Jag har hittat ett fel...

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
..redan på min "nya" hoj. :tungan
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

Vet någon om det finns nått kit man kan köpa och sätta på bågen.
Den ska alltså visa vilken växel man ligger i.

Det är en Suzuki GSX 750 F -01

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Hoj
KTM 640smr -06
Hmmm den där indikatorn mätte ju differansen mellan varvpuls och fartpuls för att indikera växel.. vilket innebär att om man tex ligger o kör på fyran, frikopplar och varvar upp hojjen så kommer den ju indikera en lägre växel.... Och hur fan ska man kalibrera den? jag menar, hojjars varvregister i förhållande till fart kan ju diffa ganska mycket..

Nu var jag en riktig gnällgubbe :yoparty

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Maciver skrev:
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

hehe, det är nog inget som du inte kan leva med! *s* hojen funkar bra i övrigt???

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
Maciver skrev:

behöver man en sådan?.... :rullandeu

sandstream

Guest
Jag sökte på växelindikator och fick fram 28 trådar. :)

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Maciver skrev:

Det kansker beror på att det inte är en touringhoj du har. Eller en touringhoj som är lite klent utrustad.

Tro mig, om du kör hoj så behövs ingen växellägesindikator. Om du bara åker, ok då.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Maciver skrev:

Inte ska du bry dig om såna touring-grejer. Bara lära känna din hoj o hur den ska växlas.

Fast jag tror jag förstår vad du menar efter några km på motorväg brukar jag försöka lägga i högsta växeln en gång till, inte för att det behöver gå fort men det är ju dumt o ligga o harva på 5:an om det finns en sjätte växel.

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Det kansker beror på att det inte är en touringhoj du har. Eller en touringhoj som är lite klent utrustad.
Så du menar att R1000 K5 är en touringhoj :hihi

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
sandstream skrev:
Så du menar att R1000 K5 är en touringhoj :hihi

Jag tror inte du kommer att sitta o kolla vilken växel du har i. Jag tycker det är en onödig komponent på en R1000 K5, men vad vet jag, kanske försöker dom ta marknadsandelar av bumse-ligan...

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
Smirre skrev:
Och hur fan ska man kalibrera den? jag menar, hojjars varvregister i förhållande till fart kan ju diffa ganska mycket..

Man trycker på en knapp och sen kör man och växlar genom alla växlar och vips så är den inställd. Mycket enkelt. Om man drevar om hojjen så får man göra om samma procedur.

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Jag tror inte du kommer att sitta o kolla vilken växel du har i. Jag tycker det är en onödig komponent på en R1000 K5, men vad vet jag, kanske försöker dom ta marknadsandelar av bumse-ligan...
Den lär inte kosta många spänn att sätta dit för Suzuki så jag tycker att de gör helt rätt :tummenupp

sandstream

Guest
skoteridioten skrev:
Sitter du och tittar på ritningen på växelspaken när du kör bil också eller? :3freak
Nej, det märks ganska tydligt på varvräknaren vilken växel man har i.

Den allmäna inställningen verkar vara att om man vill ha en växelindikator så ska man hålla sig till touringhojar.
Trist :(

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
sandstream skrev:
Den lär inte kosta många spänn att sätta dit för Suzuki så jag tycker att de gör helt rätt :tummenupp

Jag lovar att övervaka att du använder den på rätt sätt på Kinnekulle den 8:e maj :tummenupp

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Provade en hoj med växelindikator, vilket j-a flipperspelspiss. Helt onödigt i mina ögon.
Vilken växel man åker på är inte så intressant så länge det är inom rätt varvtalsområde. Slöåker man så petas 6'an i sen så är det bara att fisa runt.

Last edited:

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bumse och urgixxer
I och med att du har en luftoljekyld gsx motor och om jag inte minns fel så passar givaren för neutrallampan från den förhistoriska GSX(80-85ca) rakt av och de hade växelindikator i den givaren så då behöver du bara ta en sådan givare och bygga någon egen pryl med lampor i och koppla till den givaren.
Det finns en del som kör med de växelgivarna på GSXR1100 turbo för att användas till laddtrycksstyrning på de olika växlarna.
Enkelt va?

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
GSX1100FRAD skrev:
I och med att du har en luftoljekyld gsx motor och om jag inte minns fel så passar givaren för neutrallampan från den förhistoriska GSX(80-85ca) rakt av och de hade växelindikator i den givaren så då behöver du bara ta en sådan givare och bygga någon egen pryl med lampor i och koppla till den givaren.
Det finns en del som kör med de växelgivarna på GSXR1100 turbo för att användas till laddtrycksstyrning på de olika växlarna.
Enkelt va?

Japp det borde funka. se den gulfärgade prylen på bilden, grejen ovanför är utgående axeln.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    20.5 KB · Visningar: 124

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
ÅHH NEEEJ!!! Jag upptäckte precis att min hoj inte ens har neutrallägeslampa!! Hur ska jag nu våga släppa ut kopplingshandtaget??

Och sen märkte jag att den inte har varvräknare? Hur ska jag nu kunna åka, jag har ju ingen aning om när jag ska växla utan varvräknare!!! För hur är det nu? Man växlar alltså när den når 3500rpm eller???

Guuuud så jobbigt!!!

Nån som vet var man köper varvräknare, växelindikator och neutrallampa till min hoj? Hmm...

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zana skrev:
ÅHH NEEEJ!!! Jag upptäckte precis att min hoj inte ens har neutrallägeslampa!! Hur ska jag nu våga släppa ut kopplingshandtaget??

Och sen märkte jag att den inte har varvräknare? Hur ska jag nu kunna åka, jag har ju ingen aning om när jag ska växla utan varvräknare!!! För hur är det nu? Man växlar alltså när den når 3500rpm eller???

Guuuud så jobbigt!!!

Nån som vet var man köper varvräknare, växelindikator och neutrallampa till min hoj? Hmm...

Tråkigt att inte ens ha varvräknare på hojen :arsele

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...