J*vla Trafikförsäkringsföreningen -obs *varning för..*

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Lime skrev:
Exakt... VI.

Att säga "jävla TFF som ska ha betalt för trafikförsäkringen" är ju samma som att säga "jävla Trygg Hansa som ska ha betalt för trafikförsäkringen".

Nu "råkar" bara TFF vara Sveriges dyraste "försäkringsbolag" att ha sitt fordon trafikförsäkrat i...

Men det gör det inte mindre surt när man klantar sig...
Det är ingen idé att försöka förklara för moppefuckon. Det är "staten" som ska betala, du vet.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Det är bara att bita i det sura äpplet om man klantar sig vid köp o.s.v.
Tänk om vi inte hade ett fungerande system med försäkringar här i landet.
Har ni funderat på hur det skulle se ut.
I andra länder, ex.vis Ryssland, måste du själv försöka få ut pengar från motparten om den inte har en försäkring som täcker, vilket de oftast inte har.
Polisen agerar domare och dömer till fördel för den som mutar eller skrämmer dom mest. :kocko
Vill vi ha det på det sättet här i Sverige?
Tror inte det!

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
-PLM- skrev:
Senaste gången jag fick hem papper från utsugarna läste jag lite vad som stod, där stod det att de inte får ta ut mer betalt i försäkring än det dyraste försäkringsbolaget kostar i trafik.
Jag undrar...vilket försäkringsbolag kostar 180spänn om dan i trafikförsäkring?
Måste vara en komplott!

Håller med dej, tror det är svårt att hitta ett försäkringsbolag som tar 65700/året för en trafikförsäkring.
Min "dagspremie" uppgick till ca 250 kr = ca 90000/året :va

Tycker att TFF är en bra grej, men som en del andra har sagt, information om att man hamnat där borde gå ut lite snabbare, inte efter en månad.
Tycker inte att man ska bli "straffad" för att man har missat ngt vi köp av hoj eller missat betala en räkn osv.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
valmers skrev:
Det är ingen idé att försöka förklara för moppefuckon. Det är "staten" som ska betala, du vet.

Nä, men det finns minst ett par styckern vettiga människor på sporthoj.com (de flesta måste jag nog erkänna) som kan komma att uppskatta lite nyttig information.

För att "citera" vad en gammal mc-räv sa till mig min första sommar när jag körde helt utan huvud.

"Man lär så länge man lever. Ju mer manlär sig om att köra mc, destå längre lever man. Ju längre man lever, desto fortare kan man köra..."

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Sweedo skrev:
I andra länder, ex.vis Ryssland, måste du själv försöka få ut pengar från motparten om den inte har en försäkring som täcker, vilket de oftast inte har.
Polisen agerar domare och dömer till fördel för den som mutar eller skrämmer dom mest. :kocko
Vill vi ha det på det sättet här i Sverige?
Tror inte det!

och så landar vi på jorden....

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Lime skrev:
de betalar ut nästan 500 mille mer än vad de får in.
Inte undra på att dom försöker att "blåsa" folk då! :7peta
:rolleyes:

Är oftast inte TFF fel att man får en faktura av dom, men man skulle ju kunna hoppas på att en del av dem i kundservicen hade gått en "charmkurs" istället för "surfittekursen".

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
mjukis skrev:
Håller med dej, tror det är svårt att hitta ett försäkringsbolag som tar 65700/året för en trafikförsäkring.
Min "dagspremie" uppgick till ca 250 kr = ca 90000/året :va

Vad menar Du med en "dagspremie" på 250kr? Är det en mc har jag svårt att tro Dig... Om jag inte missminner mig är dagsdebiteringen 178,14kr/dag

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Minimorran skrev:
Annat att tänka på? Tänker man alltså inte på om hojen är på- eller avställd? Man kanske inte ens tänker på om det är ägaren man köper av heller?

Ringer du TFF direkt vid köpet och berättar att du köpt hojen så kan de säkert meddela dig att det kommer att kosta pengar... Men i annat fall... hur fort tror du att de får information och kan registrera ny ägare..?
Ja man har annat att tänka på, tex som du skriver ovan, så att den säljaren verkligen är ägaren till hojjen.

Som du ser så är det många som har problem med detta(har hänt mig en gång när jag köpte skoter, gick på 200sek), alltså är det någon information som brister, kanske tex ett FETT påpekande med rödtext där det står en varning på ägarbeviset när man gör ägarbytet.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Maria1980 skrev:
Vad menar Du med en "dagspremie" på 250kr? Är det en mc har jag svårt att tro Dig... Om jag inte missminner mig är dagsdebiteringen 178,14kr/dag

Ska kolla upp det när jag kommer hem, hade för mej att det va runt 280 men det kändes för mkt när jag räknade på det här...

ber om ursäkt om jag ljugit :pannkyss

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
DwD skrev:
Ja man har annat att tänka på, tex som du skriver ovan, så att den säljaren verkligen är ägaren till hojjen.

