de stängde och då övergick vi till att belamra hotellkorridorena istället. Det hela utvecklades till en sådan där kväll som man aldrig vill ska ta slut. Alla ni som var där insåg säkert precis som jag att vi varit med om något fullständigt unikt den här dagen. Mig veterligen har det aldrig gjorts något liknande Isle of Man-evenemang med svenskt perspektiv tidigare, och med tanke på allt arbete det inneburit för dem vi har att tacka för att det blev av, så kommer de flesta av oss säkerligen aldrig få vara med om något motsvarande igen! För mig blev det ett av mina finaste MC-minnen någonsin!

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vi var kanske lite otydliga på träffen i Örebro. Informationen om Jorka Blombergs Isle of Man-lotteri verkar inte ha gått fram som det var tänkt från början. Det finns anledning att surfa in på Jorkas blogg snarast. Han driver Isle of Man Club Sweden sedan 1967. http://isleofmanclubsweden.blogspot.se/
Där finns ett erbjudande som kan vara svårt att motstå!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Namnen på de 11 svenska IoM-förare...

...som deltog på scen i Örebro har "Silja" nu hjälpt till att precisera med namn och åratal. Dessa är från vänster...
IMG_3321.jpg
Jan Johansson burkslav åt Andres Olt 1982-1983.
Gunnar "Gugge" Bruhn 1983.
Håkan Bjärgestad burkslav åt Roine Larsson 1982.
Lasse Nordström burkslav åt Björn Andersson 1982-1983.
Roine Larsson sidvagnsförare 1982.
Lars Johansson 1997.
Dan Gustavsson 1997-1998.
Lars Gösta Schwartz 1980-2005 har kört mest av svenskarna på ön, 48 race.
Leif Gustavsson burkslav år Schwartz 1980-1992.
Björn Gunnarsson 2012-2014.
Lennart Bäckström 1980-1981.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack till Alternativ 1 i Kalmar och alla gästerna på plats där!

Rikssalen på Örebro slott förra helgen var den här helgen utbytt mot en föreläsning i verkstadslokalerna "backstage" på mc-firman Alternativ 1 i Kalmar. Inte riktigt lika många kristallkronor i taket, men kanske istället en desto mer hemtam miljö för oss knuttar.:)
1656442_435520623270244_4395012071057924480_n.jpg
Se en videosnutt från föredraget på Alternativ1 på länken nedan...
En trevlig eftermiddag blev det hur som helst.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Välkommen att hälsa på under MC-mässan i Älvsjö!

Ni som avser att besöka vinterns stora svenska MC-mässa som i år går av stapeln i Älvsjö, Stockholm 22-25 januari 2015, är mer än varmt välkomna att titta förbi mig i monter AG:55 där Nordgren Racing kommer att husera.

Jag kommer att finnas på plats under mässans alla 4 dagar för att berätta om Isle of Man i allmänhet, men framförallt med fokus på landsvägsracingen och min egen satsning mot TT våren 2015 så klart. Alla som kan tänkas vilja veta mer om denna sägenomspunna ö, i allt från rena turisttips till mer racingspecifika funderingar, är därför som sagt mer än varmt välkomna att titta förbi montern för en stunds umgänge.

Ni är dessutom många som vid det här lagt haft vänligheten att sälla er till BG-racing-supporterskaran och för att på något sätt försöka ge något tillbaka har jag och BG-teamet bestämt följande: Alla som dyker upp i Nordgren Racing-montern under MC-mässan iförda ett BG-racing-plagg bjuder vi på gratis kaffe och kaka! Dels för att en koffeinkick kan behövas under en lång mässdag, men framförallt för att vi hoppas att alla ni som delar Isle of Man-intresset med oss, ska få en mötesplats där ni har möjlighet att stöta på varandra för en stunds språkande. Givetvis tar vi med lite supporterprylar till mässan också om nu någon skulle komma på att man vill komplettera sortimentet...;)

View attachment Team Nordgren.jpg
Håll utkik efter mässans gulaste monter, AG:55 Nordgren Racing

På återhörande!

