TreoKwak
Köra fort rakt fram är lätt & trist
Suck..yngsta sonen meddelade att "moppen funkar inte..den går bara 30". För att undvika att han gör saker värre lovade jag kolla på det. Suck igen. Det känns mindre jobbigt att chimsa in ventilerna på en Honda CBX1000 än att försöka få liv i en tonårskörd Peugeot StreetZone från 2016.
Problemet är att den startar bra men dör om man gasar fullt.
Började peta lite på moppen, som jag försökt hålla på armlängds avstånd. Konstaterar att luftburken saknar minst 3 skruvar och delvis hänger ihop med eltejp. Anslutning till förgasare verkar dock tät. Luftfiltret känns som en blöt tvättsvamp av oljeblandad bensin. Som det ska vara på tvåtakt antagligen?
Dellortoförgasaren syns knappt bakom att smuts med efter lite rengöring kommer den fram. Insugsröret är av gummi. Sitter fast i cylinder med en skruv + en popnit. Underbart.
Får loss Dellorton och börjar tvätta försiktigt. Sedan plockar jag isär den och tar ut låg o högfartmunstycken. De ser fina ut, ingen skit i förgasaren vad jag kan se. Blåser lite med tryckluft och plockar ihop allt igen. Moppen är precis som förut. startar lätt, går perfekt på halvgas med vrider jag fullt så MAAAH dör den.
Testade dock utan luftburken och märker att jag kan få motorn att varva ur om jag håller för insuget med handen i viss vinkel.
Idag ska jag låna en ultraljudstvätt för att bocka av det, men problemet kom till mig inatt när jag inte kunde sova. Den drar väl tjuvluft pga otät luftburk eller hur?
På min moppetid (puch dakota) körde man med myggnät eller stålull som luftfilter men moderna 2-takt kanske är känsligare?
Problemet kom plötsligt men det kan ju hänt vad som helst med luftburken. Kanske tappat en skruv för mycket?
Finns det någon som kan ge mig ett råd eller två?
Problemet är att den startar bra men dör om man gasar fullt.
Började peta lite på moppen, som jag försökt hålla på armlängds avstånd. Konstaterar att luftburken saknar minst 3 skruvar och delvis hänger ihop med eltejp. Anslutning till förgasare verkar dock tät. Luftfiltret känns som en blöt tvättsvamp av oljeblandad bensin. Som det ska vara på tvåtakt antagligen?
Dellortoförgasaren syns knappt bakom att smuts med efter lite rengöring kommer den fram. Insugsröret är av gummi. Sitter fast i cylinder med en skruv + en popnit. Underbart.
Får loss Dellorton och börjar tvätta försiktigt. Sedan plockar jag isär den och tar ut låg o högfartmunstycken. De ser fina ut, ingen skit i förgasaren vad jag kan se. Blåser lite med tryckluft och plockar ihop allt igen. Moppen är precis som förut. startar lätt, går perfekt på halvgas med vrider jag fullt så MAAAH dör den.
Testade dock utan luftburken och märker att jag kan få motorn att varva ur om jag håller för insuget med handen i viss vinkel.
Idag ska jag låna en ultraljudstvätt för att bocka av det, men problemet kom till mig inatt när jag inte kunde sova. Den drar väl tjuvluft pga otät luftburk eller hur?
På min moppetid (puch dakota) körde man med myggnät eller stålull som luftfilter men moderna 2-takt kanske är känsligare?
Problemet kom plötsligt men det kan ju hänt vad som helst med luftburken. Kanske tappat en skruv för mycket?
Finns det någon som kan ge mig ett råd eller två?