Jävla bensinpris!

Gick med
9 Aug 2005
Hoj
zx9r o minminiminiimoto........jag e över 2 meter.......
ATT LÄGGA MOMS PÅ SKATTEN ÄR VÄL OLAGLIGT?! moms= mervärdesskatt, var kan man köpa varan eller tjänsten: skatt?????????
:huvet :huvet :huvet :huvet :3freak

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
ingen som postat den här?
Bensinskatteuppror - namninsamling för sänkt bensinskatt! 314089 namn på listan i skrivande stund. föreslår att samtliga går in och fyller i sitt namn och stad (MAX 2 minuter)!

EDIT: såg nu att Markus redan hade postat adressen.. men låter mitt stå kvar som påminnelse/ extra påtryckning :tummenupp

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Z.w.A skrev:
Kostar idag 1,529€(14,235Kr) för 95 E och 1,556€ (14,487 Kr) för 98 E
i Finland. :7peta
UrKhhh.....
Oh, fyfan! Det var inte de siffror jag fick fram. Ännu en anledning att skippa en tripp till tomteland. :tomten

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1
ledb skrev:
Låter väldigt osannolikt. I världen? Möjligtvis i västvärlden, men knappast världen. Men du kanske har ordentligt på fötterna?

/A

Vi på Åland har den äldsta bilparken i europa om jag fattat det rätt. Men sen är ju bilarna snordyra här också.

Scrub

Guest
Reda ut begreppen...

Nu käner jag föe en gångs skull att jag kan tillföra något...

Jag jobbar på Statoil Ekerö.

Bensinmackarnas avans är 19öre/liter.
Men det kan skilja lite beroende på när bensinleveransen kommer, alltså vi betalar aktuellt dagspris (-19öre) Dagen efter vår leverans kan priset sänkas med 30 öre, Det betyder att vi backar 11 öre/liter.

Det är ganska vanligt att man på ett år har backat ca 100, 000kr!

Priskrig, Rabatter mm finanisieras av Statoils huvudbolag, Det drabbar alltså inte den lokala bensinstationen.
Att starta ett priskrig är skitsvårt, vi har idag ringt ca 40 samtal och har tillslut fått sänka soppan från 12:28 till 11:94, detta får vi endast för att vår granne DinX ligger så lågt som 11:59. (det skall max skilja 25öre mellan bemannad och obemannad station)

För ca 15 år sedan så tjänade macken 36öre/liter och reglerna var sådanna att macken aldrig kunde gå back, nu när man bara tjänar 19 öre och kan gå back så är ca 40% av sveriges privatägda mackar konkursmässiga...

Statoils huvudbolag tjänar ca 2kr/liter. Detta är dock före alla priskrig, rabatter, och alla omkostnader. Med lite enkel huvudräkning så skulle jag tippa på att dom inte tjänar mer än ca 90öre-110öre...

Tror att inköpspriset för Huvudbolaget är ca 2kr/liter Det är alltså ca 8kr skatt...

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Peter80 skrev:
Nu käner jag föe en gångs skull att jag kan tillföra något...

Jag jobbar på Statoil Ekerö.

Bensinmackarnas avans är 19öre/liter.
Men det kan skilja lite beroende på när bensinleveransen kommer, alltså vi betalar aktuellt dagspris (-19öre) Dagen efter vår leverans kan priset sänkas med 30 öre, Det betyder att vi backar 11 öre/liter.

Det är ganska vanligt att man på ett år har backat ca 100, 000kr!

Priskrig, Rabatter mm finanisieras av Statoils huvudbolag, Det drabbar alltså inte den lokala bensinstationen.
Att starta ett priskrig är skitsvårt, vi har idag ringt ca 40 samtal och har tillslut fått sänka soppan från 12:28 till 11:94, detta får vi endast för att vår granne DinX ligger så lågt som 11:59. (det skall max skilja 25öre mellan bemannad och obemannad station)

För ca 15 år sedan så tjänade macken 36öre/liter och reglerna var sådanna att macken aldrig kunde gå back, nu när man bara tjänar 19 öre och kan gå back så är ca 40% av sveriges privatägda mackar konkursmässiga...

Statoils huvudbolag tjänar ca 2kr/liter. Detta är dock före alla priskrig, rabatter, och alla omkostnader. Med lite enkel huvudräkning så skulle jag tippa på att dom inte tjänar mer än ca 90öre-110öre...

