Jag älskar parkeringsvakter

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
War-psycho skrev:
Avreglering är nog bra, bara man skriver kraven först, och inte bara tar lägstbjudande.

Det är riktigt, men sossarna älskar att peka finger åt de privata alternativen - trots att det var de som satte budgetarna i flera fall. :brynad

Mattias skrev:
Nu stöter du på Markus, eller hur?

Det funkar. :fakta
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Markus skrev:
Det är riktigt, men sossarna älskar att peka finger åt de privata alternativen - trots att det var de som satte budgetarna i flera fall. :brynad
Japp, i dom allra flesta fallen.

Det vore väl själva fan om vi inte får till ett regeringsskifte i höst. :6surkart
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
War-psycho skrev:
Det vore väl själva fan om vi inte får till ett regeringsskifte i höst. :6surkart

Ja, det krävs hårda, hederliga borgarnypor för att reda ut vilka motorvägsmarodörerna som sabbar för lastbilarna är.


:2cool

HanneZ skrev:
Visa din 100-kilos vältränade kropp istället! :kär

Nej, jag är förkyld och har inte tränat sedan i måndags så jag har tappat formen. :gnissla
97 är det för övrigt. :fakta
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Alltså allvarligt. En lärare sa till en kille i min klass när vi gick på gymnasiet att "det är ju ingen mening att förklara nåt för nån som ändå inget begriper".

Kan ingen förklara detta konstiga agg mot p-lisor??

Jag har fått en p-bot i hela mitt liv. Vad är det som är så svårt med att parkera? Reglerna är glasklara och man vet vad som gäller, och man vet vad som händer om man inte följer dom. Så ÄR det.

Utan p-vakter så skulle det nog se rätt kul ut. Det kan tom. ett arsle som jag räkna ut.

Seså, argementera på!

Inga "Jag känner en kille som gjorde så, och vetduvetdu, då ba så kom en sånhär vakt o ba hä fåru inte stå o ba gedde han böööter! DiRect." inlägg, för som sagt, alla vet reglerna, och vad är det som gör det svårt att fatta fårhållande, handling vs. konsekvens.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
juha01 skrev:
Alltså allvarligt. En lärare sa till en kille i min klass när vi gick på gymnasiet att "det är ju ingen mening att förklara nåt för nån som ändå inget begriper".

Kan ingen förklara detta konstiga agg mot p-lisor??

Jag har fått en p-bot i hela mitt liv. Vad är det som är så svårt med att parkera? Reglerna är glasklara och man vet vad som gäller, och man vet vad som händer om man inte följer dom. Så ÄR det.

Utan p-vakter så skulle det nog se rätt kul ut. Det kan tom. ett arsle som jag räkna ut.

Seså, argementera på!

Inga "Jag känner en kille som gjorde så, och vetduvetdu, då ba så kom en sånhär vakt o ba hä fåru inte stå o ba gedde han böööter! DiRect." inlägg, för som sagt, alla vet reglerna, och vad är det som gör det svårt att fatta fårhållande, handling vs. konsekvens.
Osmidighet?
Det finns ett regelverk för parkering, liksom det finns en lagbok. Regler är svåra att sätta på pränt, så att de blir allmängiltiga, och förnuftiga/förståeliga. De som ska se till att regelverken efterlevs bör därför kunna tolka andemeningen i reglerna, och döma därefter.

Exempelvis skulle jag och en kompis köpa ett kylskåp i Atlasområdet i Sthlm. För de som inte vet, området är byggt i början på seklet, innan parkeringar och biltrafik var ett problem. För att få en parkeringsplats måste man i princip ta en heldag ledigt och ställa sig i kö... Parkerade utanför huset, där trottoaren var bredare än normalt (fanns t.o.m. en parkeringsruta intill huset på trottoaren.) Stod inte ivägen för någon, varken fotgängare eller trafik. Alternativet hade varit att ställa sig på gatan och hindrat all trafik, alternativt bära kylskåpet åtminstone 500 meter... Upp, tjackade skåpet (500 bagis, ett fynd, det funkar fortfarande), bar ned det. Allt som allt max 10 minuter, troligen inte ens det. Fet P-bot såklart. Jag, som är en hyvens kille, och som tror på mänsklighetens godhet, går iväg och kikar om jag kan hitta P-lisan. Jodå, jag hittar henne, tar på mig mitt trevligaste leende, och börjar förklara, i tron på att hon ska ha någon som helst mjukhet och empati. Tjena... Hasplar ur sig "regler är regler", "trottoaren inte byggd för bilar" (det var som sagt en P-plats bredvid på trottoaren, samt en byggnadsställning som också stod på trottoaren) osv. Inser att jag inte kommer någonstans, och vandrar vidare. Jag har inte höjt tonen en enda gång, inte sagt något otillbörligt ö.h.t. var enbart trevlig, kompsien stod inte bakom och såg hotfull ut. Ett ärligt, (och lite naivt) försök att få henne att riva boten. Herregud, vi stod så kort stund, så hon måste i princip ha stått runt hörnet och väntat på att vi skulle gå in i huset, i stället för att komma fram och tala med oss...

