Jag gillar när det är mil på hojarna

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eller så sköter var o en sitt och kör hur mycket den känner för eller har tid till :tummenupp

Hur menar du nu ?

Vi struntar hur lite DU kör, men funderar på fenomenet som helhet.:va
Det finns inget tvång att köra mycket.
Det är OK att putsa på hojen eller bara stå vid korvkiosken i sitt vita fina race-ställ.

Jag lägger ingen värdering i det :hej

(jag har en hoj som har rullat max 100 mil på 3 år)
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
300 mil för en småbarnsfar som kör lite helger och kvällar är ju en del ändå... 30 turer à tio mil på en säsong.. Jo mycket mer än så blir det nog inte om man inte börjar pendla till jobbet eller helt plötsligt får en snilleblixt och kör ner till Spanien och tillbaka....
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det känns tråkigt att folk inte kör mer med sina hojar.

Mitt facit i år:
R1 - 700 mil ( 6 bandagar )
MT07 - 300 mil
RD500 - 50 mil ( krångelpotta... )
RD350 - 50 mil
TZR125 - 50 mil ( bara bana )

Att du aldorg lär dig...nä gissa vilken hoj som kommer sura närmsta mån och börja läcka..:brinnerup
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Min hoj hade inte ens körts 1000 mil på 7 år när jag köpte den,vilket fick till följd att packboxarna hade torkat igen och börjat läcka fick jag erfara så fort den var i min ägo. På det knappa halvåret jag kört den har det lagts till ytterligare 600. Går ju hur fort som helst att lägga på mil. En runda för mig brukar väl hamna på en sisådär 10-20 mil i snitt, och en fin sommarvecka med bra väder så blir det ju körning nästan varje dag. Hojar ska ju köras för bövelen, inte samla damm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min hoj hade inte ens körts 1000 mil på 7 år när jag köpte den,vilket fick till följd att packboxarna hade torkat igen och börjat läcka fick jag erfara så fort den var i min ägo. På det knappa halvåret jag kört den har det lagts till ytterligare 600. Går ju hur fort som helst att lägga på mil. En runda för mig brukar väl hamna på en sisådär 10-20 mil i snitt, och en fin sommarvecka med bra väder så blir det ju körning nästan varje dag. Hojar ska ju köras för bövelen, inte samla damm.

När man har nytt mc-kort, ja då är man ju körkåt på ett sätt som man senare i livet kan le åt. Inget konstigt med det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När man har nytt mc-kort, ja då är man ju körkåt på ett sätt som man senare i livet kan le åt. Inget konstigt med det.

Ja, man blir ju lite mer medveten om kvalitén på körningen när man kört ett tag. en dag på bana är ju ganska mycket mer värd än en dag på autobahn, trots att man på autobahn tillryggalägger 100 mil, och på banan 15.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag besiktade häromdagen och när vi var färfiga utbrast besiktningskvinnan:

-Är du medveten om att du bara har kört 153 mil sen förra besiktningen?

-Jo men så har den ju fyra hjul oxå!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, man blir ju lite mer medveten om kvalitén på körningen när man kört ett tag. en dag på bana är ju ganska mycket mer värd än en dag på autobahn, trots att man på autobahn tillryggalägger 100 mil, och på banan 15.

Lärde mig mer på min första bandag än hela min första säsongen på landsväg.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, man blir ju lite mer medveten om kvalitén på körningen när man kört ett tag. en dag på bana är ju ganska mycket mer värd än en dag på autobahn, trots att man på autobahn tillryggalägger 100 mil, och på banan 15.
Ja jag minns en kille med nytt kort som körde 250-Ninja odubbat på snöig vinterväg här på forumet ;)
När jag var 18-20 var jag likadan, körde jag året om. Endurohoj eller offroad-hoj på vintern. Till skola och kompisar och annat, i kyla saltslask och snö. Idag uppskattar jag en varm buss till såna resor. Vill att det ska vara kvalité när jag plockar ut hojen. Inget tråkkörande till jobbet etc.
Det är ju också skillnad på om man är vanlig hojkonsument med ny köpehoj. För många sådana så är ju körningen det enda positiva i mc-intresset. För mig kan tex underhåll vara roligt, ett utlopp för mitt tekniska sinne. För en hojkonsument är underhåll på minusposten: verkstadsräkning och inget köra på en vecka.

Alla är olika. Yabbas inlägg #18 är kortfattat och klokt tycker jag.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag minns en kille med nytt kort som körde 250-Ninja odubbat på snöig vinterväg här på forumet ;)
När jag var 18-20 körde jag året om. Endurohoj eller offroad-hoj på vintern. Till skola och kompisar och annat. Idag uppskattar jag en varm buss till såna resor. Vill att det ska vara kvalité när jag plockar ut hojen. Inget tråkkörande till jobbet etc.
Det är ju också skillnad på om man är vanlig hojkonsument med ny köpehoj. För många sådana så är ju körningen det enda positiva i mc-intresset. För mig kan tex underhåll vara roligt, ett utlopp för mitt tekniska sinne. För en hojkonsument är underhåll på minusposten: verkstadsräkning och inget köra på en vecka.

Alla är olika. Yabbas inlägg #18 är kortfattat och klokt tycker jag.

