Ja, jag vet att jag har varit dum i huvudet.

Smagatusk

Guest
Läser vi samma tråd? I princip alla anser att föraren bör ersätta den skada han genom en olycka tyvärr skapade. I princip ingen tycker att det skall krävas våld för detta och i de fall det riskerar att bli konflikt hänvisar de flesta till domstol.

Jag är knappast moralens väktare när det kommer till att köra hoj men jag känner inte igen din beskrivning. Vill man bomba får man leva med att alla inte uppskattar det. Däremot ör det gott om moralpoliser på SH som ständigt påminner om fördelen med reflexväst och att köra fönfort är farligt...

p.s Hade du några armband över? Du svarade aldrig på den :)

Har du slutat slå din fru? Ett ja eller nej räcker.

Hade du läst denna tråden så hade du sett att trådstartaren inte ens hunnit prata med personen som klotade hojen. Han kanske ligger på sjukan beredd med swish-appen? Men nej, uppmuntra till hot och uppläxningar och misshandel redan nu. Lika bra!

:3freak

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Jag måste ändå hålla med om att du borde söka upp honom face to face så fort som möjligt. Som sagt svårare att undvika dig och dra sig undan om han ligger på sjukan. Det kanske var en olyckshändelse men det spelar ingen roll. Även om lagen inte säger det så är det såklart underförstått att man köper det man kvaddar så där behöver du inte känna att du är för hård.

Vill man bara provköra och mjää... kanske köpa åker man till en MC firma.

Råd nummer 2 är att INTE ringa dit FB-bolag innan du noggrant läst alla avtalsvillkor och hunnit prata med killen. Sedan väger du situationen med all information vad som blir bäst för dig. Men se till att han betalar först, MINST självrisken.

Råd nummer 3. Försök få reda på hur skadad hojen faktiskt är. Om den i princip är skrot så vet du att den blir avskriven och ärendet kan går relativt snabbt.

Råd nummer 4. Om den troligen blir avskriven så räkna med att f-bolaget räknar ner värdet under dit säljpris så se till att om skriva ett avtal med killen enligt följande: Om du går med på att nyttja din försäkring så betalar han självrisken vad den än landar på SAMT mellanskillnaden mellan dit begärda säljpris och vad du får ut på försäkringen. För om den skrivs av och du ville ha 50k och f-bolaget värderar den till 40k-självrisk blir det inte roligt.

Så samla info och snacka med han...

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men innan vi säkert vet, så tänder vi facklorna. För säkerhets skull...
Nog har du tänt facklorna allt.. Jag ser inte att det uppmanas till hot, uppläxning och misshandel här i tråden, bara att provköraren bör stå för olyckan. Exakt hur är det sedan lite olika förslag på. Den som uppviglar är ju du.

Enda "felet" jag ser att TS har gjort är att hon inte kontaktat försäkringsbolaget innan och meddelat att hojen ska säljas och provkörning kommer att ske. Det brukar bolagen vilja notera om man har den försäkra på "inga andra förare".

Det återstår ju att se vad killen själv säger, samt försäkringsbolaget. Men det är väl inget fel i att ta emot åsikter från andra innan dess.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ladda hem Försäkringsvillkoren för din försäkring. Där står allt och det är inte speciellt svårt att hitta eller förstå vad som gäller.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Intressanta inlägg här... Alltifrån att förklara för honom att hans moraliska plikt är fanimig att betala för något han har haft sönder, till att göra honom illa i sjukhussängen.

Sporthoj.com är verkligen outlaw. Ingen tänker på det juridiska och vad TS gjort för fel.

Du tycker alltså inte att det är din moraliska plikt att betala för andras saker om du har sönder dem? Påminn mig om att aldrig låna ut något till dig :)

Mer exakt vad är det som TS gjort fel då, i din mening?

Jag håller med om att det är korkat att hota med att ge spekulanten stryk i sjukhussängen om han inte gör rätt för sig, ifall det nu förekommit (jag har inte lusläst tråden så jag vet inte). Men i övrigt kan jag inte se att det är TS som gjort fel i den här frågan och jag ser heller inga konstigheter med att man gör rätt för sig och ersätter folk om man har sönder deras prylar. Det hör till sunt förnuft och folkvett :fakta

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Intressanta inlägg här... Alltifrån att förklara för honom att hans moraliska plikt är fanimig att betala för något han har haft sönder, till att göra honom illa i sjukhussängen.

Sporthoj.com är verkligen outlaw. Ingen tänker på det juridiska och vad TS gjort för fel.

Jag håller med om att det är korkat att hota med att ge spekulanten stryk i sjukhussängen om han inte gör rätt för sig, ifall det nu förekommit (jag har inte lusläst tråden så jag vet inte).

För att undvika att det skapas en trådsanning här, så skall jag avslöja tre saker:

A: det var jag som skrev det.
B: det var ett skämt
C: om man tolkar allt bokstavligt av det man läser på ett forum kommer man att få problem. Eller skapa.

Det här är en jävligt trist historia som redan fått allvarliga konsekvenser för snubben som körde och som hotar att ge Babe2 stora svårigheter, med säsong 2018 allvarligt hotad - redan innan den ens har börjat.

...så vad kan man göra mer än att skratta?
Det hade kunnat gå så mycket värre. Visst är det gravt oskickligt att dra omkull på någon annans saluhoj under provkörning. Men, vi har alla sett eller hört om freak accidents som fått en mycket värre utgång än dom borde redan i låga hastigheter.

Kan man lägga omkull så man hamnar på sjukhus med fraktur(er?) så kan man även bryta ryggen. Eller nacken...

Det finns alltså en motpart. Inte illa. Förhoppningsvis har han lärt sig något. Förhoppningsvis städar han upp efter sig. Förhoppningsvis kan vi fnissa över detta om ett år.

Men att bli ovänner här inne, sätta etiketter på varandra och dra upp en massa damm?
Helt klart ovärt.

Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Kan uppdatera er.
Har pratat med försäkringsbolaget, erkänt att jag är dum i huvudet och gjort bort mig samt skickat in en skadeanmälan. Vi får se var det landar.

Pratat med verkstan, hojen fraktas dit snarast så jag får en uppskattning på vad det kommer kosta.
Jag tror inte den är bortom räddning, den landade i en geggig åker så det ser nog värre ut än vad det är.

Har pratat med föraren, inga konstigheter han är beredd att stå för kostnaden att laga den om det går alternativt så köper han loss den.

Har även hittat en likadan hoj som jag ev köper för att kunna köra så länge och sen sälja av igen. Håller tummarna för att den inte är såld, skall ringa säljaren kl 10,00.

/b

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Låter åtminstone nu som att det blir ett OK slut på historien. Det är väl alltid så att om man använder nån annans prylar och de går sönder så ersätter man dem. Sen spelar det ingen roll om det är en morakniv, en räserhoj eller ett verk av Picasso. Alla som lånat ut en släpkärra vet att man måste fotografera den från alla vinklar innan den rör sig ur fläcken.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Skönt om det löser sig smidigt för dig Babe. Minns tråden om stenskottet i kylaren på bana där ägaren stämde en annan banåkare för att det lossnat en styrvikt o kraschat den andres kyl.

Smagatusk

Guest
Du tycker alltså inte att det är din moraliska plikt att betala för andras saker om du har sönder dem? Påminn mig om att aldrig låna ut något till dig :)

Mer exakt vad är det som TS gjort fel då, i din mening?

