J*vla Trafikförsäkringsföreningen -obs *varning för..*

Micke .S.

same same,But diffrent
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Ett stycke 1000R
Tff har behandlat mina ärenden under all kritik, Så i mina ögon är dom trångsynta, Ja helt enkelt *Smuts* Blir fan bara förbannad att skriva detta, :mad:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Zormin skrev:
En tanke. Eftersom IF och Trygg Hansa inte tycker att deras försäkringar gäller på bankörningar. Går TFF in och täcker kostnaden för skador på den andra parten då vid en eventuell olycka? I så fall borde ju alla med IF och Trygg Hansa också kunna köra på bankörningar eftersom de kan hänvisa till TFF!

Hoppas inte!. jag vill inte betala när folk krashar när dom kör på Bana.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Liwa1 skrev:
Hur kan man råka ut för det gång på gång?? :va

Som första köp kanske man inte har koll på det hela. Men efter det bör man ju ha koll på läget liksom.

Då vet man att man ska ställa av den om man inte har försäkring.
HAHAH Håller med. till och med blinda möss lär sig efter att ha bränt sig en gång.. :D :tummenupp

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Maria1980 skrev:
Trafikförsäkringsplikten gäller för motordrivna fordon... Så även om ett fordon inte är registreringspliktigt är det fortfarande försäkringspliktigt.

OK, så om man kör oreggad cross på gatan så hoppar TFF in vid olycka?

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
ohlsson skrev:
För min del så hade de den utsökta vänligheten att vänta i tre månader innan de hörde av sig...

Den räkningen var INTE liten...

:kulspruta :kulspruta :kulspruta Trafikförsäkringföreningen...

Det tror jag inte på. *inside information*

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Emmi skrev:
OK, så om man kör oreggad cross på gatan så hoppar TFF in vid olycka?

Ja, men även med en regress riktad mot föraren / ägaren. Att framföra ett oförsäkrat fordon kan bli dyrt....

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Nu tänker jag säga något intressant...

Hur många i den här tråden kör utan körkort? Det verkar vara en hel del... Iaf så har ni inte läst in er på den teori som gäller när man tar körkort, allmänna delen.

Där står allt detta om trafikförsäkring, TFF o.s.v.

Jag råkade t.o.m. ut för en fråga på detta på teoriprovet för mc.

Oj vad jag kommer att få smisk nu.... :fatta! :D

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
GSX-R 1000k4
mmm

om man köper en hoj som precis är uttagen då, som det inte finns nått märke att skrapa kod på o därmed ställa av? hur fan skulle jag då kunna ställa av sa jag när jag råka utför asen"dom hade skickat samma dag som jag köpte hojen".. du skulle inte köpt hojen va hennes svar.. tack tack !!! pröjsa folks olyckor när dom kör oförsäkrat bor dom kunna finansiera med LITE mindre stålar än 180 kr per dag...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
DwD skrev:
Hoppas inte!. jag vill inte betala när folk krashar när dom kör på Bana.
Du betalar inget till TFF förutom om du tafflar dig vid ägarbyte.

Men som MrGreen sa, och som inte jag tänkte på, är att trafikförsäkringen inte krävs på bana. Det är snarare så att vissa bolag tillåter att den gäller vid viss typ av bankörning. En RR-bana är inte allmän väg. TFF är förmodligen inte så snälla att de går in och täcker skador på en andra part vid olycka på inhängat område...

Edit: Förtydligade mig en smula

Last edited:

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Jag har vart med om att när jag köpt ett avställt fordon så har jag inte haft någon stress med att ringa och fixa någon försäkring. Men i samband med ägarbytet har det då hänt att när förra ägaren skickade in lappen så kryssade han även i att fordonet skulle ställas på, vilket det gjorde...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Maria1980 skrev:
Varför läsa alla lagparagrafer? Det räcker att läsa det man själv skrivit under på registeringsbeviset... Där står att man måste ha trafikförsäkring från ägarbytesdatumet...
Maria1980 skrev:
Informationen står ju på registreringsbeviset. Om alla läste det så vet ju alla att man måste ha försäkring från första dan när fordonet är påställt. Svårare än så är det inte.
Tack. Om bara alla moppefuckon i åldern 15-40 år kunde fatta detta också.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
DwD skrev:
Tyvärr är det väl så att när man köper ett fordon så har man annat å tänka på än om fordonet är påställt.

