Men snälla du!
Ett påställt fordon
ska vara trafikförsäkrat! Det får man lära sig på körskolan to.m! Är man dessutom lite påläst runt svensk fordonslag, så tillhör det även allmänbildningen.
Myndigheterna vet inte om du åker runt på hojen, påställd, men utan giltig trafikförsäkring, eller om du har den stående i garage, så de tar det osäkra före det osäkra!(Och det är det du lackar ur på?) Och ordnar en "nödförsäkring" utifall fel saker skulle hända. Därför finns TFF!
Och ja, det tillhör skyldigheterna att ha sitt påställda fordon trafikförsäkrat.
Så per automatik, så hör det även till skyldigheterna att veta vad som händer om man
inte trafikförsäkrar.
Den juridiska jargongen här i Sverige fungerar så, att gör man inte som man ska, så får man på ett eller annat sätt "sota" för det. Som tur är så bedrivs det på sitt sätt konstruktivt. När man får fortkörningsböter, så kostar det flis. Men man lärde sig förhoppningsvis något i stil med "Gör inte om det där" eller liknande. Har man påställt utan trafikförsäkring, så får man betala den svindyra Trafikförsäkringsförenings-avgiften, men är samtidigt inte ute på den allra tunnaste isen(ingen som helst trafikförsäkring).
Som tidigare talare har sagt, så rycker TFF in och pumpar fram pengar när det allra helst behövs. Men det är viss marginal till det också, dvs det krävs att man eller någon som såg till att man förolyckades hamnat rätt rejält "i skiten" för att de ska öppna lädret.
Jag lärde mig tidigt, att fordonet helst ska vara avställt vid ägarbyte, men innan jag fattade, så blev det några inbetalningar till TFF. Ett tillfälle var dock inte mitt "fel". Ägaren innan fattade inte vad jag menade med "Är den verkligen avställd nu då??" vid fyra olika frågetillfällen. Och svarade "Jaa, de e den..." på frågan vid samtliga.
Vem tror ni fick en söt lapp för fyra dagars TFF-avgift i brevlådan ett tag senare? Det var nära att det blev en åktur samt tillhörande strypning av förra ägaren, som förövrigt är rätt besläktad med
Lactuca sativa (Kålhuvud)
Jag har också svurit och skrikit många fula stavelser riktat mot vår kära Trafikförsäkringsförening. Ställt frågan: "Varför finns de!?
" os.v.
Men tillslut insett att de är nog inte så dumma ändå, om man ser det på rätt sätt.
Tipset är att fordonet är avställt redan när ägarbytet skrivs på och skickas in. Då blir det 0:- från ditt konto till TFF vid framtida ägarbyten.
Och du klagade också över deras tillvägagångssätt. Men om de ringde och berättade att: "Nu har du minsann ett påställt fordon här, så vi tänker ta ut en svindyr avgift för att nödförsäkra det..
" så vore det väl ändå lite självdestruktivt?
Vad ska de leva på annars?
Det är inte så dumt att de finns ändå.
Och ställa av ett oförsäkrat fordon hör till ren praxis, faktiskt.
För du tänker väl inte åka oförsäkrat?
Säkert inte, men vad finns det som definitivt bekräftar det för myndigheterna?
Nä just det, som jag sa så tar de det säkra före det osäkra.
Och som det sagts i tidigare trådar:
"Frihet under ansvar fungerar inte i Sverige!" Utifall någon tänkte säga: "Men de ska väl skita i om jag tänker åka utan trafikförsäkring?"
Och det vet storebror!
Vore jag du, så skulle jag lägga ner alla tankar på att processa i rätten osv.
Risken är rätt stor, att du förlorar, och då blir det bara fler nävar grovsalt i såren om du får slanta för advokat och rättegångskostnader också.
Det är bara att bita i det sura äpplet.
Det gjorde jag, och lärde mig hur jävla illa det smakade...
Det finns do's and don't´s inom hojvärlden också...