J*vla Trafikförsäkringsföreningen -obs *varning för..*

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Olzki skrev:
Det är inte alltid så enkelt. Rätt trist att betala 24 000 kr om du verkligen inte haft något uppsåt att göra fel.

/O

Har alldrig över huvud taget kört med bilen! köpte den och tänkte fixat den (va obesiktad)med iddes inte, stod i garaget ett tag o tog plats sedan skrotade jag den, ja eller rättare sagt skulle skrota den.

Så visst det e dj.... surt.

En annan sak man kan undra över är varför dom har olika tariffer på olika bilar/fordon?
krockar man eller på annat vis skadar någon så e det ju samma sak vad man än åker för fordon. graden av skada är det ju yttre faktorer som styr.

Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Olzki skrev:
Förstår Mikes vredesutbrott men jag förstår inte varför TFF ska delfinansieras av stackare som inte avsiktligen undlåtit att trafikförsäkra sina fordon.

/O

Näe.. för de som avsiktligen gjort det skulle ju naturligtvis erkänna det... och inte ringa och säga att det inte var med flit eller att något slarvats bort på posten eller.... :confused:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Racerpelle skrev:
Nå, och hur ska då TFF finansieras?

Som jag förstått (bl.a. av tidigare resonemang i tråden) så finansieras TFF huvudsakligen på två sätt. Till en mindre del solidariskt av alla trafikförsäkringstagare samt till huvuddelen av de som av ett eller annat skäl tillhör riskgruppen "påställt utan trafikförsäkring". Eftersom den senare gruppen är en ekonomisk risk för alla trafikförsäkrade så tycker iaf jag att det är rimligt att med ekonomiska styrmedel (dyr avgift) försöka hålla den så liten som möjligt.

Sen fattar jag inte problemet med att hålla koll på om ett fordon är på- eller avställt. För länge sen, när jag först kom i kontakt med dessa regler (jo, jag är en gammal gubbdj*vel, så du behöver inte bry dig om vad jag skriver) kunde man i okunskap hamna "fel" under några dagar pga. att bilregistret kommunicerade brevledes. Men nu när man kan få reda på allt via dator o telefon så tyder det mera på ruskigt lågt intresse...

Naturligtvis kan det bli fel, som den "oskrotade" Mazda´n tex. men jag är rätt säker på att anledningen till TFF-räkningen mycket ofta finns nära fordonsägaren.

Racerpelle

Man behöver faktiskt inte ha negativ erfarenhet av TFF själv för att kunna ta intryck av de trådar som startas här och de erfarenheter folk generellt sett har av TFF. Om de byråkratiska förehavandena nu är så enkela vid av/påställning/försäkring så borde ju rimnligtvis inte så många tvingas betala och bli arga på denna förening. Eller hur?

TFF ska verkligen inte delfinansieras med medel avtvingade av personer som oavsiktligen hamnat i deras register. Detta ska i sammanhanget vara en obetydlig kostnad så länge TFF verkligen inte VET att personen ifråga missköter sig på ett oacceptabelt sätt. Det vet man inte idag.

I alla andra sammanhang i samhället så utgår en påminnelse när något inte har eller ska betalas. Med undantag för vissa ruttna bluffakturaföretag och oseriösa modemkapare mm. Samma dag som TFF får uppgift om att ett fordon är oförsäkrat så borde det gå ut brev till fordonets ägare som upplyser om detta.

Budskapet skall då vara "ditt fordon är inte trafikförsäkrat enligt vårt register. Om du inte åtgärdar detta inom 3 arbetsdagar kommer en avgift att tas ut. Denna avgift kan för min del vara ännu högre än dagens ockerpremier men då har fordonsägaren fått en chans att rätta till eventuella misstag som kan ha skett. Även om det inte är premiefritt det första oförsäkrade dagarna så borde TFF förvissa sig om att det inte är ett misstag.

Det TFF gör idag är att de avsiktlig väntar ett tag för att beloppet skall stiga en bit, sedan skickar de ut ett inbetalningskort!?!?!?!? Vad är det för verksamhet??

Kontentan blir att folk som verkligen vill göra rätt för sig åker dit på en massa straffavgifter och för mig är detta fullkomligt oförståeligt.

Hoppas det var det svaret du sökte.

