Jag är rädd för kvinnor!

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
För mig är det en ganska omfattande företeelse att skaffa barn. Det är fanimej ett människoliv vi pratar om. Någon som inte har en chans att påverka sin inledande status på jorden. Det är ett ansvar som föräldrarna har. Om man bara vill ha barn utan att veta med vem, inte löst livssituationen ekonomiskt och boendemässigt tycker jag man ska lugna ner sig lite.

Om fler tänkte så...kanske det inte skulle finnas så många barn som lever i misär idag. Med föräldrar som "bara skaffar sig några kids", för att dom lixom kan, och utan att någon begärde en kreditupplysning på dom." :rolleyes:

Dom tänker inte på att det behövs en ganska så rejäl plattform för att få det att funka i längden. Och då menar jag att mamman och pappan ska ha det så pass stabilt att dom orkar med när småbarnsorkanen blåser.

Jag har väninnor som ibland är så jävla lessa att dom ringer och är gråtfärdiga över livet. Och om man i det läget, har en tillvaro som är lite instabil. Då är det lätt att det går käpprätt åt helvete.

Och det är väl precis vad det gör...för alldeles för många.

VAD är det som händer?? När kvinnor och män som avlat fram en unge tillsammans, blir dödsfiender. Det är fanimig så skrämmande att man blir alldeles matt. Och hur påverkar det barnen kan man fråga sig (eller mig)

Jag kan säga att det påverkar rätt så rejält, och inte i någon god mening.

//M

:tessan:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Inte? Vad är gängse normen?

Hur många känner du som skulle hålla med om att skilja sig, flytta isär, bli ensam förälder är något man lyckats med?

Gängse normen i mitt umgänge är att man har lyckats som förälder om man har ett (eller flera) barn som är glada och mår bra och som får det de behöver.
Inte en enda jag känner anse att en person är misslyckad eller har misslyckats för att ett förhållande har spruckit.

Jag vet många ensamma som har lyckats bättre, både yrkesmässigt och med att uppfostra ett barn som mår bra, än vissa som fortfarande är ett par.

Och att bli sk plastpappa är något som verkligen inte är lockande. att inte få tillgång till det där första sköna åren med den man träffat, resa och göra skit utan att direkt kliva in i en hysterisk familj och tvingas tjöpa radiostyrda hummerjeepar till flickvännens ex-pojkväns ungar! Fifan!

Du väljer ju själv om du vill bli plastpappa åt din (fiktiva) flickväns barn, det blir du inte automatiskt bara för att ni blir tillsammans!
Och jag tvivlar på att tjejen skulle tvinga dig att köpa saker till hennes barn. Klart såna finns, men det är inte så sannolikt att du behöver drömma mardrömmar om det.
De flesta som är ensamstående är ju vana vid att klara barnet/barnen själv, och behöver rimligtvis varken hjälp med dem eller saker till dem från dig.

Och långt ifrån alla familjer är hysteriska.

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Inte alltid! :ajjabajja

Det är inte ens alltid "man" behöver bråka om vårdnaden/umgänget..

Nä, inte alltid, men ser du till hur stor procentandelen SOM bråkar om det så är den lilla delen som INTE gör det försvinnande liten.
Den delen SOM bråkar om det har ofta en kvinna som vägrar släppa barnen till lika stort umgänge med barnens pappa. Naturligtvis med olika anledningar MEN...en stor del handlar om att få kamma hem pengarna!

Kia

Guest
Nä, inte alltid, men ser du till hur stor procentandelen SOM bråkar om det så är den lilla delen som INTE gör det försvinnande liten.
Den delen SOM bråkar om det har ofta en kvinna som vägrar släppa barnen till lika stort umgänge med barnens pappa. Naturligtvis med olika anledningar MEN...en stor del handlar om att få kamma hem pengarna!

Jasså minsann....
Vågar man undra var du har fått den informationen ifrån??
De par jag känner som har skiljt sig har inga problem alls att ha delad vårdnad. :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...en stor del handlar om att få kamma hem pengarna!

:va Är det så eller spekulerar du?

Skulle jag hamna i en vårdnadstvist där det gällde "allt eller inget", ur vårdnadssynpunkt, skulle jag vara beredd att ge upp allt jag äger och bo i husvagn om alternativet var att förlora vårdnaden helt.

Det finns väl inte någon som gör vinst på att ha vårdnaden.

Edit:
Min uppfattning handlar snarare om att de inte vill dela med sig av barnen den dag det spruckit med gubben.

Last edited:

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jasså minsann....
De par jag känner som har skiljt sig har inga problem alls att ha delad vårdnad. :va

Tja, siffror från advokat baserat på antalet fall. Det bör täcka en stor del (inte allt) av den vanliga vardagen för barnatvister.

Vårdnaden är det ofta inte problem med utan umgänge och boende. Skilj på det.

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07

Kamma hem pengarna??

Barnbidrag+lagstadgat underhåll är på 2323,- i månaden.
Tror du på fullaste allvar att man går plus på att ha barnet 24/7 och få 2323,- i månaden?

