Jag älskar parkeringsvakter

Status
Ej öppen för fler svar.

Kia

Guest
Mattias skrev:
Ärligt talat, hade du varit snygg hade du nog kunnat få ett riktigt jobb.


Älskar mitt jobb så jag behöver inget "riktigt".
Du behöver inte tycka att jag är snygg, min fan-club har så många medlemmar redan.... :pannkyss
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HansJ skrev:
Osmidighet?
Det finns ett regelverk för parkering, liksom det finns en lagbok. Regler är svåra att sätta på pränt, så att de blir allmängiltiga, och förnuftiga/förståeliga. De som ska se till att regelverken efterlevs bör därför kunna tolka andemeningen i reglerna, och döma därefter.
HenRRik skrev:
Regler och paragrafer är ett måste i samhället, men det måste finnas sunt förnuft..
Tyvärr är det inte bara regelverket som gör att det inte funkar att flexa på vissa regler.
Det finns yrken där många resonerar som ni, men inte själv jobbat med.
Problemet är då att ni inte riktigt fått uppleva hur folk i allmänhet uppträder i sådana situationer.

Ni ska få ett annat exempel, där man får skit för att man håller på reglerna.
Prova att köra SL-buss i Stockholm, ska ni få se.
(Ja, nu lär det väl bli ett jäkla liv om busschaffisarna här åxå.)
Där får man lära sig redan på utbildningen hur folk gör för att slippa betala för sig.

Man visar upp en femhundring, som busschaffisen inte kan växla.
(Max 100:- regeln, finns där av flera anledningar)
När busschaffisen säger att han inte kan växla så säger snubben "Nehe, då får jag åka gratis.", och börjar gå in i bussen.
När man då förklarar att han inte alls får åka gratis då, utan får gå och växla istället, så blir det ett jäkla liv. "Detta är ett serviceyrke... jag betalar din lön... kunden har alltid rätt... bjäbb bjäbb bjäbb..."

När han till slut inser att det inte lönar sig, så kommer nästan alltid sista kommentaren: " Oj, titta, jag hade visst jämna pengar iallafall "
Sen försöker han med femhundringen nästa gång istället.
Detta fick man alltså lära sig på utbildningen, och det hände redan första dagen i trafik, och ett antal gånger varje dag därefter.

Jag körde i innerstan, d.v.s. ingen som blev strandad ute på vischan och bussarna går med 5 minuter mellan bussarna.
Jag körde på kvällspasset, och flera gånger varje dag så fick jag höra :"Jag har "glömt" busskortet hemma, men jag ska bara två stationer."
Mitt svar: "Två stationer, det är ju bara 400 meter typ...GÅ. Så kanske du dessutom kommer "ihåg kortet" imorrn."
Då betalar dom, och åker med 17 stationer.
Alltså bara lögner & ursäkter hela tiden.

Så det är inte rimligt att vara "flexibel" i dom lägena.

Har man tagit betalt av 40 pers på bussen, och sen släpper en gratis, så kan ni ge fan på att det blir ett jävla liv på dom som fått betala.

Vad folk inte vet är att man som busschaffis endast har en möjlighet att bjuda på en resa, och det är att ur egen ficka köpa en biljett, stämpla och ge passageraren.
Det är enda sättet den passageraren undkommer böter vid en kontroll, det hjälper inte att busschaffisen säger att han släppt passageraren gratis.
(Och då har busschaffisens agerande kostat 600:-, istället för 21:-, som det kostade då, och vem tror ni skulle få skit för det?)

Det är sällan man hör något gott sägas om dom där jävla paragrafryttarna som kör bussarna, som inte kan vara flexibla.
Men faktum är att hade folk inte försökt att utnyttja folks "flexibilitet" och "sunda förnuft" hela tiden, så hade säkert både busschafförer & Parkeringsvakter kunnat vara med "humana".
Och faktum är att när man har mellan 500 och 1000 passagerare varje dag, så är det svårt att vara alla till lags, jag kan tänka mig att detsamma gäller för parkeringsvakterna.

Alla känner till reglerna, det är bara när "undantag" krävs, eller görs, som konflikterna uppstår. :fakta

För ni tror väl inte att folk alltid har ett kylskåp att lossa, när dom står fel, bara för dom säger det?
(Ni skulle bara veta hur många gånger man hör orden "Men jag ska bara... ", i dessa yrken.)

Och Parkeringsvakter är inge domare som ska döma folk, utna enbart skriva böter på dom som står fel.
Sen är det upp till var och en att överklaga boten, för att slippa pröjsa.
Men det är inte parkeringsvakterna som "tvingar" nån till att parkera fel.
Och det är heller inte deras fel att det inte fanns en plats utanför din port.

(Sen så klart finns det puckon, "som lappar på brandbilar" t.ex. men dom tror jag inte blir långvariga, plus att såna böter lär ju vara ganska lätta att överklaga/få avskrivna.)

Så, nu kan ju ni dra massa exempel på när busschaffisar "gjort si" och "gjort så också, för dom är ju också dumma i huvudet. :)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
War-psycho skrev:
Så, nu kan ju ni dra massa exempel på när busschaffisar "gjort si" och "gjort så också, för dom är ju också dumma i huvudet. :)

Var det du som klagade på att jag svarade på ditt inlägg mening för mening förra helgen?
Konstigt, du växlar ämne rätt sällan. :lol
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kia skrev:
Så nu har ni en tråd där ni kan få hylla den gulligaste yrkeskåren som finns...
Tycker ni att det är jobbigt och pinsamt att göra det så här offentligt inför grabbarna på en tråd (ni som vill vara lite häftiga men som i smyg beundrar lapplisornas viktiga yrkesroll i vårat samhälle) kan ni istället få skicka ett beundrar brev som PM till mig... :yoparty :yoparty
:tummenupp

Jag brukar alltid gå fram och försöka krama de lapplisor jag ser på stan. Det slutar ofta med att jag går därifrån med tårfyllda ögon (jefla pepparspray :rolleyes: ).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
War-psycho skrev:
Gör vad du vill... gnäll på.

Jag har inget att gnälla på, påtalar bara att du suitsjar ämne rett fett.
Svårt å hänga med, men jag kan ta en dust om busschaufförerna:
De borde lära sig att be om ursäkt när deras kunder fått vänta.
Sen är de rätt risiga på att tolka regler, bl.a. den om företräde på 50-väg.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Markus skrev:
Jag har inget att gnälla på, påtalar bara att du suitsjar ämne rett fett.
Svårt å hänga med, men jag kan ta en dust om busschaufförerna:
De borde lära sig att be om ursäkt när deras kunder fått vänta.
Sen är de rätt risiga på att tolka regler, bl.a. den om företräde på 50-väg.
Så oväntat... :galen

Orca69 skrev:
:tummenupp

Jag brukar alltid gå fram och försöka krama de lapplisor jag ser på stan. Det slutar ofta med att jag går därifrån med tårfyllda ögon (jefla pepparspray :rolleyes: ).
Hahaha... :rofl :rofl :rofl
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag vidhåller att P-lisorna borde ha rätt att tillkalla bärgare för att forsla bort felparkerade fordon.

Edit, eller vem som helst borde kunna göra det.
 

Kia

Guest
War-psycho skrev:
Tyvärr är det inte bara regelverket som gör att det inte funkar att flexa på vissa regler.
Det finns yrken där många resonerar som ni, men inte själv jobbat med.
Problemet är då att ni inte riktigt fått uppleva hur folk i allmänhet uppträder i sådana situationer.

:)


Det här va helt klart de bästa inlägget i den här tråden... :Bugar :Bugar
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag förstår syftet med att det ska finnas lapplisor. Men vad jag inte förstår är varför varenda en av dom är sorgligt korkade.
Det är ju bara zoloftknaprande freaks of nature som arbetar med det, är det nån form av hemlig policy parkeringsbolagen har?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Victor skrev:
Jag förstår syftet med att det ska finnas lapplisor. Men vad jag inte förstår är varför varenda en av dom är sorgligt korkade.

Det beror ju lite på i vilket sammanhang man pratar med dem, frågar du om man får stå på ett visst ställe eller om du frågar om du kan få tillbaks din fyrhundring så är det ju en gradskillnad på hur defensiva de är.
Jag har nog stött på båda sorterna tror jag.
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
Utanför mig är det parkeringsförbud när det spelas match på Råsunda och jag brukar undra över följande.

1. Varför delas det bara ut böter när AIK har hemmamatch, inte när de två andra lagen ifrån Stockholm spelar.

2. Lapplisorna kommer till min gata ca tio minuter före match, då ställer de sig och snackar skit med varandra medans vissa parkerar på gatan. Då väntar lisorna tills förbudet har börjat gälla och går sen och bötfäller. Kunde de inte varit lite hjälpsamma och sagt åt folk att de får böter om de ställer sig där istället.
(En dag satt vi i parken bredvid och solade innan en match och ropade åt folk att de kommer få böter om de inte flyttar på sig, jävlar vilka sura blickar vi fick av kärringarna då).
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
En bil måste inte ha regplåt när den står still, vad händer om den inte har regplåt (och inte regnr inristat i rutorna) men inte står trafikfarligt till? Men ändå där den inte får stå, blir den bortforslad då?