/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ni som avser att besöka vinterns stora svenska MC-mässa som i år går av stapeln i Älvsjö, Stockholm 22-25 januari 2015, är mer än varmt välkomna att titta förbi mig i monter AG:55 där Nordgren Racing kommer att husera.

Jag kommer att finnas på plats under mässans alla 4 dagar för att berätta om Isle of Man i allmänhet, men framförallt med fokus på landsvägsracingen och min egen satsning mot TT våren 2015 så klart. Alla som kan tänkas vilja veta mer om denna sägenomspunna ö, i allt från rena turisttips till mer racingspecifika funderingar, är därför som sagt mer än varmt välkomna att titta förbi montern för en stunds umgänge.

Ni är dessutom många som vid det här lagt haft vänligheten att sälla er till BG-racing-supporterskaran och för att på något sätt försöka ge något tillbaka har jag och BG-teamet bestämt följande: Alla som dyker upp i Nordgren Racing-montern under MC-mässan iförda ett BG-racing-plagg bjuder vi på gratis kaffe och kaka! Dels för att en koffeinkick kan behövas under en lång mässdag, men framförallt för att vi hoppas att alla ni som delar Isle of Man-intresset med oss, ska få en mötesplats där ni har möjlighet att stöta på varandra för en stunds språkande. Givetvis tar vi med lite supporterprylar till mässan också om nu någon skulle komma på att man vill komplettera sortimentet...;)

View attachment 415117
Håll utkik efter mässans gulaste monter, AG:55 Nordgren Racing

På återhörande!

/Björn

Syns på mässan på Lördag, tackar på förhand för kaffet:)

:confused: va AG;55, Säg till att dom måste byta namn på hallen, så det blir BG;55 istället.:D
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Syns på mässan på Lördag, tackar på förhand för kaffet:)

:confused: va AG;55, Säg till att dom måste byta namn på hallen, så det blir BG;55 istället.:D

Väl bekomme! Det ska bli ett sant nöje att bjuda dig på både kaffe och kaka Semper! Det är du och en massa andra välvilliga supportrar värda!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu är min uppdatering av TT course knowledge färdig och publicerad! Den finns här:
http://siljasttknowledge.blogspot.se/
Den är på engelska och det finns inga planer på översättning till svenska. FÖR mycket jobb helt enkelt. Hoppas att det går bra ändå!

(Tja så här kan det gå då en pensionär har för lite att göra...)

Silja.
 
Last edited:

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Tur för oss andra här på SH att du har för lite att göra Silja... :)

Vilket grymt jobb & engagemang, imponerande!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
För drygt 10 år sedan skrev jag en artikel om Isle of Man. Varvtal och farter är det som gällde då. Data som gäller numera har jag skrivit inom parantes. Utvecklingen går framåt!

MANX GRAND PRIX 2004 på Isle of Man.

Den fyrcylindriga motorn jobbar på max, drygt 13000 varv/min (nu 16000 varv/min). 195 (nu 220) hästar och 998 kubik ger hög fart. Drygt 225 km/t (nu 250 km/t) nerför den branta backen mot Bray Hill. Man tror inte sina ögon då man står där mindre än 10 meter från banan. Går det verkligen att köra så fort här med motorcykel? De djärvaste håller fullt när fjädringen trycks i botten mitt i svackan. Kåpans undersida skrapar i asfalten. Den svaga högerkurvan följs av en uppförsbacke där ekipagen flyger längre än 30 meter efter backkrönet. Då har farten ökat till 260 km/t (nu 290 km/t). Bray Hill, direkt efter starten, är den första svårigheten på The Mountain Course. Men det finns många utmaningar kvar på den knappt 61 km långa landsvägsbanan på Isle of Man. En väg med smal och ojämn asfalt omgärdad av stenmurar, trottoarkanter, träd och hårda husknutar. På flera ställen går banan rakt igenom städer och byar.

