J*vla Trafikförsäkringsföreningen -obs *varning för..*

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Maria1980 skrev:
Personbil i privatbruk 69,51kr per dag sedan ett år tillbaka, innan det var det några kronor lägre. Tex så har taxibilar en annan avgift eftersom de är i yrkestrafik.

Så svaret på Din fråga är att TFF inte har olika kriterier för fordon av samma slag :)


OK tack för det! Skulle stämma ganska väl med mina ca 66kr dagen.
Men visst fa... e det hutlöst! Eller!?
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Racerpelle skrev:
Nej Olzki,

det var inte svaret jag sökte - men väl det svar du gav mig.

"TFF ska verkligen inte delfinansieras med medel avtvingade av personer som oavsiktligen hamnat i deras register."
Nehej, så då är det OK om TFF endast finansieras via en andel av allas trafikförsäkringspremier? Personligen tror jag att en majoritet försäkringstagare anser att det skulle vara sämre.

/ Racerpelle


Som någon skrev tidigare i tråden så finansiteras det ju redan till största delen på det sättet. Men det spelar egentligen igen roll för jag anser inte att målet i detta fall helgar medlen. Det är inte ok att med nuvarande organisation dra in pengar på ett sätt som riskerar att drabba enskilda individer väldigt hårt utan att i tid fövissa sig om att det inte är fråga om ett missförstånd. Förstå vilket liv det skulle bli om det var en privat verksamhet som ställde samma låga krav på kontroll av vem som köpt varor eller tjänster av denna.

/Olzki
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Minimorran skrev:
Enligt min hemliga informatör så är det ungefär såhär:

Uppgift kommer från Bilregistret (Vägverket) om ett fordon är oförsäkrat (det är ju deras register som det syns i). Detta kan gå fort och ibland tar det lång, lång tid. :gnissla

TFF har ingen upplysningsplikt och har ingen möjlighet att säga till som "service" heller. Allt bygger på att fordonsägare beaktar sin plikt att kontrollera fordon och försäkringar. I och med att det är en lagstadgad plikt att försäkra så är det alltså upp till individen. (och så många "misstag" som de får höra om är helt otroligt.) Dessutom är det väldigt få som är s.a.s. "rena misstag". :rolleyes:
Skulle påminnelsebrev skickas så skulle det innebära enorma kostnader och då de "riktiga drullarna" aldrig svarar (och inte bryr sig) så skulle utskicken vara helt i onödan och kostnaderna för detta bli enorma och försäkringspremierna skulle skjuta än mer i höjden, folk skulle inte ha råd att försäkra sina fordon alls. :(
Kostnaden för att "påminna de som begått misstag" ska ju inte åvila alla som sköter sig och betalar. :7peta
Så kostnaderna för "misstagen" får man stå för själv. :)


Så enkelt är det.... :)


Nejdå, om det nu var enkelt skulle vi ju inte ens ha den här diskussionen eftersom TFF då inte skulle vara ett problem för många, vilket det ju helt uppenbart är.

Jag håller verkligen inte alls med om det du skriver i övrigt heller. Verkar helt sakna eftertanke. Din sk informatör får nog presentera sina beräkningar för hur ev utskick skulle kosta så fruktansvärt mycket att det skulle resultera i att folk inte skulle kunna försäkra sina fordon. :3freak

Har fruktansvärt svårt att tro att en enskild påminnelse satt i system att gå ut till en viss fordonsägares adress skulle kosta många kronor. OCH kostar varje sådan ett par kronor så varför då inte låta adressaten betala dessa då? Hell..varför inte låta det kosta ända upp till 50 kr med en påminnelse!!! (Borde ju täcka kostnaderna för utskicket med väldigt god marginal).

Principen att ta betalt för folks misstag pga av en taskig byråkratisk organisationsmodell är förkastligt. De som struntar i en sådan påminnelse och sätter i system att inte ha en trafikförsäkring kommer ju tämligen omgående ge sig till känna. De struntar i påminnelsen och TFF kan ta betalt.

Du får väldigt gärna förklara för mig hur du skulle förklara för personen ovan att det är motiverat att han ska betala 24 000 kr för sitt eller kanske tom TFF:s misstag?

/Olzki
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Olzki skrev:
Har fruktansvärt svårt att tro att en enskild påminnelse satt i system att gå ut till en viss fordonsägares adress skulle kosta många kronor. OCH kostar varje sådan ett par kronor så varför då inte låta adressaten betala dessa då? Hell..varför inte låta det kosta ända upp till 50 kr med en påminnelse!!! (Borde ju täcka kostnaderna för utskicket med väldigt god marginal).

Principen att ta betalt för folks misstag pga av en taskig byråkratisk organisationsmodell är förkastligt. De som struntar i en sådan påminnelse och sätter i system att inte ha en trafikförsäkring kommer ju tämligen omgående ge sig till känna. De struntar i påminnelsen och TFF kan ta betalt.

