Jägare i lumpen!

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Pettersson skrev:
K3 uppgifter går mer och mer ifrån "traditionella" jägar uppgifter. K3 jägarna är uppdelade i två delar, LBB(Luftburenbattaljon) och DivUnd(divisionsunderättelse).
LBB's uppgift är att på kort varsel kunna transportera sig med helikopter och släppas av i ett område är fienden är/kommer att vara och ta hand om den. Alltså inga klassiska jägargrejjer. Divund har mer klassiska jägar uppgifter med att ta sig in bakom fiendens linjer och väl där kunna knata runt och upprätta o-plats och spana på en massa saker och sen dra sig tillbaka eller sabotera och hålla på.
Detta va det jag fick reda på när jag snacka med nån snubbe på K3.

Fråga mig om 18 månader för då vet jag mer. :D

Ja du, så sant! Vare sig du vill eller inte :fatta! :D

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
jonas47 skrev:
Efter Gu så får man va me på en uttagning till prickskytt!
-Orgentering (stavning)
-Löpning
-Skjutning (200 meter liggande psg90)
Jag "missade" den utbildningen pga felaktig info vid mönstringen :mad:
Så jag blev "bara" vanlig Jägare vid K4:a

P.S. Det finns inga fjälljägare, dom heter Norrlandsjägare (K4 Jägarna)

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Affe_R1 skrev:

P.S. Det finns inga fjälljägare, dom heter Norrlandsjägare (K4 Jägarna)

Det skulle varit Lapplandsjägarna I 22.............eller Fältjägarna I 5

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Själv var man kock i Boden. På ett luftvärnsregemente som skulle tillhöra "fältjägarna". Vetifan det.

Bra var det iallafall. Varmt hela dagen i kokvagnen. Det enda som sög var att man var först upp och sist i säng. Dessutom fick man en gammal K-Pist modelll 45 att hänga på ryggen. Perfekt bössa att leka krig med. Det small inte så högt så man kunde skjuta utan hörselkåpor samt att vapenvården tog en 20 minuter.. Tillskillnad från AK4 pojkarna som kunde sitta 1 1/2 timme.
Dessutom fick man först BE och sen CE kort. :)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
På min skvadron var det ett gäng som gick direkt från lumpen till fängelset, misshandel osv.
Vår störste fänrik ställde följande fråga.
-I helgen är det raggarträff i göteborg, vilka skall med och banka raggare!? och ett gäng åkte såklart iväg... *suck*
Sen blev våra officerare anmälda för kollektiv bestraffning bland annat, mobbning av de svagaste var vanligt, från officerare och värnpliktiga, rasism var vanligt, vi hade en invandrarkille som slutade efter en vecka, mycket negerjävel och sånt. Man hade väl hoppats på lite mer av de svenska försvaret. Men självklart är det olika var man hamnar. Dock kan jag säga att på K3 så var det många som muckade med olika skador. Det är jäkligt slitsamt för kroppen ibland.

Du gör som du vill men allt är inte guld och gröna skogar, (jo förresten mycket skogar är det :hihi

Jag ville bli båtchef men blev jägare mot min vilja! först på I22 sen lades den tjänsten ner så då flyttades jag till K3 några veckor innan jag skulle ryckt in!

Bra värden på kondition och styrka och halvbra på intelligensen så är valet givet :D

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
På min skvadron var det ett gäng som gick direkt från lumpen till fängelset, misshandel osv.
-I helgen är det raggarträff i göteborg, vilka skall med och banka raggare!? och ett gäng åkte såklart iväg... *suck*
Sen blev våra officerare anmälda för kollektiv bestraffning bland annat, mobbning av de svagaste var vanligt, från officerare och värnpliktiga, rasism var vanligt, vi hade en invandrarkille som slutade efter en vecka, mycket negerjävel och sånt. Man hade väl hoppats på lite mer av de svenska försvaret. Men självklart är det olika var man hamnar. Dock kan jag säga att på K3 så var det många som muckade med olika skador. Det är jäkligt slitsamt för kroppen ibland.

Du gör som du vill men allt är inte guld och gröna skogar, (jo förresten mycket skogar är det :hihi

Jag ville bli båtchef men blev jägare mot min vilja! först på I22 sen lades den tjänsten ner så då flyttades jag till K3 några veckor innan jag skulle ryckt in!

Bra värden på kondition och styrka och halvbra på intelligensen så är valet givet :D

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Affe_R1 skrev:

Det var ju som sagt ett tag sen jag lekte krig(-91) men jag har för mig att det bestämdes på K4 vilken befattning som man skulle ha.Själv bemannade man glädjespridaren och det bestämdes på plats....funkar det annorlunda nu :va

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Pettersson skrev:
K3 uppgifter går mer och mer ifrån "traditionella" jägar uppgifter. K3 jägarna är uppdelade i två delar, LBB(Luftburenbattaljon) och DivUnd(divisionsunderättelse).
LBB's uppgift är att på kort varsel kunna transportera sig med helikopter och släppas av i ett område är fienden är/kommer att vara och ta hand om den. Alltså inga klassiska jägargrejjer. Divund har mer klassiska jägar uppgifter med att ta sig in bakom fiendens linjer och väl där kunna knata runt och upprätta o-plats och spana på en massa saker och sen dra sig tillbaka eller sabotera och hålla på.
Detta va det jag fick reda på när jag snacka med nån snubbe på K3.

Fråga mig om 18 månader för då vet jag mer. :D

japp så är det ungefär...

fast i divundbat. ingår olika sortsplutoner allt är inte span,det finns GRK pluton,ledningspluton,och även underhålls/understödspluton.

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Ikon skrev:
japp så är det ungefär...

fast i divundbat. ingår olika sortsplutoner allt är inte span,det finns GRK pluton,ledningspluton,och även underhålls/understödspluton.

Ok. Kalas. Nöjd med den tjänsten? Låg du som GB eller PB? Vart hamnade du då? LBB eller divund?

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Lite offtopic. Var det någon av er som fick panga med AG90? Största jäkla bössa jag har sett. :eek:

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
d1ce skrev:
http://www.3ysflj.mil.se/images/local/nyn_startar_sb_gt.jpg
http://www.3ysflj.mil.se/images/local/ptrb_hs.jpg
http://www.3ysflj.mil.se/images/local/rbb_i_svar_sjo.jpg

flottan är en fröjd både för magen och för korken... :tummenupp

oavsett vad du gör i lumpen är det garanterat ett lyft för dig som person, man lär sig oftast mkt och man träffar mkt nytt folk(tyvärr både folk man uppskattar och inte uppskattar).

ska du göra en hård tjänst är det röjdyk som gäller! av alla jag pratat med så är den utbildningen den absolut mest krävande...

//andreas

En Flottist till :)

Låg du på Robotbåt? När,Vart? Själv var jag Dykare på HMS Spårö - Karlskrona/Skredsvik 99/00

:banana Flottan :banana

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Blackninja skrev:
En Flottist till :)

Låg du på Robotbåt? När,Vart? Själv var jag Dykare på HMS Spårö - Karlskrona/Skredsvik 99/00

:banana Flottan :banana

Trevligt med fler flottister. :tummenupp

Låg på Patrullbåt -99 Karlskrona/Spejaren

Skitkul ångrar inte mitt val. :yoparty

Mycket trevligt folk i flottan och "lugna" befäl.
Va lite skrikande dom första 2mån sen när man kam till båtarna var det vi o du med befälen.
Rekomendera starkt FLOTTAN :banana

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Anthrax_e_gott skrev:
Lite offtopic. Var det någon av er som fick panga med AG90? Största jäkla bössa jag har sett. :eek:

:yoparty
Det var det jävligaste vapen jag släpat på någonsin, men satan i gatan så gött att skjuta med. Löspluggen var inte av traditionell typ - de var helt i röd plast!
Pansar/spräng, pansar/brand samt vanliga. Mumma för kroppen ;)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Anthrax_e_gott skrev:

Ja, FY FAN. Manligare vapen får man leta efter, men släpa omkring på den jävla bössan slapp man gärna.

Exempelvis skulle bössan plus förvaringslådan släpas till tältet från bilen varje kväll. :huvet

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Pettersson skrev:
Ok. Kalas. Nöjd med den tjänsten? Låg du som GB eller PB? Vart hamnade du då? LBB eller divund?

