Jag överlevde vajerräcket

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Ugglan skrev:
2257718 testar att ladda upp en bild...

testing igen
Skönt att höra att det gick såpass bra ändå.
Lycka till med rehabiliteringen nu.
Och kämpa på med den, hur mycket du tar den på allvar i
början kan avgöra hur pass återställd du blir.
Håller tummarna för dig.
Mvh Martin
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Kul å höra om en mc-olycka som inte slutade med dödlig utgång för en gångs skull!
Har funderat en hel del på det där med ryggsäck... Har fram tills nu trott att det inte skulle vara någon fördel (ur säkerhetssynpunkt) att bära ryggsäck, kanske att det till och med skulle kunna vara farligt.
Beror nog iof på vad den är fylld med, mjuka kläder, en motor i delar, eller Globals kompletta knivsortiment.

Nån som har fakta?
 

IronMike

Guest
Ugglan skrev:
2257695 Jag körde E4an söder ut, ca 5-6 mil innan Jönköping. Jag låg till vänster i det vänstra körfältet. Dumt nog... :(
Vilken tur du hade. Krya på dig!

Det kan inte varit så att det kom kastvindar där? Ett par mil innan jönköping så öppnar det sig ju, å kommer ofta vindar från vänster där vättern börjar?
 

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
R1
Ugglan skrev:
2257803 Kanskydd är nån slaggs veckad plåt som går efter marken och täcker vajrarna. Hård nog för en mc-förare. och mjuk nog för en bil. Tror de har sånt i Tyskland.

Fysikt återställd, kanske inte. Men nog fan ska jag upp på en hoj igen. Har en CB 750 F som ska renoveras. Får köra på den tills jag har råd att köpa nått häftigare.

Parantes:
När jag vaknade upp vid lunch första dagen på sjukhuset, bad jag om en rullstol. De tyckte att jag skulle ligga stilla, men jag tjatade till mig en. Sakta men säkert (ca 40 minuter) åkte jag ner till servicebutiken och köpte MC-börsen. Skötorskarna tyckte att jag var lite skruvad i bollen, och frågade om jag visste varför jag låg på sjukhuset. Jag svarade som alla här hade gjort: "Jag är en biker" !! :tuttar :)

:rofl
DU e CHEF! :yoparty
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
PGH skrev:
i min insulinkoma lyckades paja och dra min axel ur led o låg o kved på akuten som ett litet barn med massor av morfin i mig så gav jag min oroliga hustru fulla instruktioner om hur hon skulle köpa ett par bromsskivor på tyska ebay, jag missade inte någonting alls. Det gäller att prioritera rätt saker. Hon tycker fortfarande jag var lite störd då, fattar inte varför :gnissla

:rofl

på akuten och snacka ebay :lol :fyllisar
 
Last edited:

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Max© skrev:
2257950 :rofl
DU e CHEF! :yoparty

Rock on, baby! Rock on... :tuttar :banana :näsblod

IronMike skrev:
2257947 Vilken tur du hade. Krya på dig!

Det kan inte varit så att det kom kastvindar där? Ett par mil innan jönköping så öppnar det sig ju, å kommer ofta vindar från vänster där vättern börjar?

Kanske, kanske inte. Har inge minne av olyckan. Jag svängde ut från Östersjö-rastan (vad den nu heter. Innan Vilda Vättern!...tror jag). Sen låg jag på rygg på assfalten...

Som vilken pub-kväll som helst egentligen! :tungan

3plE skrev:
2257936 Kul å höra om en mc-olycka som inte slutade med dödlig utgång för en gångs skull!
Har funderat en hel del på det där med ryggsäck... Har fram tills nu trott att det inte skulle vara någon fördel (ur säkerhetssynpunkt) att bära ryggsäck, kanske att det till och med skulle kunna vara farligt.
Beror nog iof på vad den är fylld med, mjuka kläder, en motor i delar, eller Globals kompletta knivsortiment.

Nån som har fakta?

Jag har fakta!! :D

Jag packar i första hand ryggsäcken. Den ska vara stadig och axelbanden ska gå att knäppa över mage o bröst - Magen ska vara lös, och den över bröstet bör vara hårdare. Packar i första hand kläder, och lägger hårda saker som ex. böcker, längst ytterst från ryggen.

...har även under allt, en ordentligt ryggplatta som skyddar ryggen när ryggsäcken åker upp och och täcker nacken.

Fast egentligen kan det gå hur illa som helst, så detta är bara mina egna skrockiga rutiner!!

Hitecfrollo skrev:
2257903 Skönt att höra att det gick såpass bra ändå.
Lycka till med rehabiliteringen nu.
Och kämpa på med den, hur mycket du tar den på allvar i
början kan avgöra hur pass återställd du blir.
Håller tummarna för dig.
Mvh Martin

Tack!!

Jo, jag väntar på tid till första återbesöket i Eskilstuna lassarett. Kommer kanske att behöva operera vänster tumme, då den också är trasig.

Men rehab är det jag kommer ägna mig åt. Kommer också att vara tvungen att gymma 3 ggr i veckan med benen. Äntligen har jag en anledning! :)
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Skönt iaf att du verkar ha humöret uppe, vilket kommer hjälpa rehabiliteringen.. :tummenupp
Justja, krya på dig!
 

MC Doktorn

Guest
Ugglan skrev:
2257670 Hallå!

Jag är glad att kunna skriva detta inlägg över huvudet taget.

Natten mellan söndag(18/6) och måndag(19/6) råkade jag ut för en MC-olycka, ca 5-6 mil norr om Jönköping.

Av för mig okänd anledning vinglade jag till och gled till vänster in i vajerräcket. Motorcykeln hakades fast och slogs totalt sönder till två delar. Jag slungades upp i luften och landade ovanpå stolparna till vajerräcket med huvudet och skuldrorna. Höften slogs ner i asfalten. Men som tur var hade jag ryggskydd, bra hjälm och en ryggsäck som tog emot alla "dödliga" krafter.

Därefter gled jag ca 50 meter efter vajerräcket och fastnade med mitt högra ben i en stolpe. Halva knät slogs i smulor, men som av duktiga kirurger troligen kan räddas.

Sensmoralen:

Jag åkte lagligt; 120km/h...
Hade det funnits "kan-skydd" längsmed stolparna, hade jag troligen kunnat gå där ifrån utan några alvarligare skador.

Varför har Sverige inte kan-skdd på sina vajerräcken?
Det svar jag fått: Det är lättare att ploga bort snön om det är öppet mellen stolparna!

Fi fan för vägverket!


Du hade tur min vän energin att skrota hojen på det viset räcker att döda en människa många ggr om.

Kul att du klarade dig vi kanske ses i rehab fasen då risken är väl stor att du dyker upp på Orto Mott: nån gång här i stan.

/M
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Verkligen bra att du klarade dig så pass bra, och som de sagt tidigare fuska inte med rehabiliteringen.

Edit: Jag tror inte den mcn spårar.. :3freak
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
marten_larsson skrev:
Känns konstigt att VV inte tänker på över 300 000 motorcyklister.

Det är väl inte så konstigt med tanke på att vi inte knappast hörs så mycket i debatten (den obefintliga)...

En rejäl mc-kortege på fullt varv utanför Rosenbad skulle kanske kunna ta skruv. :)

Och krya på dig Ugglan!
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
IronMike skrev:
2257947 Vilken tur du hade. Krya på dig!

Det kan inte varit så att det kom kastvindar där? Ett par mil innan jönköping så öppnar det sig ju, å kommer ofta vindar från vänster där vättern börjar?

Har du inte haft geografi i skolan..... Vättern börjar i Jönköping - inte några mil söderut. :hihi
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Man får gratulera till dina förhållandevis få skador, är nog få som skulle klara sig så pass bra i 120km/h..

Nu är det verkligen dags att göra något åt dessa vajerräcken :mad:
Kan inte vara meningen att man ensam på vägen skall kunna förolyckas pga en skyddsanordning, dags att förändra eller ta bort dem..
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Problemet med vajerräckena är att dom gör nytta i statistiken.
VV verkar offra oss hojåkare med ursäkten, "dom räddar fler en dom tar".

Dödsolyckorna med bilar minskar men vilken tok som helst kan räkna ut att oddsen att dö på en mc i kontakt med räckena är rätt höga.

Ser man till dödsoffer i trafiken så står vi för en väldigt låg men intensiv del, sett till perioden som vi kör på året.

