Jävla bensinpris!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Värst vad alla gnäller om bensinpriset och skyller på staten. Visst är skatten en stor del av priset men tänk på att detta finansierar det vi kallar välfärd. Vi har ju inte heller någon egen oljeproduktion så vi får snällt slanta upp vad oljeländerna kräver.
Lösningen på problemet har funnits länge och stavas METANOL.
Metanol kan sverige producera självt och de flesta motorfordon kan fås att fungera minst lika bra med detta bränsle.
Anledningen till att vi ännu inte gått över till metanol (och förmodligen aldrig kommer att göra det) är enligt mej att oljebolagen inget tjänar på att vi går över till metanol och andra egenproducerade biobränslen. Genom lobbyism och annan maktutövning kan man hindra detta. Kapitalismen när den är som vackrast...

MikkE

Guest
på macken jag jobbar på ligger
95: 10.08kr/l
96: 10.26kr/l(typ)
98: 10.36kr/l

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Wunder skrev:
Värst vad alla gnäller om bensinpriset och skyller på staten. Visst är skatten en stor del av priset men tänk på att detta finansierar det vi kallar välfärd. Vi har ju inte heller någon egen oljeproduktion så vi får snällt slanta upp vad oljeländerna kräver.
Lösningen på problemet har funnits länge och stavas METANOL.

Lösningen är att sänka skatten. Att skylla bensinpriset på kapitalismen håller inte när drygt 70% är skatt :fatta!

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
Wunder skrev:
Vi har ju inte heller någon egen oljeproduktion så vi får snällt slanta upp vad oljeländerna kräver.
Vi betaler like mye(ca.10NOK/l) i Norge og vi har oljeproduksjon :rolleyes:

Visst det kan være en trøst så måste vi pröjsa mycket mera för en bil eller hoj enn ni må i Sverige...

Tilslutt en vits/gåte:
Vad har Sverige som Norge inte har?
-En god nabo! :rofl

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
"- Opec har beslutat att begränsa produktionen, men det som även drivit upp priset är negativ lagerstatistik från USA och fonder som spekulerat i att priset ska stiga, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil.
Andra faktorer som driver upp priset är oron i Mellanöstern och den låga dollarkursen.
De oljeproducerande länderna får betalt i dollar och när dollarn försvagas kompenserar de det genom att höja priserna."

aha nu blir det dyrare för att dollarn går ner också :finger

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bara jag som tycker bensinpriserna är överkomliga? De är inget hot mot mitt hojåkande iaf, på samma sätt som försäkringspremier, reservdelspriser m.m. är.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
mb skrev:
Bara jag som tycker bensinpriserna är överkomliga? De är inget hot mot mitt hojåkande iaf, på samma sätt som försäkringspremier, reservdelspriser m.m. är.

Spelar ju ingen roll hur dyrt det blir, man klagar lite, sen tankar man och kör som vanligt. Blodpudding och nudlar är billigt.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Tom skrev:
Spelar ju ingen roll hur dyrt det blir, man klagar lite, sen tankar man och kör som vanligt. Blodpudding och nudlar är billigt.

Svenskar måste ju jämt klaga, det tillhör vårt släkte :kocko

Laholm har hyfsade priser i alla fall 9.24 :Bugar

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
sportarn skrev:
Svenskar måste ju jämt klaga, det tillhör vårt släkte :kocko

Laholm har hyfsade priser i alla fall 9.24 :Bugar

Ja men det ger inga resultat! Gäller alla länder i Norden. Skulle staten få för sig att höja skatten med 10% så skulle Svenskarna bara säger jävlar och Finnarna Voi vittu! That's it! sådana är vi, sen sitter vi och klagar i det tysta men vem fan bryr sig om det?

Hatten av för franskis dom kör ut med sina traktorer och dom slänger fisk på ministrarna och stänger av vägarna tills dom ändrar på skiten. :Bugar

Enda jag undrar är vart tar alla pengar vägen sitter dom och bränner dom?

Tänk en ny hoj och hur mycket skatt det är? För levernatören ska ta in den i landet så kostar det honom tull och moms (momsen får han tillbaka) sen köper du den och betalar 25% moms, den här momsen betalar i sin tur leverantören till staten. Du köper den för 130 000.- men för att få dessa pengar måste du tjäna ca 170 000.- och betala 30% skatt, sen betalar du väg skatt, 70% skatt på bensinen, 25% moms på försäkringen, 25% moms på reservdelar, har du lite tur får du betala vägtullar också. Och sen ska vi inte ens gå närmare in på alla leverantörer som du köper delar och tjänster av betalar minst 60% skatt i sin ände. :huvet

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
nåt jag inte förstår att i Linköping kostar det 9.43 för 95 oktan... och i Norrköping kostar den 10.06 (.03 kanske det var) ... varför den "enorma" prisskillnad?

//håkan

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
soppan är inte mycket dyrare i dag är den var 84.. räkna och se efter.. kanske skiljer sig något men det är fan inte många ören.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
håkan skrev:
i Linköping kostar det 9.43 för 95 oktan... och i Norrköping kostar den 10.06 (.03 kanske det var) ... varför den "enorma" prisskillnad?

För att varje mack kan sätta sitt eget pris för att konkurrera med närliggande
konkurenter vilket ofta gör att fler sänker i samma område.
Vilket ger till följd att mackarna ofta förlorar några öre för varje såld liter men
försöker tjäna ikapp det på kunder som handlar annat. That's why...

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Förbannade bensinpriser...12,25/l

:mad: :gnissla Nu får det faan vara NOG!!!!!!!!!!!!!!!! :fatta! :4skrika

Men vi svenskar är ju så in i helvete "snälla" av oss och gör inte ett piss för att stoppa prisuppgången heller så jag vet egentligen inte varför jag sitter här och är förbannad. För nåt år sen skrevs det i tidningen där man uppmanade trafikanter att stanna fordonet och slå av motorn vid ett visst klockslag. I ren protest. Hände något? I helvete att det gjorde... Och nu är priset uppe i 12,25/l... Men det är ju så vi vill ha det! Skit i att sänka spritskatten, sänk bensinskatten ist.

(Inget illa menat mot någon överhuvud taget men jag var tvungen att skriva av mig lite...)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chrille skrev:
Igår tankade jag för 8.89

Jag får nog ta och fyllar upp 130literstanken idag fall det går upp i de civiliserade delarna av landet också...

Din skit! :6surkart

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
"Visst är skatten en stor del av priset men tänk på att detta finansierar det vi kallar välfärd".

Så för att man har bil/MC ska man betala mer av vår välfärd än någon som bränner alla pengar på porrtidningar/whatever? Tänk om, tänk rätt.

Socrates

Guest
Läste tråden från början, fattade inte att den var 1år gamal...undrade varför alla gnällde på bensinpriser runt 10kr :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag läste också den där naiva insändaren om att vi skulle stanna bilarna idag för att protestera. Undrar hur loosern som föreslog det känner sig nu och vart han stannade? :rofl Han kanske åkte runt och ville se förödelsen i spåren av sin insändare, vad besviken han måste varit. :lol

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024