/Olzki

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Minimorran skrev:
Näe.. för de som avsiktligen gjort det skulle ju naturligtvis erkänna det... och inte ringa och säga att det inte var med flit eller att något slarvats bort på posten eller.... :confused:

Det skulle de alldeles säkert men som en instans med myndighetslikande verksamhet så KAN man inte utgå från detta. Vem fan skulle få bidrag från socialförsäkringen om det pedagogiken omvänt tillämpades även där? Under alla omständigheter borde de vara TFF vara skyldiga att direkt informera fordonsägaren att fordonet inte är trafikförsäkrat i deras register så att eventuella misstag kan justeras. Då skulle vi inte ha alla dessa trådar på SH. Tycker du inte det är rimligt????

Läs i övrigt gärna mitt inlägg ovan till Racerpelle så förstår du kanske bättre.

/Olzki

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak

...detta djävla kommunist land.... jag har råkat ut för samma djävla skit..
back in 125:a tiden...2300 sek var rätt fet ..back when 1992
Lite kuriosa
1995 kostade en sport rf600 100hk/195kg försäkring 2300 hel helår de ni..som tycker 1000 i månden är ok..

Cyber_Zeke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
KTM 690 Enduro -R
FB hade missat att försäkra hojen

Senast jag köpte hoj ringde jag in i förväg och försäkrade hojen efter som bytet skulle ske mitt i en långhelg (då det naturligtvis inte skulle vara öppet så att man kunde ringa in som vanligt). Körde lungt omkring i två veckor innan det damp ner ett krav på nästan 3000:- Det visade sig att FB hade missat på en hel månad när dom försäkrade hojen. Efter lite ringande till IF ändrade dom dock försäkringen retroaktivt och TFF strök skulden. Jag trodde att jag körde full försäkrat under dessa två veckor, vilket inte var fallet. Jag tycker att om man borde få hänga kvar på den förra ägarens TRAFIKförsäkring under en övergångs period på någon vecka (ev skador skulle naturligtvis inte belasta förra ägarens bonus), och försäkrade man inte då, borde det komma en varning om att man skulle köra oförsäkrat from ett visst datum om man inte ställer av fordonet. Då hade man i alla fall fått en ärlig chans. Så som det är nu känns det lite som att man skall slanta upp orimligt mycket pengar för att man har råkat missa någonting.

/Cyber_zeke

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak

Trafikföreningen är de som betalar alla kostnader som orsakas av OFÖRSÄKRADE fordon... Är djävligt skönt att nån pröjsar om en pundare i en oförsäkrad bil kör in i min bil eller kör över min hoj.. ....Jag tyckte det sög bajspung när jag själv fick pröjsa dryga tusenlappen till TFF men hade nog grinat ännu mer om jag råkat ut för något utan att få en spänn för att den skyldige helt saknar försäkring på sitt fordon..

WORD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :kocko

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Olzki skrev:
Det TFF gör idag är att de avsiktlig väntar ett tag för att beloppet skall stiga en bit, sedan skickar de ut ett inbetalningskort!?!?!?!? Vad är det för verksamhet??
/Olzki

Och det vet du för att...???

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Olzki skrev:
Man behöver faktiskt inte ha negativ erfarenhet av TFF själv för att kunna ta intryck av de trådar som startas här och de erfarenheter folk generellt sett har av TFF. Om de byråkratiska förehavandena nu är så enkela vid av/påställning/försäkring så borde ju rimnligtvis inte så många tvingas betala och bli arga på denna förening. Eller hur?

TFF ska verkligen inte delfinansieras med medel avtvingade av personer som oavsiktligen hamnat i deras register. Detta ska i sammanhanget vara en obetydlig kostnad så länge TFF verkligen inte VET att personen ifråga missköter sig på ett oacceptabelt sätt. Det vet man inte idag.

I alla andra sammanhang i samhället så utgår en påminnelse när något inte har eller ska betalas. Med undantag för vissa ruttna bluffakturaföretag och oseriösa modemkapare mm. Samma dag som TFF får uppgift om att ett fordon är oförsäkrat så borde det gå ut brev till fordonets ägare som upplyser om detta.

Budskapet skall då vara "ditt fordon är inte trafikförsäkrat enligt vårt register. Om du inte åtgärdar detta inom 3 arbetsdagar kommer en avgift att tas ut. Denna avgift kan för min del vara ännu högre än dagens ockerpremier men då har fordonsägaren fått en chans att rätta till eventuella misstag som kan ha skett. Även om det inte är premiefritt det första oförsäkrade dagarna så borde TFF förvissa sig om att det inte är ett misstag.

