Istråden -10/11

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oj, ja du går på bra mycket tidigare.!

De flesta på dom här filmerna åker något större hojar, som Husa 650, KTM 540/560/580 och Kx500. Många med en effekt på 65+ hk på bakhjulet. Så en del av hojarna ligger väl kanske på dubbla effekten på bakhjulet mot vad en 125a har. Men som allt annat så är det rätt svårt att säga genom att bara kolla på filmer. Men som vi åker "här nere" (för dig) så åker många rätt hårt fram till böjarna och kör med så öppna spår det går och även bromsar sent (och så lite som möjligt) för att ha rull in i böjen och sedan kunna gå på med gasen relativt tidigt igen. Så anledningen till att dom inte går på gas så tidigt beror väl både på att motorerna är så pass stora och att dom har med sig mycket fart in i böjen. Sen tror jag att många skulle kunna hålla rätt stumt runt böjarna på ett helt annat sätt än vad dom har nu med en 125a. Ska se om en kille tar ut sin 125a på isen i nästa helg för att prova, han har pratat om det iaf, så återstår att se.

Ja fast jag kör likadant med Aprilian (den borde väl ändå ha samma effekt som de pojkarna har, eller kanske mer ;) ), skillnaden är bara att man inte kör lika mycket fullt spjäll, öppnar gör man lika tidigt :) Som det ser ut på videon du postade så går de över från bromsar till gas vid apex på 90-gradare, men det kan ju vara så att man blir lurad av ljudet också och att det är mycket tydligare att höra på en tvåtaktare

Som sagt kan det vara snabbare att ligga på framhjulet längre in i kurvan eftersom framhjulet ger mer grepp än bak, men jag använder rotationen på cykeln till att styra runt och upplever det som att jag vinner mer på det än att utnyttja greppet fullt ut i framdäcket under en längre period. Jag har inte testat mot någon klocka men

Tycker du ska ta och köra hela is-serien.

Det hade vart kul men det finns ingen ekonomi för det! :(

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Oj ja nog skiljer sig min körstil markant mot för deras, jag slår på mycket tidigare i kurvorna. Om det är snabbare eller inte det vet jag inte förns jag kört me nån av de där grabbarna :)

Det här är med ett slitet (saknas många dubb) finndubb-bakdäck och 125cc, syns ganska tydligt skillnaden i körstil:

Se där ja där är ju videon jag nämnde på förra sidan!! Nu är det ju en 125:a med dåligt finndubb bak men ändå! Grymt spakat där Olof!!:Bugar:tummenupp

/Christer

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Oj, ja du går på bra mycket tidigare.!

De flesta på dom här filmerna åker något större hojar, som Husa 650, KTM 540/560/580 och Kx500. Många med en effekt på 65+ hk på bakhjulet. Så en del av hojarna ligger väl kanske på dubbla effekten på bakhjulet mot vad en 125a har. Men som allt annat så är det rätt svårt att säga genom att bara kolla på filmer. Men som vi åker "här nere" (för dig) så åker många rätt hårt fram till böjarna och kör med så öppna spår det går och även bromsar sent (och så lite som möjligt) för att ha rull in i böjen och sedan kunna gå på med gasen relativt tidigt igen. Så anledningen till att dom inte går på gas så tidigt beror väl både på att motorerna är så pass stora och att dom har med sig mycket fart in i böjen. Sen tror jag att många skulle kunna hålla rätt stumt runt böjarna på ett helt annat sätt än vad dom har nu med en 125a. Ska se om en kille tar ut sin 125a på isen i nästa helg för att prova, han har pratat om det iaf, så återstår att se.

Här kommer en gammal träningsfilm från 2008 men med den vassaste hojen som körts i is-SM,75HK på hjulet,synd att den funka dåligt när det blev kallt....
Prova den själv och för första gången tyckte jag att min egna KX500 (65hkr) var "lite" klen,hehe!
http://www.youtube.com/watch?v=2uJ_TbLQyag

Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Borde väl inte va nå problem för dig Olle med ekonomin? Du är väl både inofficiell isbane mästare och inofficiell Supermoto mästare och även tränare för hela sporthoj, fast utan meriter?? måste ju bara spruta in cash.

Finns inga genvägar angående däck, montage skruv, cold kutters osv.. Finndubb är bäst, hållbarhet och snabbhet vid plogade banor, inge jävla stavgångs enduro isbana, som man ser på många filmer här på forumet.

Så kom och kör iserien i år om det blir några tävlingar, annars får vi väl stråla samman och träna lite,

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Borde väl inte va nå problem för dig Olle med ekonomin? Du är väl både inofficiell isbane mästare och inofficiell Supermoto mästare och även tränare för hela sporthoj, fast utan meriter?? måste ju bara spruta in cash.