Problemet är väl att adressaten inte betalar... ..och de som inte vill ha en trafikförsäkring betalar inte till TFF heller... därför blir kostnaden för de som vill ha sina fordon försäkrade väldigt hög..
Men om alla försäkrade sina fordon som de ska, enligt en gängse taxa på eget F-bolag, så behövde inte TFF ta ut så höga "premier" för att täcka utgifterna... :7peta
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Jag tycker det är lustigt att inte en "standard" försäkring träder i bruk istället för dessa jävla straffavgifter. Man betalar pengar i straff till en fond, varför kan inte dom pengarna gå till just en trafikförsäkring istället vare sig man vill eller inte, det skulle ju inte ens kosta hälften så mycket????
 

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Minimorran skrev:
Problemet är väl att adressaten inte betalar... ..och de som inte vill ha en trafikförsäkring betalar inte till TFF heller... därför blir kostnaden för de som vill ha sina fordon försäkrade väldigt hög..
Men om alla försäkrade sina fordon som de ska, enligt en gängse taxa på eget F-bolag, så behövde inte TFF ta ut så höga "premier" för att täcka utgifterna... :7peta

Kan gissa att dom som betalar in sina missar till TFF även dom till hör den kategorin som "vill" ha sina fordon försäkrade. typ: ops dj.... klantigt missade att...... hmm sura pengar att pynta...... hmm ringa bolaget snabt som f.... eller ställa av eller vad som nu är aktuellt. Då dom betalar in välldigt höga TFF premier så har dom ju redan väl bekostat en premie för en bra tid framöver så det kan ju knappast inte vara deras fel att premierna e höga. Desutom så tecknar dom ju en ny vanlig försäkring också, snacka om total års premie.
Är det då meningen att dom ska betala för den tredje gruppen som då totalt skiter i alltihop och är dom "riktiga" skurkarna!? Bara för att man är en liten bov ska man väll inte dömas som stor kriminell. Hur skulle det se ut om ex en snattare får samma straff som en rånare eller ännu värre brott. eller nån som kör några km för fort blir dömt till samma som nån som kör 150 km för fort. Exempel bara tror nog dom flesta kan tänka sig senariot!

Måste ju finnas nån sans o balans i det hela!
Bara att fatta! det är inte dom som betalar in sina TFF premier som är skurkarna i den här novellen snarare tvärt om dom bidrar ju via sina höga premier till att dom vanliga premierna är lägre för alla andra!. Det är dom som alldrig betalar en spänn och inte går att komma åt via indrivningar osv det är dom som är problemet.Kom på dom och sno körkortet (om dom nu har nått), bilen/hojen eller vad som hellst av dom för att betala in till TFF.

Att hamna hos TFF kan dessutom hända vem som hellst,... ja även dej!..... nått kan ju gå snett även om du e duktig o skickar in dina lappar, dom kan försvinna på posten på ena eller andra viset, du kan bli på körd o hamna i koma på väg till brevlådan osv...... grejen är den att även om det inte är ditt fel så kommer du att få slåss en stund med TFF för att bevisa det. För där e du fälld tills du kan bevisa motsattsen. Och får du ett vänligt bemötande där så har du tur. Dom kanske igentligen inte e surkärringar dom som sitter där, dom kanske helt enkelt är yrkes skadade efter all skit jag kan tänka att dom får. Men det ursäktar ändå inte sådant beteende mot tredje man!
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Minimorran skrev:
Problemet är väl att adressaten inte betalar... ..och de som inte vill ha en trafikförsäkring betalar inte till TFF heller... därför blir kostnaden för de som vill ha sina fordon försäkrade väldigt hög..
Men om alla försäkrade sina fordon som de ska, enligt en gängse taxa på eget F-bolag, så behövde inte TFF ta ut så höga "premier" för att täcka utgifterna... :7peta


På vilket sätt skulle det var ett problem som skiljer sig från andra sammanhang där betalning uteblivit??? Jag skulle inte ha några som helst problem att betala en i sammanhanget struntsumma för att blivit upplyst om att något inte står rätt till med min trafikförsäkring. OCH om jag struntar i denna påminnelseavgift så är du välkommen att börja ta betalt enligt befintlig taxa, då har jag ju blivit upplyst om att allt inte står rätt till. Om du fortsättningsvis inte betalar till TFF, som du menar är ett problem, så lär ju ärendet förr eller senare hamna hos kronofogden som driver in pengarna. På detta sätt behandlas alla andra ärenden i betalningssammanhang i samhället, i privat som offentlig regi. Varför ska inte denna praxis innefatta TFF???

Det TFF gör sig skyldig till är förkastligt och enligt mitt sätt att se ett ekonomiskt övergrepp på enskilda invidider. Anledningen till att de fortfarande existerar är att folk är för snälla i Sverige för att orka tjafsa även om det tycker att det är fel.

/Olzki
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
tobbeviking skrev:
Jisses, läser ingen vad dom skriver på nuförtiden?
//Tobbe

Det kan förstås diskuteras, men man kan också ha ett liv som innebär att man inte har tid att läsa allt man får heller.

/O
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Olzki skrev:
Det kan förstås diskuteras, men man kan också ha ett liv som innebär att man inte har tid att läsa allt man får heller.

