J*vla Trafikförsäkringsföreningen -obs *varning för..*

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
DwD skrev:
Tyvärr är det väl så att när man köper ett fordon så har man annat å tänka på än om fordonet är påställt.

Att ha koll på om fordonet har körförbud eller inte borde nog vara bland det viktigaste när man väl har bestämt sig för att köpa... :va

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
IronMike skrev:
Ni som köper ny hoj - men inte ska börja använda direkt. Ställ av eller teckna försäkring!!!

Trafikföreningsförenig-slynorna skickar inte ut ngn varning om att deras försäkring börjar gälla automatiskt så fort ett ägarbyte sker. Dom skickar inte ut ngn info om att "nu börjar det ticka på en massa pengar..." inte mindre än 178,14:- PER DYGN !!! Jävla svin.

Ok, jag må vara klantig MEN det är lätt att inte tänka på det, vanligtvis börjar man använda sin nya leksak på direkten...

Gör inte samma misstag som jag nyss gjort, fick en räkning på 3000:- för två veckor, inte kul alls !

:fatta! :död :3freak

Ap ap ap!! Det är DIN plikt som köpare att sätta sig in i vad som gäller vid köp av påställd hoj, det är du som gjort fel inte försäkringsföreningsslynorna....

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
KTM Superduke
Många har nog fått hem de där läskiga lapparna

Jag lyckades i min ungdom, typ 1992 då jag köpte en nästan ny FZR1000, (ja då var den värst). Skulle ställ ahojen på pappsen men lyckades på något sätt ställa hojen på mig själv och teckna försäkringen på honom, smällde på midsommarafton (kul midsommar) fick ut ersättning för allt, hojen lagades.....Efter en månad ytterligare får jag deras läskiga (på den tiden rosa) lapp om att jag skall betala 6000 :- för att jag inte haft någon försäkring....

Försökte med alla medel, med god hjälp av det FS-bolag hojen stod på, dom kunde bevisa att den inte saknade försäkring...Trots detta blev det avslag då den skall stå försäkrad på ägaren, regler är iofs regler men ibland tycker man att det är väl byråkratiskt....

Nu 13 år senare blir man bara lite sur när man tänker på det, men man lärde sig en läxa......

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
sporTlovEr skrev:
Ap ap ap!! Det är DIN plikt som köpare att sätta sig in i vad som gäller vid köp av påställd hoj, det är du som gjort fel inte försäkringsföreningsslynorna....
Jo men väldigt många göra samma fel. Hade dom på något sätt informerat bättre så hade man inte behövt betala, men då går ju föreningen i i konka. Jag fattar inte ens varför man ska bry sig om "påställd" o "avställd" blafs. Det har ju inget med om fordonet körs eller inte. Om Knarkarola är smart nog att ställa av sin bil så slipper han o pröjsa till tff men om Herr Svensson har missat en paragraf då jävlas straffas han hårt. Det är bara en smygskatt som så mycket annat.

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
-PLM- skrev:
...
Jag undrar...vilket försäkringsbolag kostar 180spänn om dan i trafikförsäkring?
Måste vara en komplott!
Tja TFF brukar ta det allra dyraste och se'n lägga till ett antal procent (enligt min juridikföreläsare, tillika trafikjurist)
Komplott? Knappast, om man inte kallar vissa lagar/förordningar för det, eller det faktum att man har skyldighet att känna till dem då... ;)
/F.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
IronMike skrev:
Finns säkert många därute som inte vet om att deras leksak i garaget, kostar pengar ... tänk om någon köper en hoj, för att bygga om under flera månaders tid, å glömmer ställa av ?! Blir ju tiotusentals kr..
Ja, eller tänk på pundarna i sina gamla rostiga 245:eek:r med körförbud! Dom blir lika upprörda som du när TFF skickar räkningen till deras kvart, "satans skit" skriker de och de kan åtminstone skylla på ett tungt heroinmissbruk som orsak till deras oförmåga att hålla sina fordon försäkrade. Vad är din ursäkt jävla lipsill?

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
ställ av den och kör ändå,det e billigast :rofl

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
NoPinky skrev:
Att ha koll på om fordonet har körförbud eller inte borde nog vara bland det viktigaste när man väl har bestämt sig för att köpa... :va
jo när man väl bestämmt sig för att köpa, men innan det så tycker jag nog det är viktigare att motorn går som den ska,styrlager glapp,drivpaket etc etc etc,

Och när man väl har alla dom faktorerna i huvudet så är ganska enkelt att glömma om fordonet är avställt eller påställt,Speciellt om man inte skall använda fordonet direkt,
:tomten

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
elmgren skrev:
Har råkat ut för det här åtskilliga gånger, och det suger som fan!
Dock är det ju utav en god anledning som det är till för den delen.

Men man tycker att de på något vis kunde försöka informera om att nu har klockan börjat ticka typ... Kanske anställa några fjortonåringar som kan ringa runt till de drabbade på kvällar och helger eller så?

Informationen står ju på registreringsbeviset. Om alla läste det så vet ju alla att man måste ha försäkring från första dan när fordonet är påställt. Svårare än så är det inte.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
IronMike skrev:
Man tycker ju det! Förstår inte hur dom får göra så.... Dom måste informera, istället för att hänvisa till paragraf xx i trafikförordningen sjätte kapitel, inom ramen för avsedda handlingar, kapitel 2 paragraf 13 -hur fan kan ansvaret ligga på mig, att jag ska känna till de där ?? ..å att dom har mage att säga i telefon "det är din skyldighet att veta det".

Finns säkert många därute som inte vet om att deras leksak i garaget, kostar pengar ... tänk om någon köper en hoj, för att bygga om under flera månaders tid, å glömmer ställa av ?! Blir ju tiotusentals kr..

Varför läsa alla lagparagrafer? Det räcker att läsa det man själv skrivit under på registeringsbeviset... Där står att man måste ha trafikförsäkring från ägarbytesdatumet...

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Emmi skrev:
Angående TFF, hur funkar sånt om man skulle köra på någon så att denna blir skadad med en minimoto, cross, oreggad hoj etc? Den gäller ju fordon som är registrerade, men vad händer med olycka med oregistrerade fordon?

Trafikförsäkringsplikten gäller för motordrivna fordon... Så även om ett fordon inte är registreringspliktigt är det fortfarande försäkringspliktigt.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
En tanke. Eftersom IF och Trygg Hansa inte tycker att deras försäkringar gäller på bankörningar. Går TFF in och täcker kostnaden för skador på den andra parten då vid en eventuell olycka? I så fall borde ju alla med IF och Trygg Hansa också kunna köra på bankörningar eftersom de kan hänvisa till TFF!

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Zormin skrev:
En tanke. Eftersom IF och Trygg Hansa inte tycker att deras försäkringar gäller på bankörningar. Går TFF in och täcker kostnaden för skador på den andra parten då vid en eventuell olycka? I så fall borde ju alla med IF och Trygg Hansa också kunna köra på bankörningar eftersom de kan hänvisa till TFF!
TFF täcker inte eftersom du inte enligt lag måste ha trafikförsäkring vid körning på bana utan det är nått som arrangören kräver.

ohlsson

Landsflykting...
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
VTR:en såld...
För min del så hade de den utsökta vänligheten att vänta i tre månader innan de hörde av sig...

Den räkningen var INTE liten...

:kulspruta :kulspruta :kulspruta Trafikförsäkringföreningen...

IronMike

Guest
sgtpepper skrev:
Ja, eller tänk på pundarna i sina gamla rostiga 245:eek:r med körförbud! Dom blir lika upprörda som du när TFF skickar räkningen till deras kvart, "satans skit" skriker de och de kan åtminstone skylla på ett tungt heroinmissbruk som orsak till deras oförmåga att hålla sina fordon försäkrade. Vad är din ursäkt jävla lipsill?
Du jobbar där eller :7peta

..seriöst, verkar vara ganska många här som blivit "blåsta", det jag surar över är att dom inte meddelar e'n att/när dom börjar ta betalt..

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...