Istråden -10/11

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag gillar finndubb på bra is, men så fort det blir uppkört så blir det svårt att komma ner och då hjälper klackarna på hemmaskruvat till en hel del. Har sett några av era banor norrut och dom är ju ännu bredare så det blir kanske mindre slitage och då inte lika avgörande :va

Så långt norrut är det inte jag bor nog inte mera än 15 mil från Rödvattnet. Vi plogar så brett vi kan eftersom vi har svårt att behålla bredden över tid i brist på stor traktor (stark) eller snabbheten i en king cab (snabb).

Det råder delade mennigar om hur banorna ska vara utformade men själv föredrar jag snabba banor med ett eller två långsammare partier. Det blir lite som det blir eftersom det inte är helt enkelt att dra upp designen.

/Christer
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När jag lägger banorna själv så brukar det bli en eller två dödsföraktande kurvor oftast i slutet av rakorna med farter på bakhjulet på runt 140km/h för den som vågar, minst en lång kurva över 180 grader och minst en S-sektion. Brukar ploga minst tre plogbredder (vilket är ca 3 meter gissar jag?). Tyvärr är det inte så ofta som man får gå ner med traktorn på isen (våran väger 8 ton) :(

Ang dubben så verkar du ju fått det funka kerttu, jag håller dock fortfarande fast i att det är bättre att göra rätt från början och köpa dubb som är avsett för det. Jag körde fem tre två ett i de jag gjorde, kan också vart ett fel :)

Manneman vi kör bara på is och då behöver man inte fundera så mycket på hur fort dom nöts ner, eller rättare sagt så är det viktigt men tar man isdäcken av från isen och kör på väg så har man helt värdelösa däck sedan... Endurodubb funkar faktiskt ganska bra om man ska vara och köra utanför isen, men man bör se till att välja ett bra märke
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ytterligare en film från rödvattnet...

Nu har jag sett några av dina filmer här och Olles filmer har vi sett många gånger och det är ganska uppenbart att Olle skulle köra i åttor runt er allihop på rödvattnet och honom försöker du nu lära hur man ska dubba däck.

Det är i mina ögon lite som att lära pappa hur man gör barn.

Jag har sett otaliga försök med hemmagjorda däck av alla det slag men aldrig har jag sett nåt lyckat försök. Undantaget är spets-slipade M6or av 12.9 kvalitet monterade med mutter och bricka i sporthojsdäck. Dom fungerar ju dock bara på ren is utan snö.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Nu har jag sett några av dina filmer här och Olles filmer har vi sett många gånger och det är ganska uppenbart att Olle skulle köra i åttor runt er allihop på rödvattnet och honom försöker du nu lära hur man ska dubba däck.

Det är i mina ögon lite som att lära pappa hur man gör barn.

Jag har sett otaliga försök med hemmagjorda däck av alla det slag men aldrig har jag sett nåt lyckat försök. Undantaget är spets-slipade M6or av 12.9 kvalitet monterade med mutter och bricka i sporthojsdäck. Dom fungerar ju dock bara på ren is utan snö.

+1 jag misstänker att det skulle vara samma här i mitt "gäng"! Olof hade en film på tuben för ett par år sedan med en finndubbad KTM 125:a (om jag inte minns fel) i vilken han uppvisade en enorm körskicklighet i,,, enligt mig i alla fall:tummenupp.

Jag tror vi har 2-3st i kretsen som i alla fall inte skulle bli varvade på en SM-deltävling & jag är inte en av dem!:( Men va fan det är ju kul ändå!!:D

Här är en av kanditaterna http://www.youtube.com/watch?v=ifGmavtz70Ahan åker CR500 i vanliga fall men ibland når han vill åka jämnare med oss andra tar han KTM 125:an som på filmen. :rolleyes::rolleyes:

Det är -14 denna dag & 1,5 varv senare smäller vevaxeln tvärt av i s-kombinationen på vägen tillbaks mot stranden.

/Christer
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Nu har jag sett några av dina filmer här och Olles filmer har vi sett många gånger och det är ganska uppenbart att Olle skulle köra i åttor runt er allihop på rödvattnet och honom försöker du nu lära hur man ska dubba däck.

Det är i mina ögon lite som att lära pappa hur man gör barn.

Jag har sett otaliga försök med hemmagjorda däck av alla det slag men aldrig har jag sett nåt lyckat försök. Undantaget är spets-slipade M6or av 12.9 kvalitet monterade med mutter och bricka i sporthojsdäck. Dom fungerar ju dock bara på ren is utan snö.

Oj oj, vaknat på fel sida ?

Jag har kört mot flera av de snabbare i sverige (is och motard), visst jag är inte snabbast i sverige i tex motard (precis som vissa andra här...) men jag vet hur fort det kan gå. Skriver vad jag tycker men tydligen så ska man hålla käft här på forumet, eller vad försöker du åstadkomma???

Jag får väl leta upp något "häftigt" klipp...
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hmm mitt tips till er efter att ha sett hur underlaget på er bana ser ut är att städa oftare så kommer finndubbspolletten att trilla ner.:tummenupp.

/Christer

Jo det hade varit kanon. Men vi var ganska många så det blev uppkört fort samtidigt klinteberg och L-G slet för att hålla banan fin så dom ska ha en eloge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oj oj, vaknat på fel sida ?

Jag har kört mot flera av de snabbare i sverige (is och motard), visst jag är inte snabbast i sverige i tex motard (precis som vissa andra här...) men jag vet hur fort det kan gå. Skriver vad jag tycker men tydligen så ska man hålla käft här på forumet, eller vad försöker du åstadkomma???

Jag får väl leta upp något "häftigt" klipp...


Nja, jag har läst dina inlägg i tråden en stund men det är många år sedan jag tröttnade på att tjata med alla som ska snickra egna däck.
Du får naturligtvis säga vad du vill som alla andra men hemmagjorda däck med dubb som saknar hårdmetall-kärna kommer alltid förbli skit som slits ut på direkten.

Kört mot? Jag har kört cross och enduro "mot" både SM-elit och VM-förare, men jag skulle inte säga att det säger ett jota om min förarkompetens.

Vet inte vad du menar med häftiga men jag tror inte du hittar några filmer som bevisar att ni är snabba. Det ser jag på era gaspådrag. Men för all del, man behöver inte vara snabbast eller ens snabb för att ha en åsikt om däck. Jag kunde istället ha sagt att Olle antagligen har fler is-timmar under en vinter än vad ni haft under hela er livstid i Göteborg.

Kort sagt tycker jag bara du är lite för tjatig med tanke på Olles erfarenhet. Och jag vill helst avråda folk från att hålla på att snickra däck med plåtskruv hemma för jag vet så många som slösat allt för mycket av både tid och pengar på skit som snabbt är sönderkört.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Nja, jag har läst dina inlägg i tråden en stund men det är många år sedan jag tröttnade på att tjata med alla som ska snickra egna däck.
Du får naturligtvis säga vad du vill som alla andra men hemmagjorda däck med dubb som saknar hårdmetall-kärna kommer alltid förbli skit som slits ut på direkten.

Kört mot? Jag har kört cross och enduro "mot" både SM-elit och VM-förare, men jag skulle inte säga att det säger ett jota om min förarkompetens.

Vet inte vad du menar med häftiga men jag tror inte du hittar några filmer som bevisar att ni är snabba. Det ser jag på era gaspådrag. Men för all del, man behöver inte vara snabbast eller ens snabb för att ha en åsikt om däck. Jag kunde istället ha sagt att Olle antagligen har fler is-timmar under en vinter än vad ni haft under hela er livstid i Göteborg.

Kort sagt tycker jag bara du är lite för tjatig med tanke på Olles erfarenhet. Och jag vill helst avråda folk från att hålla på att snickra däck med plåtskruv hemma för jag vet så många som slösat allt för mycket av både tid och pengar på skit som snabbt är sönderkört.

Jag kör supermoto i SM och har kört mot folk som tävlat med finndubb så jag får väl antas ha koll. Föregående två vintrar har vi haft det väldigt förspänt här nere, men annars får jag hålla med dig om att vintrarna (som nu) här nere är skit..

Tråkigt att du tröttnar på mig efter några kommentarer. Jag försöker bara beskriva mina egna erfarenheter och det som funkar för mig, och de som har kört min hoj har varit skitöjda. Men om nu alla andra på forumet är så fantastiska så kanske vi ska ha med ett litet Cv i marginalen så man vet innan om man vågar uttala sig
Eller rätta mig om jag har fel, men är inte detta ett forum ???
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är -14 denna dag & 1,5 varv senare smäller vevaxeln tvärt av i s-kombinationen på vägen tillbaks mot stranden.

/Christer

Gick veven av bakom svänghjulet? Jag gissar att det där är en exc? Jag fick det felet på min 200SX, det visar sig att svänghjulet är för tungt för vevpartiet, en konstruktionsmiss... Jag hängde dit ett 125 SX-hjul och nu känns det betydligt tryggare :) Den blir lite hetsig av sig dock...

Jag har kört mot flera av de snabbare i sverige (is och motard), visst jag är inte snabbast i sverige i tex motard (precis som vissa andra här...) men jag vet hur fort det kan gå.

Jag känner att jag vuxit ifrån det här med att behöva hävda sig (vilket är en del i varför jag inte tävlar längre) men just for the record så är jag betydligt bättre på is än på motard, speciellt om man blandar in offroad-sektioner.

Jag bor i villa så det finns plats över ifall man vill komma upp hit och köra med mig, men det gäller att vi får till någon riktig bana innan det löns :)
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hi hi hi varför var du inte med ner till Lag-VM & körde?