/O
Ja herregud!
Så du menar att jag skulle kunna förfalska ett ägarbyte och byta ut texten i det till att du donerar hela din själ till att förslavas under mig ( jag behöver ngn som sköter sysslor jag inte gillar ).
Enda kruxet är väl att få dig intresserad av just MITT fordon :rofl
Visst fan är det surt med räkningar från dom, men varningar innan man får betala.
Nja det känns lite väl mkt "mamma" över det.
//Tobbe
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
tobbeviking skrev:
Ja herregud!
Så du menar att jag skulle kunna förfalska ett ägarbyte och byta ut texten i det till att du donerar hela din själ till att förslavas under mig ( jag behöver ngn som sköter sysslor jag inte gillar ).
Enda kruxet är väl att få dig intresserad av just MITT fordon :rofl
Visst fan är det surt med räkningar från dom, men varningar innan man får betala.
Nja det känns lite väl mkt "mamma" över det.
//Tobbe


???Har du läst tråden överhuvudtaget eller förstår du helt enkelt inte.

:3freak

/O
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Olzki skrev:
???Har du läst tråden överhuvudtaget eller förstår du helt enkelt inte.

:3freak

/O

Jag tror han förstår väldigt väl... Man ska alltid läsa igenom det man skriver på och man är alltid skyldig att veta vilka lagar och regler som gäller... :)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Olzki skrev:
???Har du läst tråden överhuvudtaget eller förstår du helt enkelt inte.

:3freak

/O
Då jag varit bortrest så har jag inte kunnat svara på ditt inlägg, men du har redan fått svaret ser jag.
:3freak kan du vara själv :D
Det svåra i det hela är väl att det står klart och tydligt vad som händer om man inte har TF på regbevisets ena del.
Men "hinner" man inte läsa igenom saker man skriver på så kan man skylla sig själv.
//Tobbe
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Tips

Råkade ut för denna historia:

Köpte en hoj där avställningsanmälan gjordes i samband med att ägarbytespapperna undertecknades.

Problemet är: Ägarbytesdatum skriver man själv dit, avställningen träder ikraft först när bilregistret tagit emot handlingarna. Är det då helg så blir det gärna ett glapp på ett par tre dagar då TFF hör av sig.

Löste detta genom att hävda att det blivit fel i samband med ägarbytet. Ett skrivet brev om vad som gått snett undertecknat av bägge parter till bilregistret löser saken.

För övrigt tyckte jag att både TFF och framförallt killen på bilregistret var tämligen trevliga i tonen.
 

spett

inte som alla andra barn
Gick med
1 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
För tillfället inte ens en trampcykel :(
IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak


Grattis! Jag var bortrest ett ganska långt tag förut och kom upp i 5200:-... :kulspruta
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Minimorran skrev:
Jag tror han förstår väldigt väl... Man ska alltid läsa igenom det man skriver på och man är alltid skyldig att veta vilka lagar och regler som gäller... :)

Nu är det här inte en fråga om vad som står exakt på regbeviset vad avser ägarbyte eftersom det bevisligen inte fungerar särskilt bra. Lagen är utformad som den är och måste givetvis så vara då alternativet skulle bli ännu tokigare. Dock har det ingen betydelse för mig i detta fall eftersom TFF:s verksamhet slår som den gör.

Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i denna diskussion då ni tycks anse att TFF:s verksamhet är motiverad i det avseendet att ändamålet helgar medlen. Det gör inte jag.

Mvh

/Olzki
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Olzki skrev:
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i denna diskussion då ni tycks anse att TFF:s verksamhet är motiverad i det avseendet att ändamålet helgar medlen. Det gör inte jag.

Det tror jag inte att jag har sagt att jag tycker. Jag har bara försökt förklara vilka regler som gäller och varför handläggarna på TFF gör som de gör. Jag tror inte att någon av dem skickar ut räkningar på pin kiv eller på lapplisevis bötfäller folk som rent nöje :rolleyes:
Jag tror helt enkelt att de försöker sköta sitt jobb på bästa sätt efter de regler som de har att rätta sig efter. Att sen vissa människor gör deras arbete jobbigare genom att inte sätta sig in i systemet innan de börjar utnyttja det gör nog inte deras dag bättre. Snarare kanske de blir på dåligt humör för att folk inte fattar.
Tänk dig att du sitter i kassan på närbutiken och måste påpeka för alla som handlar att de måste betala innan de går ut... Hur trevlig skulle du vara i slutet av ditt arbetspass....?? :7peta

over and out
//Mirre
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Minimorran skrev:
Tänk dig att du sitter i kassan på närbutiken och måste påpeka för alla som handlar att de måste betala innan de går ut... Hur trevlig skulle du vara i slutet av ditt arbetspass....?? :7peta

over and out
//Mirre


Hehe...kanske om du jämför med kassan på apoteket eller liknande att din jämförelse håller. :lol

Hade jag suttit i kassan på en butik med kunder och fått samma fråga av väldigt många kunder så hade jag allvarligt funderat över vad butiken gjorde fel. Inte gnällt på kunderna.

/Olzki out
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top