Jag gav blod igår - Nu är det DIN tur!

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Absinthe skrev:
Hur menar du nu? jag vet inget mer än att jag får ligga rätt länge.. kolla på tv och sånt..sen är det över :) pumpa med handen när blodet sugs ut.. sen slappna av när det pumpas tillbaka :)

lät lite roligt att de pumpar tillbaka grejerna, aldrig hört förr :)

slappa och kolla TV :tummenupp

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Orca69 skrev:
Väntar på klartecken än själv. Blir antagligen inte kallad innan årskiftet om det inte är så att de vill bygga ett lager innan helgerna hehe.

Ja dom testar allt blod som lämnas. Men tyvärr så har vissa smittor en inkubationstid som är så lång att den inte syns på testet om det görs för tidigt (finns mer avancerade tester dock). En stor del av blodgivningen sitter i att vara ärlig och berätta om saker samt fråga om funderingar man har.
Men fan vad jag skrattade nar jag satt o fyllde i papprena...man fick inte ha bogat, inte nuppat med nan som nuppat m nan som bogat etc etc...ja javlar vilken koll man ska ha pa sina buksvagrar :)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Gav för 2 veckor sedan. Hur kan man låta bli när man får så bra betalt, snart har jag gett 10ggr å då är jag rik!

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Hur fungerar det om man har Diabetes typ1? Jag vet att jag har läst att man inte får lämna blod men misslyckas med att hitta den texten på sidan?

/Spruträdd diabetiker :rolleyes:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
CayLe skrev:
Hur fungerar det om man har Diabetes typ1? Jag vet att jag har läst att man inte får lämna blod men misslyckas med att hitta den texten på sidan?

/Spruträdd diabetiker :rolleyes:

Går inte. Det är bara onödiga risker för er..

Dr.Bike

Guest
juha01 skrev:
Går inte. Det är bara onödiga risker för er..

Juha! Du verkar ha rixkoll! Berätta vika risker det är för en diabetiker. Jag har en vän som är diabetiker som ville bli blodgivare.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Tack för svaren! Nu har jag anmält mig, så får man se vad som händer framöver.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag vill lämna blod men med ständiga tatueringar och piercingar så får jag ju inte...

//Emmi

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Var anmäler man sig? Har skickat ett mail till närmsta centralen men det kanske finns ett smidigt formulär på nätet?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Varit blodgivare sen 18års ålder. Nu senast jag lämnade var det dock ett år sen jag hade lämnat sist, illa.
Har också ovanlig blodgrupp, AB+. Tror det är så att jag kan ge till vem som helst men kan bara själv ta emot från samma grupp.

Blod behövs ju hela tiden eftersom det är en färskvara. Efter 1-2 månader eller något sånt slängs påsarna med blod ifall dom inte blivit använda.
Så därför behövs det att folk lämnar titt som tätt.

Agamemnon skrev:
Var anmäler man sig? Har skickat ett mail till närmsta centralen men det kanske finns ett smidigt formulär på nätet?

Jag ringde när jag ville få en tid för att kunna lämna blodprov

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Bikerbitch skrev:
Blod behövs ju hela tiden eftersom det är en färskvara. Efter 1-2 månader eller något sånt slängs påsarna med blod ifall dom inte blivit använda.
Så därför behövs det att folk lämnar titt som tätt.

6 veckor för dom röda blodkropparna. Längre för resten.

Dr.Bike skrev:
Juha! Du verkar ha rixkoll! Berätta vika risker det är för en diabetiker. Jag har en vän som är diabetiker som ville bli blodgivare.

Eftersom diabetes är en autoimmun sjukdom så är det inte bra om andra människor får blodet.

Sen kan blodsockerbalansen få sig en törn när man plockar ut 10% av ens blod. Obra för dom som redan får tampas med detta ständiga justerande...

Så ligger det till! :tummenupp

Edit: Sex VECKOR ska det vara och inget annat.

Last edited:

Solid snake

Guest
juha01 skrev:
6 dagar för dom röda blodkropparna. Längre för resten.