Kontentan blir att folk som verkligen vill göra rätt för sig åker dit på en massa straffavgifter och för mig är detta fullkomligt oförståeligt.

Hoppas det var det svaret du sökte.

/Olzki

Nej Olzki,

det var inte svaret jag sökte - men väl det svar du gav mig.

"TFF ska verkligen inte delfinansieras med medel avtvingade av personer som oavsiktligen hamnat i deras register."
Nehej, så då är det OK om TFF endast finansieras via en andel av allas trafikförsäkringspremier? Personligen tror jag att en majoritet försäkringstagare anser att det skulle vara sämre.

/ Racerpelle

Last edited:

Mr Gixxer

Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Racerpelle skrev:
Nej Olzki,

det var inte svaret jag sökte - men väl det svar du gav mig.

"TFF ska verkligen inte delfinansieras med medel avtvingade av personer som oavsiktligen hamnat i deras register."
Nehej, så då är det OK om TFF endast finansieras via en andel av allas trafikförsäkringspremier? Personligen tror jag att en majoritet försäkringstagare anser att det skulle vara sämre.

/ Racerpelle

Observera att Olzki skriver OAVSIKTLIGEN bör väll rimligt vis ha nån poäng!!

Sedan tycker väll även då jag, som oavsiktligen fått fete räkningen från tff att tff fyller en vettig funktion angående skydd mot oförsäkrade fordon, smitare och annat löst pack!
Men det måste ju fortfarande finnas en vettig substans och och logik i deras förfarande. som ex en liten vink/varning om att hjulet börjat snurra. samt tarifferna dom använder sig av. vare sig det e en hoj, bil, lastbil eller vad det nu änn är, kör nån ihjäl nån så dör dom likväl! eller nästan än värre blir svårt invalidiserade (min åsikt inget att ta fäste vid) sen spelar det väll ingen roll om fordonet hadde mer eller mindre hk större eller mindre vikt.
Visst dom kan väll lägga en viss förhöjd premie mot vad det normalt skulle vara att trafik försäkra samma fordon kalla det på tvingad trafikförsäkring med exra administrativa kosnader eller vad som hellst. Inte som i ex vis mitt fall 24.000kr på en gammal Mazda som kanske skulle kostat högst ett par tusen under den tiden.
Det kallar då jag tjyveri att jämföra med andra skummrask affärer som tas upp i tråden!!

Har man uppenbart skitit i eller på annan medvetet sätt undanhållit att försäkra så e det ju bara att bita i det sura o pröjsa! fast med ovan skrivna kriterier uppfyllda från tff sida. Ok nu gäller det som gäller men borde ses över!!
På den biten förstår man mycket väl varför svordommarna kommer från dom flesta.

Inte emot vill "bara" ha en vettig förändring.............

En annan liten sak med tff (ja jag har haft massa kontakt med dom vid det här laget) förstår att många ringer dit o gapar, men när man verkligen inte gör det utan ringer dit och försöker vara vänlig och reda ut ärendet med dom så är man tydligen redan stämplad innan man ens hunnit säga hej i luren.
Mest otrevliga och o hjälpsamma personer jag stött på! Många säger att tex A-kassorna är fördjävliga men dom jag talat med under mina dagar är rena drömen jämfört med TFF.
Tänkte säga att kurs rekomenderas men det vore ju dumt, skulle ju bli ännu dyrare avgifter!!

Skulle som ni ser kunna skriva o argumentera om tff hur länge som hellst men det blir väl långrandigt............ slut på sagan (verklighets baserad)

Ps du som har tjej på tff kan du inte vidare befodra denna länk till henne? kanske inte till henne personligen men till instansen.

Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Mr Gixxer skrev:
Men det måste ju fortfarande finnas en vettig substans och och logik i deras förfarande. som ex en liten vink/varning om att hjulet börjat snurra. samt tarifferna dom använder sig av. vare sig det e en hoj, bil, lastbil eller vad det nu änn är, kör nån ihjäl nån så dör dom likväl! eller nästan än värre blir svårt invalidiserade (min åsikt inget att ta fäste vid) sen spelar det väll ingen roll om fordonet hadde mer eller mindre hk större eller mindre vikt.
Visst dom kan väll lägga en viss förhöjd premie mot vad det normalt skulle vara att trafik försäkra samma fordon kalla det på tvingad trafikförsäkring med exra administrativa kosnader eller vad som hellst. Inte som i ex vis mitt fall 24.000kr på en gammal Mazda som kanske skulle kostat högst ett par tusen under den tiden.

