Istråden -10/11

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
nu har jag fixat endurohjul till husan, måste bara fixa så jag får på framhjulet med motardskiva och bromsok. Sen får det fan ta å frysa på!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad tror ni om den här idén? Vi har lite myrmark och jag funderar på om man skulle rensa bort myr i form av en bana, dämma upp lite och sen till vintern ploga där man gjort banan. Är det ett verklighetstroget scenario? Vad är smartaste sättet att göra detta?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tackar MCR. Får se om det blir aktuellt på 650:n. Lutar väldans åt att en 570 hamnar i garaget inom kort, men då kommer ditt tips väl till pass.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
råkar känna till att lokala handlaren ska få in en laddning av just denna hoj inom en vecka hehehe :banana
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Som jag skrivit innan så har inte finndubb särskilt mycket att komma med mot egenskruvat eller koldkutters. Du får mycket mer metall i isen och med bättre utstick.

Att tänka på med koldkutters är att använda tillräckligt många och den längsta varianten. Annars känns det halt och svajigt. Som sagt kolla med frank han har koll.


Ja säger du det så, själv kan jag egentligen inte yttra mig eftersom jag inte kört på kk! Vi lär få reda på hur det ligger till när Olof testkört!

För att återgå till topic så skulle jag nog precis som Olof rekommendera en CR500 eller KTM380 bäst är kanske en KX500 om bara lådan är frisk.

Jag tycker CR500 har en brist och det är startegenskaperna, vurpar man och surar ner den är det inte roligt när man är trött och jävlig. Det är mycket teknik i kickningen. Jag väger ca 95kg och har ibland trubbel med uppstarten (dekompventil på G).:rolleyes:

Upplever KX:en lättare i detta avseende och tror dessutom att Kawan är lite lättare att leva med karaktärsmässigt iom avgasporten.

En 4-t 450 håller hur länge som helst om man amatörkör eller motionsåker, problemet som uppstår vid isåka (där de absolut inte gör bort sig prestandamässigt) är att slitaget på isen når upp till "proffsnivå",,, typ. Alla kan ju pressa på redigt utan hopp, vallar & djupa spår menar jag, höga varv långa stunder dålig koll på kylvätsketemp mm.

En stor 2-t är melodin. Felet många tyvärr gör med en "stor 2-t" är att de far till grannbyn efter en koll på Blocket och handlar på sig en stygg-95 KX500:a. Väl hemma så åker dubbdäcken på så mycket annat görs inte innan den smiskas ur rejält med kolvhaveri som resultat efter ca 20 minuters körning.

"Gammal skit ska jag aldrig mera ha" muttras det då vid sjökanten. Hade man bara ignorerat förra ägarens prat om att kolven är bytt 1999 och efter det har den inte gått mera än 24,5 minuter inkl varmkörning:arsele,,,, ja då hade kolven som egentligen gått 20 timmars övertid redan varit bytt och leken kunnat fortsätta.:tummenupp

/Christer
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Skitsnack, jag har kört med både koldkutters, finndubb och endurodubb på is och finndubb är klart bäst. Koldkutters fungerade ganska bra bak men inte värst bra fram i kurvor, förmodligen pga viktfördelningen. Endurodubb fungerar bättre fram, bak är det ganska likt koldkutters, eventuellt aningens sämre. Men med finndubb fram sitter däcket som klister i isen, det gör det absolut inte med något annat dubb. Sedan är det väl en smaksak vad man har bak, en del vill ju hellre sladda runt lite med bakdelen.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Joodå nog går finndubb brett också om man ligger på lite men det är inte lika enkelt som med endurodubb! Framförallt så kan man gå på highsider med finndubb, det är mäkta svårt med endurodubben. Jag önskar att jag hade på film när jag räddade tre stycken highsiders på rad (med finndubb) genom att till slut sätta cykeln i snövallen, lyckades styra medans jag var i luften och hade nog sjukt tur för killen som stod brevid och såg på tyckte det såg helt orealistiskt ut :D

Sen kan det ju vara så att man har mer grepp under sladd med kold kutters än finndubb och således så blir inte tidsskillnaden lika stor som den kanske ser ut att vara när man tittar på filmen

Vi har iaf haft några kalla dagar här på slutet så till veckan beger jag mig ner till isen igen och borrar. Då får vi veta ifall kold kutters är vad som är utlovat. Kan tyvärr inte direkt mäta tider mot finndubb men jag har gjort slut på X antal av dem så jag borde ju komma ihåg hur det kändes
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
I det här videoklippet sitter det iaf relativt färska finndubb på, det var ingen dubb borta iaf. Man ser också några som kör med vanliga endurodubb och som ni kan se är det ganska stor skillnad


Finndubb är också mycket lättare att köra med sladd på framhjulet än vad endurodubb är. Vid 1,34 går jag flera meter med ett framhjul som glider och det där fixar jag inte alls med endurodubben
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vet inte om det här hjälper men...

Här är en film från förra vintern då jag hade min KTM 690 Enduro, på den sitter det kold kutters bara fram, bakdäcket är ett slitet endurodubbdäck kompletterat med koldkutters. Greppet var tyvärr inte jättebra, framför allt i framdäcket i kurvorna.


Här är en film från samma säsong på min KTM 300 EXC, på den sitter det endurodubb. Det gick ganska mycket bättre, dock är den klart smidigare att hantera även om 690'n har effekten och motorkaraktären som passar bäst på isen av dem två.

 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är väl iofs svårt att säga från att titta på en video men jag tycker inte det ser ut som att framhjulet kanar nånting? När man får ett framhjulssläpp så viker sig styret inåt i kurvan, iaf om man har tänkt försöka rädda det :)

Det kan vara lite lurigt med att känna grepp när man kör på is eftersom man inte går ikull direkt när däcken börjar vandra över underlaget så som på asfalt, man kan behöva få det att glida lite innan man kan ta ut allt av greppet som däcket ger. Med andra ord man vet inte riktigt hur mycket grepp man har innan man kört omkull
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det är väl iofs svårt att säga från att titta på en video men jag tycker inte det ser ut som att framhjulet kanar nånting? När man får ett framhjulssläpp så viker sig styret inåt i kurvan, iaf om man har tänkt försöka rädda det :)

Det kan vara lite lurigt med att känna grepp när man kör på is eftersom man inte går ikull direkt när däcken börjar vandra över underlaget så som på asfalt, man kan behöva få det att glida lite innan man kan ta ut allt av greppet som däcket ger. Med andra ord man vet inte riktigt hur mycket grepp man har innan man kört omkull

På 690'n kände man hela tiden hur framdäcket släppte lite granna då och då, delvis för att det var spårigt i banan men jag kände hur greppet inte var jättebra, man vågade definitivt inte luta mer än vad jag gör i filmen.

Med 300'an vågade man luta mer och där var det nog mer bakdäcket som stack men det är väl kanske inte så oväntat man man gasar på. Fram vill man dock gärna ha bättre grepp så jag skulle helt klart hellre vilja ha finndubb, iaf fram! Men visst, man måste nog pressa hojen till det yttersta för att veta ungefär när det släpper!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Som sagt så vet jag ju inte hur det kändes för dig men även finndubb vandrar lite och kan kännas som att de inte har grepp även om det finns där ifall man pressar lite mer, destå mer snö destå mer märks det också

Använde du de långa eller korta koldkutter-dubben?

Om man får välja balans på cykeln med samma totalgrepp så är det nästan fördel att det släpper fram först för då får man en indikering tidigare i kurvan på hur mycket man kan ligga på och när du väl slagit på nog mycket för att bakändan börjar sladda så behöver man int oroa sig för att tappa framhjulet längre
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top