Jag (Du) Klarade uppkörningen/teorin

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
125kubik skrev:
Övade lite idag och måste bara säga att fan vad lätt krypkörningen var med en Honda MT5... Hur kan någon kugga på det?

Är det en Honda MT5 man kör upp på?
"Ropa inte hej förrän du klarat krypkörningen", som det heter.

Sen så är det säkert lätt att köra igenom den, men sen att göra det på rätt sätt är en annan femma. Jag har själv inte kört den så jag har ingen aning, men eftersom folk kuggar på den är den kanske inte så lätt att köra rätt. Eller så är du gudomligt bra på att köra.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
125kubik skrev:
Vadå är det inte bara att ratta mellan konorna och ge fan i att välta dem?

Jo, fast på bakhjulet. Tror du det skulle vara en del i uppkörningen ifall det är busenkelt och man inte behövde tänka på något?

Nu ska jag ut och köra. :FU

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
125kubik skrev:
Övade lite idag och måste bara säga att fan vad lätt krypkörningen var med en Honda MT5... Hur kan någon kugga på det?

Körde också den med min Mt5:a. Men det är LITE skillnad på en sport125:a och en liten moppe. :fakta

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
125kubik skrev:
Att klara banan är inte svårt, om man har lite hastighet. Att klara banan när man kör under gånghastighet är lite svårare. 0,5km/h ska det gå i, sa läraren på uppkörningen.

Trustor

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
-
Hur svår är uppkörningen?
Kan man klara det utan någon vidare övningskörning med lätt mc? Har ganska stor körvana, kör mycket med XR400an och övningskör en hel del med bil.

Har redan tagit traktorkort, så teorin borde inte bli allt för svår :)

Nicklas_yamaha

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Yamaha DT125R. Sålde min TZR 125 i höstas
Trustor skrev:
Kan man klara det utan någon vidare övningskörning med lätt mc? Har ganska stor körvana, kör mycket med XR400an och övningskör en hel del med bil.

Visst teorin bör du inte ha några som helst problem med.
Men sedan oavsett hur duktig du är på att köra så bör du ändå ta iaf 2körlektioner för du måste lära dig alla små saker som att kolla rätt vid inbromsning och andra löjliga saker.

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
Trustor skrev:

Då klarar ALDRIG en uppkörning utan att övningsköra något..

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag tog min första körlektion igår :arsele
Körde i Lidköping, på en TZR!
Gick faktiskt riktigt bra, jag fick börja köra i trafik nästan direkt för han ansåg att jag var tillräckligt van med hojar :tungan

Ska ta en till den 24:e.. Hur många lektioner tog ni?
Jag kanske ska tillägga att jag enbart tar dubbellektioner.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Svanen skrev:

0. :arsele
Hur många lektioner beräknar du/han att du behöver ta? :)

Har för övrigt bokat B-teori och halkbana nu. :yoparty :3freak

edit: Oj, läste lite fel. Så du ska bara ta 4 lektioner och sedan satsa på uppkörning?

Last edited:

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
Svanen skrev:
Jag tog min första körlektion igår :arsele
Körde i Lidköping, på en TZR!
Gick faktiskt riktigt bra, jag fick börja köra i trafik nästan direkt för han ansåg att jag var tillräckligt van med hojar :tungan

Jag kanske ska tillägga att jag enbart tar dubbellektioner.

Jag tog en lektion, bara för några sista tips 4 dagar innan uppkörningen. :)

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jag kuggade i onsdags. :huvet

Nu får jag vänta 2 månader på en ny uppkörning här i Linköping.
Jag får vänta med kortet för att jag inte inväntande trafik i en korsning med trafikljus. Jag skulle svänga vänster, mötande bil med. Men bilen bakom den mötande skulle rakt fram. Jag var förbi innan den första bilen börjar svänga vänster ens. Jag hade full koll på situationen kände jag. Men sen när jag skulle tala med herr kontrollant efter körningen så gav han mig ett dåligt besked. Skaplig chock. Han ansåg att bilen bakom kunde kört om den som skulle svänga vänster. Vilket jag hade full uppsikt över om det nu skulle ha skett. Men icke, även att jag berättade exakt vilken bil det var och allt dög det inte.

Inget roligt. Det var den sommaren. 2 månaders väntan + 2000 spänn mindre.
Och ännu en dag fylld av ångest.

Tänk på det grabbar, ni som ska köra upp.
Jag förstår kontrollanten, även att jag inte delar hans uppfattning gällande mitt kort. Han kunde ju förklarat det för mig, att jag bör tänka på det i fortsättningen. Då hade jag kunnat ta hans råd, men istället får jag lägga ut en massa pengar och förlora halva sommaren. Det känns rättvist, men jag har ju bara mig själv att skylla. Hade jag kört "rätt" hade jag ju haft kortet. :död

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Farbrorn skrev:
Jag kuggade i onsdags. :huvet

Nu får jag vänta 2 månader på en ny uppkörning här i Linköping.
Jag får vänta med kortet för att jag inte inväntande trafik i en korsning med trafikljus. Jag skulle svänga vänster, mötande bil med. Men bilen bakom den mötande skulle rakt fram. Jag var förbi innan den första bilen börjar svänga vänster ens. Jag hade full koll på situationen kände jag. Men sen när jag skulle tala med herr kontrollant efter körningen så gav han mig ett dåligt besked. Skaplig chock. Han ansåg att bilen bakom kunde kört om den som skulle svänga vänster. Vilket jag hade full uppsikt över om det nu skulle ha skett. Men icke, även att jag berättade exakt vilken bil det var och allt dög det inte.

Inget roligt. Det var den sommaren. 2 månaders väntan + 2000 spänn mindre.
Och ännu en dag fylld av ångest.

Tänk på det grabbar, ni som ska köra upp.
Jag förstår kontrollanten, även att jag inte delar hans uppfattning gällande mitt kort. Han kunde ju förklarat det för mig, att jag bör tänka på det i fortsättningen. Då hade jag kunnat ta hans råd, men istället får jag lägga ut en massa pengar och förlora halva sommaren. Det känns rättvist, men jag har ju bara mig själv att skylla. Hade jag kört "rätt" hade jag ju haft kortet. :död

Fy fan vad fjantigt!

Menar du att du var ute ur korsningen innan mötande förare nummer ett ens hunnit svänga vänster, så måste det ju varit förrättaren (avrättaren) gjort fel?

Säker på att du inte minns fel? Påpekade du allt ovanstående för han?

Linköping ligger ju annars bra till vad gäller antalet godkända körprov: http://www.vv.se/templates/page3____11850.aspx

Själv ska man då köra upp på ett stället där 78% godkänns

:yoparty

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Klarade teorin idag, wihoo! :fyllisar
Skrev 54 av 65, dvs 83% rätt. Skrev 50 förut så nu är man glad! :) Fixade uppkörningstid nyss, den 15 Juli 08:30 här i Västerås.. Spännande! Första tiden efter den jag tog var sen i augusti... :död Så nu gäller det, kuggar jag då är det nästan kört... (Kört... Hehe.. :D )

Trevlig sommar! :banana
/mvh Johan

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
125kubik skrev:
Fy fan vad fjantigt!

Menar du att du var ute ur korsningen innan mötande förare nummer ett ens hunnit svänga vänster, så måste det ju varit förrättaren (avrättaren) gjort fel?

Säker på att du inte minns fel? Påpekade du allt ovanstående för han?

Linköping ligger ju annars bra till vad gäller antalet godkända körprov: http://www.vv.se/templates/page3____11850.aspx

Själv ska man då köra upp på ett stället där 78% godkänns

:yoparty

Ja, i mina ögon var jag förbi innan han hade börjat ratta. Men jag förstår min kontrollant, när han kom bakom mig måste det känts farligt. Gjorde samma misstag två gånger. Dock att jag kunde säga vad det var för bilmodell/företagsbil så dög inte det att jag hade uppsikt. Han gjorde ju inget fel, det var ju jag som måste vara lite mer passiv. Och kuggar jag nu på min andra tid, 27 Juni så får jag vänta tills nästa år tycker vägverket. För några tider fler tider finns inte 2005.
Fast kugga ska jag inte göra, hoppas jag får samma kontrollant bara. För då vet jag hur man ska bete sig. Kanske beter mig för passivt i någon annans ögon. Hört om folk som kuggat för det.

Någon som vet vem på vägverket man kan kontakta för att uttrycka sina känslor för de långa väntetiderna? Det måste finnas extrapersonal de kan ta in. Och det lär inte kosta dem en spänn att göra det heller. Man betalar ju endå en stor summa pengar för att få köra upp. Tror t.o.m det är lite dyrare på helgerna om man får tag i en sådan tid.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Uppkörning

Klarade uppkörningen idag! Inga anmärkningar fick jag heller :)

Har varit ute och det var skitkul!

Ha det bra!

Ps: om du åker den krokiga vägen mellan våmhus och Älvdalen så får du se upp för en honda nsf (nitro super fart) :)

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
flexbert skrev:
Klarade uppkörningen idag! Inga anmärkningar fick jag heller :)

Har varit ute och det var skitkul!

Ha det bra!

Ps: om du åker den krokiga vägen mellan våmhus och Älvdalen så får du se upp för en honda nsf (nitro super fart) :)

Grattis!

NSF betyder Nåtjävulskt-Seg-Flodhäststransport :va ( Bra va? :lol )

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln