Jägare i lumpen!

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Nån som har några tips på vad man ska träna för att bli tex fallskärmsjägare, attackdykare ytbärgare eller nått liknande, styrketränar 5ggr i veckan nu för att komma i bättre form inför mönstring.. Ska försöka komma ut och springa 2-3ggr i veckan nu också.. Är nästan mest rädd för att det ska gå åt skogen på för låg iq :(

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Träning

Edholm skrev:
Nån som har några tips på vad man ska träna för att bli tex fallskärmsjägare, attackdykare ytbärgare eller nått liknande, styrketränar 5ggr i veckan nu för att komma i bättre form inför mönstring.. Ska försöka komma ut och springa 2-3ggr i veckan nu också.. Är nästan mest rädd för att det ska gå åt skogen på för låg iq :(

Jag föreslår att du satsar på konditionen till största delen, det är bara tungt att bära runt på massa. Iq testet är inte tok svårt, man får tänka efter lite bara.
Mitt gissel var psykologen, en konservativ herre i slip over och yllekavaj.
Han hade nog sina funderingar om jag var av jägarkaliber när jag stövlade in genom dörren med lång hästsvans, skepparkrans och ett gäng ringar i öronen.
Jag fick inte högsta betyg direkt!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Edholm skrev:

Uthållighetsträning, du vinner absolut inget på att vara stor och släpa runt på dödvikt i onödan, senig och stark är det som gäller.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Edholm skrev:

vänd på förhållandet, mer kondiotion än styrka. det ger dig en större fördel i lumpen! (min åsikt iaf?)

du har inte tänkt på att kroppen måste vila för att träningen ska ge resultat?! och med den mängden träning är ju kosten mkt viktig!

/andras

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Ronny skrev:
Tjena!

Jag gjorde lumpen på BASSÄK som säkjaktman och det kan jag rekomendera.
Mycket omväxlande och självständigt med bla. båtåkande och olika sökuppdrag med hund.
Förbandet kan liknas med flygbasjägarna och militärpolisjägarna fast här är det fartyg som ska skyddas från fiendens specialförband.
Man ingår i en patrull om fyra man plus en hund,
-Understödsman med ksp90 som även är båtförare och optisk signalist.
-Hundförare med AK5
-Sjukvårdare med AK5B, som även är bilförare.
-Patrullchef med AK5 med granattillsats
Jag var understödsman såklart, skjutgalen som man är :hihi

Vi hade en del övningar mot bla. FJS, KJ och atackdykare,
vi tog dom varje gång :D :rofl

Här kan läsas lite mer http://www.os.mil.se/bassak/

http://www.users.wineasy.se/mags/bassak/

Vore ju värt det bara för att få en sån skön hatt! :D

Ett av mina egna mer minnesvärda stunder var då vi var nere på slutövning i Revingehed. På söndagkväll var det dags för käk.
- Egenhändigt ihopbrassad fläskkotlett och pot. med bearneise
- I husvagnen
- Samtidigt som vi tittatade på senaste avsnittet av "Bevvan" tv:n
Ett tufft liv... :D

Ofta hade vi iofs ett j*a ansvar(transportledning av upp till hela regementen) men frihet under ansvar är inte så dumt. Skötte oss i princip själv, inga som gnällde ovanifrån och inga dumma soldater direkt under. Bara sköna polare, 39 av 40 gick vidare till universitetsplugg efter. Efter avklarad grundtjänst kan jag inte påstå att jag saknade att sova i tält heller.

Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Edholm skrev:

Som d1ce säger så M Å S T E du äta rätt. För jag kan väll tänka mig att ditt mål är att bli mega stark och klå upp alla men då måste man äta rätt annars kan man lika bra göra några situps o armhävningar där hemma för de ger lika mycket.
Tänk även på när du ska ut och springa om du ska göra det på denna årstiden så ta på dig VARM eller ge fan och spring när det är som blåsigast och regnit för då blir du bara sjuk och VIPS så är du borta från styrketräningen också i ca 1 vecka.

Och lyssna på din kropp säger den stopp så är de stopp! :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Förtydligande ang Flygbasjägare/Flygbassäk

Flygbasjägarna som beteckning finns kvar, det är Närskydd som bytt namn till flygbassäk. Vi Närskyddare gjorde 11 månader, flygbassäk gör 7.5 månader, i övrigt är tjänsten i princip identisk. Flygbasjägarna är precis som Närskydd/Flygbassäk ett säkerhetsförband och inga jägare dvs skyddar krigsflygbaser och radaranläggningar mot sabotörer. Till sin hjälp har vi hundar och stora delar av utbildningen går ut på att öva stridsspaning med hund, det vill säga gå mycket och ofta. Mycket skjutande och sprängande blir det också.Speciellt om man är Fältarbetare/Understödsskytt. Dessutom slipper man jägarmentaliteten bland befälen. Vi hade mycket kompetenta och duktiga befäl.

Vil man däremot söka det absolut hårdaste som finns. Det som skrämmer sketslag på en hel jägarskvadron ,så ska man söka till pansartrupperna, fast vad jag har hört står 122:eek:rna rätt så still nu för tiden.

NordhNet

05´s första fortkörare? Japp
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
Edholm skrev:

Uthållighet, uthållighet och uthållighet. Styrkan spelar en viss roll, men det viktigaste är ett starkt psyke och att du är seg som en 80-årig kemi lärare.

När jag tränade för kustjägarna (nej, blev inte det, hamnade på Flygbasjägare) så sprang jag 4-7 mil i veckan med och utan packning. Jag stupade dock på ett knä som vek sig åt fel håll under belastning, sen var den utbildningen över...

Spring till du spyr, gråt en skvätt och spring ännu längre... :tummenupp

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag var jättemotiverad och hoppades på en bra och meningsfull utbildning på Flygbasjägarskolan. Och rent psykiskt och fysiskt är Flygbasjägare minst lika krävande som t.ex K4 jägare. När det kommer till Fallskärm och Kustjägare så krävs det lite mer men dom har ju extramönstring för det.

Jag la av efter 10 dagar, visserligen på grund av mer skäl än att jag bara hade hamnat fel, men det är en fruktansvärd omställning. Helt omöjligt att sätta sig in i hur det är. Har en kompis som ligger på K4 nu och han är fan inte normal längre. Är du 100% motiverad vilket du måste vara så sök det och kämpa på. Om du är tveksam sök och åk på förträffen.

Där kommer du fatta lite mer vad det handlar om. Är du fortfarande tveksam efter det så byt tjänst. Det kan funka men trivs du inte så vantrivs du (tro mig jag vet). Räkna även med att lumpen kommer bli ditt liv, min kompis från K4 kommer hem var 3:e helg och gör inget annat än att sova och äta typ.
Även när du ligger inne kommer du ha mindre tid över än andra utbildningar. Mycket kvälls och helgtjänst. Jag skulle råda dig till att söka jägare om du vill ha en riktig utmaning, men det kommer krävas mycket av dig. Och tänk även på att det krävs oftast mer psykiskt än rent kroppsligt.

En sak till lyssna inte på allt jägarsnack i stil med, "dom där är inte riktiga jägare" osv. Alla har en uppgift!

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ronny skrev:
Tjena!

Jag gjorde lumpen på BASSÄK som säkjaktman och det kan jag rekomendera.
Mycket omväxlande och självständigt med bla. båtåkande och olika sökuppdrag med hund.
Förbandet kan liknas med flygbasjägarna och militärpolisjägarna fast här är det fartyg som ska skyddas från fiendens specialförband.
Man ingår i en patrull om fyra man plus en hund,
-Understödsman med ksp90 som även är båtförare och optisk signalist.
-Hundförare med AK5
-Sjukvårdare med AK5B, som även är bilförare.
-Patrullchef med AK5 med granattillsats
Jag var understödsman såklart, skjutgalen som man är :hihi

Vi hade en del övningar mot bla. FJS, KJ och atackdykare,
vi tog dom varje gång :D :rofl

Här kan läsas lite mer http://www.os.mil.se/bassak/
http://www.users.wineasy.se/mags/bassak/

Det hade jag ALDRIG klarat av.. jag är så enormt hundmänniska så det är ofattbart. Och ska jag då leva med en hund i 1 år sen lämna den helt plötsligt skulle vara helvetet för mig, skulle alltså inte klarat av det helt enkelt.

