bg
"Probably the best Bear in the world"
Ställningstaganden
Jag är imponerad av din förmåga att leta rätt på IoM-material på nätet Patrik!
Jag har inte sett någon av de filmerna tidigare som du presenterade här. Sulby straight från mitt newcomersrace minns jag tyvärr allt för väl. Hade filmsekvensen varit tagen från andra sidan av vägen hade det nog synts hur jag här utnyttjade en av banans få raksträckor till att med vänsterhanden febrilt ratta på styrdämparen monterad på övre gaffelkronan. En inte helt lätt uppgift när man samtidigt försöker krypa ihop bakom kåpglaset för att inte förlora för mycket toppfart i fartfållan som ligger i slutet av rakan. Åtminstone tur i oturen att mina svordomar inne i hjälmen inte överröstade Hondafyrans ylande på filmen. Då hade man ju fått sitta här framför datorskärmen skämmas så här i efterhand... Som jag skrev tidigare i tråden fick jag ju till slut bryta den tävlingen efter att ha baxat runt eländet ett varv.
Shaun Harris vet jag inte så mycket mer om än vad du räknar upp här. Dock kan jag väl tillägga att jag bl.a. använde hans onboardvarv från 2003 där han körde en standard Suzuki 600, för att bilda mig en uppfattning om var jag skulle behöva växla runt banan. Min Honda var ju också relativt standard och min teori var att jag skulle ha mer gemensamt med Harris körstrategi än Bruce Anstey och grabbarna på fullpreppade Supersport-600r.
Hej Gearbox!
Som Patrik (AKA "Äggtoddy") är inne på så verkar ju åtminstone inte du ha något att frukta i dina kontakter med lagens långa arm av din avatar att döma... I alla fall inte mycket värre repressalier än lite O-böter eller möjligen en och annan körkortsindragning, men det väljer du ju själv genom ditt körsätt.
Det är riktigt att jag är MC-polis till professionen. Jag gick ut polisskolan i Växjö 2004 och har sedan 2009 dessutom haft förmånen att köra båge i tjänsten på ingripandeverksamheten i Göteborgsområdet. Att bli Polis var aldrig något som föresvävade mig som liten men med facit i hand tycker jag mig idag ha världens bästa jobb (efter McGuinness och hans styrning för TT Legends-teamet då så klart...) Jag gör normalt ingen större grej av mitt yrkesval när jag är racing-depåerna eller för den delen ledig i största allmänhet. Inte för att jag skulle ha något emot att prata om det, om nu någon skulle undra eller har frågor, utan mest för att jag tycker att det är fan så mycket roligare och intressantare att istället höra vad andra pysslar med.
Den här bloggen startade jag ursprungligen för att dela med mig av mina erfarenheter från mitt livs äventyr på Isle of Man till min närmaste bekantskapskrets samt till dem som någon gång själva skulle vilja tävla på ön eller resa dit som åskådare. Anledningen till att jag valde Sporthoj.com som som min arena var att jag verkligen uppskattar Swedies initiativ med ett öppet forum som samlar en stor del av Sveriges fortåkande knuttar (där även mina icke MC-intresserade vänner kunde följa reseberättelserna på ett enkelt sätt utan log-in). Själv spenderar jag vanligen inte särskilt mycket tid på nätet och har förr om åren i stort sett uteslutande bara varit inne på racingdelen av SH.com. Många gånger har det ju varit där som informationen spridits först när det gäller tävlingsdatum, regeländringar o dyl för oss som håller på med RR.
Efter allt svamlande ovan så skulle jag väl kunna besvara din första fråga med att innan jag blev liggande på rygg i soffan med foten i gips så hade jag gjort högst sporadiska besök i någon annan forumdel än racingforumet. Efter skadan så har jag dock "läst ikapp" en del av det jag missat genom åren.
Vad tycker jag om det jag sett så här långt? Till absolut största del är SH.com fantastiskt underhållande och jag är framförallt grymt imponerad över den tekniska expertis som finns här inne, vilket inte minst visar sig i alla balla byggtrådar. Själv är jag måttligt händig och det ligger väl i människans natur att imponeras över egenskaper man inte själv besitter gissar jag... Men det var väl egentligen inte det du ville ha svar på, eller hur Gearbox?