Det här är motorcyklarnas Mecka. Ön ligger i Irländska sjön mitt emellan Irland och England. Den är ungefär hälften så stor som Öland. Två gånger om året arrangeras stora tävlingar. The TT i månadsskiftet maj-juni och Manx Grand Prix, MGP, i augusti-september. The TT var en deltävling i världsmästerskapet i road racing till och med 1976. Då började det bli för farligt. Den tekniska utvecklingen gav för höga farter och The TT ströks ur VM. Det är få ställen i världen där man kan få en sådan upplevelse av fart som här. Det är tillåtet att stå mycket nära och då de snabbaste passerar på banans rakaste avsnitt i över 300 km/t kan det vara svårt att hinna se vad de har för nummer.

The TT i juni drar till sig stora skaror av förare och åskådare. Öns antal bofasta, 80 000, fördubblas och det brukar vara proppfullt av motorcyklar överallt. I huvudstaden Douglas kan det vara svårt att ta sig fram även till fots men man får garanterat se åk som man inte visste fanns. Om man gillar håll igång och mycket folk så är det absolut värt att ta en tripp till Isle of Man i slutet av maj. Klimatet är behagligt och det växer till och med palmer på många ställen. På MGP är det lite lugnare. Inga långa köer till pubar och restauranger men förarna kör lika fort som på The TT.

Båda evenemangen pågår under 2 veckor. Träning första veckan och tävlingar den andra. Landsvägen stängs av ett par gånger om dagen och från ingenstans dyker funktionärerna upp med sina flaggor. Det går åt drygt 500 vakter vid varje tränings- och tävlingstillfälle för att sörja för förarnas och åskådarnas säkerhet. Ett tiotal funktionärer som är rutinerade tävlingsåkare patrullerar banan på MC och de kör ibland fortare än de tävlande!

2007 är det 100-årsjubileum. Det var ett lopp redan 1904 men 1907 räknas som det officiella startåret för en av världens tuffaste MC-tävlingar. Vid årets (2004) MGP omkom 2 förare och genom åren har banan skördat mer än 130 liv (nu snart 200). Inför MGP i år (2004) besiktigades det 350 bågar vid ett av träningspassen. Normallängden för ett lopp är numera 4 varv eller drygt 24 mil (nu 6 varv i vissa klasser). Då stannar man och tankar och byter kanske bakhjul efter 2 varv.

Tidigare kördes tävlingarna oftast 6 eller 8 varv och flera svenskar har kört på Isle of Man under åren. Till exempel ”Varg Olle” Nygren 1956 på en AJS. Han satt i sadeln över 3 timmar och en kvart och hade en genomsnittsfart på 130 km/t. ”Esso” Gunnarsson körde 6 varv 1963 med 150 km/t i snitt på sin 500-kubiks Norton. Börje Jansson på Yamasaki, en Yamaha 250cc i en Kawasakiram, drog 4 varv med 150 i snitt 1971. 1998 körde Peter Gustavsson 171 km/t i 6 varv på en Honda CBR 600. Gällande varvrekord (2004) är drygt 205 km/t (nu 212,43 Bruce Anstey på the Dainese Superbike Race 2014) då var det John McGuinness på en 1000cc Yamaha R1 med ljuddämpare! De ni knuttar som vrålar fram i över 100 mellan trafikljusen i svenska städer. Få av er skulle våga att köra över 200 på ett enda ställe på Isle of Man!

Man kan flyga till ön via Skottland eller England till den gamla huvudstaden Castletown. Om man har fordon så går det färja från Göteborg till Newcastle (nu Göteborg Immingham). Det tar ett dygn och sedan åker man de 25 milen tvärs över England till Heysham som ligger 10 mil norr om Liverpool. Sedan är det färja igen till Douglas. Överfarten tar knappt 4 timmar.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top