MC-mässan och Varg-Olle Nygren!
Förra helgen ägde vinterns stora MC-mässa rum. I år var den förlagd till Stockholmsmässan i Älvsjö. Mässan är alltid ett välkommet avbrott i vintertristessen i väntan på att MC-säsongen ska komma igång. Dels finns det möjlighet att klämma och känna på årets nyheter men framförallt är det en fantastisk chans att träffa en massa gamla vänner från hela landet med motorcyklar som gemensam nämnare.
View attachment IMG_4383.jpg
På plats i montern.
Precis som i fjol fanns mitt team Nordgren Racing representerat med en egen monter. Teamchef Henrik Nordgren har sen han slutade tävla själv för snart 10 säsonger sedan, försökt dra sitt strå till stacken för roadracing-Sveriges utveckling genom erbjuda möjligheten att hyra en konkurrenskraftig tävlingshoj till ett förmånligare pris än vad det kostar att köpa och bygga på egen hand för den som inte redan har väldigt goda kontakter.
För egen del handlade mässan om att träffa alla trevliga bekantskaper som jag lärt känna genom Isle of Man-satsningen och inviga nya själar i mystiken kring ön. Som en bonus fick jag även tillfälle att hälsa på lite leverantörer, mediapersoner och annat branchfolk som uppvisat intresse eller hjälpt mig i min satsning mot Isle of Man. På det hela taget hade jag fyra genomtrevliga dagar inne i mässhallarna och vill passa på att skicka en hälsning till alla som var förbi Nordgren-montern för att dricka en kopp kaffe och prata racing. Extra kul att det var så många nya ansikten som dök upp och att flera av er också presenterade er med era nicknames från sporthoj.com. Att vi lyckades värva lite nya ansikten till BG-supporterflyget till TT-15 var ju också ett extra plus.
View attachment IMG_4341.jpg
Varg-Olle, BG och Iréne
Dagens utvikning får bli det hedersamma besöket av legendaren ”Varg”-Olle Nygren som hade vänligheten att på Iréne Gunnarsson Sjödahls uppmaning gästa montern under MC-mässan. För er som inte kan er motorhistoria så beskrivs Varg-Olle bäst som 1900-talets kanske främste svenske superstar i MC-sammanhang. Det är alltid vanskligt att jämföra talang mellan grenar och tidsepoker men få har varit en sådan mångkonstnär på två hjul som Varg-Olle som bl.a. tävlat i enduro, isracing, trial och road racing. Mest känd är han dock som Speedwayförare där han sägs ha gjort mer än 30 000 heat mellan (så vitt jag kunnat läsa mig till) åren 1948-79.
Nu är ju det här en Isle of Man-blogg så självklart frågade jag ju Varg-Olle om hans tankar kring ön å er läsares vägnar.
Han sken upp och berättade att TT-tävlingarna på Isle of Man var något av det absolut häftigaste han varit med om (och denne man har som sagt upplevt det mesta på två hjul). Olle slog tidigt igenom som speedway-åkare och nådde bevisligen otroliga framgångar inom denna sport. Själv beskrev han det dock för mig på sitt rättframma sätt som att han ganska tidigt tröttnade på de korta heaten där det mest handlade om starten och att vara först in i första kurvan. Han måste vid det här laget lagt märke till mitt förvånade ansiktsuttryck. Mannen framför mig hade ju trots allt fått sitt smeknamn "Varg-Olle" som ankare i Norrköpings speedway-lag Vargarna under mer än 30 år (48-79 med undantag för några små avbrott) och varit proffs i otaliga utländska klubbar.
Mr. Nygren förklarade därför att han under ungdomen varit en stor fantast av Gunder Hägg (den där svenske löparen som slog en massa världsrekord under kriget) och det som fascinerade mest var hur löparna lade upp sina strategier under loppen genom att ligga i rygg på varandra och rycka i rätt läge utan att visa sina kort i förväg. Detta taktik och rävspel saknades i Speedwayen men i den tidens långa road racing-lopp (eller TT som var den allmänna benämningen förr) hade desto mer av denna vara. Jag mindes plötsligt att jag, uppvuxen med en Duccatist till pappa, sett bilder på Varg-Olle vid TT-loppen i Hedemora (som ju samlade alla världens toppförare på 50-talet) iförd en synnerligen coolt lackad röd/silverfärgad hjälm. Varg-Olle berättade att den hjälmen hade Ducati-fabriken haft med sig åt honom tillsammans med tävlingshojarna när han var fabriksförare åt dem i Hedemora.
En förare av Varg-Olles kaliber kunde ju inte heller ha världens främsta Grand Prix-tävling vid den här tiden ogjord. År 1956 gjorde han sina första och enda TT-starter på ön. Jag kan intyga att det är ett helt företag att tävla på Isle of Man i dagens läge och inte kan det ha varit särskilt mycket mindre krångel på 50-talet. Varg-Olle berättade att han hade engelska kompisar som hjälpte honom att fixa starttillståndet på ön och i gengäld så ordnade han starter åt dem i den här delen av Europa. Varg-Olle ställde upp i Junior som på den tiden var 350-klassen (idag supersport 600) och Senior som var den största 500-klassen (idag Superbike). Han fick fabriksmaskiner från AJS och Matchless för tävlingen och hans AJS 7R gick som en klocka och tog honom till 20:e plats enligt TT-databasen medan den tvåcylindriga Matchless G45.an gick sönder i Senior. Matchlessen var ett sorgebarn som vållade honom mycket bekymmer eftersom stötstängerna hoppade ur sina koppar vid minsta övervarv om jag minns vårt samtal rätt. Nåja, det var en häftig upplevelse att stå i montern tillsammans med en sådan motorlegend och få visa ombordbilderna från mina egna körningar på ön på storbildsteven och jämföra Varg-Olles erfarenheter från banan på 50-talet med mina egna något färskare. Jag förbluffades av hur mycket karln faktiskt kom ihåg av banan trots att han aldrig varit där sedan -56, och hur lite som faktiskt ändrats sedan dess av sträckningen.
Efter att vi snackat racing oavbrutet i trekvart ursäktade sig Varg-Olle över att han hade lite andra kompisar som han skulle hinna med, men innan han lämnade vår monter bjöd han in mig att komma och testa en speedway-cykel på "Varg-Olles sladdskola" som han årligen håller på somrarna. Trots att han passerat 85-års sträcket håller han i förevisningarna på egen hand och han var noga med att påpeka att han lärde ut grunderna på ett sätt så att alla skulle kunna vara med. Vi konstaterade tyvärr snabbt att årets sladdskola krockar med mina åtaganden på Isle of Man i sommar men vi bytte e-mailadresser för att kunna hålla kontakten framöver. Jag har haft som uttalad ambition att någon gång i livet pröva på alla former av MC-sport och Speedway, Isracing samt Trail är fortfarande vita fläckar på min karta. Vem kan tänkas vara en bättre läromästare än Varg-Olle Nygren som enligt rekordböckerna ska ha tävlat i 6 olika motorcykelgrenar och som nybliven 85-åring glatt berättar att hans nya mission i livet är att han slagit sig på "Iron Butt"-köringar d.v.s. långdistanskörning inom en begränsad tid.
Flickidol, omslagspojke och filmstjärna i bl.a. "Farlig kurva" och "Motorkvaljerer". En av svensk motorhistorias verkliga giganter att se upp till!
På återhörande!
/Björn