Rent teoretiskt sätt altså.. :pannkyss
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Joe Schmoe skrev:
Utanför mig är det parkeringsförbud när det spelas match på Råsunda och jag brukar undra över följande.

1. Varför delas det bara ut böter när AIK har hemmamatch, inte när de två andra lagen ifrån Stockholm spelar.

2. Lapplisorna kommer till min gata ca tio minuter före match, då ställer de sig och snackar skit med varandra medans vissa parkerar på gatan. Då väntar lisorna tills förbudet har börjat gälla och går sen och bötfäller. Kunde de inte varit lite hjälpsamma och sagt åt folk att de får böter om de ställer sig där istället.
(En dag satt vi i parken bredvid och solade innan en match och ropade åt folk att de kommer få böter om de inte flyttar på sig, jävlar vilka sura blickar vi fick av kärringarna då).
Jag kan tänka mig att dom antagligen blir ditkommenderade, för att det oftast parkeras hur som helst där vid matcher.
Antagligen blir dom tvugna att bärga bort vissa också.

Att dom inte står och försöker "lära folk" att man inte får parkera fel känns ju ganska självklart.
Det står inga poliser utanför bankerna, och informerar folk att man inte får råna banken heller.

Sen är det säkert inge trevligt att få en hop "förfriskade"(?) fotbollsupportrar efter sig, för att dom gjort sitt jobb.

Bara mina gissningar... :)

Stolten skrev:
En bil måste inte ha regplåt när den står still, vad händer om den inte har regplåt (och inte regnr inristat i rutorna) men inte står trafikfarligt till? Men ändå där den inte får stå, blir den bortforslad då?

Rent teoretiskt sätt altså.. :pannkyss
Ja, då kan dom forlsa bort den på direkten istället. Vilket dom oftast gör också.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Det beror ju lite på i vilket sammanhang man pratar med dem, frågar du om man får stå på ett visst ställe eller om du frågar om du kan få tillbaks din fyrhundring så är det ju en gradskillnad på hur defensiva de är.

Dagens svar! :rofl
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Ja, då kan dom forlsa bort den på direkten istället. Vilket dom oftast gör också.[/QUOTE]

Vafan! Trots att jag inte står trafikfarligt till, vilka svin... :mad:
 

Kia

Guest
Stolten skrev:
Ja, då kan dom forlsa bort den på direkten istället. Vilket dom oftast gör också.

Vafan! Trots att jag inte står trafikfarligt till, vilka svin... :mad:[/QUOTE]


Det finns många anledningar till varför man inte får parkera var som helst... En del självklara som att man står rent trafikfarligt. En del mindre självklara för oförstående trafikanter... som att man skulle stå ivägen för räddningsfordon vid en eventuell utryckning, eller att man står i vägen för plogbilen om det skulle komma mycket snö, man kanske begränsar framkomligheten för stora fordon... Jaa det finns oftast en vetting orsak till att markägaren har bestämt var bilarna ska parkera på hans mark. Så sluta stirra dig blind på att bara du inte står trafikfarligt så borde det vara okej. Ett tips är att om du tycker det verkar vara konstiga regler som gäller på parkeringen är att söka upp markägaren och fråga varför man inte får parkera där du vill.... :tummenupp
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Kia skrev:
Det finns många anledningar till varför man inte får parkera var som helst... En del självklara som att man står rent trafikfarligt. En del mindre självklara för oförstående trafikanter... som att man skulle stå ivägen för räddningsfordon vid en eventuell utryckning, eller att man står i vägen för plogbilen om det skulle komma mycket snö, man kanske begränsar framkomligheten för stora fordon... Jaa det finns oftast en vetting orsak till att markägaren har bestämt var bilarna ska parkera på hans mark. Så sluta stirra dig blind på att bara du inte står trafikfarligt så borde det vara okej. Ett tips är att om du tycker det verkar vara konstiga regler som gäller på parkeringen är att söka upp markägaren och fråga varför man inte får parkera där du vill.... :tummenupp

I detta fall rör det sig om att vår skolas parkering är för liten för alla elever plus lärare så lärarna har fått en egen parkering nära skolan om den vanliga är full.. Medans vi måste gå 600 m!! (Ja, jag är lat och vill inte att dom ska bli privilegade)

Annars parkerar jag där man får parkera, visserligen utan att betala men där får jag skylle mig själv när det händer att du kommer och ger mig en fin liten bot.. (eller din kollega kanske)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top