Om det är som tidigare inlägg i tråden beskriver enkelt att lösa med skydd så kan jag inte fatta varför vi i Sverige inte har krav på sådana?, eller klassas vi som offringsbara för att få ner kostnaderna?

Tycker vi väljer en gemensam tidpunkt och dag för att vissa vårt missnöje över hela landet.

Själv undviker jag vägar med vajerräcken i möjligaste mån.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Forsberg skrev:
2257760 Gjorde vi inte nån namninsamling mot vajerräcken här för ett tag sen? Blev det nåt av det?

Namninsamling kan väl inte hjälpa..
folk måste väl visa vad de tycker...

skulle fått alla från Sporthoj.com till VV'shuvudkontor..
då kanske de hade börjat fundera=)



Vad skönt att höra att det gick så bra för dig.. krya på dig
 

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Ugglan skrev:
2257803 Kanskydd är nån slaggs veckad plåt som går efter marken och täcker vajrarna. Hård nog för en mc-förare. och mjuk nog för en bil. Tror de har sånt i Tyskland.

Fysikt återställd, kanske inte. Men nog fan ska jag upp på en hoj igen. Har en CB 750 F som ska renoveras. Får köra på den tills jag har råd att köpa nått häftigare.

Parantes:
När jag vaknade upp vid lunch första dagen på sjukhuset, bad jag om en rullstol. De tyckte att jag skulle ligga stilla, men jag tjatade till mig en. Sakta men säkert (ca 40 minuter) åkte jag ner till servicebutiken och köpte MC-börsen. Skötorskarna tyckte att jag var lite skruvad i bollen, och frågade om jag visste varför jag låg på sjukhuset. Jag svarade som alla här hade gjort: "Jag är en biker" !! :tuttar :)


Klockrent! Krya på dig! :) :tummenupp
 

Carro1

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Helt otrolig historia, man blir förbannad att höra hur VV prioriterar..
Skönt att höra att du fortfarande har livet i behåll, och lycka till med rehaben!
Keep it up :tummenupp
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
StephanD skrev:
2258306 Problemet med vajerräckena är att dom gör nytta i statistiken.
VV verkar offra oss hojåkare med ursäkten, "dom räddar fler en dom tar".

Dödsolyckorna med bilar minskar men vilken tok som helst kan räkna ut att oddsen att dö på en mc i kontakt med räckena är rätt höga.

Ser man till dödsoffer i trafiken så står vi för en väldigt låg men intensiv del, sett till perioden som vi kör på året.

Om det är som tidigare inlägg i tråden beskriver enkelt att lösa med skydd så kan jag inte fatta varför vi i Sverige inte har krav på sådana?, eller klassas vi som offringsbara för att få ner kostnaderna?

Tycker vi väljer en gemensam tidpunkt och dag för att vissa vårt missnöje över hela landet.

Själv undviker jag vägar med vajerräcken i möjligaste mån.

Ska vi köra en aktion mot vajjerräcken???!!!
Vad sägs om att alla med båge ger sig ut en bestämd tid och dag och kör riktigt långsamt (dvs blockerar trafiken i typ 50 blås) i bägge filerna under ca 2-3 timmar och har texten Hojåkare mot livsfarliga vajjerräcken på stora skyltar bak på ryggen, helst i rusningstrafik på alla vägar runt om i sverige med vajjerräcken.
Får givetvis dra igång ett gigantiskt mediauppbåd för att få ut max publicitet!!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Superbike Roger skrev:
2257705 Nej det är ju bättre att satsa pengarna på den nya kameraskåpen som sätts upp, kostar ju inte mer än ca 400 000 - 500 000 kr st :rolleyes:

Det låter dyrt. Källa?
De gamla med analoga kameror (dvs med vanlig film) kostade runt 50 000-70 000:- om jag minns rätt

Rash skrev:
2257745 En utredning i EU ska avgöra vajerräckernas öden.. Eventuellt får man ta bort allt sånt. Tror att jag läste det via en länk här på Sporthoj.

Tur att det gick bra för dig. Gött att du körde med skydd :tummenupp
Inte alltid det hjälper i de farterna men det känns som en väldigt billig livsförsäkring.

Kör själv med en rätt så billig hjälm, ska nog byta det till något bättre.

Den här?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top