Jänke-smakfullt.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Instämmer! Varje klass och gren har sin mästare oavsett vilken idrott det än gäller :)

Är en mästare på 100 m häck mindre värd än en på 10 000 m hinder?

Nu är det så här Morsan att du får nog vända på resonomanget..
Den högsta titlar av dom alla är just 100 meter fritt..
Sista tävlingen på alla friidrottsarrangemang..

Så även om man kollar Biaggi med 4 VM titlar eller Pedrosa.Rossi med flera så är det dock så att den högsta klassen smäller högst:=)

Alla mästare oavsett kubikklass är just mästare och så även Kent.
Så till Kent i Himmlen "Ingen skugga någonsin över dig"

Så som i Himmlen så och på jorden
Ty rakstäckan är Din
Så också pokalen
I Evighet
Amen

:tummenupp
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Det är ju samma sport med samma förutsättningar, dessutom en lagsport!

Du blandar väl inte 125 cc, 250 cc och MotoGP i samma race för att tävla om EN titel?

Alltså, en världsmästare är ju alltid en världsmästare, naturligtvis.
Men jag tycker ändå att värsta klassen, högsta serien, oavset sport, smäller högre än det som är mindre (kubik, förutsättningar eller intresse) eller sämre.

Dessutom, är det inte alls samma förutsättningar inom hockeyn heller, och nog är väl på sätt och vis motorsport en lagsport också. :)
/I
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2910585 Ja, ovan resonemang haltar då det inte är samma sorts titlar.
En VM-titel är en VM-titel oavsett klass. Sen kan en viss vm-titel vara mer önskvärd än en annan.
Men man blir inte svensk mästare vare sig i kvalserien eller allsvenskan.
Blir man bara världsmästare om man vinner tungvikten i boxning? Den har iofs klart mest prestige, men man blir lika mycket världsmästare i weltervikt..
När det gäller boxningen diskuterar man ju ofta vem som är bäst boaxare "pound for pound" och det är ju sällsynt att det är tungvikstmästaren som är "bäst".
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Ja, ovan resonemang haltar då det inte är samma sorts titlar.
En VM-titel är en VM-titel oavsett klass. Sen kan en viss vm-titel vara mer önskvärd än en annan.
Men man blir inte svensk mästare vare sig i kvalserien eller allsvenskan.
Blir man bara världsmästare om man vinner tungvikten i boxning? Den har iofs klart mest prestige, men man blir lika mycket världsmästare i weltervikt..

:tummenupp Naturligtvis, se mitt senare svar. :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag kan nästan höra Kent kommentera detta. Mångordigt.:D
Möjligen var det annorlunda förr, då det fanns förare i större klasser som också satsade på de mindre.
Men efter Spencer, så upplever jag det som att de som varit de bäst i en mindre klass har mer än gärna sökt utmaningen i en större klass. Med några få undantag så har ingen ifrån största klassen känt för att utmana i en mindre klass.
Stor/liten är kanske inte helt liktydigt med högre/lägre men det upplevs nära nog så för mig.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Är det så självklart att en MotoGP-titel är mer värd än en titel i 125/250?

Visst är det väl sannolikt högre klass på de bästa förarna i MotoGP, och säkerligen är hojarna svårare att hantera än i de lägre klasserna, men det finns ju åtskilliga fler parametrar som kan innebära att en 125/250-mästare kan ha gjort en större prestation än en MotoGP-dito.

Startfälten i de lägre klasserna är ju betydligt större och inte sällan är fler förare med och slåss om pallplatserna än i MotoGP. Hårdare konkurrens om segern alltså. (Därmed inte nödvändigtvis sagt att detta är förhållandet just nu, då MotoGP förefaller jämnare än på mycket länge.)

En världsmästare i en lägre klass har kanske vunnit på ett sämre material i förhållande till konkurrenterna än motsvarigheten i MotoGP, eller kört stor del av säsongen skadad etc. Har han då gjort en sämre prestation som bör värderas lägre?

