Jävla Tvåtakt

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Suck..yngsta sonen meddelade att "moppen funkar inte..den går bara 30". För att undvika att han gör saker värre lovade jag kolla på det. Suck igen. Det känns mindre jobbigt att chimsa in ventilerna på en Honda CBX1000 än att försöka få liv i en tonårskörd Peugeot StreetZone från 2016.
Problemet är att den startar bra men dör om man gasar fullt.
Började peta lite på moppen, som jag försökt hålla på armlängds avstånd. Konstaterar att luftburken saknar minst 3 skruvar och delvis hänger ihop med eltejp. Anslutning till förgasare verkar dock tät. Luftfiltret känns som en blöt tvättsvamp av oljeblandad bensin. Som det ska vara på tvåtakt antagligen?
Dellortoförgasaren syns knappt bakom att smuts med efter lite rengöring kommer den fram. Insugsröret är av gummi. Sitter fast i cylinder med en skruv + en popnit. Underbart.
Får loss Dellorton och börjar tvätta försiktigt. Sedan plockar jag isär den och tar ut låg o högfartmunstycken. De ser fina ut, ingen skit i förgasaren vad jag kan se. Blåser lite med tryckluft och plockar ihop allt igen. Moppen är precis som förut. startar lätt, går perfekt på halvgas med vrider jag fullt så MAAAH dör den.
Testade dock utan luftburken och märker att jag kan få motorn att varva ur om jag håller för insuget med handen i viss vinkel.

Idag ska jag låna en ultraljudstvätt för att bocka av det, men problemet kom till mig inatt när jag inte kunde sova. Den drar väl tjuvluft pga otät luftburk eller hur?
På min moppetid (puch dakota) körde man med myggnät eller stålull som luftfilter men moderna 2-takt kanske är känsligare?

Problemet kom plötsligt men det kan ju hänt vad som helst med luftburken. Kanske tappat en skruv för mycket?
Finns det någon som kan ge mig ett råd eller två?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kontrollera vakumkranen med slangar o hur my skit det är i tank filtret. Av egen erfarenhet vet jag att fattiga ungjävlar slangar allt från skitiga gräsklippare till snöslungor som stått i ett desenium på bränsle droppar. Även tinner fotogen aceton färgförtunning nagellacksbortagning o munnvatten ingår i test bränslen för en 15 åring.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vis av erfarenhet säger jag att steg ett är att få pojken att berätta vilka förbättringar han och hans kompisar försökte göra i samband med att problemet uppstod.
Detta.

Annars är ju steg ett att se till att luftburk är ok och att den inte drar tjuvluft. Förgasaren har du ju redan kollat. Kolla även så han inte monterat dit något trimavgassystem eller borrat bort någon plugg. Oljefiltret kan tvättas och oljas in på nytt.

Tänker på hur min farsa reagerade när min moppe var trasig. ”Fixa den då, annars har du ben att gå med”. Nu skulle jag själv inte agera så men jag hade sannolikt gett tips på vad som ska kollas och sett till att grabben har verktyg, sen hade det varit upp till honom att lösa det. Det blir en värdefull läxa som han kommer ha nytta av.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kasta skiten och köp nytt ! ... :jisses
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Case closed.
Det var tjuvluft.
Körde förgasare med alla nålar och munstycken separat i ultraljudstvätt men det blev ingen skillnad. Rent och snyggt förstås. Men luftburken har sett sina bättre dagar. Vred ihop den med gips-skruv och eltejp så nu varvar motorn ur.

Nu är ungen skyldig mig en provtur och en glass. Lika bra att beställa en ny och hel luftburk.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Case closed.
Det var tjuvluft.
Körde förgasare med alla nålar och munstycken separat i ultraljudstvätt men det blev ingen skillnad. Rent och snyggt förstås. Men luftburken har sett sina bättre dagar. Vred ihop den med gips-skruv och eltejp så nu varvar motorn ur.

Nu är ungen skyldig mig en provtur och en glass. Lika bra att beställa en ny och hel luftburk.
Original brukar funka bäst o att alla prylar får sitta ifred utan långa fingrar.
Gött det löste sig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Case closed.
Det var tjuvluft.
Körde förgasare med alla nålar och munstycken separat i ultraljudstvätt men det blev ingen skillnad. Rent och snyggt förstås. Men luftburken har sett sina bättre dagar. Vred ihop den med gips-skruv och eltejp så nu varvar motorn ur.

