Isle of man TT 2007

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Hur svårt skulle det vara att dunka upp softfence?
Det skulle fortfarande vara farligt, men klart säkrare iaf.

Softfence har (tidigare iaf) inte varit genomgående populärt bland förarna, ...pga att dom kör nära & lätt fastnar, och på det viset i viss mån skapar fler & värre olyckor än utan dom.
Bredare banor ("avåkningszoner") borde väl funka egentligen !? Fast dyrt att bygga om arenorna förstås.
 

sandstream

Guest
I reportaget jag såg nämndes belopp runt 200.000:- för att ordna med air fence, vet inte hur nära sanningen det kan vara.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det håller jag också med om. Såg ett reportage om det på Sportnytt för ett tag sedan och Sverige verkar ligga efter de andra länderna när det gäller säkerhet inom speedway.

Hoppa inte dubbelvolt nu men när det gäller säkerhet ligger sverige långt efter när det gäller all motorsport.

Hur kan Sturup (med de bilder som visats) ens bli godkänd för tävling?

(har inte varit där men bilderna säger att det är idioti att åka dit)

Hur kan det köras bankörningar på Kinnekulle som många år tillbaka förlorade banlicensen då säkerheten var för dålig.

Varför fortsätter det köras på Mantorp med räcke i utgången på Pariserkurvan?

Kan inte se att speedway är mer eftersatt...

Mike Luff har ju under den tid han haft hand om Gelleråsen gjort genomgripande förändringar för att bättra på främst säkerheten, kanske inte världsbäst men ändå försökt.
Hur många andra banor/klubbar kan skryta med att försöka?
Att korta en kilometer lång raka med 40meter avåkningzon är inte försöka, det skulle gjorts för 30 år sedan minst.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Softfence har (tidigare iaf) inte varit genomgående populärt bland förarna, ...pga att dom kör nära & lätt fastnar, och på det viset i viss mån skapar fler & värre olyckor än utan dom.
Bredare banor ("avåkningszoner") borde väl funka egentligen !? Fast dyrt att bygga om arenorna förstås.

Jo, kommer ihåg att förarna klagade på dem också. Men frågan är om de verkligen var så mycket farligare. I annat fall kan man ju ha en meter "avåkningsyta" innan dem, med något som tar ner farten även för en speedwayhoj så man inte utnyttjar det som bansträckning.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Att korta en kilometer lång raka med 40meter avåkningzon är inte försöka, det skulle gjorts för 30 år sedan minst.
Vilken bana tänker du på?

Jo, kommer ihåg att förarna klagade på dem också. Men frågan är om de verkligen var så mycket farligare. I annat fall kan man ju ha en meter "avåkningsyta" innan dem, med något som tar ner farten även för en speedwayhoj så man inte utnyttjar det som bansträckning.
OT:

Ser att du sitter framför datorn 07:19 en lördag. Morgonpigg? :tungan

Själv håller jag så smått andan för att inte väcka den björn som sover: vår 10 dagar gamla dotter är lugn som en filbunke och har ännu inte yttrat ett pip nattetid. Knappt dagtid heller. Man får kanske igen det som 55-årig tonårspappa. Det man vinner på gungorna etc.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hoppa inte dubbelvolt nu men när det gäller säkerhet ligger sverige långt efter när det gäller all motorsport.

Hur kan Sturup (med de bilder som visats) ens bli godkänd för tävling?

(har inte varit där men bilderna säger att det är idioti att åka dit)

Hur kan det köras bankörningar på Kinnekulle som många år tillbaka förlorade banlicensen då säkerheten var för dålig.

Varför fortsätter det köras på Mantorp med räcke i utgången på Pariserkurvan?

Kan inte se att speedway är mer eftersatt...

Mike Luff har ju under den tid han haft hand om Gelleråsen gjort genomgripande förändringar för att bättra på främst säkerheten, kanske inte världsbäst men ändå försökt.
Hur många andra banor/klubbar kan skryta med att försöka?
Att korta en kilometer lång raka med 40meter avåkningzon är inte försöka, det skulle gjorts för 30 år sedan minst.

Banuthyrningar till icke-svemo föreningar/företag kan man inte göra mycket åt.
Sturup berodde nog bara på att ett företag pressade på en person.
Mantorp är ju värre vid depåinfarten än i parisaren.
Visst finns det många ställen på flera svenska rr-banor att fixa. Men speedwaybanorna är alla lika jävliga i stort sett.
Det är som vi skulle köra rr enbart på banor som kinnekulle med räcket en halvmeter från bankanten i alla böjar..


OT:

Ser att du sitter framför datorn 07:19 en lördag. Morgonpigg? :tungan

Själv håller jag så smått andan för att inte väcka den björn som sover: vår 10 dagar gamla dotter är lugn som en filbunke och har ännu inte yttrat ett pip nattetid. Knappt dagtid heller. Man får kanske igen det som 55-årig tonårspappa. Det man vinner på gungorna etc.

Jo, vaknar till och med innan knodden, har mina perioder. Har vaknat av mig själv 05.30 den här veckan, trots att man lagt sig rätt sent.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
på ämnet så kan jag säga att ERF sturup är inställt
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
John Mc Guinness knäckte inte helt oväntat 130mph-gränsen under hundraårsjubileet. Tråkigt att Miinin hindras av mek-problem när han väl kommer in i körningen och börjar få upp tempot.

Nu ser jag fram emot Mats Nilsson (Troubleman) inför Manx GP (samma bana).

Full respekt till Hamberg och Miinin och hoppas de fortsätter att köra Isle Of Man TT.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Håller på samla ihop massa bilder från veckan på Isle of man.
Kommer upp om någon vecka kanske ; )
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hamberg har ju lätt lagt årets sportkommentar :D :D :tummenupp

”Första året bröt jag fem revben i en krasch på träningen. Jag körde vidare ändå, för att jag älskar sporten så mycket. Gunde Svan sket ju ner sig.”
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top