Jag håller med om att det är korkat att hota med att ge spekulanten stryk i sjukhussängen om han inte gör rätt för sig, ifall det nu förekommit (jag har inte lusläst tråden så jag vet inte). Men i övrigt kan jag inte se att det är TS som gjort fel i den här frågan och jag ser heller inga konstigheter med att man gör rätt för sig och ersätter folk om man har sönder deras prylar. Det hör till sunt förnuft och folkvett :fakta

Jag tycker absolut att man ska stå för vad man gjort, och göra rätt för sig. Du hade tryggt kunnat låna ut saker till mig med vissheten att jag ersatt dig för varenda pinal jag slitit på, skadat eller haft sönder. Men eftersom jag aldrig kommer att låna något av dig så kan du dra upp trosorna igen.

TS tycker själv att hon gjort fel i juridisk mening. Annars är rubriken sjukt missvisande.

Jag känner inte notrightrider(?) och sarkasm funkar dåligt i skrift. Han gillar ju att blända bilister så varför vill han inte skada en intressent som medvetet skrotar en hoj? Fast intressent är nog fel ord eftersom notrightrider inte ens trodde att han var en spekulant. Men jaja...

Vi har sett det ett flertal gånger på SH. En medlem gör en trådstart om en misstänkt bluffannons, en incident i trafiken, en provkörning, en MC-firma... You name it. Stämningen piskas upp (i denna tråden redan lite i inlägg #6). Folk hänger på och det urartar i vad som kanske är på skoj, men misstolkas, och rätt som det är så reggar sig part B för att ge sin syn på saken. Men då har alla redan cementerat sig i att han har fel för det är så tråden har trissats upp.

Jag har försvarat en kille vars intention varit - förmodligen hela tiden - att ersätta TS. Så TS fel var i detta fallet att skapa en tråd på SH utan alla fakta bordet.

Mitt fel var att göra en reflektion av inläggen.

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Är försäkringsbolagen så hårda nu för tiden? För ett par år sen (typ 8 år sen kanske) lånade jag både hoj och bil som inte fick köras av någon under 25. Vi kollade med försäkringsbolaget och svaret vi fick då var att självrisken bumpades med ett par tusen om jag krascha. TS situation är inte riktigt samma men liknande? "Tummat lite på villkoren", så att säga.

Tror det var bade IF och LF jag pratade med.

Hoppas det löser sig för TS! :tummenupp

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Jag tycker absolut att man ska stå för vad man gjort, och göra rätt för sig. Du hade tryggt kunnat låna ut saker till mig med vissheten att jag ersatt dig för varenda pinal jag slitit på, skadat eller haft sönder. Men eftersom jag aldrig kommer att låna något av dig så kan du dra upp trosorna igen.

TS tycker själv att hon gjort fel i juridisk mening. Annars är rubriken sjukt missvisande.

Jag känner inte notrightrider(?) och sarkasm funkar dåligt i skrift. Han gillar ju att blända bilister så varför vill han inte skada en intressent som medvetet skrotar en hoj? Fast intressent är nog fel ord eftersom notrightrider inte ens trodde att han var en spekulant. Men jaja...

Vi har sett det ett flertal gånger på SH. En medlem gör en trådstart om en misstänkt bluffannons, en incident i trafiken, en provkörning, en MC-firma... You name it. Stämningen piskas upp (i denna tråden redan lite i inlägg #6). Folk hänger på och det urartar i vad som kanske är på skoj, men misstolkas, och rätt som det är så reggar sig part B för att ge sin syn på saken. Men då har alla redan cementerat sig i att han har fel för det är så tråden har trissats upp.

Jag har försvarat en kille vars intention varit - förmodligen hela tiden - att ersätta TS. Så TS fel var i detta fallet att skapa en tråd på SH utan alla fakta bordet.

Hittills har en (1) person lyckats piska upp stämningen i tråden. Är det för att du slår dig själv med din frus trosor som livet är lite jobbigt?