Jag har inte för avsikt att sitta här och kommentera enskilda inlägg och trådar - då skulle jag förmodligen bli kvar framför datorn för evigt. Med risk för att skapa fler frågeställningar än jag besvarar vill jag ändå försöka mig på att mycket övergripande beröra pudelns kärna i Gearbox fråga. På ett internetforum som detta tycker jag att det ska vara ganska högt i tak och alla ska ha rätt att föra fram en åsikt, även om den inte nödvändigtvis råkar vara helt politiskt korrekt. Många inlägg som vid första anblicken kan verka lite motvalls, är ofta skrivna med ironi och en stor portion humor och sådant har jag inga problem med, tvärtom! I de sällsynta fall där den sociala kompetensen brister och folk övergår i rena personangrepp eller "fular ur" på annat sätt tycker jag moderatorena verkar göra ett bra jobb.
Det enda som verkligen kan göra mig beklämd är när folk lägger ut filmer på rena vansinneskörningar. Nu tänker jag inte i första hand på små glädjeyttringar eller krumsprång på någon avlägsen tom parkeringsplats (där man dessutom inhämtat markägarens tillstånd, visst?) Utan de tillfällen då det bombas satan i tredubbla skyltade hastigheten, på icke avspärrade allmänna vägar här i Sverige. Det är egentligen inte ur polisiär synvinkel jag har särskilt stora problem med det här, ty ur det perspektivet är saken ganska enkel. Gör man en dumhet riskerar man också att få tabella för det. Det är istället i egenskap av medlem i knuttekollektivet som jag blir bekymrad. Vi riskerar på sikt att gräva vår egen grav där ännu fler kostnader, lagar och förbud kommer att reglera vår hobby. Visst kan man hävda att "då skiter jag i de lagarna också" men tillslut ger den stora massan av någorlunda laglydiga förare upp hojåkandet då det blivit för dyrt och omständigt. Den lilla klick "badasses" som sen blir kvar kommer att bli väldigt lätta att skilja ut för myndigheter och andra då de inte längre har något skydd av den stora massans anonymitet. Märk väl att denna dystra profetia kanske inte nödvändigtvis drabbar knuttekollektivet som helhet inom överskådlig framtid, men för oss sporthojsfanatiker kan det bli en verklighet snabbare än vi anar...
Jag är den förste att skriva under på att livet bör levas med ett knä släpandes i backen men det gäller att hitta vettiga former för utövandet. Det finns en uppsjö av bandagar och tävlingsmöjligheter om man bara har en gnutta initiativkraft att våga lämna "wannabe"-stadiet utanför korvmojjen och istället vill lära sig köra hoj på riktigt. Eller ställ upp och tävla på Isle of Man för fan! Det är för dem som vill köra fort på landsväg där det betyder något...
Sensmoralen blir väl något i stil med att var och en får svara för sina egna handlingar men bör under inga omständigheter lägga upp bildbevis på eventuella vansinnigheter på nätet. Det förstör så otroligt mycket mer för så otroligt många fler än vad de fåtal som faktiskt lägger upp dessa idiotkörningar någonsin kan tänka sig. Sen är det upp till oss andra här på forumet att fortsättningsvis INTE ge en massa "cred" till de värsta stolligheterna som läggs upp. På det hela taget så tycker jag dock att det absolut stora flertalet på SH.com verkar ha en sund inställning till det mesta!
Ovanstående klargörande är min högst privata åsikt, redovisad på begäran från Gearbox, och speglar på intet sätt något officiellt myndighetsföreträdande. "Deal with it" eller skapa en egen tråd och gråt ut i den någon annanstans. Från och nu med hoppas jag att detta kan återgå till att vara en Isle of Man-tråd! Kram på er!
På återhörande!
/Björn
...
Föressten läste jag på TT forumet. Shaun Harris förklarar själv i en tråd att han tydligen skulle göra comeback i cirkusen och köra nästa år...
Här ångas det på rätt bra ! Men killen som filmar har lite svårt att uttala ditt namn tror jag Bjoln glunnasson
Den här videon är riktigt bra faktiskt för den som vill få en överblick av banan. On board kamera med platser, kurvor och lutningar.
Och här hittade jag en Fransk sida med tider och några bilder på Björn.
http://www.tourist-trophy.fr/article-manx-grand-prix-2012-109050814.html
Jag är imponerad av din förmåga att leta rätt på IoM-material på nätet Patrik!
