ISLE Of MAN - racerapport!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
”mc-fabrik som har en gedigen racinghistoria med bl.a. segrar på Isle of Man i bagaget”

Naa, jag tror nog mer på en ”riktig” motorcykel, känns lite tidigt att konvertera, dessutom tämligen lite körtid för dom cyklarna än så länge.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
"Förhoppningsvis kommer jag att få möjligt att tävla med en sådan nästa säsong."

Frågan är var och om det är modern eller classic.
Det är ju inte givet att det blir på ön, det är ju tufft ekonomiskt för en statsanställd att köra där.
I vilket fall som helst, hoppas Italienresan faller väl ut.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klurigt men har de verkligen vunnit på Isle of Man??? Dessutom mera än en gång???
Nej, det var slarvigt läst och därmed dåligt spekulerat av mig. De har inte vunnit tidigare.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Eller tycker han bara att det är en vacker hoj med grymma prestanda?

Det väljer jag att tro. :tummenupp

Ja du Peter, vi får se! Håller med om att den ser mycket fin ut...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Bimota? Neej.
MV Agusta? Kanske.
Moto Guzzi? Näää.
Morbidelli? Hmmm.
Laverda? Tror jag inte.
Gilera? Njaaa.
Paton? Möjligt.
Benelli? Vad har de idag, kanske???
Ducati? Möjligt.
Aprilia? Möjligt.
Morini? Nej.

Liiite norr om gränsen finns ett annat märke som heter Suter...Men Suter har aldrig vunnit på Ön.

Info för er som inte läser BG:s fejja. Han var hos MV Agusta så min gissning "Kanske" var inte helt fel! Björn får skriva mera om det här så småningom hoppas jag.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack för två trevliga kvällar!

IMG_6666.JPG
Med detta inlägg vill jag rikta ett speciellt tack till arrangörer och publik som slöt upp på ett fantastiskt sätt under de båda föreläsningar som jag genomfört under veckan. I onsdags framträdde jag på Husqvarnas fabriksmuseum i Jönköping och i torsdags kväll blev det ett nytt genomförande i Bikes lokaler på Hisingen i Göteborg.
20181122_200243 (2).jpg
Utsålt på båda ställena och det enda smolket i bägaren var väl i så fall att det i slutänden tyvärr visade sig bli ganska många intresserade som nekades tillträde då brandskyddsregler etc. begränsade antalet åhörarplatser. Samtidigt är det så klart lite häftigt att upptäcka att intresset för landsvägsracing verkar starkare än på länge i Sverige, trots att vi själva inte har denna tävlingsform inom landets gränser. Sammanlagt över de båda dagarna blev det en bit över 300 personer som fick ökade insikter om hur racingen på Isle of Man går till och vad som krävs för att tävla där.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det här är nog en av de vackraste platserna. Slutet av Joey´s precis innan Guthrie´s om jag inte minns fel.
Att gasa ur Gooseneck och uppför här är härligt...:kär

View attachment 446349

http://www.paton.it/en/paton-s1-r-lightweight-re/

Lika fint eller finare lite längre upp i backen. Bilden tog jag vid Guthrie's på MGP 2010! Det är monumentet över Jimmy Guthrie till vänster. Skyddet för funktionärer revs vintern 2012-2013 men minnesmonumentet, närmast kameran, finns kvar. Jimmy Guthrie vann The TT 6 gånger på 1930-talet. Jimmy omkom i en olycka vid Tysklands GP på Sachenring i augusti 1937. Monumentet finns där Guthrie bröt sitt sista TT, Senior Race 1937. Platsen kallas också The Cutting. Skottland skymtar i horisonten. Klicka för större bild!

Guthries1.jpg
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
God Jul alla läsare och supportrar!

View attachment IMG_8203.jpg
BILDTEXT: Tomas och Lisbeth fick representera 123 donatorer.

Här följer en hjulsaga...

Idag är det som vi alla vet julafton och oavsett vad man har för materialistisk grundsyn så kvarstår det faktum att julen för de flesta är ganska intimt förknippad med presenter. I detta tidevarv pratas det ju fullt berättigat en hel del om hållbarhet och vikten av att inte bara oreflekterat kasta sig in i konsumtionshetsen. Kloka ord som må vara hur tänkvärda som helst. Rätt present som ges med hjärtat, vid rätt tillfälle och utgörs av något som mottagaren verkligen är i behov av kan dock aldrig bli omodernt. Därför har jag sparat detta inlägg under drygt ett halvår. För egen del fick jag nämligen min finaste gåva (kanske någonsin?) redan under TT-tävlingarna i juni i somras. Hur hänger detta ihop frågar sig säkert vän av ordning?