Skönt för Babe att det löser sig. Önskar dig en trevlig bra hojsommar efter denna starten.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

I juridisk mening har faktiskt inte TS gjort något fel alls. Det är inte på något sätt olagligt att låta någon provköra hojen.
Däremot har TS gjort avsteg från villkoren i försäkringen.
I samtliga fall som jag känner till så innebär den klausulen att om man har angett att ingen annan än du skall köra hojen/ingen under en viss ålder ska köra hojen eller vad det nu vara månde och sedan låter någon som bryter mot detta genom att låta någon köra hojen så finns det klart beskrivet i villkoren vad som gäller i dom fallen.
Vanligen får man dubbel självrisk eller sänkt ersättning på delkasko och vagnskada. Däremot gäller trafikförsäkringen som vanligt alldeles oavsett och det är den delen som är lagstadgad att ha.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

När du säger "Intressanta inlägg här... Alltifrån att förklara för honom att hans moraliska plikt är fanimig att betala för något han har haft sönder, till att göra honom illa i sjukhussängen" så tycker jag att det låter som att du tycker att det är en "intressant" åsikt att anse att det är någons moraliska plikt att ersätta vad man har sönder, framförallt när du klumpar ihop det med biten om att misshandla folk i sjuksängen... Men det var väl bara jag som missförstod då.

Himlans tuff är du också minsann, jag känner mig verkligen underlägsen och skamsen när du ber mig dra upp trosorna sådär... Du satte mig verkligen på min plats :rolleyes:

Själv är du såklart alltid duktig och noggrann och tecknar en ny helförsäkring med täckning för alla eventuella provkörande spekulanter när du lägger ut ett fordon på annons? Personligen så medger jag att jag nog mycket väl hade kunnat missa at tänka på huruvida min försäkring täcker köparen eller ej. Jag har ju tecknat den med mig själv i åtanke, inte för att en massa annat lösgefolk ska få provköra hit och dit. Så nej, jag tycker inte att det är ett regelrätt fel av TS. Möjligtvis att man såhär i efterhand skulle ha tänkt efter före, men det är inget brott att inte vara förtänksam.

Det enda jag sa (inledningsvis) var att "om köparen har någon skam i kroppen så står han för sitt misstag och ersätter dig". Det säger ingenting om hans intentioner, om han nu haft för avsikt att ersätta TS hela tiden så är allt bara frid och fröjd. Allt jag ville uppnå var att lugna och trösta TS som antagligen kände en smula oro över den situation som nu uppstått, ett sätt att säga "Ta det lugnt, det ordnar sig nog ska du se. Visar det sig att detta inte är en reko kille som står föär sitt misstag så får du väl ta det vidare, men förhoppningsvis har han lite sunt förnuft och folkvett och ersätter dig utan gnäll". Därmed inte sagt att jag tror eller antar att spekulanten skulle vara en sådan strulpelle, det var bara ett konstaterande att jag anser att alla som har någon skam i kroppen står för sina misstag och ersätter folk för deras skadade prylar om man råkar ha sönder dem och jag hoppas att spekulanten är en sådan person :) När du sedan tycker att det är ett "intressant inlägg", då låter det inte riktigt som att du håller med mig om det... ;)

Ta nu och lugna dig ett hekto, det är ingen som försöker bråka med dig.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Uppdatering.
Jag har idag plockat hem hojen från verkstaden i väntan på reparation och delar. Lite snett styre repig och ful men körbar. Tyckte den lika gärna kunde ge mig lite glädje i vår solen i stället för att damma igen på verkstaden.

Försäkringsbolaget tar på sig detta, jag (köparen) åker på en självrisk på 4000 kr. Reparationen är uppskattad till över 40 000 kr.

Förhoppningsvis slutar detta bra :yoparty

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppdatering.
Jag har idag plockat hem hojen från verkstaden i väntan på reparation och delar. Lite snett styre repig och ful men körbar. Tyckte den lika gärna kunde ge mig lite glädje i vår solen i stället för att damma igen på verkstaden.

Försäkringsbolaget tar på sig detta, jag (köparen) åker på en självrisk på 4000 kr. Reparationen är uppskattad till över 40 000 kr.

Förhoppningsvis slutar detta bra :yoparty

Biltemastyre för nödfix tills verkstan får tid?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...