Jörgen Karlssons S&S Sportster - På gatan

IronMike

Guest
.

Tack. Ja det var inget rekordförsök, syftet var mest att i byggtråden visa hur hojen tar sig ut på vägen samt visa ljudet. Så jag försökte köra som jag gör när jag kör inspirerat på onsdagskörningarna ungefär. Avstod från att patta på lite extra för kameran i bogesundssvängarna. Sånt brukar ju sluta i diket :näsblod

hehe men det såg ändå ut som bombtempo... men du har gjort en del grejjer för bättre väghållning va? finns det btw "klibbiga" däck till såna hojjar...

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Det är ju mycket skakande med kameran och justering av zoomen under "väntetiden". Inget av det är särskilt skönt att se på. Och sänker tempot. Men håller med om att det kan tillföra att man hör maskinen dåna en lång stund innan den dundrar förbi.

För att komma runt temposänkningen kanske det funkar att lägga något som är ännu långsammare precis innan den scenen. En mer abrupt tempoförändring. Bromsa in, stanna i korsning, blinka, åka iväg, t.ex. Eller lägga den scenen tidigt, innan tempot kommit upp.

För att slippa skaket och inzoomningen kanske du kan klippa bort en stund på ett "nödklipp", vilken du passade på att göra när du hade tid över. T.ex. en långsam fokusförflyttning från en växt till vägen eller tvärtom.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hehe men det såg ändå ut som bombtempo... men du har gjort en del grejjer för bättre väghållning va? finns det btw "klibbiga" däck till såna hojjar...

Såå fort var det inte ;)

Nej det är klent med bra däck till 18" och 19" (som jag har fram). Jag kör med Metzeler Lasertech eller vad det heter. Fram är ett sånt där klassiskt fiskbensmönstrat Metzeler. De var de som gällde på 80-talet när hojarna hade stora hjul. Enl WheelerDealer är de det sportigaste däcken som finns för gatbruk i mina dimensioner. De moderna radialdäcken som sitter på sporthojar finns ju inte i 18" och 19", samt är alla slanglösa. Det funkar ju inte på trådekrade hjul.

Jag tror att de däck jag har är de hetaste gatdäcken som finns i de här dimensionerna. Bakdäcket är snart slut och har bara gått ca 400 mil, den enda gången jag börnat med flit med det är det som är i filmen. Så det däcket måste vara rätt mjukt.

Såna här svar borde ligga i min byggtråd istället :gnissla

IronMike

Guest
Jag tror att de däck jag har är de hetaste gatdäcken som finns i de här dimensionerna. Bakdäcket är snart slut och har bara gått ca 400 mil, den enda gången jag börnat med flit med det är det som är i filmen. Så det däcket måste vara rätt mjukt.

Såna här svar borde ligga i min byggtråd istället :gnissla

såg ngn sportster på blocket för ett tag sen, som hade R1 framgaffel å hjul, kanske vore ngt? :) men då kanske man torskar hojjens "charm" eller hur man ska säga

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
såg ngn sportster på blocket för ett tag sen, som hade R1 framgaffel å hjul, kanske vore ngt? :) men då kanske man torskar hojjens "charm" eller hur man ska säga

Nej det ser nog bara bra ut med en kralligare gaffel. KamikazeKid har tex satt dit en Fireblejd USD-gaffel på sin mors sportster. De gafflarna passar rätt bra.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Begåvat!
Skall man nödvändigtvis ändra något, så är det mer motorljud och mindre musik.
Som alltid.
Tills musiken är helt borta.
Jag är ingen musikälskare.
Leka med tempot på filmen kan bli häftigt - tex köra förberedelserna i "stumfilmstempo", eller växla mellan att speeda upp och sakta ner för att fokusera på detaljer man vill visa.
Men:
Jag brukar inte gilla det heller i slutändan.
Blir att man sitter och kollar om det verkligen går så fort som det ser ut.
Less is more.
--------------------------------------------
Nytt ämne.

Måste vara något fel.
För ett tag sen kom det fram att jag och Jörgen hade likadana däck monterade.
Nu har jag nyss monterat nya.
Jörgen också.
Likadana..
Sruttster skall ha stort, smalt framhjul!
Är ju fallen från en off-road modell (XLCH).
Möjligen kan man gå ner till 18"fram.
Inte mindre.
Synd att ekerfälgar är så snyggt. För särskilt bra är dom inte.
Skall man börja byta gaffel och hjul, så tappar man dirt-track stuket.
Men å andra sidan tycker jag att hojarna de kör sportsterracing med är rätt coola också.
Fast det är ju "bara" vanliga 883or med clip-on och uppsamlingskärl i stort sett.

Slutomdömme:
Det är bra som det är!
Både film och hoj.

sportbike

Guest
Snyggt,vet dock att det där va just for show-tempo.
Brukar ju öka lite in real life,har jag sett...
( bye the way,visste inte att det va en street/flattrack/motard,det där :D )

Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Jag är ledsen men,

det kvittar hur mycket man än kammar en gris - det är fortfarande ett svin.

+ för välproducerad film :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
De moderna radialdäcken som sitter på sporthojar finns ju inte i 18" och 19", samt är alla slanglösa. Det funkar ju inte på trådekrade hjul.

Man kan bygga om till slanglöst - det är inte helt ovanligt till motarder, där det krängs ostar i parti och minut (de som är "för fattiga" för att ha flera fälgar :D ). Brukar bli lite lägre vikt på köpet.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kul o se att du jörgen använder den på grus oså :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kanonfilm, snyggt jobbar :tummenupp Jag vill oxå ha en Spåårtster när jag blir stor...:yoparty :D :tuttar

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Fy satan vilken jävla hoj!!! Hade inte sett de tidigare filmerna förrän nu...

Det roliga med det hela är att jag för ca 15 min sen såg wild hogs för första ggn. Det är gubbar(!) Klarar väl knappt av att dra en trabant...

Men det här... ... ... sjukt! Synd bara att man såg den först halv 2 på natten så man inte kan vrida på högre volym! Jag vill se mera!!!

förresten... vi får nog snacka med någon moderator om detta... får man lägga ut porrfilmer här på SH?!

EDIT: Filmteknisk feedback (något vinklad).

Bra kamerajobb! Roligt med olika vinklar. Dock känns det som att du bara filmar det som ska filmas om man säger så, väldigt basic. Hoppas att du förstår vad jag menar. Zoomen tycker jag att du sköter bra. Dock vore det lite mer tilltalande om du kanske sänker kameran något.

Redigeringen kan förbättras. Till att börja med kan du byta program. Jag sitter och försöker lära mig Sony Vegas 7 som verkar rätt bra. Där kan du bland annat leka med lite olika filter och hastigheter för att få en lite annorlunda stil på filmen. Lek, lek och åter lek. Det lär man sig mycket på (iaf om man är på riktig amatörnivå som jag själv). Det går att göra stora förändringar med små medel.

Hoppas du inte tar det som klagomål då jag tycker att filmen är bra! :tummenupp

Inlägget är säkert rörigt då jag har varit vaken i ca 22 timmar... jobba helgövertid är ingen höjdare...

Perfekt! ska tänka på det! Redigeringen är jag helrookie på, kör som du verkar förstådd i windows movie maker :gnissla Vegas är på ingång!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Begåvat!
Skall man nödvändigtvis ändra något, så är det mer motorljud och mindre musik.
Som alltid.
Tills musiken är helt borta.
Jag är ingen musikälskare.
Leka med tempot på filmen kan bli häftigt - tex köra förberedelserna i "stumfilmstempo", eller växla mellan att speeda upp och sakta ner för att fokusera på detaljer man vill visa.
Men:
Jag brukar inte gilla det heller i slutändan.
Blir att man sitter och kollar om det verkligen går så fort som det ser ut.
Less is more.
Nytt ämne.

Måste vara något fel.
För ett tag sen kom det fram att jag och Jörgen hade likadana däck monterade.
Nu har jag nyss monterat nya.
Jörgen också.
Likadana..
Sruttster skall ha stort, smalt framhjul!
Är ju fallen från en off-road modell (XLCH).
Möjligen kan man gå ner till 18"fram.
Inte mindre.
Synd att ekerfälgar är så snyggt. För särskilt bra är dom inte.
Skall man börja byta gaffel och hjul, så tappar man dirt-track stuket.
Men å andra sidan tycker jag att hojarna de kör sportsterracing med är rätt coola också.
Fast det är ju "bara" vanliga 883or med clip-on och uppsamlingskärl i stort sett.

Slutomdömme:
Det är bra som det är!
Både film och hoj.

Tack!

18" fram är optimalt. Det är det det sitter på de flesta flattrackers, 18" bak 19" fram. Det är snyggt med lika brett fram- som bakhjul på en flattracker. Det skulle jag vilja ha. Men sportstergaffeln sväljer bara 100 mm brett framhjul.

Storz kör med feta USD Ceriani på sina Harley flattrackers.

Den här tråden lade nog Cyrén in efter att filmen lades ut i byggtråden. Som ett sätt att få filmtekniska kommentarer på filmen från andra filmintresserade. Så vi kan ju ta tekniksnack om min hoj i byggtråden. Den ska leva i vinter nämligen.

/J

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Det är ju mycket skakande med kameran och justering av zoomen under "väntetiden". Inget av det är särskilt skönt att se på. Och sänker tempot. Men håller med om att det kan tillföra att man hör maskinen dåna en lång stund innan den dundrar förbi.

För att komma runt temposänkningen kanske det funkar att lägga något som är ännu långsammare precis innan den scenen. En mer abrupt tempoförändring. Bromsa in, stanna i korsning, blinka, åka iväg, t.ex. Eller lägga den scenen tidigt, innan tempot kommit upp.

För att slippa skaket och inzoomningen kanske du kan klippa bort en stund på ett "nödklipp", vilken du passade på att göra när du hade tid över. T.ex. en långsam fokusförflyttning från en växt till vägen eller tvärtom.

Jo, det klippet var vi lite osäkra på. Fokusförflyttning har jag inte tänkt på! Tack!
Tack!

18" fram är optimalt. Det är det det sitter på de flesta flattrackers, 18" bak 19" fram. Det är snyggt med lika brett fram- som bakhjul på en flattracker. Det skulle jag vilja ha. Men sportstergaffeln sväljer bara 100 mm brett framhjul.

Storz kör med feta USD Ceriani på sina Harley flattrackers.

Den här tråden lade nog Cyrén in efter att filmen lades ut i byggtråden. Som ett sätt att få filmtekniska kommentarer på filmen från andra filmintresserade. Så vi kan ju ta tekniksnack om min hoj i byggtråden. Den ska leva i vinter nämligen.

/J

Äh, skriv här. Då set det ut som jättemånga har kommenterat min film :yoparty :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag är ledsen men,

Du är inte alls ledsen, den där formuleringen tyckte du var astuff :tungan

Ja Cyren har talang på det där tycker jag.

/J

Man kan bygga om till slanglöst - det är inte helt ovanligt till motarder, där det krängs ostar i parti och minut (de som är "för fattiga" för att ha flera fälgar :D ). Brukar bli lite lägre vikt på köpet.

Tack för tipset!

/J

Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag är ledsen men,

Jag är också lite ledsen, jag måste erkänna att den var hysterisk att köra :D Hade svårigheter att hålla mig kvar :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...