Att vara oförsäkrad kan kanske enklast jämföras med parkeringsböter. Det kostar lika mycket för den som felparkerar en Fiat, som det gör för den som felparkerar en Ferrari. "Straffavgiften" är densamma.

Det vore i mina ögon orättvist om Tff:s avgifter skulle beräknas efter hur "fin" eller hur "trimmad" bil man äger... Det är rättvist tänkt som de idag gör genom att dela in fordonen i fordonslag, -personbilar, -mc, -lastbilar osv var för sig. För om olyckan är framme, inte sjutton blir personskadorna färre bara för att bilen kostar si eller så mycket...

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Olzki skrev:
Det TFF gör idag är att de avsiktligt väntar ett tag för att beloppet skall stiga en bit, sedan skickar de ut ett inbetalningskort!?!?!?!? /Olzki

Enligt min hemliga informatör så är det ungefär såhär:

Uppgift kommer från Bilregistret (Vägverket) om ett fordon är oförsäkrat (det är ju deras register som det syns i). Detta kan gå fort och ibland tar det lång, lång tid. :gnissla

TFF har ingen upplysningsplikt och har ingen möjlighet att säga till som "service" heller. Allt bygger på att fordonsägare beaktar sin plikt att kontrollera fordon och försäkringar. I och med att det är en lagstadgad plikt att försäkra så är det alltså upp till individen. (och så många "misstag" som de får höra om är helt otroligt.) Dessutom är det väldigt få som är s.a.s. "rena misstag". :rolleyes:
Skulle påminnelsebrev skickas så skulle det innebära enorma kostnader och då de "riktiga drullarna" aldrig svarar (och inte bryr sig) så skulle utskicken vara helt i onödan och kostnaderna för detta bli enorma och försäkringspremierna skulle skjuta än mer i höjden, folk skulle inte ha råd att försäkra sina fordon alls. :(
Kostnaden för att "påminna de som begått misstag" ska ju inte åvila alla som sköter sig och betalar. :7peta
Så kostnaderna för "misstagen" får man stå för själv. :)

Så enkelt är det.... :)

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Minimorran skrev:
Enligt min hemliga informatör så är det ungefär såhär:

Uppgift kommer från Bilregistret (Vägverket) om ett fordon är oförsäkrat (det är ju deras register som det syns i). Detta kan gå fort och ibland tar det lång, lång tid. :gnissla

TFF har ingen upplysningsplikt och har ingen möjlighet att säga till som "service" heller. Allt bygger på att fordonsägare beaktar sin plikt att kontrollera fordon och försäkringar. I och med att det är en lagstadgad plikt att försäkra så är det alltså upp till individen. (och så många "misstag" som de får höra om är helt otroligt.) Dessutom är det väldigt få som är s.a.s. "rena misstag". :rolleyes:
Skulle påminnelsebrev skickas så skulle det innebära enorma kostnader och då de "riktiga drullarna" aldrig svarar (och inte bryr sig) så skulle utskicken vara helt i onödan och kostnaderna för detta bli enorma och försäkringspremierna skulle skjuta än mer i höjden, folk skulle inte ha råd att försäkra sina fordon alls. :(
Kostnaden för att "påminna de som begått misstag" ska ju inte åvila alla som sköter sig och betalar. :7peta
Så kostnaderna för "misstagen" får man stå för själv. :)

Så enkelt är det.... :)
Hoppas alla läser detta.

Mr Gixxer

Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Maria1980 skrev:
Att vara oförsäkrad kan kanske enklast jämföras med parkeringsböter. Det kostar lika mycket för den som felparkerar en Fiat, som det gör för den som felparkerar en Ferrari. "Straffavgiften" är densamma.

Det vore i mina ögon orättvist om Tff:s avgifter skulle beräknas efter hur "fin" eller hur "trimmad" bil man äger... Det är rättvist tänkt som de idag gör genom att dela in fordonen i fordonslag, -personbilar, -mc, -lastbilar osv var för sig. För om olyckan är framme, inte sjutton blir personskadorna färre bara för att bilen kostar si eller så mycket...