Jag tycker då inte det finns anledning att rent generellt säga att en MotoGP-titel är mer värd än en i de lägre klasserna, åtminstone inte utifrån någorlunda objektiva bedömningsgrunder. Att det rent känslomässigt och subjektivt kan vara så att MotoGP är intressantare och därmed har en värdefullare titel må vara en annan femma.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
När det gäller boxningen diskuterar man ju ofta vem som är bäst boaxare "pound for pound" och det är ju sällsynt att det är tungvikstmästaren som är "bäst".

e d verkligen sant !! De som direkt kom upp i mitt huvud o som otvivelaktigt verkligen var bäst när d var på topp e ju Mohamed Ali o Mike Tyson m.fl i just tungvikt...!!

Fråga killarna o tjejerna i roadracing SM/Rookie oavsett klass o cc om vilken titel som vore störst/mest värd att vinna i roadracingen här hemma! jag skulle inte dö om d e hög % för Pro Superbike... :)
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R

Fråga killarna o tjejerna i roadracing SM/Rookie oavsett klass o cc om vilken titel som vore störst/mäst värd att vinna i roadracingen här hemma! jag skulle inte dö om d e hög % för Pro Superbike... :)
Jag skulle vilja påstå att det beror på vart det snabbaste motståndet finns, att toura hem Pro Superbike utan några snabbisar slår definitivt inte högre än att vinna 125R om Gull, Rebien, Olsson, Sturla m fl kör.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag skulle vilja påstå att det beror på vart det snabbaste motståndet finns, att toura hem Pro Superbike utan några snabbisar slår definitivt inte högre än att vinna 125R om Gull, Rebien, Olsson, Sturla m fl kör.

Pro Superbike har alltid "snabbisar" att slå..! Fråga killarna Du nämner vad dom vill ha uppnått när karriären e över eller vad dom drömmer om, jag vet ju inte! men jag blir förvånad om dom inte kommer att ha en tung titel nationellt (pro superbike) eller tung titel internationellt (alltså en motogp/superbike) överst på listan..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2911050 Pro Superbike har alltid "snabbisar" att slå..! Fråga killarna Du nämner vad dom vill ha uppnått när karriären e över eller vad dom drömmer om, jag vet ju inte! men jag blir förvånad om dom inte kommer att ha en tung titel nationellt (pro superbike) eller tung titel internationellt (alltså en motogp/superbike) överst på listan..
Om vi ska ta nationellt så variera det vilken kalss som är "Tyngst" under flera år var det ju inget snack om att den tyngsta titeln var SS600 iom Synsam/Veidec Trophy. Till i år har ju Pro Superbike betydligt högre status än i fjol tex. så att påstå att Superbike alltid är tyngst klass är vanskligt.
Vad förarna vill uppnå är ju beroende av vad de kör för klass.
Finns massor av förare som aldrig har haft eller komemr få tanken på att ett SBK-Guld skulel vara det de helst vill uppnå i sin karriär.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Istanbul:
125orna körde 19 varv, snabbaste varvet 2,05.217
250, 20 varv snabbaste varvet 1,57.915
800, 22 varv snabbaste varvet 1,54.026
Eftersom sporten går ut på att vara snabbast så tycker jag ändå att det går att se MotoGP som en högre division än 125orna (därmed inte sagt att det är lätt att vinna ett 125 race) Banorna verkar iaf. inte designade för 125or, det hade gott att köra mycket fortare med mer effekt. Med 800orna är det inte så då de presterat bättre eller likvärdiga tider med de starkare 990orna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
e d verkligen sant !! De som direkt kom upp i mitt huvud o som otvivelaktigt verkligen var bäst när d var på topp e ju Mohamed Ali o Mike Tyson m.fl i just tungvikt...!!
Ja det är sant. Pound for pound ranking är jättevanligt inom boxning. Visst, det är ingen titel men det är vedertaget i boxningskretsar.
Googlar man på det så får man massor med listor och ingen har en tungviktsmästare i topp. Här är en där tex Vitalij Klitsko inte en sär med på topp50..
http://boxing.about.com/cs/rankingschampions/a/top_fifty.htm
BBC. Inga tungviktare.
http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/boxing/bbc_world_rankings/default.stm

Har det relevans inom MotoGP. Det är mycket möjligt. Det är ju inte nödvändigtvis så att den som vinner "största" klassen är den bästa föraren. .
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad förarna vill uppnå är ju beroende av vad de kör för klass.
Finns massor av förare som aldrig har haft eller komemr få tanken på att ett SBK-Guld skulel vara det de helst vill uppnå i sin karriär.

1. Underförstått att tex Gull e en glad o nöjd 125cc förare o aldrig drömmer om motogp!
2. Att finns d massor av roadracingförare i Sverige som inte sett potentialen av ett Superbike-Guld..!! Då e jag verkligen förvånad!!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2911138 Istanbul:
125orna körde 19 varv, snabbaste varvet 2,05.217
250, 20 varv snabbaste varvet 1,57.915
800, 22 varv snabbaste varvet 1,54.026
Eftersom sporten går ut på att vara snabbast så tycker jag ändå att det går att se MotoGP som en högre division än 125orna (därmed inte sagt att det är lätt att vinna ett 125 race) Banorna verkar iaf. inte designade för 125or, det hade gott att köra mycket fortare med mer effekt. Med 800orna är det inte så då de presterat bättre eller likvärdiga tider med de starkare 990orna.
Fast det är ju inte avhängigt av förarna och deras prestation vilket ju är det som belönas i förar VM./I].

2911174 1. Underförstått att tex Gull e en glad o nöjd 125cc förare o aldrig drömmer om motogp!
2. Att finns d massor av roadracingförare i Sverige som inte sett potentialen av ett Superbike-Guld..!! Då e jag verkligen förvånad!!
1. Det har jag aldrig sagt, har inet nämnt någon vid namn.
2. Vad är det för fantastisk potenial som finns i ett SBK-Guld som inte de andra SM-klasserna kan erbjuda? :va
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Fast det är ju inte avhängigt av förarna och deras prestation vilket ju är det som belönas i förar VM./I].

Att ta VM-guld i simning på 100m fjäril på 25-meters bana är inte en mindre prestaion än 100m fritt i 50-meters poolen - ändå är det finare med det senare, högre rankat. Det hade kanske varit en ändå större prestation att vinna ett minimoto-lopp på Jerez i ett startfält med jordens 500 vassaste minimoto-förare på plats. Även om det varit det officiella VMet hade det inte rankats högre än en MotoGP seger. Inte i mina ögon iaf.

Be den genomsnittlige motorintresserade att nämna VEM han anser vara världens bästa rr-förare genom tiderna. Jag slår vad om att om han nämner någon som vunnit 125-VM så är det inte för de vinsterna han rankas högst - det är för att han gått vidare och vunnit i de högre divisionerna.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
1. Det har jag aldrig sagt, har inet nämnt någon vid namn.
2. Vad är det för fantastisk potenial som finns i ett SBK-Guld som inte de andra SM-klasserna kan erbjuda? :va

1. Jag tog ett aktuellt namn, men d kunde såklart likväl vart Riben eller Sturla m.fl
2. Skulle bli förvånad om någon vågar sätta en annan titel här hemma högre än Pro-Superbike titeln !!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2911256 1. Jag tog ett aktuellt namn, men d kunde såklart likväl vart Riben eller Sturla m.fl
2. Skulle bli förvånad om någon vågar sätta en annan titel här hemma högre än Pro-Superbike titeln !!
1. OK.
2. Nu var det iofs inet det vi talade om. Du påstod följande:
Att finns d massor av roadracingförare i Sverige som inte sett potentialen av ett Superbike-Guld..!! Då e jag verkligen förvånad!!
Vad är det för fantastisk potenial som finns i ett SBK Guld?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
1. OK.
2. Nu var det iofs inet det vi talade om. Du påstod följande:
Att finns d massor av roadracingförare i Sverige som inte sett potentialen av ett Superbike-Guld..!! Då e jag verkligen förvånad!!
Vad är det för fantastisk potenial som finns i ett SBK Guld?
1. - :)
2. Jag tror på en hård Pro-Superbike serie här hemma med d allra bästa kommer att ha potential att i framtiden ta fram förare med internationell potential...En eller fler förare som går ut hårt till Superstock eller varför inte BSBK liknande ..
 
Last edited:

sandstream

Guest
Be den genomsnittlige motorintresserade att nämna VEM han anser vara världens bästa rr-förare genom tiderna. Jag slår vad om att om han nämner någon som vunnit 125-VM så är det inte för de vinsterna han rankas högst - det är för att han gått vidare och vunnit i de högre divisionerna.
De lär garanterat bara nämna MotoGP/500-mästare. 4 raka vinster i 125 eller 250 tex räcker inte för att bli ihågkommen hos dem (om man bortser från hemmanationen).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top