Tycker nog att Trafikförsäkringsföreningen borde ringa upp en eller dylikt så dom kan påpeka att dom tänker ruinera en på väldigt kort tid.
annars tycker jag att det är en bra ide med TFF

Annat att tänka på? Tänker man alltså inte på om hojen är på- eller avställd? Man kanske inte ens tänker på om det är ägaren man köper av heller?

Ringer du TFF direkt vid köpet och berättar att du köpt hojen så kan de säkert meddela dig att det kommer att kosta pengar... Men i annat fall... hur fort tror du att de får information och kan registrera ny ägare..?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak

Lider med dig.

Pissig organisation eller pissiga direktiv för ledning/styrning. Vet inte vilket som gäller på TTF, bara att de agerar riktigt ruttet för att hova in pengar.

/Olzki

Oldman

Guest
Hmmmm!!

IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak
Fan vad tråkit.
Känner inte någon på ditt försäkringsbolag? Har du tur kan dem backa till baks till rätt datum och du slipper denna avgift :tummenupp

IronMike

Guest
Oldman skrev:
Fan vad tråkit.
Känner inte någon på ditt försäkringsbolag? Har du tur kan dem backa till baks till rätt datum och du slipper denna avgift :tummenupp
Bra ide där ;) .. ska höra runt lite, har kunnat deala med försäkringsbolag förut.

Olzki: mm, det är verkligen surt, att dom får hålla på sådär .. jag stoppar in dom i samma fack som ha's beskyddarverksamhet, lapplisor, å andra skurkar..

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
G.S.G.G. skrev:
om man köper en hoj som precis är uttagen då, som det inte finns nått märke att skrapa kod på o därmed ställa av? hur fan skulle jag då kunna ställa av sa jag när jag råka utför asen"dom hade skickat samma dag som jag köpte hojen".. du skulle inte köpt hojen va hennes svar.. tack tack !!! pröjsa folks olyckor när dom kör oförsäkrat bor dom kunna finansiera med LITE mindre stålar än 180 kr per dag...

Sa hon verkligen så? Om Du vill kan jag förklara för Dig hur Du avställer ett fordon utan kod... Eller hur Du försäkrar fordonet samma dag Du skriver Dig som ägare... ;)

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Olzki skrev:
Lider med dig.

Pissig organisation eller pissiga direktiv för ledning/styrning. Vet inte vilket som gäller på TTF, bara att de agerar riktigt ruttet för att hova in pengar.

/Olzki

Nä nu fa... Vet du vad TFF's uppgift är egentligen??

Ta och surfa in på www.tff.se. Sök sedan upp deras årsredovisning och läs balans och resultaträkningen. För de som inte kan läsa ekonomiska rapporter kommer en liten enkel uppställning av 2003-år siffror:

Alla sifforo i tusen kronor (ttk)

Årets intäkter:
337.656

Årets skadekostnader
692.280 (egentligen 699.237 men nästan 7 mille har det lyckats få tillbaka)

Rörelseresultat:
-505.100

Rörelseresultat efter finansiella:
-447.583

Läs deras årsredovisning så förstår ni sedan at de betalar ut nästan 500 mille mer än vad de får in... Resten får föräkringsbolagen hosta upp. VÅRA föräkringsbolag...

Årsredovisningen var riktigt intressant och den berättar vilken uppgift TFF har. Ta och läs den. Intressant läsning och inte så tung.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Foggy skrev:

Exakt... VI.

Att säga "jävla TFF som ska ha betalt för trafikförsäkringen" är ju samma som att säga "jävla Trygg Hansa som ska ha betalt för trafikförsäkringen".

Nu "råkar" bara TFF vara Sveriges dyraste "försäkringsbolag" att ha sitt fordon trafikförsäkrat i...

Men det gör det inte mindre surt när man klantar sig...

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM