Jag gav blod igår - Nu är det DIN tur!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
spectre skrev:
2311522 Min flickvän lämnade blod i min säng för några veckor sedan, så det kan du få om du vill =)
Vettigt att knivhugga sin flickvän och sen erkänna det på SH :huvet

KlotErik

Pronto
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R1100 GS
Mickez77 skrev:
1796815 va e de för nåt tricks :va
:mattias
Man centrifugerar blodet och samlar upp samtliga proteinfraktioner utom de röda blodkropparna. De pumpas tillbaka in i offret som godtroget la sig på britsen.. :D

Blodplasman fryses ner och säljs till läkemedelsföretag ( Octapharma på kungsholmen typ ) Där renas och koncentreras de olika proteinfraktionerna ur plasman, tex. proteinfaktor 8, som just blödarsjuka patienter saknar. :)

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Går dit så fort jag får lapp men blir hela tiden hemskickad pga för dåliga värden samt för lågt blodtryck.
Kanske ska börja käka vitaminer eller nåt :confused: :va

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
lämnar blod när dom skickar lappen

(alltid bra med nya strumpor :D eller nåt annat bra ha och bra fika efter åt :tummenupp

edit jag har a rh-

Last edited:

Heli

eller var det Trasi
Gick med
22 May 2004
Hoj
GSX-R 750 Y
Sist jag gav blod var torsdagen em innan midsommarhelgen
(med tanke på den klassiska mörka trafikhelgen)........
och det var lugnt kan man säga jag hade full service av all personal de tom såg till att dottern på 4 år mådde bra med all fika och pjosk.
(Hon vet redan hur allt går till då hon fick en genomgång av sköterskorna och svar på alla varför varför frågor)

Bra att det uppmärksammas även här att man ska ge blod om man kan, jag har väl bara kommit upp till 27 ggr tror jag.
//Heli

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
sist jag lämnade slutade det att rinna, så de fick bara en halv påse av mig... :3freak :3freak :3freak

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Jag ska börja lämna blod, vet ej vad jag har för blodgrupp men bra blodvärden brukar jag ha sist jag var på läkarkontroll genom jobbet hade jag 172 i blodvärde

Grusnisse

Kör gärna på vägar utanför kartan.
Gick med
13 May 2006
Hoj
XR600
Jag gav blod den 13 juni. Fick bronsnålen då oxå. Jag har varit blodgivare sedan -91. Roligt att det är fler som vill bidra med blod. Keep up the good work!

Dr.Bike

Guest
Grusnisse skrev:
2326868 Jag gav blod den 13 juni. Fick bronsnålen då oxå. Jag har varit blodgivare sedan -91. Roligt att det är fler som vill bidra med blod. Keep up the good work!

Strongt jobbat!
Själv har jag ingen koll då jag gett blod på ett flertal tappställen, och de inte har ett samregister.
Så totalt sett borde det väl blivit nån nål, men det är ju inte huvudsaken.
Känslan av att hjälpa andra är belöning nog.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Lämnade igår.
150:ish A rh+.
Har lämnad ungefär 10ggr sen jag började lämna.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Skulle lämna idag, med de tackade nej. Hade varit i för många tvivelaktiga länder sa de. :3freak Men jag försökte i alla fall.

Grusnisse

Kör gärna på vägar utanför kartan.
Gick med
13 May 2006
Hoj
XR600
sven666 skrev:
2327715 jag får inte :( .. för lite röda blodkroppar tydligen, måste äta mer kött säger dom :gnissla
Ett litet tips. Leverpastej. messmör, broccoli. Tillsätt Cvitamin dryck. Lägg det i mixern och kör. Vips så har du en drink som får dina röda blodkroppar att frodas. :tungan Skämt å sido. Cvitamin hjälper kroppen att ta upp järnet i maten. Sen är det inte fel att äta järnrik mat typ Leverp. messmör och broccoli mm. Motionerar du dessutom så är det ännu bättre.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Lobo Gixxer skrev:
Uuuu... tur man inte är en AB Rh- iaf. kan kanske vara knepigt att få tag i blod om nåt skulle hända.

Min granne har AB rh- och han har blivit hämtad ett flertal gånger på jobbet och körd till olika sjukhus i skåne av polisen. :hihi Lite lustiga miner från jobbarkompisarna första gångerna bara.

Även hans mor och ena bror har samma så ibland blir det rena rama familjefesten i polisbilen :lol

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kan/får inte lämna blod på sommaren när jag käkar allergi tabletter tyvärr.

Dr.Bike

Guest
Grusnisse skrev:
2332451 Ett litet tips. Leverpastej. messmör, broccoli. Tillsätt Cvitamin dryck. Lägg det i mixern och kör. Vips så har du en drink som får dina röda blodkroppar att frodas. :tungan Skämt å sido. Cvitamin hjälper kroppen att ta upp järnet i maten. Sen är det inte fel att äta järnrik mat typ Leverp. messmör och broccoli mm. Motionerar du dessutom så är det ännu bättre.

Jepp - och ibland om man är låg på järn, så måste man boosta upp sig med järntabletter.
Jag trodde i många år att det räckte med bra kost efter en tappning t.ex men fick "lära om" av sjuksyster i blodbussen!
Du SKA äta iaf EN karta järntaletter berättade hon, för kroppen är dålig på att ta upp järn ur kosten.

Så Sven666: Mot apoteket!

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Klart man donerar kroppsvätskor... ;)

För de som gillar att donera och är mellan 18-30 år så söker de folk till TobiasRegistret. http://www.tobiasregistret.stockholmcare.se/
Jag är själv medlem där sedan början på nittiotalet. Har blivit uppringd två ggr. Första gången matchade inte min vävnadstyp... men nu ska jag donera perifera stamceller till en Leukemisjuk individ.

//D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...