destiny_78an skrev:
Du kan ge till A samt AB. Oavsätt rh. Du kan bara ta emot av O- eller A-.
Bägge mina föräldrar hävdar stenhårt att de är A+. Jag är O-. Brevbärare anyone (risken är ytterst liten att sker naturligt, men hey
). Och ja. Om mamman och barnet har skilda rh så kan det innebära livsfara ifall man börjar bilda antikroppar. Vet inte hur det ser ut idag dock. Anyone?
Ey! Tnx!
Rappt kommer jag med några flera frågor då eftersom du verkar vara beläst i ämnet.
Blodgruppen jag har skall tydligen vara den näst eller näst näst ovanligaste i Sverige. Stämmer detta? Donnan som berättade detta sa att A Rh- endast "innehavs" av ca 5% av den Svenska befolkningen. Men jag har för mig att jag hört nåt om 10% och sedan kommer en annan på 5% och sist en blodtyp som bara 1% har. "Can you clearify this for me please?"
Och nexta fråga. Vad betyder Rh? Finns väl både + och - åxå va?
Att det är en ovanlig typ av blod jag har fick jag erfara enn gång för ca 6 år sedan.
Lasarettet ringde mig akut under semestern och frågade om jag fort som fan kunde köra in till akuten för att där sedan i rask takt springa efter en läkare som skulle via vägen dit jag skulle.
Visst kan jag det sa jag. Men vad gäller det liksom eftersom det är akut?
Sen tar det ju en 30-40 min innan jag är inne...
Kör det fortaste du kan utan att krocka sa tjejen som ringde mig...
He he, jag kan köra riktigt fort om du vill bara du betalar ev. böter.
Bara kör så ordnar vi resten om det skulle bli reprisalier...
Oki.....
Så jag körde in till akutmottagningen och mycket riktigt, där stod en läkare å stampade.
Eh...jag skulle...
Snabbt blev jag avbruten.
Är det du som är "Lobo Gixxer" (fast han använde ju mitt riktiga namn förståss...
)
Eh, japp sa jag.
Kom med här fort som f*n!
Oki.
Han frågade massa saker medans vi sprang, typ samma frågor som man fyller i innan en vanlig tömning.
Vi sprang till ett rum där det var en två sängar med draperi emellan.
Lägg dig där sa läkaren, och kavla upp högerarmen.
Lite i chock gjorde jag det.
Läkaren sprang ut och 2 sek senare kom det i ett gäng med vitrockar och en liten tös på en annan säng.
Gissa om jag var nervig nu....
Ingen sa nåt heller, till mig då alltså.
In i rummet kikade en dam i 35 års åldern med hela ansiktet rödsprängt och söndergråtet.
Va fan e detta tänkte jag.
Två läkare kom fram till mig å frågade om det var bäst att tömma från högerarmen.
Jaaa, visst det går bra men...
Ok!
Sen rullade dom in nån mackapär emellan mig och lilltjejen som dom flyttat över till sängen bakom skynket.
Nålen märkte jag inte bara att som stack in.
Sen tömdes jag in i mackapären och sen gick slangen vidare in under skynket och till lilltjejen.
Nu är det såhär sa en läkare, att vi kommer att tömma lite extra men bara lugn det är ingen fara.
Ehhhhhhhhhh!!!???!???!
Okey
Sagt å gjort. Dom tömde det dom skulle å körde in en rullstol.
Äh, jag brukar inte märka av nåt sa jag. Jag kan gå sa jag å ställde mig upp.
Vinglade till lite och sa, fast idag kanske jag ska sitta ner...
Ut med mig in i ett annat rum.
Satt där i ca 5 min med fullservice,juice å kakor å mackar å grejer. Som en kung!
Tillslut kom läkaren som snackade med mig precis innan dom startade tömningen och satte sig bredvid mig å sa;
Du får ursäkta stressen men det är såhär.
Den lilla tjejen som ligger där inne är en semesterfirare från Tyskland som hade åkt sittandes baklänges på ett gammal träräcke.
Jaha?? sa jag...
En stor träflisa lossnade och pressades in i innanlåret och bröts av.
Nu kommer jag inte ihåg om det var nån kroppspulsåder som träffats eller om det var nåt annat.
Men iaf. Mamman ( visade sig att det var hon som stod i dörren innan ) är sjuksyster i Tyskland och hade gjort det man skulle men inte kunnat stoppa blodflödet ändå. Men som tur va visste hon vad dottern hade för blodtyp, samma som jag. A Rh-.
Fick nån månad senare ett brev med posten med fotografier mm och massa tacksägelser osv. från familjen.
Så, mycket blev det men hoppas detta kan vara en tankeställare.
Ge blod det räddar liv!
Åsså en slutlig fråga. Vad var det för "mackapär" dom körde ner blodet i?
Inte f*n kan man väl tömma direkt från en person till en annan direkt?
Nu är berättelsen väldigt nerkortad, det hände så mycket så snabbt så lite har jag glömt och sen skulle det bli ännu mer att skriva om jag skulle ta med precis allt. Men det räcker som det blev va?