Ja, jag vet att jag har varit dum i huvudet.

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det vedertagna i en sådan här situation är att killen köper hojen och betalar självrisken.
Se till att avsluta affären snarast, vissa människor har en tendens att vilja smita från ansvar med tiden.
Skulle han krångla så går det alltid att driva en civilrättslig process, vilken han lär förlora och då dessutom åker på rättegångskostnader.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Edit:
INTE den aktuella kraschen vi diskuterar i tråden. Jag trodde jag hade hittat något lika galet som det Babe beskriver, men det var något annat. ...lika galet.

Tydligen på väg till skroten redan innan han gick av vägen:

http://nyhetersto.se/2018/04/07/just-nu-en-person-skadad-i-mc-olycka/

babe.jpg

Ser ut som en lämplig sträcka att blåsa på längs.
Not!

Last edited:

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Som någon som parkerat sig själv på sjukhus på egen hoj kan jag säga att om jag skrotat sönder någon annans hoj och parkerat min rumpa på sjukhus hade jag gjort mitt bästa för att göra rätt för mig. Jag tycker inte du ska skämmas för att lyfta frågan oavsett om klanten ligger på sjukan. Du behöver ju för den sakens skull inte jaga på, man tenderar att vara i allmänhet ganska odriftig när man är inlagd.
Den snabbaste vägen att lösa det, om personen i fråga inte är alldeles för trasig är antagligen att höra av sig och förklara vad man förväntar sig, och sedan få lappen underskriven och pengar överförda. Det näst snabbaste är att ta det med försäkringsbolaget.

Och, vad gäller höjd premie för att man kraschat så har jag inte märkt av det alls, och jag har kostat mitt bolag hiskeliga summor, trots det så kan jag helförsäkra en flång ny literklubba för mindre än vad min gamla bil kostar.

Har gjort samma med snöskoter och inte märkt någon premiehöjning efteråt. Inte heller höjd självrisk eller liknande. Det har tickat på som vanligt. (Sen kan man kanske tänka sig att om det finns en form av regelbunden statistik i kvaddande/klotande så blir det dyrare, men höjd premie för enstaka olyckor känns som om det hör till det gamla "bonus-systemets" tidsålder.) Lycka till! Håller tummarna för att det går smidigt och smärtfritt mot rätt lösning. =)

Smagatusk

Guest
Intressanta inlägg här... Alltifrån att förklara för honom att hans moraliska plikt är fanimig att betala för något han har haft sönder, till att göra honom illa i sjukhussängen.

Sporthoj.com är verkligen outlaw. Ingen tänker på det juridiska och vad TS gjort för fel.

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Hoj
Suzuki 1100
Intressanta inlägg här... Alltifrån att förklara för honom att hans moraliska plikt är fanimig att betala för något han har haft sönder, till att göra honom illa i sjukhussängen.

Sporthoj.com är verkligen outlaw. Ingen tänker på det juridiska och vad TS gjort för fel.

Bakis?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

vad är det för fel ts gjort? som inte har tagits upp i tråden

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650

Dan Eliasson? Är det du? Klart vi måste tänka på föraren i sammanhanget. Babe har ju uppenbarligen inte förklarat hur fordonet fungerar eller hur vägarna ser ut i regionen. Nu gråter vi en skvätt och pekar finger mot dumma Babe. har du kanske ett fint armband över vi kan ge den stackars föraren?

Om vi bortser från idioter och socialdemokrater (samma sak för övrigt) som personen ovan så säger all moralisk plikt att man gör rätt för sig i förarens läge. jag kan dock förstå om han vill ta det på din försäkring och skulle nog själv gå med på det för att vara säker på att cykeln blir hel. Har du otur och träffat på en riktig idiot så är det tyvärr antingen rättegång eller låtsas som att du själv orsakade olyckan. Ingen av dessa alternativ är bra eller trevliga, men de slår att ha en hög med skrot som inte kan användas i garaget. Jag tror som de flesta säger att du kommer undan med högre självrisk.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag har gjort fel det vet jag så det behöver ni inte tvista om. Jag skulle kollat med mitt försäkringsbolag innan! Jag kollade körkort och fixade att en annan hoj åkte efter honom samt att jag fanns i bilen. Kanske jag skulle begärt köpesumman innan, men då det va en kompis kompis så kändes det som överkurs, det är väl det som gör det jobbigare oxså att det är bekanta inblandade....

/b

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Det är inte den olyckan, jag har inte hittat något i tidningarna om "min hojs" olycka.