Tror att inköpspriset för Huvudbolaget är ca 2kr/liter Det är alltså ca 8kr skatt...
Man blir ju mörkrädd :död
Hojåkning blir en lyx då varje mil börjar kosta mer än vad den är värd, 13,20kr för en liter är helt enkelt inte gångbart i längden.

Last edited:

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Blip skrev:
Ja det är intressant att folk gnäller om bensinpriset. Skatten är för jävlig förvisso men totalpriset är ung. jämförbart med resten av europa.

Fattar inte folk att oljan håller på att ta slut? Det har man tjatat om i många år att oljan kommer att ta slut. Den dagen närmar sej med stormsteg och i takt med att den tar slut kommer oljepriset att stegras.

Säg det till amerikanarna som står för den absolut STÖRSTA oljeförbrukningen. Vad tror du skulle hända om deras bensin skulle kosta 12.30kr/litern? :rolleyes: ojojoj.. stackars bush&co då... Men vi svenskar ska alltid vara förebilder :3freak :banana

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Blip skrev:
Ja det är intressant att folk gnäller om bensinpriset. Skatten är för jävlig förvisso men totalpriset är ung. jämförbart med resten av europa.

Fattar inte folk att oljan håller på att ta slut? Det har man tjatat om i många år att oljan kommer att ta slut. Den dagen närmar sej med stormsteg och i takt med att den tar slut kommer oljepriset att stegras.

Jo men bara för att hela europa har idiotiskt högt bensinpris så betyder det inte att det är rätt. Bensinen kostar ju inte mer än ett par spänn så lägg på en krona eller två i avans för bensinbolagen och 25% moms. Det kunde väl räcka om bensinen kostade runt 5kr?

Och att oljan håller på att ta slut är ju samma skitsnack som vi hört i 40 år. Man hittar snarare mer och mer där man letar.

VFR800VTEC

Galning
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
1999,BMW K1200RS
Visst vore det bra om man kunde ta bort skatten helt på bensin och diesel. Då skulle man kunna åka mycket mer för en billigare penning. Att sedan klimatet ändrar på sig och att vi får lite varmare pga växthuseffekten kan väl vara ganska skönt här uppe i norr.
Själv njuter jag av varje mil båge jag kan åka. Klagar inte på priset utan hoppas att ett höjt pris på fosila bränslen ska se till att det snart tar fart på bättre och mer miljövänliga allternativ.
Har idag katalysator på bil, båge och gräsklippare. Hoppas att jag iaf gör något för miljön... smutsar ner lite mindre iaf...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Agamemnon skrev:
Jo men bara för att hela europa har idiotiskt högt bensinpris så betyder det inte att det är rätt. Bensinen kostar ju inte mer än ett par spänn så lägg på en krona eller två i avans för bensinbolagen och 25% moms. Det kunde väl räcka om bensinen kostade runt 5kr?

Och att oljan håller på att ta slut är ju samma skitsnack som vi hört i 40 år. Man hittar snarare mer och mer där man letar.

Men snälla du. Oljan håller på att ta slut i och med att vi blir fler som vill nyttja den. Vi kan inte längre pumpa upp olja i den takt den går åt. Att hävda att det är skitsnack är så dumt så det liknar ingenting. Givetvis kommer den inte att ta slut till nästa vecka men priserna kommer att stegras mer och mer tills den ÄR slut (eller förbjuds).
:fatta!

För mej som jobbar inom kraftvärmebranschen börjar det här bli smärtsamt tydligt och vi gör allt vi kan för att hitta alternativa bränslen. Vi har aldrig tidigare köpt så dyr olja som vi gör nu.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gamla ök...

Pluggen skrev:
Resonomanget haltar eftersom Sverige har en av dom äldsta bilparkerna i världen mest pga. våra extrema skatter så folk har inte råd att köpa nya bilar :huvet . Dessutom så har man ju förbjudit folk att tanka etanol/metanol osv. i bilar som inte är certifierade för det.
Micke
Inom EU var det tidigare framstående ekonomier som Portugal och Grekland som hade äldre bilar än (S)verige. :rolleyes:
Nu är det Portugal och ngt annat land (vars namn jag glömt)..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln