Freppa skrev:
Det är lustigt att man fortfarande säger "flygbasjägare" när en jägare per definition slåss bakom fiendens linjer. Hur många flygbaser besitter vi bakom fiendens linjer undrar jag stilla..... Och hur många huliganer behöver militärpolisjägarna jaga bakom fiendens linjer?
När det gäller mpj, så står J't mer för jakt än jägare. D.v.s jakt av sabotörer, såna som er
Vill man ha en hård fysisk utbildning, men ändå få lära sig något vettigt, är MP en rätt kul tjänst. En hel del juridikstudier. K1 var dock när jag gjorde lumpen rejält smittat av pennalism som tyvärr förstörde rätt mycket av roligheten.
Dessutom får alla MP en specialtjänst, såsom mc-ordonnans, bilförare, gruppchef, prickskytt osv. Eskort och livvakttjänstutbildningarna var dessutom skitroliga, avancerad bilkörning, skarp eld från bilar, vi övade drive-bys helt enkelt
Vårt baskerprov var väl i paritet med flera tyngre jägarförbands. 1 "vanlig" fältvecka med 1-2h sömn var natt, sen tre dygn förflyttning utan sömn och mat, 12 mil cykel, 2 mil orientering(varav en mil på natten efter en egenhöndigt ritad karta...) 7 mil marsch, 1 mil paddling i sjunkade flottar, sen stridshinderbana, repellering(hur fan stavas det), bada i jävligt kallt vatten, åla genom vägtrummor med massa koskit och piss i, och massa andra småtester under de sista tre dygnen.
Glöm dock allt vad ledighet innebär, jag var ledig 3 helger de sista fem månaderna, resten av tiden var vi i tjänst. Under vår praktik i norrland som var två månader, hade vi en kvällspermis. Resten av tiden ägnade vi oss åt att jaga lapplandsjägare, FJ och k4-jägare, vi på skidor och de fjollorna åkte skoter...
Var stenhårt inne på att göra lumpen som jägare. Gjorde KJ-testen och klarade den, men blev bara uttagen som GB där, och ville åt PB-tjänsten för att kunna komma till a-dyk, tackade därför nej.
Som jag ser det idag, är jag ganska glad att jag sket i det, skulle till och med kunnat tänka mig att skita i lumpen helt faktiskt.
Men visst lumparminnen är väl lite roliga då och då, men med penalismen, olyckorna och dödsfallen vi hade, var det ändå inte så jäkla kul.
Är väl en av få MP's som slagit ner sitt befäl och ändå fått rätt i slutändan och dessutom fått en ursäkt.