Då är det billigare att låta barnet bo hos den andra föräldern och betala 1273,- i månaden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du väljer ju själv om du vill bli plastpappa åt din (fiktiva) flickväns barn, det blir du inte automatiskt bara för att ni blir tillsammans!
Och jag tvivlar på att tjejen skulle tvinga dig att köpa saker till hennes barn. Klart såna finns, men det är inte så sannolikt att du behöver drömma mardrömmar om det.
De flesta som är ensamstående är ju vana vid att klara barnet/barnen själv, och behöver rimligtvis varken hjälp med dem eller saker till dem från dig.
Nu var det väl knappast leksakshandel som var det jag lade tyngden på. Du väljer vad du vill läsa märker Jag. Ett drag jag tyvärr känner igen allt för väl. Just avsnittet om hummerjeepar lade Jag till för att piffa till inlägget lite, du vet för att skoja till det en aning... Just det, det hade vi redan utrett.

Och långt ifrån alla familjer är hysteriska.
Nej. Jag skulle vilja säga att det är tvärt om.

Kia

Guest
Tja, siffror från advokat baserat på antalet fall. Det bör täcka en stor del (inte allt) av den vanliga vardagen för barnatvister.

Vårdnaden är det ofta inte problem med utan umgänge och boende. Skilj på det.

Men de flesta som skiljer sig har inga problem med vårdnaden, umgänget eller boendet. De väljer ju oftast delad vårdnad. Barnen bor växelvis.
Klart att en advokat har såna siffror, de som väljer delad vårdnad behöver inte heller någon advokat. Så advokater får ju bara se de fall där det inte fungerar. Blir kanske lite missvisande siffror då?? :va

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jasså minsann....

Nä men dåså! Då är allt som det ska.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
:va Är det så eller spekulerar du?

Skulle jag hamna i en vårdnadstvist där det gällde "allt eller inget", ur vårdnadssynpunkt, skulle jag vara beredd att ge upp allt jag äger och bo i husvagn om alternativet var att förlora vårdnaden helt.

Det finns väl inte någon som gör vinst på att ha vårdnaden.

Edit:
Min uppfattning handlar snarare om att de inte vill dela med sig av barnen den dag det spruckit med gubben.

Som sagt, vårdnaden brukar ofta inte vara problemet utan var barnen ska bo och hur mkt umgänge pappan ska få. För det är så här smart att får du som pappa inte ihop 5 hela sammanhängande eller 6 hela (icke sammanhängande) dagar så får du inte dra av 1/40 av underhållet per barn per dag.
Var i vilken tidsrymd tror du ofta umgänget hamnar? ;)

Nä, ingen blir rik på att ha sina barn (pengamässigt sett) men rikt på kärlek, upplevelser och kramar...det blir det!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj

Sannorligt. För att gubben är en opålitlig alkoholist som ger barnen förviden bild av modern. (samma karl som hon åt majonäskrystader med i månskenet något år tidigare och som var allt på jorden för henne (i bästa fall) och som hon bara måste ha barn med).

Och vise versa.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Kamma hem pengarna??

Barnbidrag+lagstadgat underhåll är på 2323,- i månaden.
Tror du på fullaste allvar att man går plus på att ha barnet 24/7 och få 2323,- i månaden?

Då är det billigare att låta barnet bo hos den andra föräldern och betala 1273,- i månaden.

Du, jag betalar 1273 per barn (2st) och jag kan lova dig...det slutar inte där. För allt som behövs vad gäller fritidsaktiviteter, prylar m.m. får jag oxo pröjsa. Snittutgift per månad 4000:-
Så, kom inte med att umängesföräldern bara pröjsar 1273 per barn. Det är bullshit. (Då ska du räkna på att jag har barnen BARA varannan helg.)

Men nä, jag VET att man inte går plus. Varför är det då så jävla svårt att ge en skötsam kille enchans att FÅ ha sina barn halva tiden?

Last edited:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Nu var det väl knappast leksakshandel som var det jag lade tyngden på. Du väljer vad du vill läsa märker Jag. Ett drag jag tyvärr känner igen allt för väl. Just avsnittet om hummerjeepar lade Jag till för att piffa till inlägget lite, du vet för att skoja till det en aning... Just det, det hade vi redan utrett.

Jag läser det du skriver och svarar på det, jag hittar inte själv på vad du menar.
Jag förstod det som att en tjej med barn har en hysterisk familj, du blir plastpappa varesig du vill eller ej, och du tvingas köpa saker (att det var just en Hummerjeep är ju oväsentligt, då jag antog att du menade saker i största allmänhet) till barnet, för det var ju det du skrev.

Kia

Guest
Som sagt, vårdnaden brukar ofta inte vara problemet utan var barnen ska bo och hur mkt umgänge pappan ska få. För det är så här smart att får du som pappa inte ihop 5 hela sammanhängande eller 6 hela (icke sammanhängande) dagar så får du inte dra av 1/40 av underhållet per barn per dag.
Var i vilken tidsrymd tror du ofta umgänget hamnar? ;)

Nä, ingen blir rik på att ha sina barn (pengamässigt sett) men rikt på kärlek, upplevelser och kramar...det blir det!