/B

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Jag har gjort fel det vet jag så det behöver ni inte tvista om. Jag skulle kollat med mitt försäkringsbolag innan! Jag kollade körkort och fixade att en annan hoj åkte efter honom samt att jag fanns i bilen. Kanske jag skulle begärt köpesumman innan, men då det va en kompis kompis så kändes det som överkurs, det är väl det som gör det jobbigare oxså att det är bekanta inblandade....

/b

Har nog svårt att se att du gjort något fel alls? Däremot har du haft en sanslös otur och tyvärr är lagen inte så tydlig i detta läge. Eller jag omformulerar mig. Lagen säger att du personligen kan inte tvinga någon att betala om de inte vill, då måste du ta det till domstol, med risken att förlora...

- - - Updated - - -

/b

Har nog svårt att se att du gjort något fel alls? Däremot har du haft en sanslös otur och tyvärr är lagen inte så tydlig i detta läge. Eller jag omformulerar mig. Lagen säger att du personligen kan inte tvinga någon att betala om de inte vill, då måste du ta det till domstol, med risken att förlora...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Kan jag verkligen kräva det?
Det va en olycka, hojen e gasglad, vilket jag visserligen förvarnat om men det känns inte helt schysst. Men att köpa mig en ny har jag inte råd med...
/Babe den dumme

Babe2, en hoj kan inte vara gasglad, det är bara förare som kan vara det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Är det en kompis kompis så borde du kunna sätta lite känslomässig press på din kompis att se till att dennes kompis gör rätt för sig. Du lär annars märka om det är en kompis eller en "kompis" du har. :)

Smagatusk

Guest
Dan Eliasson? Är det du? Klart vi måste tänka på föraren i sammanhanget. Babe har ju uppenbarligen inte förklarat hur fordonet fungerar eller hur vägarna ser ut i regionen. Nu gråter vi en skvätt och pekar finger mot dumma Babe. har du kanske ett fint armband över vi kan ge den stackars föraren?

Om vi bortser från idioter och socialdemokrater (samma sak för övrigt) som personen ovan så säger all moralisk plikt att man gör rätt för sig i förarens läge. jag kan dock förstå om han vill ta det på din försäkring och skulle nog själv gå med på det för att vara säker på att cykeln blir hel. Har du otur och träffat på en riktig idiot så är det tyvärr antingen rättegång eller låtsas som att du själv orsakade olyckan. Ingen av dessa alternativ är bra eller trevliga, men de slår att ha en hög med skrot som inte kan användas i garaget. Jag tror som de flesta säger att du kommer undan med högre självrisk.

Skärp dig för helvete. Nån måste väl agera motpol till alla er som har försatts i "vigilante-mode ON".

Det jag stör mig på med SH är att "alla" tycker det är helt rätt att sparka av backspeglar på bilar, misshandla och hota spekulanter som OUPPSÅTLIGEN lägger en hoj man är intresserad av, rakor i vindrutor på bilar som kör fort förbi vägbyggen. Men när nån stackare längs en väg tröttnar på att hojar susar förbi i 200 knyck och hytter med en kratta, då är ni där tycker det är för jävligt hur man kan "skjämma en stackajs hojåkaje så!".

Sansa er för fan!

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Skärp dig för helvete. Nån måste väl agera motpol till alla er som har försatts i "vigilante-mode ON".

Det jag stör mig på med SH är att "alla" tycker det är helt rätt att sparka av backspeglar på bilar, misshandla och hota spekulanter som OUPPSÅTLIGEN lägger en hoj man är intresserad av, rakor i vindrutor på bilar som kör fort förbi vägbyggen. Men när nån stackare längs en väg tröttnar på att hojar susar förbi i 200 knyck och hytter med en kratta, då är ni där tycker det är för jävligt hur man kan "skjämma en stackajs hojåkaje så!".

Sansa er för fan!

Läser vi samma tråd? I princip alla anser att föraren bör ersätta den skada han genom en olycka tyvärr skapade. I princip ingen tycker att det skall krävas våld för detta och i de fall det riskerar att bli konflikt hänvisar de flesta till domstol.

Jag är knappast moralens väktare när det kommer till att köra hoj men jag känner inte igen din beskrivning. Vill man bomba får man leva med att alla inte uppskattar det. Däremot ör det gott om moralpoliser på SH som ständigt påminner om fördelen med reflexväst och att köra fönfort är farligt...

p.s Hade du några armband över? Du svarade aldrig på den :)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag smaskar ryssfemmor och väntar ivrigt på fortsättningen :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!