Nu är ungen skyldig mig en provtur och en glass. Lika bra att beställa en ny och hel luftburk.
Bra! Men, det trodde jag inte! Att en vacuumförgasare är känslig för luftrenare och motstånd i den vet jag, men att mopeder med trottelförgasare kunde vara lika känsliga var för mig en överraskning.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bra! Men, det trodde jag inte! Att en vacuumförgasare är känslig för luftrenare och motstånd i den vet jag, men att mopeder med trottelförgasare kunde vara lika känsliga var för mig en överraskning.
Jo men det har jag märkt av på mina mopeder. Speciellt eftersom många luftburkar har strypningar och är bestyckade därefter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast då hade du väl ställbart munstycke? Det hade i alla fall jag på min moppe, sent 70-tal.

Självklart, och så låg man dubbelvikt och magrade ut tills den varvade som bäst, vilket ju givetvis är för magert för sträckkörning så 5 min senare så nöp skiten...

När man lärde sig att backa tillbaka från läget där den gick som bäst så höll grejorna förvånansvärt bra
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Självklart, och så låg man dubbelvikt och magrade ut tills den varvade som bäst, vilket ju givetvis är för magert för sträckkörning så 5 min senare så nöp skiten...

När man lärde sig att backa tillbaka från läget där den gick som bäst så höll grejorna förvånansvärt bra
Det är så nice när man ligger slickad på tanken och maxxar och man helt plötsligt känner att moppen drar iväg i hyperspeed. Tio sekunder senare får man vrida på reserven och puttra vidare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är så nice när man ligger slickad på tanken och maxxar och man helt plötsligt känner att moppen drar iväg i hyperspeed. Tio sekunder senare får man vrida på reserven och puttra vidare.

En kompis till mig fick göra det konstant för att hänga på mig, vi hade samma trim, men han hade inkapslad förgasare så han kunde inte ratta det ställbara munstycket under drift, och var nog lite tyngre, men om han stängde av kranen och magrade ihjäl motorn så kom han ikapp lagom tills det var dags att slå på kranen igen.

Givetvis slog jag av på farten så vi matchade normalt, men ibland var det kul att köra ifrån honom i 4km/h på en långraka bara för att jävlas...

Hans moped fick även loppa på stiftet i tid och otid, trots att han köpte nya/filade och justerade elektrodavståndet.
Min moppe gick på stiftet som satt i när jag köpte den, stiftet rengjordes aldrig, och när jag tog ut det för att visa honom mitt elektrodavstånd så var det ofantligt stort, han sa "så där stort avstånd ska den inte ens gå på" så jag skulle skoja till det och öka avståndet, varpå jag bröt loss sidoelektroden, men moppen startade och gick hem ändå, sen tog jag ett av hans utbytta "kassa" stift och det gick den på så länge jag hade den.

An någon anledning hade jag oerhört mycket krafigare gnista än honom, han bytte till och med spole/kondensator/brytare för att få bättre gnista, men blev aldrig av med problemet.

Ahh, det var tider det, när tekniken var enkel och reservdelar kostade småpengar
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Kontrollera vakumkranen med slangar o hur my skit det är i tank filtret. Av egen erfarenhet vet jag att fattiga ungjävlar slangar allt från skitiga gräsklippare till snöslungor som stått i ett desenium på bränsle droppar. Även tinner fotogen aceton färgförtunning nagellacksbortagning o munnvatten ingår i test bränslen för en 15 åring.
Jag vet en som försökte köra på blå målarfärg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo om man körde med 5,5 hk kit med 17 mm bing. Brölade den bara utan luftfilter o inte mycket ork ??
Nja, jag körde bing 17x14 och sjuhalva, den gick fint utan luftfilter om man kranade om munstycket, men jag körde uteslutande med luftfilter då jag körde mycket grusväg.

Men när det hade nyregnat och man skulle in till stan så tjänade man minuter på att plocka luftfiltret, och framförallt kände man ju den enorma hastighetsökningen och styrkan i uppförsbackarna

Rövdynamon är känsliga saker serru...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är luftburken öppnad så motståndet förändras måste förgasaren bestyckas där efter. Hur enkelt som helst och har inget med tvåtakt att göra. Varenda kafferejsare får det problemet när dom tar bort burken på sina kantarellharvar.

Har du mer motstånd framför förgasaren får du en chokande effekt och den suger upp mer bensin och vise versa.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top