Första TT-träningen avklarad!
Igår fick jag äntligen genomföra första TT-träningen på Mountain Course. Det var supertwinen som jag kör för DP Coldplaning/TC Racing som var aktuell. Frånsett träningen på Jurby som jag skrev om häromdagen har jag aldrig kört en sådan hoj förr. Under förmiddagen hade vi ägnat några timmar åt att ta reda på om vi skulle åka på 160/60-17 eller 180/55-17 bakdäck. Teamet har kört på ett annat däcksmärke tidigare och hade inte mycket data för mig att gå på, men efter att ha frågat runt i depån valde jag det smalare men lite mer snabbstyrda 160 mm breda däcket.
Under träningen startar man två och två med 10 sekunders mellanrum (till skillnad från på racen där man startar ensam) och det slumpade sig så att jag fick starta i par med min finske kompis Tuukka Korhonen. Jag hann först ut genom grinden som leder ut på banan och var övertygad om att Tuukka snart skulle komma flåsandes bakifrån. Tyvärr hade han fått kopplingshaveri redan på väg ut från depån men det fick jag inte reda på förrän efter träningens slut.
Det kändes självklart lite udda och bockigt att ge sig ut på första varvet men jag hade stor nytta av träningen på Jurby som vi genomfört. Motorn drog fint och fartkänslan var som vanligt fenomenal första gången nerför Bray Hill. Genom den långa vänstern ut ur Union Mills kunde jag känna att framgaffeln var i styvaste laget i förhållande till bakstötdämparen eftersom hojen ormade sig genom kompressionen där. I övrigt handlade första varvet mest om att lära sig hitta rätt bland växlarna genom kurvorna. Som jag tidigare skrev så är det ganska långa steg mellan växlarna och framför allt i nedväxlingarna var jag tvungen att vara försiktig eftersom twinen saknar slirkoppling och därför gärna vill låsa upp bakhjulet om man slarvar med mellangasen.
Jag körde om ett par förare som startat före mig men vid Ramsey efter halva varvet blev jag upphunnen av tjecken Michal Dokupil som seedats med startnummer 16 i supertwin. Så dags började jag dock känna mig lite hemma på hojen och kunde ta rygg på honom. Jag hade lite bättre spår genom Verandah på berget och kunde köra om Dokupil på nytt. När jag passerade start och mål beslöt jag mig för att inte gå i depå och tanka efter första varvet som jag ursprungligen tänkt. Himlen hade nämligen börjat mörkna och regnet hängde i luften. I bromsningen ner mot Quarter bridge kom tjecken tillbaka och resten av varvet turades vi om att dra.
Efter andra varvet blev vi avflaggade eftersom det börjat regna på berget men jag lyckades i alla fall köra in på en 18 plats och om vi läst träningstiderna rätt med en snittfart av 109.18 MPH. Det var ett betydligt bättre resultat än vad jag förväntat mig med tanke på att det var min första körning på en ny hoj. Samtidigt tror jag att många toppförare i klassen tog det lite lugnare och kanske ägnade sig åt att köra in nya motorer osv. Det är 71 förare anmälda i klassen och jag är rankad med startnummer 47 vilket betyder att jag egentligen inte borde ha så mycket med de topp-20 rankade förarna att göra när de väl kommit upp i fart längre fram under träningsveckan.
Summa summarum en bra träningskväll och imorgon ska vi se vad vi kan göra åt balansen i hojen. Antingen måste vi mjuka upp fronten eller styva upp bakfjädringen. Idag har vi haft ledigt och i förmiddags gjorde jag 2 varv med danske Robin Harms i hans bil. Han är en av de mest meriterade nu aktiva skandinaviska förarna, men är här som newcommer. Förhoppningsvis kunde jag dela med mig av en del tips som han kommer att ha nytta av under nästa träning. Under eftermiddagen har vi varit nere på Billown circuit på södra delen av Isle of Man. Det är en annan landsvägsbana där bl.a. Southern 100 brukar avgöras i början av juli. Nu avgjordes dock classic racing tävlingarna ”Pre TT Classic” på denna bana.
Imorgon kväll är det tänkt att det ska vara första träningen för de stora klasserna på 600 och 1000 cc. Förhoppningsvis får jag göra debut med Hondan då. Tyvärr ser inte väderprognosen allt för ljus ut men ”den som lever får se”, som det brukar heta.
På återhörande!
/Björn