"Delad vårdnad" betyder att man faktiskt är överens om det som rör barnen. Typ var de ska bo osv... Umgängesrätt är något man får när den ena föräldern har fått vårdnaden efter en tvist. Så om umgänget är problem så är nog vårdnaden det också.....

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
"Delad vårdnad" betyder att man faktiskt är överens om det som rör barnen. Typ var de ska bo osv... Umgängesrätt är något man får när den ena föräldern har fått vårdnaden efter en tvist. Så om umgänget är problem så är nog vårdnaden det också.....

Nej, GEMENSAM vårdnad rör beslut som ska tas om barnen vad gäller skolgång, läkarbesök, vaccinationer bla bla bla.
Växelvist boende görs upp efter att vårdnadsgraden är satt och boendet avgör hur mkt underhåll som den ene parten ska betala.
Vårdnaden kan vara gemensam TROTS att den ene föräldern har större delen av boendet.

Boendegraden och umgänget går hand i hand.

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Du, jag betalar 1273 per barn (2st) och jag kan lova dig...det slutar inte där. För allt som behövs vad gäller fritidsaktiviteter, prylar m.m. får jag oxo pröjsa. Snittutgift per månad 4000:-
Så, kom inte med att umängesföräldern bara pröjsar 1273 per barn. Det är bullshit. (Då ska du räkna på att jag har barnen BARA varannan helg.)

Men nä, jag VET att man inte går plus. Varför är det då så jävla svårt att ge en skötsam kille enchans att FÅ ha sina barn halva tiden?

Men det är ju upp till dig om du vill betala barnens fritidsaktiviteter. Jag säger definitivt inte att det är fel, tvärtom! Men du är ju inte tvingad att göra det, utan det du betalar i underhåll "ska" täcka barnens behov tillsammans med mammans inkomster. Ofta betalar inte pappan mer än underhåll, och då finns det inte en chans att mamman går plus på att barnen bor hos henne.

Om det är som jag gissar (bara ett antagande) att mamman inte har råd med fritidsaktiviteterna innebär inte faktumet du betalar för dem att mamman får mer pengar över, utan det gör ju att barnen får syssla med det de gillar och vill hålla på med.

Hur man än vrider och vänder på det går man inte plus ekonomiskt på att ha barn...

Och jag vet inte varför du inte får chansen att ha dina barn halva tiden, jag kan inte komma på en enda anledning att inte låta barnen träffa sin pappa lika mycket så länge pappan är "frisk".

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag läser det du skriver och svarar på det, jag hittar inte själv på vad du menar.
Nej det gör du inte.
Jag förstod det som att en tjej med barn har en hysterisk familj, du blir plastpappa varesig du vill eller ej, och du tvingas köpa saker (att det var just en Hummerjeep är ju oväsentligt, då jag antog att du menade saker i största allmänhet) till barnet, för det var ju det du skrev.
Antog... förstod det som... Om du läser det Jag skriver och svara på det i stället och inte hittar på eller försöker knåpa ihop en egen version av inlägget inkluderande uppgifter till 30% från inlägget, 30% från övriga inlägg skrivna samma vecka (även från andra som vi erfarit) samt 40% beroende på dagsformen, sömntimmar, hormon/vätskebalans, så kan diskussionen faktiskt leda någonstans.

Det jag skrev vad att Jag vill inte erfara den beskrivna situationen. Det var allt jag menade med det. Inte att ALLA tjejer kräver att Jag ska dra på mig pappaoverallen och öppna lädret. Så vet Jag att det inte är.

edit: Nu har tråden tagit ett stort kliv och blivit vårdnadstråden (inget mig i mot förvisso då Jag klämt ur mig det Jag hade på hjärtat).
Det är en situation Jag hoppas och tror att jag inte kommer hamna i då det är en av anledningarna till att jag resonerar som Jag gör. Jag ville bara få lite hum om vad som rör sig i skallen på dessa (inte alla tezzan) tokiga tjejer som tänker med livmodertappen.

Last edited:

Kia

Guest
Nej, GEMENSAM vårdnad rör beslut som ska tas om barnen vad gäller skolgång, läkarbesök, vaccinationer bla bla bla.
Växelvist boende görs upp efter att vårdnadsgraden är satt och boendet avgör hur mkt underhåll som den ene parten ska betala.
Vårdnaden kan vara gemensam TROTS att den ene föräldern har större delen av boendet.

Boendegraden och umgänget går hand i hand.

Är man inte överens om barnen så ska man inte ha gemensam (delad) vårdnad. Då får man ta en vårdnadstvist och gå till rätten och förklara där vad man är missnöjd med så får man ju en dom över både boende och umgänge. Även om jag tycker personligen att man i det längsta ska undvika en vårdnadstvist. Men ett barn har rätt till både mamma och pappa. Mamma och pappa är skyldiga att se till barnens bästa. Som förälder har du inga rättigheter bara skyldigheter. Rättigheterna tillhör barnen. Glöms gärna bort.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...