J*vla Trafikförsäkringsföreningen -obs *varning för..*

IronMike

Guest
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vet en som jobbar på TFF. :)
Fast jag vet inte om hon är en slyna. Jag hoppas lite, iofs.

IronMike

Guest
Mattias skrev:
Jag vet en som jobbar på TFF. :)
Fast jag vet inte om hon är en slyna. Jag hoppas lite, iofs.
Kan du kirra nåt där :pannkyss .. kanske hon kan radera nåt i hennes deras dator, för några spänn vid sidan om, du år din beskärda del också ;)

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Har råkat ut för det här åtskilliga gånger, och det suger som fan!
Dock är det ju utav en god anledning som det är till för den delen.

Men man tycker att de på något vis kunde försöka informera om att nu har klockan börjat ticka typ... Kanske anställa några fjortonåringar som kan ringa runt till de drabbade på kvällar och helger eller så?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak
Jag råkade ut för samma sak..... Hade den stående i lägenheten mitt i vintern, sen fick jag en straffavgift från dom på 2300 spänn..... När jag ringer upp för att förklara att man inte använder en sporthoj mitt i vintern, så svara hon med att det är minsann samma sak för skotrarna när det är sommar.....suck..... :huvet

IronMike

Guest
elmgren skrev:
Har råkat ut för det här åtskilliga gånger, och det suger som fan!
Dock är det ju utav en god anledning som det är till för den delen.

Men man tycker att de på något vis kunde försöka informera om att nu har klockan börjat ticka typ... Kanske anställa några fjortonåringar som kan ringa runt till de drabbade på kvällar och helger eller så?
Man tycker ju det! Förstår inte hur dom får göra så.... Dom måste informera, istället för att hänvisa till paragraf xx i trafikförordningen sjätte kapitel, inom ramen för avsedda handlingar, kapitel 2 paragraf 13 -hur fan kan ansvaret ligga på mig, att jag ska känna till de där ?? ..å att dom har mage att säga i telefon "det är din skyldighet att veta det".

Finns säkert många därute som inte vet om att deras leksak i garaget, kostar pengar ... tänk om någon köper en hoj, för att bygga om under flera månaders tid, å glömmer ställa av ?! Blir ju tiotusentals kr..

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Var en tråd uppe tidigare, många som har kommit upp i tvåsiffriga belopp, så du ska vara riktigt glad att du bara bestraffas med 3000:-

Själv har jag bara råkat ut en gång, och det var bara typ 700:- så jag är riktigt nöjd... :-S

Min kusin åkte på 8000:- han bodde i göteborg och hojen hans stog kvar i stockholm, glömde ställa av typ...

Dom hamnar i kategorin "värdelösa ting" där tex kackerlackor, fästingar och lapplisor också hamnar...

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Jag vet hur jävligt det känns har själv tabbat mig, men det kan väl knappast komma som en överaskning att du måste ha trafikförsäkring på hojen om den är påställd och faktum är oxå att dom har rätt i att det är din skyldighet att veta.
Om vi vänder på det och säger att du varit ute och provkört nu utan försäkring och TFF inte gällt och du hade kört på en unge som blivit invalidiserad för livet då hade du fått leva på existensminimum resten av livet för att betala.
Det svider men du kan inte skylla på någon annan utan felet är ditt så det är bara att bryta ihop och kom igen.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Fattar inte att det fortfarande finns folk som inte har koll på detta med TFF?!?! Med ägande och framförande av registrerings-/trafikförsäkringspliktigt fordon följer en del ansvar. Är för fan bara att läsa på. Med fördel INNAN man börjar äga och köra.....

Sluta kvirra, som man bäddar får man ligga!

IronMike

Guest
Zana skrev:
Var en tråd uppe tidigare, många som har kommit upp i tvåsiffriga belopp, så du ska vara riktigt glad att du bara bestraffas med 3000:-

Själv har jag bara råkat ut en gång, och det var bara typ 700:- så jag är riktigt nöjd... :-S

Min kusin åkte på 8000:- han bodde i göteborg och hojen hans stog kvar i stockholm, glömde ställa av typ...

Dom hamnar i kategorin "värdelösa ting" där tex kackerlackor, fästingar och lapplisor också hamnar...
Jag stälde av hojjen av en ren slump.. Hade kunnat ticka på ännu mer. Jo man kanske ska vara glad över turen i oturen.

Ingen som vet hur det skulle funka juridiskt - att hävda att dom gör fel som inte informerar kort efter att det börjar ticka pengar, och vägra betala ? Det är ju ren bandit-verksamhet dom sysslar med, man måste få veta när dom börjar ta betalt av en...

IronMike

Guest
Kan tillägas:

Trodde att hojjen va avstäld när jag köpte den, så tanken över att det skulle ligga nåt lurt i nånting kom aldrig på fråga.. Tog hem den, å stälde den i garaget tills vidare... Hade jag vetat att den va påstäld, hade jag kanske undrat om man kan ha ett fordon påställt utan försäkring.

Hur som helst. Deras verksamhet är ok, om dom informerar...

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Ja det är förjävligt när det händer. Men samtidigt så borde man ha lite koll själv också, tar inte speciellt mycket energi att kolla upp fordonet man införskaffar, och man gör det inte så ofta.

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Fick ett inbetalingskort från dem på 4300:- i fredags. :va Men det var inte deras fel, det var en kille på mitt ordinarie försäkringsbolag, Tennant som gjort fel. Ringde båda i fredags, och blev hänvisad till högre befattning på Tennant som redan hade gått hem. Ringde på måndagen igen, och redde ut det hela.
Är man hövlig och trevlig och förklarar hur det ligger till är chansen god att man kan komma fram till en vettig överenskommelse.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tyvärr är det väl så att när man köper ett fordon så har man annat å tänka på än om fordonet är påställt.

Tycker nog att Trafikförsäkringsföreningen borde ringa upp en eller dylikt så dom kan påpeka att dom tänker ruinera en på väldigt kort tid.
annars tycker jag att det är en bra ide med TFF

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Senaste gången jag fick hem papper från utsugarna läste jag lite vad som stod, där stod det att de inte får ta ut mer betalt i försäkring än det dyraste försäkringsbolaget kostar i trafik.
Jag undrar...vilket försäkringsbolag kostar 180spänn om dan i trafikförsäkring?
Måste vara en komplott!

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Använd sökfunktionen det här har varit uppe många gånger. Klart att det svider i plånboken, men prislappen är till för att det just skall göra det. Har hört att de ligger på högsta premien bland FB + 10 %.
Då vi har lag i Sverige på att man skall ha trafikförsäkring på fordon som framförs på allmän väg så är TFF till för att tex betala smitningsolyckor eller olyckor orsakade av oförsäkrade bilar mc mm.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
-PLM- skrev:
Jag undrar...vilket försäkringsbolag kostar 180spänn om dan i trafikförsäkring?
Måste vara en komplott!

Trafikföreningen är de som betalar alla kostnader som orsakas av OFÖRSÄKRADE fordon... Är djävligt skönt att nån pröjsar om en pundare i en oförsäkrad bil kör in i min bil eller kör över min hoj.. ....Jag tyckte det sög bajspung när jag själv fick pröjsa dryga tusenlappen till TFF men hade nog grinat ännu mer om jag råkat ut för något utan att få en spänn för att den skyldige helt saknar försäkring på sitt fordon..

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag ärvde en bil och det var massa problem med att skriva över bilen på mig, när det väl gick igenom visade det sig att bilen hade varit utan försäkring i ett halvår :(. Det hela slutade dock väl, vi lyckades få de där avskrivet.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Angående TFF, hur funkar sånt om man skulle köra på någon så att denna blir skadad med en minimoto, cross, oreggad hoj etc? Den gäller ju fordon som är registrerade, men vad händer med olycka med oregistrerade fordon?

Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Hur kan man råka ut för det gång på gång?? :va

Som första köp kanske man inte har koll på det hela. Men efter det bör man ju ha koll på läget liksom.

Då vet man att man ska ställa av den om man inte har försäkring.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM