Killen har köpt hojen as is where is, och till det utannonserade priset dessutom.
Säljaren kan vara hygglig och hjälpa till att bärga hojen, men där går gränsen.
Det är lätt att säga, men inte lika enkelt att leva upp till i efterhand. Man blir skakad själv, och de allra flesta av oss är svenska i den bemärkelsen att vi är lite godtrogna, vill vår nästa väl och utgår från att andra också tar sitt ansvar för vad dom ställer till med.
Jag vet inte om det någonsin har fungerat på det viset, men jag upplever att vi är längre från idealbilden av det samhälle vi vill leva i än förr om åren.
"Om köparen har någon skam i kroppen..." skrev Bushido, och det är tyvärr där vi är nu. Utgången av den här historien ligger olyckligtvis i händerna på spekulanten, eftersom ni inte upprättat något provkörningsavtal.
Ja, och du har släppt iväg honom från gården, antar jag...?
Har du låst in honom i din dungeon kommer saken i ett annat läge. På flera olika sätt...
Lärdomen vi andra kan dra är att sådana här saker faktiskt händer, och att vi skall förbereda oss på det.
Steg 1 inför en försäljning är att kontakta det egna försäkringsbolaget. Skriftligt, för att vara säker på att också få ett skriftligt svar.
"Hej, jag planerar att sälja min hoj på annons. Hur vill ni att jag skall gå till väga?"
Oddsen är låga på att dom vill att det upprättas ett provkörningsavtal. Det är inte så besvärligt som det låter. Plita ner ett papper där det framgår vem som provkör, en geografisk begränsning hur långt bort från startplatsen spekulanten får köra, speca gärna vilka vägar han får köra och sätt ut en begränsning i tid dessutom. Nu är du hyfsat safe gentemot ditt försäkringsbolag.
Du bör även lägga till att vid eventuell olycka så kan den som provkör välja mellan att köpa hojen som den är till utannonserat pris, eller betala din självrisk gånger 4.
"Överpriset" är lätt att förklara med att det skall täcka både självrisk, ditt besvär i att hantera hans olycka, förlorad tilllgänglighet under de månader hojen står på verkstad och kompensera för framtida premiejusteringar på grund av spekulantens krasch.
SMC har ett färdigt formulär här:
http://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Provkorning-vid-forsaljning/
...men det dokumentet innehåller en jäkla fallgrop:
4. Vid eventuell skada åtar sig provföraren att, enligt MC-ägarens val, köpa motorcykeln
för det begärda pris som angetts ovan, alternativt att återställa motorcykeln i det skick
den var innan provkörningen.
Det är lätt att hamna i fällan " att återställa motorcykeln i det skick
den var innan provkörningen." för att vara schysst mot den "drabbade" spekulanten, men det är stor risk att det går åt helvete när man lämnar ifrån sig initiativet.
På alla möjliga sätt. Tid, kvalitet på jobbet, delar som använts - det är ett katastrofrecept.
You Rule, Babe2!
Det är du som är den drabbade parten här. Försök få det dithän att köparen tar över din hoj.
Även om försäkringsbolaget betalar för skadan så är det inte DU som skall behöva vänta till hösten på att få ut din hoj igen, och behöva väga "höstpris" mot att sälja på våren 2019 istället.
En lösning kan alltså vara att - om försäkringsbolaget accepterar det, att du anmäler skadan så som den verkligen inträffat, och att speku-klanten tar över hojen till utannonserat pris + din självrisk.
Du
kommer att förlora pengar på premiesättningen några år framöver, men du vinner i tid och får loss pengar hyfsat snabbt. Du får helt enkelt väga den kostnaden mot prutmånen du förmodligen hade...?
Plus att du slipper få körsäsong -18 sabbad!
Lider med dig, Babe2! Hoppas det går vägen för dig, och att du kan rama in snubben så han förstår att det inte finns någon väg ut.
Fallet är intressant. Låt oss veta hur det går.