Jag har alltid skruvat själv, ända tills förra vintern då vi bestämde att vi tre som brukar åka skulle köra på likadana endurodubb. Men egenskruvat funkar kanon, och man kan få den karaktären man vill på däcken.
Vill man ha det som finndubb så leta upp ett däck som är tätdubbat (inte långt avstånd mellan gummiklackarna) och skruva i så många skruv som möjligt per klack. Går att få till så det blir riktigt bra grepp om man hittar rätt utgångsdäck.
Vi har alltid borrat genom däcket med ett 1-1,5mm borr på varje ställe man vill ha en skruv. Då blir det ett lagom märke inne i däcket, där man sedan drar i skruven. På mina däck har jag använt spånskive-skruv med konad skalle så dom försänks lite. Sen är det bara att lägga en gammal uppklippt slang eller nåt annat som skyddar slangen från skallarna.
Har aldrig haft något problem med att skruvarna vill vandra in i däcket eller punktering, trots att vi aldrig använt något lim.
Helt klart billigast, men tar lite tid. Och det blir ganska elakt att jobba med när man skruvat en bit av däcket. Räkna med ett gäng sår på nävarna.
Är ett lagomt jobb att göra inne vid Tv:n, så blir regeringen glad att man inte bara är i garaget. Var försiktig med soffa och parkettgolv bara... Been there, done that...