Istråden -10/11

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
I det här videoklippet sitter det iaf relativt färska finndubb på, det var ingen dubb borta iaf. Man ser också några som kör med vanliga endurodubb och som ni kan se är det ganska stor skillnad


Finndubb är också mycket lättare att köra med sladd på framhjulet än vad endurodubb är. Vid 1,34 går jag flera meter med ett framhjul som glider och det där fixar jag inte alls med endurodubben

Hur mycket luft har du i bakdäcket?, ser lite halt ut för att va nytt, 0,5 bar är att rekomendera
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
0,5 bar är det i det

Jag använder bakbroms i ingångarna och har ganska mycket påslag i utgångarna så det ser nog halare ut än vad det är

Imorrn blir det premiär med koldkutters iaf, hitta ett ställe där det kommer funka att köra även om det inte är plogat :) 25 cm vid land och 15 cm hundra meter ut. Ska se om man int får ihop nå video också, börjar vara fem månader sen man körde sist dock :p
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
0,5 bar är det i det

Jag använder bakbroms i ingångarna och har ganska mycket påslag i utgångarna så det ser nog halare ut än vad det är

Imorrn blir det premiär med koldkutters iaf, hitta ett ställe där det kommer funka att köra även om det inte är plogat :) 25 cm vid land och 15 cm hundra meter ut. Ska se om man int får ihop nå video också, börjar vara fem månader sen man körde sist dock :p

vi lär få vänta ett tag här nere, det har varit 12 plusgrader här nyss.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Skitsnack, jag har kört med både koldkutters, finndubb och endurodubb på is och finndubb är klart bäst. Koldkutters fungerade ganska bra bak men inte värst bra fram i kurvor, förmodligen pga viktfördelningen. Endurodubb fungerar bättre fram, bak är det ganska likt koldkutters, eventuellt aningens sämre. Men med finndubb fram sitter däcket som klister i isen, det gör det absolut inte med något annat dubb. Sedan är det väl en smaksak vad man har bak, en del vill ju hellre sladda runt lite med bakdelen.

Skitsnack ?
Kom tillbaka när du kört med ett riktigt koldkutters däck. Att basera sitt uttalande på att ha kört ett däck med endurodubb och korta koldkutters visar ingenting. Som jag skrev så krävs det att man har dom långa och riktigt många skruv. In i kurvorna och mitt i kurvan ligger man jämt med hemmaskruvat och koldkutters, men koldkutters har mycket bättre bett ut ur kurvan så det är svårt att hänga med ut på rakorna.

Finndubb har helt enkelt mindre utstick som hemmaskruvat så det greppar inte lika bra och kurvhastigheten blir således lidande. Särskilt om det är lite moddigt.

Sen så kan man alltid debatera säkerheten med hemmaskruvat för det blir 12-15mm utstick bak, inte alls bra vid en olycka. Men det håller minst en säsong och är billigaste alternativet.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Skitsnack ?
Kom tillbaka när du kört med ett riktigt koldkutters däck. Att basera sitt uttalande på att ha kört ett däck med endurodubb och korta koldkutters visar ingenting. Som jag skrev så krävs det att man har dom långa och riktigt många skruv. In i kurvorna och mitt i kurvan ligger man jämt med hemmaskruvat och koldkutters, men koldkutters har mycket bättre bett ut ur kurvan så det är svårt att hänga med ut på rakorna.

Finndubb har helt enkelt mindre utstick som hemmaskruvat så det greppar inte lika bra och kurvhastigheten blir således lidande. Särskilt om det är lite moddigt.

Sen så kan man alltid debatera säkerheten med hemmaskruvat för det blir 12-15mm utstick bak, inte alls bra vid en olycka. Men det håller minst en säsong och är billigaste alternativet.

Som sagt Olof ska provköra och lämna rapport om hur han upplever kk!

/Christer
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Skitsnack ?
Kom tillbaka när du kört med ett riktigt koldkutters däck. Att basera sitt uttalande på att ha kört ett däck med endurodubb och korta koldkutters visar ingenting. Som jag skrev så krävs det att man har dom långa och riktigt många skruv. In i kurvorna och mitt i kurvan ligger man jämt med hemmaskruvat och koldkutters, men koldkutters har mycket bättre bett ut ur kurvan så det är svårt att hänga med ut på rakorna.

Finndubb har helt enkelt mindre utstick som hemmaskruvat så det greppar inte lika bra och kurvhastigheten blir således lidande. Särskilt om det är lite moddigt.