Eftersom diabetes är en autoimmun sjukdom så är det inte bra om andra människor får blodet.

Sen kan blodsockerbalansen få sig en törn när man plockar ut 10% av ens blod. Obra för dom som redan får tampas med detta ständiga justerande...

Så ligger det till! :tummenupp
Om plasman håller längre så betyder väl det att de fryser plasman och håller bara RBK:n i kyla runt +1 - +2 grader.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Agamemnon skrev:
Nummret som 2fast4hjo skrev funkar lysande, annars kan man skicka in ansökanhttp://www.geblod.nu/ så får du hem lite info och ett formulär att fylla i och ta med vid provtagning. Du måste dock förtfarande ringa för tidbokning hos ditt lokala vampyrhak.

Edit: Såg att Husabrud redan länkat men det skadar väl inte med dubbelt :)

destiny_78an

Hatar köer....
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
GPZ 500s *såld*
Bikerbitch skrev:
Har också ovanlig blodgrupp, AB+. Tror det är så att jag kan ge till vem som helst men kan bara själv ta emot från samma grupp.

Som neandertalaren säger; Du tillhör en lycklig grupp som kan ta emot vad som helst O, A, B eller AB, plus som minus. Att ni inte är särskilt många gör ju dock att det blir svårare att få "rätt" blodgrupp efter blodtypning.

Det är O som kan ge till allt o alla; A, B och AB.
Sen finns A och B som kan ge till AB.
Slutligen finns AB som bara kan ge inom gruppen, dvs till AB.
Självklart kan de övriga ge inom sin grupp också (O till O etc.).

Plus innebär att man har proteiner i blodet som kodar för en viss typ av antikroppar som minus saknar. Därför kan minus gå till plus men ej tvärtom.

Procenten av vardera blodgrupp varierar beroende på land och i Sverige har vi tur som har en väldigt hög procenthalt O+. Även om de inte kan ge till alla kan de ge till många.

Vill ni veta mer så är det bara att fråga sjuksköterskorna. Bättre/trevligare vampyrer får man leta efter; vill du ha något att dricka? En frukt kanske. Ska jag höja huvudet lite? Fryser du? :yoparty Synd att man singlat sig, nu får man väl inte lämna på ett tag :gnissla

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
destiny_78an skrev:
Som neandertalaren säger; Du tillhör en lycklig grupp som kan ta emot vad som helst O, A, B eller AB, plus som minus. Att ni inte är särskilt många gör ju dock att det blir svårare att få "rätt" blodgrupp efter blodtypning.

Det är O som kan ge till allt o alla; A, B och AB.
Sen finns A och B som kan ge till AB.
Slutligen finns AB som bara kan ge inom gruppen, dvs till AB.
Självklart kan de övriga ge inom sin grupp också (O till O etc.).

Plus innebär att man har proteiner i blodet som kodar för en viss typ av antikroppar som minus saknar. Därför kan minus gå till plus men ej tvärtom.

Procenten av vardera blodgrupp varierar beroende på land och i Sverige har vi tur som har en väldigt hög procenthalt O+. Även om de inte kan ge till alla kan de ge till många.

Vill ni veta mer så är det bara att fråga sjuksköterskorna. Bättre/trevligare vampyrer får man leta efter; vill du ha något att dricka? En frukt kanske. Ska jag höja huvudet lite? Fryser du? :yoparty Synd att man singlat sig, nu får man väl inte lämna på ett tag :gnissla

A Rh- har jag. Vet inte varken vad jag kan ge till eller ta. Men har fått förklarat av tjejerna på Blodgivarcentralen att det är en ovanlig blodtyp iaf.
TROR att jag kan ge till andra "minusar" men bara ta min egna typ.
Frn min var åxå -, å således blev våra kids åxå det. Förr fick man visst göra nåt speciellt vid födslen på barnet när nån av eller var det kanske bara om mamman var -. Nåt med blodbyte/tranfusion eller nåt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...