Jo, saken är den att Lisbeth och Tomas från MCK Dalton i Skarpnäck hade identifierat att jag endast hade kostat på mig ett styck airbag-skinnställ i min Isle of Man-satsning. Orsaken är så klart att dessa skinnställ är hiskeligt dyra men eftersom inbyggd air-bag utgör den absolut senaste teknologin när det gäller skyddsnivån för mc-förare så slantade jag ändå upp för ett sådant till säsongen 2017 när jag skulle ta klivet upp till Superbike-klassen.

Förutom kostnaden är den stora nackdelen med air-bag skinnställ också att så fort man utlöst dem måste de skickas tillbaka till tillverkaren för ompackning och eventuellt också lagning. Då jag, som den minnesgoda läsaren säkert vet, blev omkullkörd under TT-17 av en medtävlare skickades därför skinnstället tillbaka till tillverkaren i Italien under förra vintern för ompackning av airbag och byte av några skinnpaneler till det facila priset av 8000 kr. Allt för att vara i bästa skick till årets TT. För att inte riskera att lösa ut air-bagen i onödan använde jag sedan mina gamla skinnställ när jag körde på vanliga banor under försäsongsträningen i Spanien i våras.

Mot bakgrund av ovanstående men fullständigt ovetandes för mig, startade Lisbeth och Tomas därför på eget initiativ en insamling på facebook någon gång i våras (tror jag?) med det uttalade syftet att samla ihop till ett likadant skinnställ i reserv åt mig. Detta ifall jag precis som året innan skulle råka krascha mitt enda air-bagställ i ett tidigt skede under träningsveckan på Isle of Man. (Nu dröjde det ju dock visserligen till sista tävlingen i år men det är en annan historia som för övrigt redan berättats).

Fantastiskt nog hörsammade 123 personer uppropet och givmildheten var så stor att insamlingen inte bara räckte till ett nytt skinnställ utan också ett ryggskydd, ett par värsting-racinghandskar samt ett racingunderställ. Alltsammans tillhandahållet av Onebike.se. Skyddsutrustningen lämnades över till mig som en överraskning i samband med att supporterplanet landade på Isle of Man i slutet av träningsveckan och de som aldrig tidigare sett mig mållös fick sig säkert ett gott skratt.

Hur tackar man egentligen för ett sådant initiativ och en sådan gåva från människor som i de flesta fall bara känner mig genom det jag skrivit på nätet eller vad som rapporterats i tidningar och sagts ryktesvägen? Ja, jag vet faktiskt inte riktigt men jag vill en dag som denna åtminstone avsluta med att räkna upp alla namn hos er som bidrog till insamlingen i den ordningen ni anmälde er och skänka ER en riktigt varm tanke och ett ofantligt stort TACK!