Jag låg på divund som gb.Mycket nöjd med tjänsten...dock svär jag fortfarande över att vi aldrig fick skjuta GRSP.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Jag mönstrade för drygt 18 år sedan så en del kan ha förändrats. Gör dock inte samma misstag som jag. 17 år gammal, naiv och med en brinnande lust att komma till FJS. 9:eek:r rakt igenom nästan(styrka, kondition, teoretiska prover samt telegrafistprovet men bara en 5:a på urinprovet typ) och sedan det lilla samtalet med psykologen... Kommer på mig själv med att svara rena osanningar och tänker enbart "vad är rätt svar på denna fråga om jag vill bli fallskärmsjägare?" med följd att betyget blir en sexa och jag anses då inte ha tillräckliga befälsegenskaper för en tjänst på FJS. Totalt genomskådad. Någon annan jägartjänst var naturligtvis fullständigt otänkbar då. Sensmoral: ta det lugnt, var dig själv och framförallt ha ett gott och sunt självförtroende. Jag blev MC-ordonnans istället, där jag särskilt minns en 6 timmar lång omgruppering 25 graders kyla(mitt eget val, hur korkad får man bli!!!), efter att ha tackat nej till en tjänst på FRA. Jag vet, det är korkat :kocko

Mitt tips till tjänstgöring är röjdykare, som någon redan sagt, eller det jag absolut skulle valt idag: ytbärgare. Tufft men framförallt konstruktivt.

Lycka till!

/Hising

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Freppa skrev:
Det är lustigt att man fortfarande säger "flygbasjägare" när en jägare per definition slåss bakom fiendens linjer. Hur många flygbaser besitter vi bakom fiendens linjer undrar jag stilla..... Och hur många huliganer behöver militärpolisjägarna jaga bakom fiendens linjer?

När det gäller mpj, så står J't mer för jakt än jägare. D.v.s jakt av sabotörer, såna som er ;)
Vill man ha en hård fysisk utbildning, men ändå få lära sig något vettigt, är MP en rätt kul tjänst. En hel del juridikstudier. K1 var dock när jag gjorde lumpen rejält smittat av pennalism som tyvärr förstörde rätt mycket av roligheten.
Dessutom får alla MP en specialtjänst, såsom mc-ordonnans, bilförare, gruppchef, prickskytt osv. Eskort och livvakttjänstutbildningarna var dessutom skitroliga, avancerad bilkörning, skarp eld från bilar, vi övade drive-bys helt enkelt ;)
Vårt baskerprov var väl i paritet med flera tyngre jägarförbands. 1 "vanlig" fältvecka med 1-2h sömn var natt, sen tre dygn förflyttning utan sömn och mat, 12 mil cykel, 2 mil orientering(varav en mil på natten efter en egenhöndigt ritad karta...) 7 mil marsch, 1 mil paddling i sjunkade flottar, sen stridshinderbana, repellering(hur fan stavas det), bada i jävligt kallt vatten, åla genom vägtrummor med massa koskit och piss i, och massa andra småtester under de sista tre dygnen.
Glöm dock allt vad ledighet innebär, jag var ledig 3 helger de sista fem månaderna, resten av tiden var vi i tjänst. Under vår praktik i norrland som var två månader, hade vi en kvällspermis. Resten av tiden ägnade vi oss åt att jaga lapplandsjägare, FJ och k4-jägare, vi på skidor och de fjollorna åkte skoter... ;)

Var stenhårt inne på att göra lumpen som jägare. Gjorde KJ-testen och klarade den, men blev bara uttagen som GB där, och ville åt PB-tjänsten för att kunna komma till a-dyk, tackade därför nej.
Som jag ser det idag, är jag ganska glad att jag sket i det, skulle till och med kunnat tänka mig att skita i lumpen helt faktiskt.
Men visst lumparminnen är väl lite roliga då och då, men med penalismen, olyckorna och dödsfallen vi hade, var det ändå inte så jäkla kul.
Är väl en av få MP's som slagit ner sitt befäl och ändå fått rätt i slutändan och dessutom fått en ursäkt.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Anthrax_e_gott skrev:

Jepp! Sjukt kul bössa att skjuta med, inte att bära på. Synd bara att mekanismen för mantelrörelse (rekylbaserad) inte är helt hundra, vilket gör att den kan klanta till det! Annars är även skarpa granatgevär, pskott o grk med full laddning lys roliga (läs smäller bra)! :yoparty

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!