Haha, jag minns också den token. :D Den 250-ninjan hade dessutom riktigt fina, stenhårda gummi som gick på tvären när det var lite kyligt ute och fuktig asfalt. :gnissla

På vintern har jag inget emot att muppa runt med en offroadhoj, i mån av förmåga, men då är det ju ingen transport, utan snarare ute och leva djävulen. Till transporterna blir det bilen.
Misstänker att många som du kallar hojkonsumenter är så vana vid bil att det där med mek öht inte finns på kartan, för att det är trångt, skitigt och jävligt och allt är fastrostat så man skaver knogarna och får rostflagor i ögonen och annat spännande. Jag avskyr att meka bil pga att det är så jävla avigt att göra allt på dem, iaf nyare bilar. Inte ens byta lampjäveln är smidigt.
Hoj däremot är ju riktigt terapeutiskt, och även om man skulle kunna tro att det är trängre, jävligare och bökigare så är oftast hojmek mycket lättare och smidigare än på bil. :3freak
Så, förväntar man sig samma kamp med att meka hoj som med att meka pendlarbilen så förstår jag att man skickar det till verkstan.

Ja, Yabba är ju både vettig och seriös i sitt inlägg.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Som sagt!
Mycket handlar väl om var i livet man befinner sig.
Heltidsjobb och två kottar gör det ju knappast möjligt att köra dagligen under säsongen, hinner jag med 500 mil en säsong så är det väldigt mycket för min del.
Det finns ju dessutom lite annat jag vill hinna med under sommaren också, hojåkning är en hobby som ska samsas med annat helt enkelt.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag besiktade häromdagen och när vi var färfiga utbrast besiktningskvinnan:

-Är du medveten om att du bara har kört 153 mil sen förra besiktningen?

-Jo men så har den ju fyra hjul oxå!

:D
Min bil körs så pass lite att den står avställd nu. Skatten skulle betalas...var för dyr så jag köpte en hoj istället för pengarna. Väldigt smart lösning, sparar bensin, skatt och försäkring!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Oavkortat vanligaste ursäkten till få mil är tidsbrist(felprioriteringar) punkt Vanligaste tillägget är fruntimmer som inte är imponerade av hobbyn samt barn(behöver tydligen hanteras dagligen).

Motorcyklars åldrade/nedbrytning p.g.a. stillastående varierar naturligtvis p.g.a. olika faktorer men det behöver inte vara något orosmoln bara för att.

Jag tittar mest på lågmilare oavsett årsmodell p.g.a. minskad risk att någon klåpare servat eller hanterat motorcykeln under en längre period = hellre behov av service p.g.a. åldrande än felhantering. All form av smink och "optimeringar" går phetbort för mig vid inköp.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Min förra Tenere som jag hade i 10år rullade bara 200 mil på de åren. Sålde den till sist i somras...

Förr kunde man köra 1000 mil om året, men i år körde jag bara 36 mil... Dock så var 32 mil av de på bana. (Hus barn och andra åtaganden).
Sålde även min Mille för någon månad sedan (6-700 mil på 4år), men fick sådan abstinens så igår köpte jag en annan hoj.

Det var en 2006 med 1 ägare som rullat 970mil... Avställd sedan 2012.

Finns fullt självklara anledningar att hojar har gott lite mil.
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jo ungar och företag tar tid! För mig brukar en full tank räcka hela säsongen! Dock i år har det bara blivit 2 dagars banåka. Här i Västerås har jag inte vågat ta ut hojarna på den allmänna vägen. Potthål, sprickor och snabel"lagningar" har tagit död på all körglädje!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Antal mil transportera till å från eller ha kvalite körning är olika saker.... Bor man i en storstad så är en hel del mil till att komma fram mellan bilar, se upp för att inte bli trängd eller bli på körd...
Som någon skrev att de är bättre me få adrenalin stinna mil på bana utan bilar å annat skit, än transportera sig till å från typ jobbet.... Eller gasa runt på olika kurviga vägar....
Själv har det blivit mest enduro dom senaste åren å då räknar mer timmar än mil... (Blir få mil då)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Oavkortat vanligaste ursäkten till få mil är tidsbrist(felprioriteringar) punkt Vanligaste tillägget är fruntimmer som inte är imponerade av hobbyn samt barn(behöver tydligen hanteras dagligen).

Skulle säga att det är de vanligaste ursäkterna för väldigt mycket. Utan att dra alla över en kam är det lite av ett självbedrägeri många ägnar sig åt. Rannsakar de sig själva tror jag att tiden räcker till till betydligt mer än vad de säger sig ha. Att skylla på respektive eller barnen är att sätta sig i en offerroll om det sker för ofta. Då har de prioriterat bort sig själva ur kontexten helt och hållet och det är ohållbart i längden.

Sammantaget tror jag att många köper en hoj i förhoppning att de faktiskt ska använda den i större utsträckning än vad de gör. Ungefär som de som köper sig en båt som de senare bara hamnseglar i ett par fina kvällar med ett par flaskor rödvin som avfall under en sommar. Människan är optimist helt enkelt. Vissa tycker att det är en frihet att ha alternativet ståendes. Har man båten eller för den delen motorcykeln kan man när som helst ta en tur. Det kan vara en extra krydda i tillvaron, men också ett hinder som ger dåligt samvete. Det är upp till var och en att avgöra.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Min hoj har stått orörd ett år nu, året innan rullade den kansle 50 mil...
Riktigt trist, men som flera sagt, livet förändras med åren. Själv har jag tid att sitta i köer fram och tillbaka till jobbet ellrr att slumra till musik eller ett avsnitt av favoritserien... Är man som jag runt 50 så är man latare än i 20 års åldern...

Men känner jag för det, så vill jag att den ska finnas där...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top