Vi som har deltagit i insamlingen:
1. Sven-Eric Claesson, Södertälje

2. Alexander Lind, Kista

3. William Backlund, Västerås

4. Morgan Mesetovic, Degerfors

5. Elisabeth Sandberg, Älvsjö

6. Ove Lindström, Hägersten

7. Sofia Westerström, Nacka

8. Bengt Eliasson, Filipstad

9. Jay Cheng, Lidingö

10. Elisabet Maria Lindberg, Järfälla

11. Mats Sjöberg, Motoeveng group, Tyresö

12. Håkan Nilsson, Malmö

13. Krister Bohm, Tärnsjö

14. Magnus Hallberg, Älvsjö

15. Peter Igelhammar, Ängelholm

16. Henrik Aspenryd, Stockholm

17. Klasse Klaesson, Älvsjö

18. Veronica ”Cruella” Ljungström, Enköping

19. Christer Hansson, Rydebäck

20. Kim Oskar Poulsen, Johanneshov

21. Fredrik Hansson, Olofstorp

22. Magnus och Ben Ring, Göteborg

23. Tristan O’Sullivan, Stockholm

24. Joakim Brendler, Årsta

25. Peter Tomasson, Bollebygd

26. Filip Lundgren, Västerås

27. Magnus Tivås, Växjö

28. Åsa Larsson, Landskrona

29. Pontus Bystedt, Skövde

30. Inger Strömberg, Skärhamna

31. Torbjörn Bergström, Partille

32. Peter Nydahl, Advanced Mobility

33. Fredrik Westberg, Falun

34. Peter Bergman, Staffanstorp

35. Mats Berglund, Rävlanda

36. Billy Nilsson, Kalmar

37. Sandy Berlin, Vega

38. Stefan Eriksson, Vendelsö

39. Owe Löwgren, Skövde

40. Anonym Kollega, Stockholm

41. Tomas Nilsson, Kalmar

42. Peter Dahlbom, Skogås

43. Mikael Lindgren, Rimbo

44. Mattias Lundström, Stockholm

45. Sven Wesley, Stockholm

46. Ove Landstedt, Stockholm

47. Henrik Nordgren. Nykvarn

48. Micke och Hampus Karlsson, Såtenäs

49. Anna och Peo Cedven, Älvsjö

50. Anders Christiansson, Stockholm

51. Robert Soeda, Åkersberga

52. Jesper Christensen, Waxholm

53. Bergers Rör, Skövde

54. Stefan Göransson, Odensbacken

55. Björn Watz, Stockholm

56. Göran Järnebrant, Sundbyberg

57. Juha Huhtanen, Mölndal

58. Bengt Johannesson, Västerås

59. Lisbeth Hjelme, Solna

60. MCK Dalton, Stockholm

61. Anders Nordlander, Ucklum

62. Rachid Rachid, Mölndal

63. Helena Raaby, Onsala

64. Mikael Högberg, Onsala

65. Pär Johansson, Stockholm

66. Irene Gunnarsson-Sjödahl, Stockholm

67. Tomas Fröbom, Skövde

68. Kristofer Wistrand, Härryda

69. Morris Packer, Malmö

70. Maud Frankenberg, Vendelsö

71. Magnus Sjögren, Istorp

72. Maria och Pälle Nordqvist, Borlänge

73. Sun Axell, Skogås

74. Jan-Ivar Fjeldal, Rönninge

75. Tomas Törnblom, Solna

76. Krister Sahlin, Västerhaninge

77. Leif Arvidsson, Tullinge

78. Hans Göran Larsson, Riala

79. Peter Karlsson, Sköllersta

80. Kristina Wahlstedt, Nora

81. Björn Gustavsson, Oskarström

82. Joachim Torsson, Lemland, Finland

83. Daniel Salquist Landin, Lidköping

84. Göran Karlsson, Fellingsbro

85. Jan Pettersson, Järfälla

86. Staffan Jönsson, Sandviken

87. Jan och Margareta Selander, Bergeforsen

88. Mikael Ridderstad, Nässjö

89. Lennart Bengtsson, Lidköping

90. Peter Grahn, Norrtälje

91. Tomas Hilse, Mariestad

92. Anders Rosenqvist, Solberga

93. Per Törnblom, Piteå

94. Robert Anton Holmberg, Åkersberga

95. Sven Olov Karlsson, Pålsboda

96. Kennet Andersson, Önnestad

97. Henrik Carlgren, Kalmar

98. Jan-Åke Siljeström, Örebro

99. John Laurent, Järfälla

100. Berne Gustavsson, Kalmar

101. Stig Envall, Vendelsö

102. Per-Inge Samuelsson, Handen

103. Karin Gustavsson, Kalmar

104. Jaan Kallo, Hjo

105. Anders Olsson, Sandviken

106. Jan och Lottie Rosén, Farsta

107. Malin och Jan-Ove Elonsson, Borås

108. Peo Öhlin, Kalmar

109. Lars Svensson, Färjestaden

110. Ander Paulsson, Ånge

111. Sven Erik Ringius, Göteborg

112. Björn Karlsson, Kärna

113. Lennart Andersson, Skultuna

114. Sören Viktorsson, Borensberg

115. Joachim Evaldsson, Tollered

116. Bengt Jonsson, Lund

117. Lars Forsberg Sollebrunn

118. Christer Rydell, Nyhamnsläge

119. Erik Sjögren, Västerås

120. Lauri Nurminen, Finland

121. Danny Kranz, Laholm

122. Johan Israelsson, Linköping

123. Henrik Andersson, Kävlinge

På återhörande!
/Björn
 

Bifogat

  • IMG_8205.jpg
    1.1 MB · Visningar: 48
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top