Sorry kunde inte låta bli ;)

Bah, jag skrev ju innan att jag inte hör till dom snabbaste :)
Som Olof skriver så har jag inget behov att hävda mig men tydligen så måste man vara världsbäst för att få lov att skriva här på forumet :)
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Gick veven av bakom svänghjulet? Jag gissar att det där är en exc? Jag fick det felet på min 200SX, det visar sig att svänghjulet är för tungt för vevpartiet, en konstruktionsmiss... Jag hängde dit ett 125 SX-hjul och nu känns det betydligt tryggare :) Den blir lite hetsig av sig dock...



Jag känner att jag vuxit ifrån det här med att behöva hävda sig (vilket är en del i varför jag inte tävlar längre) men just for the record så är jag betydligt bättre på is än på motard, speciellt om man blandar in offroad-sektioner.

Jag bor i villa så det finns plats över ifall man vill komma upp hit och köra med mig, men det gäller att vi får till någon riktig bana innan det löns :)

Jag är ingen hejjare på KTM och dess benämningar mm men visst axeln gick av jäms med p-boxen bakom svänghjulet. Det hela hände på maxvarv på högsta växeln i s-kurvan och jag antar att gyrokrafterna även spelade in lite eftersom det var ett brutalt kastande av hojen fram och tillbaks i hög hastighet/varv.

/Christer
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag är ingen hejjare på KTM och dess benämningar mm men visst axeln gick av jäms med p-boxen bakom svänghjulet. Det hela hände på maxvarv på högsta växeln i s-kurvan och jag antar att gyrokrafterna även spelade in lite eftersom det var ett brutalt kastande av hojen fram och tillbaks i hög hastighet/varv.

/Christer

Ja det är acceleration/decceleration på hjulet och stötar som mattar av det tills det går av, mitt gick av när vi körde supermoto, på en raksträcka! EXC är enduro, SX motocross och SMR supermoto. MXC är nån amerikansk modell tror det är en "långcross"-modell. Du kan tipsa din kompis om att byta svänghjul och tändplatta till 125 SX så slipper han få det där bekymret igen :)
 

Isbana-Backe.se

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Gävle
Hoj
Ktm 540. kx500
För det bästa fästet på is -> Finndubb, Annars Endurodubb om du vill ha ett billigare däck-konto. Såklart är egenskurvat fortfarande snällast mot plånboken om man får dom att hålla, dock är det svårt att få ett lika bra fäste som finndäcken.

Håll koll på isbana-backe.se, både på nyheter och i gästboken för att se vart det är körning någonstans i upplandstrakterna/Gästrikland. Oftast, om inte alltid, väldigt fina banor, breda och dom plogas ett par gånger/träning för att man ska slippa köra i en massa snö.

Alla är såklart mer än välkomna att hänga med ut och köra när det annonseras om träningar. Detsamma gäller tävlingar, sporten behöver all utveckling den kan få!
Och om någon här är kör för någon klubb som inte är Östhammar/tierp/skutksär/Årsunda, men vill arrangera isbane-tävling så finns det säkert möjlighet att få hjälp att komma igång.
Om det finns några övriga frågor så skriv nå vackert i gästboken så besvaras dom :)

Ett gäng med finndubb (Johan Birgersson, Anders Michalak, Ken Svanberg (Vurpar), Emil Sörehall) någon endurodubb (Sebbe Lönnövik bl.a.) och en med egenskruvade däck (okänd kille på gasgas 300)
http://www.youtube.com/watch?v=3MVzSPIYGfk

Johan Birgersson Kval SM Isbana Östhammar 2011
[video=facebook;10150113548778516]http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150113548778516[/video]
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oj ja nog skiljer sig min körstil markant mot för deras, jag slår på mycket tidigare i kurvorna. Om det är snabbare eller inte det vet jag inte förns jag kört me nån av de där grabbarna :)

Det här är med ett slitet (saknas många dubb) finndubb-bakdäck och 125cc, syns ganska tydligt skillnaden i körstil:

 

Isbana-Backe.se

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Gävle
Hoj
Ktm 540. kx500
Oj, ja du går på bra mycket tidigare.!

De flesta på dom här filmerna åker något större hojar, som Husa 650, KTM 540/560/580 och Kx500. Många med en effekt på 65+ hk på bakhjulet. Så en del av hojarna ligger väl kanske på dubbla effekten på bakhjulet mot vad en 125a har. Men som allt annat så är det rätt svårt att säga genom att bara kolla på filmer. Men som vi åker "här nere" (för dig) så åker många rätt hårt fram till böjarna och kör med så öppna spår det går och även bromsar sent (och så lite som möjligt) för att ha rull in i böjen och sedan kunna gå på med gasen relativt tidigt igen. Så anledningen till att dom inte går på gas så tidigt beror väl både på att motorerna är så pass stora och att dom har med sig mycket fart in i böjen. Sen tror jag att många skulle kunna hålla rätt stumt runt böjarna på ett helt annat sätt än vad dom har nu med en 125a. Ska se om en kille tar ut sin 125a på isen i nästa helg för att prova, han har pratat om det iaf, så återstår att se.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top