Som du ser så är det många som har problem med detta(har hänt mig en gång när jag köpte skoter, gick på 200sek), alltså är det någon information som brister, kanske tex ett FETT påpekande med rödtext där det står en varning på ägarbeviset när man gör ägarbytet.

Varning..? Vet du inte att ett fordon i trafik ska vara försäkrat...? Den du borde vara arg på är väl säljaren som inte meddelade att hojen var påställd? Eller dig själv som inte frågade...
Du sa ju tidigare att du trodde den var avställd... eller??

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Men man ser väl på regbeviset att fordonet är påställt när man får det, missar man detta får man väl skylla sig själv?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Lime skrev:
Nä nu fa... Vet du vad TFF's uppgift är egentligen??

Ta och surfa in på www.tff.se. Sök sedan upp deras årsredovisning och läs balans och resultaträkningen. För de som inte kan läsa ekonomiska rapporter kommer en liten enkel uppställning av 2003-år siffror:

Alla sifforo i tusen kronor (ttk)

Årets intäkter:
337.656

Årets skadekostnader
692.280 (egentligen 699.237 men nästan 7 mille har det lyckats få tillbaka)

Rörelseresultat:
-505.100

Rörelseresultat efter finansiella:
-447.583

Läs deras årsredovisning så förstår ni sedan at de betalar ut nästan 500 mille mer än vad de får in... Resten får föräkringsbolagen hosta upp. VÅRA föräkringsbolag...

Årsredovisningen var riktigt intressant och den berättar vilken uppgift TFF har. Ta och läs den. Intressant läsning och inte så tung.

???

Vad skulle det ge? Är ekonom men ser ingen mening i en förståelse för dess ekonomiska redovisning när "affärerna" bedrivs som de gör. Jag har fått mer pengar av TTF än jag har betalat men jag anser likaledes att det sätt på vilket de bedriver verksamhet är helt uppåt väggarna galet och inte ens rumsrent.

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Det är väl lite som att komma ihåg att fälla upp locket när man ska göra Nr 2. I sitt eget intresse att ha lite koll.
Surt som fan när det inte finns någon att skylla på.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Maria1980 skrev:
Med trafikförsäkringar bland annat :)

Om du nu som du antyder har kunskap om TTF (som sträcker sig utöver den vanliga negativa erfarenhet som de flesta besitter) får du gärna hjälpa mig förstå varför en förening med myndighetsliknande uppdrag inte kan förmå att meddela fordonägare omedelbart när deras fordon inte är trafikförsäkrade i deras register. Ska det vara så svårt???

/Olzki

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag köpte min hoj vintertid......tog hem den o ställde den o tänkte inte något på försäkring, eftersom det va vinter och den stog i säkert förvar...... Inte fan tänker man på att den ställs på automatiskt när ägarbytet registreras..... Och försäkring hade jag tänkt o fixa till sommarn.......

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
valmers skrev:
Du får gärna tala om vem eller vilka som är "moppefucko"......Ganska trött på det uttrycket...... Hörs ofta i samband med att klanka på folk.....

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Till er som inte har någon förståelse för att folk får räkningar från TFF så kan jag inte avstå från att påpeka att rätt många människor har ett liv vars horisont sträcker sig längre än fordon och motorer. Det är lätt att inte få till det perfekt när tre parter är inblandade varav en myndighet(vv), ett försäkringsbolag och en sk trafikförsäkringsförening.

Har mycket svårt att tro att merparten av TTF:s intäkter från oförsäkrade fordon härstammar från folk som avsiktligt undlåtit att trafikförsäkra sitt fordon. Skilj på detta förfarande och den som avsikligt chansar med en fulparkering på stan och får bot för det.

/Olzki

En som gått plus på TFF och nästan skäms för det.

Last edited:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Maria1980 skrev:
Trafikförsäkringsplikten gäller för motordrivna fordon... Så även om ett fordon inte är registreringspliktigt är det fortfarande försäkringspliktigt.

Just det, om jag nu får vara farbror duktig ett tag så är det faktiskt värre ändå: med motordrivet fordon menas sådant man kan sitta på och åka med, eller styra med hjälpmedel bredvid (lunnare i skogen e t c) Det innebär att skördetröskan som aldrig lämnar bondens gärden, villaägarens fina åkgräsklippare e t c måste vara försäkrade. Men.. vem har det? Olyckor kan i alla fall hända även här. För ett par år sedan kostade en gräsklipparförsäkring ca 160:-/året. Vissa klippare går även under vintern som snöröjare, ja, ja utan klippaggregat men med plog då! Andra klippare går det inte att försäkra sig mot, s k börsklippare.

Försäkringstvånget gällar alla motordrívna fordon.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...