Jag har inte sett någon av de filmerna tidigare som du presenterade här. Sulby straight från mitt newcomersrace minns jag tyvärr allt för väl. Hade filmsekvensen varit tagen från andra sidan av vägen hade det nog synts hur jag här utnyttjade en av banans få raksträckor till att med vänsterhanden febrilt ratta på styrdämparen monterad på övre gaffelkronan. En inte helt lätt uppgift när man samtidigt försöker krypa ihop bakom kåpglaset för att inte förlora för mycket toppfart i fartfållan som ligger i slutet av rakan. Åtminstone tur i oturen att mina svordomar inne i hjälmen inte överröstade Hondafyrans ylande på filmen. Då hade man ju fått sitta här framför datorskärmen skämmas så här i efterhand... Som jag skrev tidigare i tråden fick jag ju till slut bryta den tävlingen efter att ha baxat runt eländet ett varv.
Shaun Harris vet jag inte så mycket mer om än vad du räknar upp här. Dock kan jag väl tillägga att jag bl.a. använde hans onboardvarv från 2003 där han körde en standard Suzuki 600, för att bilda mig en uppfattning om var jag skulle behöva växla runt banan. Min Honda var ju också relativt standard och min teori var att jag skulle ha mer gemensamt med Harris körstrategi än Bruce Anstey och grabbarna på fullpreppade Supersport-600r.
Hallå Björn, hoppas rehabiliteringen går bra och du läker ihop som du ska. Det är en sak jag går och grunnar på, det har absolut ingenting med IOM att göra utan mer med ditt yrke. Jag har full förståelse ifall du tycker det är vansinnigt att svara på det här i ett publikt forum men jag gör ändå ett försök.
-Läser du andras trådar här på forumet?
I så fall har det väl knappast undgått dig att det finns en och annan pellejöns här som verkar ha som hobby att i princip bryta mot varenda trafikregel som existerar?
Vore otroligt kul att få höra hur du tänker. Men som sagt var, jag förstår att det är känsligt men du har ju skrivandets gåva så vi kanske kan få läsa lite mellan raderna. Önskar dig ett snabbt tillfrisknande.
Hej Gearbox!
Som Patrik (AKA "Äggtoddy") är inne på så verkar ju åtminstone inte du ha något att frukta i dina kontakter med lagens långa arm av din avatar att döma... I alla fall inte mycket värre repressalier än lite O-böter eller möjligen en och annan körkortsindragning, men det väljer du ju själv genom ditt körsätt.
Det är riktigt att jag är MC-polis till professionen. Jag gick ut polisskolan i Växjö 2004 och har sedan 2009 dessutom haft förmånen att köra båge i tjänsten på ingripandeverksamheten i Göteborgsområdet. Att bli Polis var aldrig något som föresvävade mig som liten men med facit i hand tycker jag mig idag ha världens bästa jobb (efter McGuinness och hans styrning för TT Legends-teamet då så klart...) Jag gör normalt ingen större grej av mitt yrkesval när jag är racing-depåerna eller för den delen ledig i största allmänhet. Inte för att jag skulle ha något emot att prata om det, om nu någon skulle undra eller har frågor, utan mest för att jag tycker att det är fan så mycket roligare och intressantare att istället höra vad andra pysslar med.
Den här bloggen startade jag ursprungligen för att dela med mig av mina erfarenheter från mitt livs äventyr på Isle of Man till min närmaste bekantskapskrets samt till dem som någon gång själva skulle vilja tävla på ön eller resa dit som åskådare. Anledningen till att jag valde Sporthoj.com som som min arena var att jag verkligen uppskattar Swedies initiativ med ett öppet forum som samlar en stor del av Sveriges fortåkande knuttar (där även mina icke MC-intresserade vänner kunde följa reseberättelserna på ett enkelt sätt utan log-in). Själv spenderar jag vanligen inte särskilt mycket tid på nätet och har förr om åren i stort sett uteslutande bara varit inne på racingdelen av SH.com. Många gånger har det ju varit där som informationen spridits först när det gäller tävlingsdatum, regeländringar o dyl för oss som håller på med RR.
Efter allt svamlande ovan så skulle jag väl kunna besvara din första fråga med att innan jag blev liggande på rygg i soffan med foten i gips så hade jag gjort högst sporadiska besök i någon annan forumdel än racingforumet. Efter skadan så har jag dock "läst ikapp" en del av det jag missat genom åren.