Inget på hopp nu!! Men är du säker på att det inte är olika taxor för ex bilar med olika kriterier? Från andra (bilister i det här fallet) har jag personligen sett olika dags belopp på välldigt varierande belopp. nu har jag ju inte sett dom på samma gång kan ju vara ändrade prylar, därför undrar jag om det är absolut fakta att det är samma taxor!?

Resten är vi ju till viss del överens om, förutom att kostnaden borde ligga i relevans till vad till vad en trafikförsäkring igentligen skulle kosta, + visst pålägg ...observera visst!!... som "straff" och så klart administrativa kostnader. Men inte fa... 24.000kr på ett år eller 3000kr på 14 dar, skulle i mc'n s fall bli 78.000kr på ett år . Var e relevansen i det?

Nog för försäkringar kan vara dyrt men det här e ju sjukt!! :kocko :mad:

Flera här säger att dom som sköter sig och tecknar och betalar sina försäkringar inte ska bli drabbade av dom som inte gör det. Men då dom som tabbar sig "lite" och än dock står för det och betalar in dessa sura "läro" pengar varför ska dom behöva betala för alla som absolut skiter i det och inte betalar!? Dom som sedan efter sin tabbe tecknar en försäkring och sedan är som dom "vanliga hederliga" medborgarna!! en av er/oss :7peta

Trotts allt så måste väll dom flesta som har lite värde på sina prylar vilja ha dom ordentligt försäkrade, allt annat försäkrings skydd e ju liksom borta!!

Typ försäkrings slogan: Försäkra hos oss istället för tff! för här får ni en helteckande försäkring som dessutom är mycket billigare...... Osv
Se lite reklam också, får jag rabatt för det tro :hihi (Kanske borde brerättat bolag då)

Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Mr Gixxer skrev:
Men är du säker på att det inte är olika taxor för ex bilar med olika kriterier? Från andra (bilister i det här fallet) har jag personligen sett olika dags belopp på välldigt varierande belopp. nu har jag ju inte sett dom på samma gång kan ju vara ändrade prylar, därför undrar jag om det är absolut fakta att det är samma taxor!?

Personbil i privatbruk 69,51kr per dag sedan ett år tillbaka, innan det var det några kronor lägre. Tex så har taxibilar en annan avgift eftersom de är i yrkestrafik.

Så svaret på Din fråga är att TFF inte har olika kriterier för fordon av samma slag :)

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Busafreak skrev:
Just det, om jag nu får vara farbror duktig ett tag så är det faktiskt värre ändå: med motordrivet fordon menas sådant man kan sitta på och åka med, eller styra med hjälpmedel bredvid (lunnare i skogen e t c) Det innebär att skördetröskan som aldrig lämnar bondens gärden, villaägarens fina åkgräsklippare e t c måste vara försäkrade. Men.. vem har det? Olyckor kan i alla fall hända även här. För ett par år sedan kostade en gräsklipparförsäkring ca 160:-/året. Vissa klippare går även under vintern som snöröjare, ja, ja utan klippaggregat men med plog då! Andra klippare går det inte att försäkra sig mot, s k börsklippare.

Försäkringstvånget gällar alla motordrívna fordon.

Nejdå, riktigt så är det inte. Nedan ett utdrag om hur lagen säger :)

Enligt 2 § trafikskadelagen skall trafikförsäkring finnas för motordrivet fordon som är registrerat i bilregistret och ej är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet. Försäkringsplikten fullgörs av fordonets ägare.

Med andra ord omfattas ej åkgräsklippare eftersom de ej brukas i trafik.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ett tips....

Cyber_Zeke skrev:
....Senast jag köpte hoj ringde jag in i förväg och försäkrade hojen ......
/Cyber_zeke
RING INTE...
Regeln är SKRIV... Om ni nu nödvändigtvis måste ringa av en eller annan anledning, skriv OCKSÅ!
Ett telefonsamtal har inte samma vikt som ett skrivet meddelande.
I all kommunikation med f-bolag, myndigheter, telefonbolag m fl institutioner med en mängd klantar anställda för att inkassera lön, inte för att jobba, följ denna mall:
- Tag ALLTID namn på den/de du talar med. Notera.
- Notera datum, klockslag.
- Undvik att ringa - SKRIV
- Måste du ringa - SKRIV OCKSÅ..
- Om du är osäker - fråga!
- Spara lappen med noteringarna!

Med hjälp av dessa enkla regler har jag (hittills) under 35 års företagande ALLTID vunnit mot tull, skattemyndighet, förs bolag m fl...

LÄS och LÄR!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...