Sen så kan man alltid debatera säkerheten med hemmaskruvat för det blir 12-15mm utstick bak, inte alls bra vid en olycka. Men det håller minst en säsong och är billigaste alternativet.

Vad är ett riktigt kold kuttersdäck? Jag drog i 500 st KK i däcken samt limmade dem. Det räckte till kanske 95% av alla nabbar. Duger inte det? Men visst, de var de korta, hade jag haft långa hade jag säkert varit nöjdare, de var dock svårare att få tag på upplevde jag. Dessutom beställde jag dubben från USA då de kostade dubbelt så mycket i Sverige. Och köper du dubben i Sverige blir det marginellt det billigaste alternativet om du ska ha däck också samt dubba alla nabbar, KK-kostar skitmycket i Sverige. + att du får manuellt sitta och köra i alla skruvdubbarna också samt limma, en jävla process.

Körde för övrigt några rundor med bara KK i däcken samt några med ett endurodubbdäck bak kompletterat med ett gäng räddade KK-dubb från gamla däcket. Så jag har provat olika variationer.
 
Last edited:

J.Birgersson

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Gävle
Hoj
KTM 540, KTM 450, KTM 300EXC, GSXR 600
Ny klass på isbanan 2012!!

Som vanligt finns vanliga SM-klassen finndubb och endurodubb 125-500cc 2takt (700 4takt)

Sen har vi nu även en Open finndubb, alltså, en öppen finndubbsklass som enbart är inbjudan, motorerna är från 125-500cc 2takt (700 4takt). I Open får ingen som kör Solo 1 (SM-finndubb) delta! Engångslicens (tillfällig licens som det heter numera) finns att lösa till både endurodubbsklassen och Open, annars kör man med Isbanelicens från SVEMO. kostnad helår ca.1600kr

Håll tummarna för att vi får en bra vinter runtom uppland/gästrikland så att en SM-säsong i isbana kan köras!! Och kom och häng med och kör även alla ni som håller till här. vill ni inte lägga ut pengar och satsa på SM men ändå köra finndubb finns nu Open, där satsningen bland förare inte blir lika hård som i Solo 1.

Välj finndubb Open om du vill kunna åka med bättre fäste, högre hastighet in, i och ut ur kurvorna, eller kör på endurodubb och åk mer på sladd genom böjarna.

kalender:
12/2 - Films MK, Inbjudan
19/2 - AMF Årsunda SM-deltävling 1
25/2 - Skutskärs MS SM-deltävling 2
26/2 - Östhammars MK SM-deltävling 3
4/3 - SMK Tierp SM-final

För med info: isbana-backe.se
Köpa dom bästa däcken för att åka på is i Sverige gör utav Jörgen och Micke på www.finndubb.se ;) Olsagbart fäste på isen med finndubben och grymma endurodubbsdäck specialdubbat för isåkning!
 

J.Birgersson

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Gävle
Hoj
KTM 540, KTM 450, KTM 300EXC, GSXR 600
Olof.. Testa att mjuka upp fjädringen lite och sega ner returen.
Förstår inte hur du kan få sånt vrålställ in och ut med finndubb??? :O

Det släpper inte i närheten lika mycket för mig när jag slår på fullt med min 540..

Nice film där David (Svensk mästare Isbana 2011) och Jonny kör med finndubb uppe i Gävle -> http://www.youtube.com/watch?v=8BXb3abrb8U&feature=related

Har svårt att se hur man kan få en högre kurvhastighet med skruvdubb
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Hemmaskruvat är ett bra budgetalternativ för seriös lekåka. Men de jag har sett har inte varit i närheten av finndubbegreppet. Hur långt utstick är optimalt med hemmaskruvat?

/Christer
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hemmaskruvat är ett bra budgetalternativ för seriös lekåka. Men de jag har sett har inte varit i närheten av finndubbegreppet. Hur långt utstick är optimalt med hemmaskruvat?

/Christer

Framförallt så håller inte skruvarna för påfrestningen och du får inte nå längre utstick än finndubb om du har tänkt att det ska hålla mer än en repa... Använd dubbar som är gjorda för det, tex kold kutter eller skoterdubb, om ni ska göra egna däck

Olof.. Testa att mjuka upp fjädringen lite och sega ner returen.
Förstår inte hur du kan få sånt vrålställ in och ut med finndubb??? :O

Det släpper inte i närheten lika mycket för mig när jag slår på fullt med min 540..

Nice film där David (Svensk mästare Isbana 2011) och Jonny kör med finndubb uppe i Gävle -> http://www.youtube.com/watch?v=8BXb3abrb8U&feature=related

Har svårt att se hur man kan få en högre kurvhastighet med skruvdubb

Om jag kikar på den där videon så tycker jag inte att det ser ut som om det är nå bättre grepp i de än i de däck jag kört. Jag kör ju med ställ med mening, det är inte något som bara händer. Ställ in är det inte svårare än att man använder en hel massa bakbroms. Ställ ut i kurvan gör jag genom att luta ner tills man kommer ut på ytterdubbarna bak och tittar du på den där videon är det lika lätt för David som för mig att få cykeln att börja rotera, sen när jag märker att den släppt så ger jag på rikligt med gas och håller den spinnande så att den inte greppar i och reser sig, det blir en balansgång mellan nerlägg och effektpådrag. Jag kör på ganska höga växlar, ibland initierar jag sladden innan tvåtaktaren kommit in i effekt-bandet så har jag hela starka registret kvar genom kurvan. Eftersom det är såpass mycket marginaler när isdäcken tappar fästet (jämfört med slicks på asfalt) så går det bra att initiera stället med bakbromsen och sen lägga på gas och fortsätta stället ut. Det beror också en del på hur isen ser ut och hur cykeln är inställd och jag har inte direkt justerat fjädringen för att passa is-körningen eftersom jag ändå inte har någon att tävla mot :)

Det finns folk här på forumet som sett mig misslyckas och jag tror dom kan skriva under på att det faktiskt greppar som det ska ;)
 
Last edited:

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Nu på söndag den 8:e Jan blir det ett gäng hojar som ska köra lite isbana på Älgsjön söder om Gävle. Om vädret tillåter.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Framförallt så håller inte skruvarna för påfrestningen och du får inte nå längre utstick än finndubb om du har tänkt att det ska hålla mer än en repa... Använd dubbar som är gjorda för det, tex kold kutter eller skoterdubb, om ni ska göra egna däck

Vi slutade köra med finndubb just pga att däcken inte håller (dubben slits ur klackarna) och det blir dyrt.

Jag kör på mina biltema skruvade däck och dom höll hela förra vintern (3 mån a 4 helger = 12 ggr). De har börjat spricka i ena sidan av klackarna men vände på det och funkar fortfarande bra. När vi började skruva däck så hade jag för få skruv och för smala skruv i. Men går man över 4.8mm i diameter och maximerar antalet så håller det.
Utstick fram 8mm och bak minst 12mm.
Så prova gärna först innan du kommenterar. Egenskruvat är överlägset i pris och funktion om man vill leka och inte tävla.

Fördelen (för mig, antar att det är individuellt med tanke på alla olika viljor här i forumet :) ) med hemmaskruvat är att det går fortare än finndubb, särskilt på slitet underlag och när man fått kläm på hur bakdäcket släpper i kurvorna.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vi slutade köra med finndubb just pga att däcken inte håller (dubben slits ur klackarna) och det blir dyrt.

Jag kör på mina biltema skruvade däck och dom höll hela förra vintern (3 mån a 4 helger = 12 ggr). De har börjat spricka i ena sidan av klackarna men vände på det och funkar fortfarande bra. När vi började skruva däck så hade jag för få skruv och för smala skruv i. Men går man över 4.8mm i diameter och maximerar antalet så håller det.
Utstick fram 8mm och bak minst 12mm.
Så prova gärna först innan du kommenterar. Egenskruvat är överlägset i pris och funktion om man vill leka och inte tävla.

Fördelen (för mig, antar att det är individuellt med tanke på alla olika viljor här i forumet :) ) med hemmaskruvat är att det går fortare än finndubb, särskilt på slitet underlag och när man fått kläm på hur bakdäcket släpper i kurvorna.

Klart jag har provat annars skulle jag inte uttala mig om det. Jag körde med över 4.8mm och valde skruv med lite högre kvalité. Utstick på finndubb är 11mm om jag inte minns fel och kör du då 8mm fram så är det enligt vanlig matematik mindre utstick ;) Jag använde 10-11mm utstick.

Framdäck funkar bra med egenskruvat men bak är det destå sämre. Jag körde tre gånger och fick byta ca 25% av dubben, visseligen var det en bana där man låg över 100km/h stor del av banan och mycket fullgas

Att det blir dyrt att köra med finndubb håller jag med om men samtidigt måste man fråga sig vad sin tid är värd också, att ta av däck och byta dubb efter 3 körningar tycker jag är för kostsamt också, och därför är kold kutter bästa lösningen jag sett hittills

Jag bör väl iofs erkänna att jag inte provat mig fram med olika däck att sätta dubben i, något med hårdare gummiblandning än de jag har använt kan hålla bättre. Jag har dock sett effekten av att använda "lågkvalitetsstål" till dubbar och utifrån det så kan jag uttala mig om att oavsett vilket gummi du har kommer det aldrig att hålla lika bra som riktiga dubb som är gjorda i högkvalitetsstål (tex kold kutter med hårdhet i samma kaliber som kvalitetsknivar). Nackdelen med finndubb är att de förlitar sig på att gummit håller dem på plats, kunde man få dem att sitta i korden skulle de slå alla andra typer av dubb för mc
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Vi slutade köra med finndubb just pga att däcken inte håller (dubben slits ur klackarna) och det blir dyrt.

Jag kör på mina biltema skruvade däck och dom höll hela förra vintern (3 mån a 4 helger = 12 ggr). De har börjat spricka i ena sidan av klackarna men vände på det och funkar fortfarande bra. När vi började skruva däck så hade jag för få skruv och för smala skruv i. Men går man över 4.8mm i diameter och maximerar antalet så håller det.
Utstick fram 8mm och bak minst 12mm.
Så prova gärna först innan du kommenterar. Egenskruvat är överlägset i pris och funktion om man vill leka och inte tävla.

Fördelen (för mig, antar att det är individuellt med tanke på alla olika viljor här i forumet :) ) med hemmaskruvat är att det går fortare än finndubb, särskilt på slitet underlag och när man fått kläm på hur bakdäcket släpper i kurvorna.

Så då har du samma utstick som finndubb eller lite till och skruven är fler och tjockare än finndubben. Nu undrar jag bara hur du ska få ner dem effektivare i isen? På punkten att finndubben håller dåligt måste jag definitivt hålla med dig! Dubben sitter bättre fast i isen än klackarna gör i däcket typ.

Jag hade ett däck för något år sedan köpt på Nordic racing på den tiden de sålde finndubbedäck, de däcken som jag inte kommer ihåg märket på hade stödklackar mellan klackarna och släppte inte en enda gummiklack. Dubben lossnade ju tillslut men de höll länge för att vara finndubb.

Här finns det seriösa finndubb till bra priser men de svarar tyvärr inte på mailförfrågan http://www.kisarengas.fi/talvihinnasto.html#valikausi

/Christer
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Klart jag har provat annars skulle jag inte uttala mig om det. Jag körde med över 4.8mm och valde skruv med lite högre kvalité. Utstick på finndubb är 11mm om jag inte minns fel och kör du då 8mm fram så är det enligt vanlig matematik mindre utstick ;) Jag använde 10-11mm utstick.

Framdäck funkar bra med egenskruvat men bak är det destå sämre. Jag körde tre gånger och fick byta ca 25% av dubben, visseligen var det en bana där man låg över 100km/h stor del av banan och mycket fullgas

Att det blir dyrt att köra med finndubb håller jag med om men samtidigt måste man fråga sig vad sin tid är värd också, att ta av däck och byta dubb efter 3 körningar tycker jag är för kostsamt också, och därför är kold kutter bästa lösningen jag sett hittills

Jag bör väl iofs erkänna att jag inte provat mig fram med olika däck att sätta dubben i, något med hårdare gummiblandning än de jag har använt kan hålla bättre. Jag har dock sett effekten av att använda "lågkvalitetsstål" till dubbar och utifrån det så kan jag uttala mig om att oavsett vilket gummi du har kommer det aldrig att hålla lika bra som riktiga dubb som är gjorda i högkvalitetsstål (tex kold kutter med hårdhet i samma kaliber som kvalitetsknivar). Nackdelen med finndubb är att de förlitar sig på att gummit håller dem på plats, kunde man få dem att sitta i korden skulle de slå alla andra typer av dubb för mc

Håller definitivt med om att det blir en hel del skruvande och man kan ju fråga sig om det var värt det då. Första däcket var ett misslyckande med för lite skruv. En annan nackdel var att jag körde med biltemas däck och dom har ett avstånd mellan första och andra klackraden så det blir ingen jämn övergång samt att stommen är ganska mjuk. Till en början körde jag med 0.5 i tryck men släppen blev för okontrollerade så jag gick upp till 1.2 för att få jämn gång ut ur kurvorna.