Vad tycker jag om det jag sett så här långt? Till absolut största del är SH.com fantastiskt underhållande och jag är framförallt grymt imponerad över den tekniska expertis som finns här inne, vilket inte minst visar sig i alla balla byggtrådar. Själv är jag måttligt händig och det ligger väl i människans natur att imponeras över egenskaper man inte själv besitter gissar jag... Men det var väl egentligen inte det du ville ha svar på, eller hur Gearbox?
Jag har inte för avsikt att sitta här och kommentera enskilda inlägg och trådar - då skulle jag förmodligen bli kvar framför datorn för evigt. Med risk för att skapa fler frågeställningar än jag besvarar vill jag ändå försöka mig på att mycket övergripande beröra pudelns kärna i Gearbox fråga. På ett internetforum som detta tycker jag att det ska vara ganska högt i tak och alla ska ha rätt att föra fram en åsikt, även om den inte nödvändigtvis råkar vara helt politiskt korrekt. Många inlägg som vid första anblicken kan verka lite motvalls, är ofta skrivna med ironi och en stor portion humor och sådant har jag inga problem med, tvärtom! I de sällsynta fall där den sociala kompetensen brister och folk övergår i rena personangrepp eller "fular ur" på annat sätt tycker jag moderatorena verkar göra ett bra jobb.
Det enda som verkligen kan göra mig beklämd är när folk lägger ut filmer på rena vansinneskörningar. Nu tänker jag inte i första hand på små glädjeyttringar eller krumsprång på någon avlägsen tom parkeringsplats (där man dessutom inhämtat markägarens tillstånd, visst?) Utan de tillfällen då det bombas satan i tredubbla skyltade hastigheten, på icke avspärrade allmänna vägar här i Sverige. Det är egentligen inte ur polisiär synvinkel jag har särskilt stora problem med det här, ty ur det perspektivet är saken ganska enkel. Gör man en dumhet riskerar man också att få tabella för det. Det är istället i egenskap av medlem i knuttekollektivet som jag blir bekymrad. Vi riskerar på sikt att gräva vår egen grav där ännu fler kostnader, lagar och förbud kommer att reglera vår hobby. Visst kan man hävda att "då skiter jag i de lagarna också" men tillslut ger den stora massan av någorlunda laglydiga förare upp hojåkandet då det blivit för dyrt och omständigt. Den lilla klick "badasses" som sen blir kvar kommer att bli väldigt lätta att skilja ut för myndigheter och andra då de inte längre har något skydd av den stora massans anonymitet. Märk väl att denna dystra profetia kanske inte nödvändigtvis drabbar knuttekollektivet som helhet inom överskådlig framtid, men för oss sporthojsfanatiker kan det bli en verklighet snabbare än vi anar...
Jag är den förste att skriva under på att livet bör levas med ett knä släpandes i backen men det gäller att hitta vettiga former för utövandet. Det finns en uppsjö av bandagar och tävlingsmöjligheter om man bara har en gnutta initiativkraft att våga lämna "wannabe"-stadiet utanför korvmojjen och istället vill lära sig köra hoj på riktigt. Eller ställ upp och tävla på Isle of Man för fan! Det är för dem som vill köra fort på landsväg där det betyder något...
Sensmoralen blir väl något i stil med att var och en får svara för sina egna handlingar men bör under inga omständigheter lägga upp bildbevis på eventuella vansinnigheter på nätet. Det förstör så otroligt mycket mer för så otroligt många fler än vad de fåtal som faktiskt lägger upp dessa idiotkörningar någonsin kan tänka sig. Sen är det upp till oss andra här på forumet att fortsättningsvis INTE ge en massa "cred" till de värsta stolligheterna som läggs upp. På det hela taget så tycker jag dock att det absolut stora flertalet på SH.com verkar ha en sund inställning till det mesta!
Ovanstående klargörande är min högst privata åsikt, redovisad på begäran från Gearbox, och speglar på intet sätt något officiellt myndighetsföreträdande. "Deal with it" eller skapa en egen tråd och gråt ut i den någon annanstans. Från och nu med hoppas jag att detta kan återgå till att vara en Isle of Man-tråd! Kram på er!
På återhörande!
/Björn