ISLE Of MAN - racerapport!

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Varv 4....

- - - Updated - - -

Han hann precis ut på sitt 4e varv! Nu vinkar de resten i depå
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
115.424 mph på varv 2, 114,932 mph på varv 3 och så hann Björn förbi någon minut innan de stängde grinden s¨han är ute på sitt 4e varv

...och Björn är tillbaka i depå. Blev ingen förbättring på 4e varvet om jag förstår rätt...

115,424 mph idag

Bra jobbat SnabbeBjörn

Manx Radio kl 21:56: "and Newcomer Bjooorn Gunnaaaarson on a Supersport, 115,424... well done... "
 
Last edited:

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Dagens träning är framflyttad pga kraftiga vindar.
Nya besked väntas kl 11
 

kiddec

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Ronneby
Hoj
-80 Ducati MHRnr484 , -72 Laverda 750SF
Pga stark vind har man beslutat att inte köra några race idag.
Superbike köres som annonserat i morgon medan sidovagnar
rejsar på måndag.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Oddset för dagens SBK-race.

11351308_10152783033806086_6395803593896820148_n.jpg
 

ART Racer

Ö-räjser
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Åland
Hoj
1/2 Kawasaki ZX10R, Honda XR400R
Imorgon kväll sitter jag här hemma på min ö och håller tummarna för dig Björn där borta på en annan ö.
Efter att man varit dit ifjol och sett på race och själv kört runt "banan" så avgudar man er som tävlar där ännu mera. Hälsa meckarna, Peter och mor o far.
LYCKA TILL!
Thomas Sandell Alandia Racing Team Åland
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Imorgon kväll sitter jag här hemma på min ö och håller tummarna för dig Björn där borta på en annan ö.
Efter att man varit dit ifjol och sett på race och själv kört runt "banan" så avgudar man er som tävlar där ännu mera. Hälsa meckarna, Peter och mor o far.
LYCKA TILL!
Thomas Sandell Alandia Racing Team Åland

Tack Thomas och alla andra som håller tummarna borta i Skandinavien.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Det har varit lite klent med inläggen från min sida de sista dagarna men allt snurrar på i en oerhört intensiv takt här borta på Isle of Man just nu. Det är emellertid skitkul att se filmsnuttarna och bilderna som CBX1000 m.fl. hittat och jag ser verkligen fram emot att få kolla på materialet som du spelar in från ITV4 ooups164! Det är lite svårt att hinna med att ta in och hinna uppskatta allt som man fått vara med om och uppleva hittills här borta. Och mer ska det förhoppningsvis bli nu när vi passerat halvtid på TT-15 och går in i tävlingsveckan. Jag lär behöva en vinter på mig för att alla intryck ska hinna sjunka in och smältas...:)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hi folks!

Här följer ett inlägg av lite mer teknisk karaktär för er som frågat efter hur arbetet med inställningarna av cyklarna gått under träningarna. Det kan förefalla lite väl akademiskt för vissa men små justeringar gör väldigt stor skillnad på den här banan och i slutänden handlar allt om att ha förtroende för hojen man ska tävla med...

Det var några dagar sedan jag hade möjlighet att sätta mig ner och skriva några rader men nu har jag sammanfattat träningsveckan som formellt avslutades med den inställda träningen igår.

Supertwinen fick vi snabbt ordning på genom lite mer olja i framgaffeln. Den är oerhört lättkörd i jämförelse med den motorstarkare supersporthojen och den största utmaningen med twinen är att lära sig hitta rätt i växlelådan i samband med nedväxlingar inför kurvorna. Jag har inte ägnat twinen särskilt stor uppmärksamhet under slutfasen av träningsveckan och bara kört något enstaka varv med den för att vänja mig vid lådan.

Med den snabbare supersport-Hondan har vi laborerat desto mer. Efter den blåsiga och regnstörda tisdagsträningen insåg vi att vi behövde ha längre hjulbas för att minska benägenheten att gå på bakhjulet i tid och otid. Till i onsdags monterade vi därför en annan drevning som skulle ge längre hjulbas och samtidigt ett något lägre utväxlingsförhållande. Efter passet kunde jag konstetera att hojen kändes riktigt bra chassimässigt men vi tvekade lite över om det fanns en risk för att jag skulle dra hojen i varvstoppet i de snabbaste utförslöporna vid eventuell medvind eller slip-streaming. Drevning som jag använde var 15-40 istället för 16-42. Detta eftersom en hel kugg mer på bakdrevet (16-43) skulle göra alltför stor skillnad.

Vi bestämde oss för att ta chansen att fortsätta försöka optimera och gick tillbaka till den ursprungliga utväxlingen på 16-42, men som en konsekvens av detta var vi tvungen att förlänga kedjan en länk vilket i sin tur gav en ännu längre hjulbas som i sin tur krävde en hårdare fjäder i bakstötdämparen. Chassit på en motorcykel är mer komplext en vad man till vardags kanske förställer sig och allt hänger ihop och har betydelse för helheten. Den här kvällen var det riktigt bra väderförhållanden och den vind som vi fått kämpa med över berget hade lugnat sig vilket gjorde att jag satte min snabbaste tid runt banan någonsin. Hojen upplevde jag däremot som lite för stötig bak och till dagen efter satte vi tillbak den mjukare fjädern i bakstötdämparen.

Så här långt hade jag varit mer än nöjd med min körning men till fredagens pass fick jag inte min egen körning att stämma. Hojen kändes ganska okey chassimässigt men jag fick inte den farten att jag kände att jag kunde utnyttja den högre utväxlingen. Det kändes bockigt och stelt och jag gjorde onödiga misstag. Dessutom var det dagg på vägen runt Bungalow och sista varvet fick jag förstört av att någon kraschat framför mig vid 13:e milestone och jag stoppades för ett kort tag innan de rensat vägen tillräckligt för att kunna släppa fram oss.

Efter en del konferenade hade vi bestämt oss för att gå tillbaka till den något lägre drevningen från i tisdags (15-40) inför gårdagens pass. Tyvärr var det väldigt blåsigt under förmiddagen och det föranledde en helikopterkrasch uppe på berget vid 33:e milestone och banan stängdes av i väntan på att en haverikommision skulle anlände från england under gårdagskvällen. För oss innebar det grillningi depån med DP Colplaning/TC Racing-teamet och att vi kunde gå ner till strandpromenanden i Douglas för att titta på tusentals hojar som kantar gatorna där nere under kvällarna.

Idag är det första tävlingen iform av superbike och ikväll ska jag träffa gänget från supporterplanet ner i loungen på Villa Marina. Om väder och andra förutsättningar spelar oss i händerna så har jag mitt första supersportrace imorgon. Det hade varit skönt att fått träna en gång med den här utväxlingen innan race men enligt teoritabellerna borde det stämma även om jag delvis kommer tvingas använda andra växlar på vissa ställen av banan. Det är ingen hemlighet att villkoren aldrig blir perfekta på den här banan och det handlar om att försöka göra det bästa av det man har tillgång till.

På återhörande!
/Björn
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tack för uppdateringen Björn!:tummenupp Vi som inte är med på plats följer dig och tävlingarna slaviskt över livetiming och nätradio.
Just nu går det undan på ön. Om vädret är hyggligt kanske det sätts ett sub 17 min varv under veckan:gnissla. Håller tummarna för er!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top