Finns inga genvägar angående däck, montage skruv, cold kutters osv.. Finndubb är bäst, hållbarhet och snabbhet vid plogade banor, inge jävla stavgångs enduro isbana, som man ser på många filmer här på forumet.

Så kom och kör iserien i år om det blir några tävlingar, annars får vi väl stråla samman och träna lite,

Haha vilken skön lirare! Det är lugnt om du vill kan jag lära dig spela datorspel och köra bil också, bara slå en signal så ordnar jag det åt dig. Då kanske jag har råd att lägga lite pengar på att köra något hederslopp i södra sverige också ;)

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Haha vilken skön lirare! Det är lugnt om du vill kan jag lära dig spela datorspel och köra bil också, bara slå en signal så ordnar jag det åt dig. Då kanske jag har råd att lägga lite pengar på att köra något hederslopp i södra sverige också ;)
Ja vilken lirare :) den liraren har iaf vunnit isbane Sm 2009, tvåa 2011, tvåa i supermoto Sm 2009 S2, 4a 2010, 2a nordiska mästerskapet 2010, Två Back Sm Guld osv..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Ja vilken lirare :) den liraren har iaf vunnit isbane Sm 2009, tvåa 2011, tvåa i supermoto Sm 2009 S2, 4a 2010, 2a nordiska mästerskapet 2010, Två Back Sm Guld osv..

Men härligt! Då kan jag ta och slå av datorn så sköter du det här med att vara mästare och lära folk :) Skicka upp några slantar så kommer jag ner så får du skola mig på isbanan också ;)

Här faller det då bara mer och mer snö och det verkar som min insats med snöslungan var åt jäves... Hade tänkt bygga plog på en toyota corolla men fördröjde den idéen lite för länge :/

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

Jag skulle faktiskt helt ärligt utan ironi eller sarkasm vilja veta hur du tar en 90 graderskurva och en 180 graderskurva samt varför du tycker att det är bästa sättet?

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF

Skriv eller visa något konstruktivt istället som tex Olof brukar göra. Stor i truten kan du ju vara när du vinner nästa Is-Sm eller kanske i en annan tråd,,,,, gnällspik!!:arsele Ring till din mamma så får du säkert lite uppmärksamhet med tanke på alla dina SM-guld och övriga meriter.

/Christer

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Innan det här blir någon pajkastar-tråd så tycker jag vi lämnar det hela vid att de som tycker att jag vet vad jag pratar om utan att jag har vunnit något mästerskap (på motorcykel) kan läsa mina kommentarer och resten kan bara hoppa över till nästa talares kommentarer.

Jag tycker det är roligt att föra vidare det jag lärt mig och jag vet av erfarenhet att det hjälpt många framåt (jag har fått betalt både för att skriva och för att lära folk på plats och sedan fått förfrågan om att göra om det). Anser man att man bör vinna serier innan man är kvalificerad att lära folk på forumet så bör man söka upp de inlägg som mästarna här på forumet har skrivit och strunta i resten.

Upplevs det fortfarande som att jag anser att det inte finns någon som tar sig runt på en bana snabbare än mig så ursäktar jag det, det är inte meningen att det ska låta så. Jag har aldrig pallat att tävla (inte heller tyckt det varit särskilt roligt) och kommer antagligen inte göra det framöver heller så därför går jag efter talesättet "those who can´t do, teach" istället. Som jag sa tidigare har jag vuxit ifrån att behöva hävda mig och jag orkar inte hålla igång någon sponsor-cirkus för att köra nåt som jag inte tycker är roligare än att träna hemma! (jag tjänar inte nå mycket pengar så jag kan inte själv lägga 15000 på däck för att träna och sen köra en SM-serie bara för att få respekt nog att alla lyssnar på vad jag skriver)

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Gjorde i ordning ett bakdäck åt KTMen också eftersom det fungerade dåligt med de hemmaskruvade jag gjorde. Gissa om det gick tungt att bryta över det där på fälgen själv? :p

379907_10150482524847842_565542841_8717839_1847360680_n.jpg

*Edit, och sen satt de på cykeln:

375340_10150482761527842_565542841_8718221_2083992966_n.jpg

Last edited:

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda 954
ktm 087.jpgktm 083.jpg

Här är mina däck! va ut och gasa idag och jäklar vilket fäste ! körde nästan åtttor runt polarna med endurodubb! inge slitage än så länge!

Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Alla med en vanlig crosshoj, va med och kör tävling nu. Skaffa ett dödmansgrepp och däck och anmäl er.
ny rookie klass i år :) gryymt kul jag lovar

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Hejsan!
Imorgon den 28/1 kl 11:00 åker vi plogad isbana på Älgsjön, mellan Gävle och Furuvik. Välkommen och kom och åk, eller grilla en korv eller tre i vårt fina vindskydd. Plogbil finns på plats för plogning mellan heaten.
För mer info: Tel 070-7951002 Hasse

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...