Överklagar i stället P-boten på polisstationen, de river den med ett garv.
1-0 till polisen!!!

Just bristen på smidighet är nog det som upprör folk mest, millimetertolkandet av regelverk gör att jobbet kräver minimal tankeverksamhet. Det är enkelt att hävda att regler är till för att följas. (Det ryktas dock om P-lisor som faktiskt inser vad deras uppgift är, och som kan både le och riva p-anmärkningar, och troligen pss upprätthåller en bättre förståelse och respekt för regelverket...)

Ovanstående ang. regelverk och "regelverksuppföljare" gäller inte bara p-lisor utan även poliser, politiker, lagerarbetare... Jag hävdar, smidighet i yrkesutövningen ger respekt, både för kåren och regelverket
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
HansJ skrev:
Osmidighet?........Just bristen på smidighet är nog det som upprör folk mest, millimetertolkandet av regelverk gör att jobbet kräver minimal tankeverksamhet...


Du parkerade där man inte får stå.

Hur mycket ska man "flexa" då som p-vakt? Tror att det skulle bli ett jäkla liv om alla bedömde lite olika från gång till gång. Vissa gånger är det ok att stå på ett ställe, medan andra inte. "Jamen sist så fick ja juuu"...

Alltså har man strikta regler. Inget konstigt.

Däremot kan reglerna vara jäkligt skumma om det inte finns någon som helst möjlighet att stanna någonstans på gatan vid tex flytt el dyl.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
juha01 skrev:
Du parkerade där man inte får stå.
Helt riktigt, medvetet, eftersom alternativen var sämre, både för mig och för övrig trafik...
juha01 skrev:
Alltså har man strikta regler. Inget konstigt.
Tycker inte jag heller, regler måste skrivas på det sättet, men tillämpningen av dem kan variera. Kommer inte att argumentera om jag torskar för fortkörning "av rent okynne" (läs; körglädje), men de flesta kan nog tänka sig bryta mot hastighetsbegränsingar i ett riktigt nödläge, och skulle jag åka di i ett sånt nödläge skulle jag helt klart argumentera och överklaga...

Ska man verkligen följa reglerna jämnt? Möjligtvis om reglerna är skrivna så att de alltid är "giltiga", dvs att det finns an bakomliggande orsak så att de i alla situationer kan vara tillämpliga och förståeliga...
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Varje gång jag ser en LappLisa så flinar jag sjukt mkt. För då kommer jag att tänka på mina polare som jobbar på ett parkeringbolag med riktigt god stämmning i. För var och varannan månad så har dom firmafest och när dom nitiska lapplisorna fått lite sprit i sig så förvandlas dom till pilska sexälskare där alla gör det med alla :tuttar :yoparty :banana
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
HansJ skrev:
Ska man verkligen följa reglerna jämnt? Möjligtvis om reglerna är skrivna så att de alltid är "giltiga", dvs att det finns an bakomliggande orsak så att de i alla situationer kan vara tillämpliga och förståeliga...


Ofta tänker man inte på saker såsom blinda, handikappade osv. Det är ju inte enkom för framkomligheten som reglerna är stiftade. (jag vet ju givetvis inte hur det ser ut just där du bor)

Sedan kan jag hålla med om att man kan bli frustrerad. Det är klart att man tummar på reglerna litegrann ibland, men det är ju ett kalkylerat risktagande från min sida.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
juha01 skrev:
Ofta tänker man inte på saker såsom blinda, handikappade osv. Det är ju inte enkom för framkomligheten som reglerna är stiftade. (jag vet ju givetvis inte hur det ser ut just där du bor)

Sedan kan jag hålla med om att man kan bli frustrerad. Det är klart att man tummar på reglerna litegrann ibland, men det är ju ett kalkylerat risktagande från min sida.
Visst är reglerna till för framkomlighet, dvs även för blinda. Kan inte annat än hålla med, det är inte alltid gemene man förstår, men om lapplisan då kan förklara för syndaren, så kanske han lär sig och tänker efter innan nästa gång.

Jag argumenterar inte mot regelverken, utan just osmidigheten. Det som troligen gör folk pissade på poliser, lapplisor och andra regeluppföljare.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Regler och paragrafer är ett måste i samhället, men det måste finnas sunt förnuft..


Kom gärna till karlshamn och upplev det mest otroliga som finns att uppbringa.
En man i 50-årsåldern, inflyttad från en av våra baltiska grannstater och totalt och jag menar totalt bindgalen av sin nyvunna makt över allmänheten. Det är svårt att förklara så här i text men karln är inte klok. alls.


Han har fördärvat hela min bild av P-nissar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top