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Låg som Prickskytt / Spanings GB på I 21 Sollefteå för 10 år sen ,, fan va tiden går fort Ångrar INTE en sekund av det Jag ansökte om att få göra OM lumpen men då som FJ men fick tyvärr avslag då det inte fanns pengar (trot el ej ) till att fylla den lucka mitt "bortfall" från span skulle medföra Funderade på att stanna kvar som frivillig men hamnade pga flickvän i det civila igen.... Saknar min psg varje dag hehe.. jaja nu e man en "missanpassad" civilist som troligtvis inte skulle klara en km m packning,, om man inte fick ta bilen dvs
10_8_8.gif
Fan nu måste jag ju fixa en 10:års skiva med grabbarna,,,

KIRE

Guest
Quaya skrev:
Som d1ce säger så M Å S T E du äta rätt. För jag kan väll tänka mig att ditt mål är att bli mega stark och klå upp alla men då måste man äta rätt annars kan man lika bra göra några situps o armhävningar där hemma för de ger lika mycket.
Tänk även på när du ska ut och springa om du ska göra det på denna årstiden så ta på dig VARM eller ge fan och spring när det är som blåsigast och regnit för då blir du bara sjuk och VIPS så är du borta från styrketräningen också i ca 1 vecka.

Och lyssna på din kropp säger den stopp så är de stopp! :tummenupp

Hehehe... Grejen är att du SKA ut när det är som blåsigast och regnigast och jävligast! Man tränar inte upp en bra fysik till jägartjänst inomhus på gymmet. Nej ut i skitvädret och löpträna, åla i diken och gå med en stor jävla ryggsäck utan att äta mat tills du spyr. Muskler är ingen mening att ha vid inryck för dom försvinner första veckan ändå. Räkna med att aldrig återhämta din kropp under utblidningsperioden pga dålig/ingen mat och massa träning hela tiden.
Du ska vara grymt uthållig och smal, senig det är ultimat. Men viktigaste är
att ha ett grymt psyke. Så det är bara att ge sig ut i skogen utan mat och träna på. Testa hur långt du kan gå innan du spry. Se vad som händer om du inte äter något på en hel dag, gräv en stor grop och sov i skiten utan sovsäck. Dra ett bildäck över ett stort skogshygge. Träna BRAK.
Lyssna inte på din kropp!! säger den stopp så är det inte stopp, kör på bara.
Och du ska köra just armhävningar och situps, det är styrka i övningar med din egen kropp du kommer ha nytta av. Ingen bryr sig vad du tar i bänkpress.

Quaya med all respekt men vi pratar inte byggarträning här!!!

Kroppen har bara ett sätt att tala om att den är trött, den dör :tummenupp

Kom ihåg att du bara kan träna till en viss gräns sen är det bara pannbenet som räknas.

Utbildningen består av 80% marchträning med ryggsäck, lite skjuta, lite spana, lite paddla, lite simma och en jävla massa skitslit.

Har man viljan klarar man det, kanske även om man är en gymfjolla :)
(som jag blivit)

/ Kustjägaren

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Å jag sitter och funderar på om jag ska göra lumpen eller ej.. å vad det finns för olika prylar man kan göra.. :va

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
BlueNote skrev:
Å jag sitter och funderar på om jag ska göra lumpen eller ej.. å vad det finns för olika prylar man kan göra.. :va

Knepigt hur någon (syftar på ovandstående) kan säga att just DU inte kommer ångra dig. Men om du vill ha en vettig utbildning så sök något meningsfullt. Jag hade lätt sökt brandman om jag hade fått mönstra om. Jag vet många som hamnat totalt fel och antingen avbrutit eller haft ett helvete i 10mån. Men som sagt sök något du kan ha nytta av i det civila, sjukvårdare, brandman eller något där du får lite mer bokstäver i körkortet :).

Att ha gjort jägartjänst vet jag inte om man har så mycket nytta av i det civila. Men om du söker det och genomför det så lär du ha lättare att ta motgångar senare i livet

Men som sagt brandman skulle jag valt om jag fick göra om det.

Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
BlueNote skrev:
MCordonnans i laphelvetet, lära sig köra skoter och hoj med skidor. Detta är vad jag själv ser fram emot om 1 år :)

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jo nåt som man kan ha användning för låter gott.

"Du kommer inte att ångra dig"

Jag har läst om X-antal personer som spyr varje gång dom ska tillbaka från permis. Jag är inte sugen på att ligga inne i 1.5 år heller !

Men polarna verkar ju va sugna så det är ju lite grupptryck, fast det är nog ganska lätt att jag slipper då jag kan börja rabbla sjukdomar. (Astma, allergier).

Jag känner heller inte för att gå 10 mil i skogen med 50 kg packning med en officer som skriker på mig.. fyfan.

Kom på att jag gärna inte missar en hojsäsong heller :D

Känns så jävla dumt att mönstra och bestämma sig för något man ska göra om över 1.5 år !!! Jag kommer ju hinna ändra mig 20 ggr tills dess.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...