Jag har minst 6 (biltema 4,8mm) skruv i mittenraden, 3 i nästa och 2 i yttersta. Kolla gärna på den banan vi kört på i rödvattnet för att jämföra hastigheten. Minst två av rakorna maxar man med chikan på slutet som frestar på ganska bra.

Ang utsticket fram så får man nästan räkna med lite av klackarna också så där kan vi säga att det blir 11 jämnt :)

Jag tyckte det var jämt upp med finndubb på ren is men får jag välja så kör jag helst på långa koldkutters.

Dessa två kör med koldkutters:
http://www.youtube.com/watch?v=xfQVWM6bHvg&feature=related

0:40 in i denna filmen kör jag i en uppkörd kurva och den är mycket svår att hantera med finndubb. Däcket jag kör med där är ett biltema däck men nu har jag ett med jämnare fördelning av klackarna och styvare stomme.
http://www.youtube.com/watch?v=bc1VDkBqXuI&list=UUo7HTf_wKYSJ5ydIDCAgAPA&index=2&feature=plcp
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Så då har du samma utstick som finndubb eller lite till och skruven är fler och tjockare än finndubben. Nu undrar jag bara hur du ska få ner dem effektivare i isen? På punkten att finndubben håller dåligt måste jag definitivt hålla med dig! Dubben sitter bättre fast i isen än klackarna gör i däcket typ.

Jag hade ett däck för något år sedan köpt på Nordic racing på den tiden de sålde finndubbedäck, de däcken som jag inte kommer ihåg märket på hade stödklackar mellan klackarna och släppte inte en enda gummiklack. Dubben lossnade ju tillslut men de höll länge för att vara finndubb.

Här finns det seriösa finndubb till bra priser men de svarar tyvärr inte på mailförfrågan http://www.kisarengas.fi/talvihinnasto.html#valikausi

/Christer

Jag gillar finndubb på bra is, men så fort det blir uppkört så blir det svårt att komma ner och då hjälper klackarna på hemmaskruvat till en hel del. Har sett några av era banor norrut och dom är ju ännu bredare så det blir kanske mindre slitage och då inte lika avgörande :va
 

manneman

Guest
Det pratas mycket om antingen eller men ingenting mittemellan?

Här nere i Skåne fryser det på emellanåt och snöar emellanåt men vissa dagar är det snustorrt och andra är det dyblött...
Minst sagt varierat underlag om man vill ut och åka och jag frågade mig själv i höstas om det var överhuvudtaget möjligt att köra hoj i Skåne med så varierande underlag?

Nu har jag faktiskt testat under några veckor på ovanstående underlag som kan finnas inom ramen för en vecka, från +9 till -2 och den kobon av däck och dubb jag valde i samråd med min polare Daniel som dubbade funkar faktiskt utmärkt!
Förra fredagen körde jag över Hallandsåsen och drog på lite på toppen varför det spann loss och jag sekunderna senare mötte saltbilen...det var då jag insåg att det var blankis på gatan och således såphalt men jag fortsatte nerför Hallandsåsen i lugnt tempo utan problem och kom fram till Båstad var det var enbart blött.

När jag begav mig hemåt så skulle jag dock inom MAXI var ja kör som vanligt in på parkeringen och parkerar hojen. När jag slagit av så noterar jag att folk går som om de hade skitit ner sig, typ allihop.
Gissa då om folk glodde storögt på mig som kom på hoj... :)

Lastbilsdubb i mitten och endurodubb på kanterna är det jag kör med och jag kör enligt devisen att dubben siter inte där för att jag ska kunna köra som vanligt utan för att jag ska kunna köra alls.
Igår låg jag i 120 km/h på motorvägen periodvis men höll mig för det mesta på strax över 100 Km/h utan att märka av några konstigheter. Jag tar det dock mycket lugnt i kurvorna oavsett torrt eller halt och slipper därför överraskas av de isfläckar som ligger på gatan även om det för det mesta är torrt.

Vill man köra på vintern med sin gathoj så funkar denna kombon alltså alldeles utmärkt!

Fråga annars Veijo Saarela som syns på denna rullen:

http://www.youtube.com/watch?v=_grkTLbg-as&feature=player_embedded#!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top