Tack för era svar.
Grejen e ju dock den att killen hamnade på sjukhus
vill inte börja jaga på om hojen, men samtidigt ser jag hur min säsong bara försvinner...
Känner mig kluven, ringer försäkringsbolaget i morgon och rådfrågar.
Först vill jag säga att du inte alls varit eller är dum i huvudet.
När det gäller ansvar ska köparen i första hand stå för självrisken om du har en försäkring som täcker skadorna, är självrisken onormalt hög pga. av dina avtal med föräkringsbolaget kan den komma att jämkas till en normal nivå om ni ej talat om kostnaden innan provkörning.
Muntliga avtal gäller även om dessa är svårare att bevisa, leder det till Tingsrätten väger det klart till din fördel, du har även rättsskydd med rätt till ombud som kan ta tillvara dina intressen.
Finns ingen helförsäkring ska den som provkör stå för fordonets hela värde om föraren nu varit vårdslös i någon form, det räcker med en alltför snäv sväng ner i diket för att personen ska ses som ansvarig. Var det däremot något fel på motorcykeln som föraren ej kunde förutse blir utfallet ansvarsfrihet och det kan då bli omvänd ansvarsbörda med allt vad det innebär.
En tanke som slår mig är att man ska välja sina strider för det kostar mycket energi och tid att processa. En kostnad för självrisk innebär att du får motorcykeln lagad och såld under säsongen, det kanske väger mer än att få rätt av princip ett år senare...