Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Provatsatt en 700 Heritage på Lingvalls idag.
Riktigt trevlig!
Jag har tänkt köpa en till och varit i valet och kvalet mellan scooter och triumph speed 400.
Men nu hoppade nog CFMoton upp på första plats. 😊
- Verkar vara bra hojar, men "Sport" tycks ha fått bättre snittbetyg än "Heritage" i de flesta testerna. Märkligt nog visade bänkning också något bättre resultat till Sportmodellens fördel, trots samma motorer/konfig enligt spec.
 
10-mils Recension CF Moto CL-X Sport 2022
Igår körde jag hem min "nya" CF-hoj från Kalmar till Karlskrona.
Förutom att det blåste 300 m/s och jag frös ba**arna av mig, så kändes det bra trots att det är en nakenhoj (som jag start ogillat i alla år).
Pga extrema vindbyar kunde jag bara cruisa i ca 100 km/h med farthållaren aktiverad sålänge jag inte behövde kompensera för kastvindarna som ville skicka över ekipaget på fel vägbana.
Det är en ganska hårdfjädrad bike, aningens studsig.
Race-styret känns helt okey och körställningen är helt godkänd enligt mina 184 cm, i synnerhet jämfört med min CBR100RR.
Den framhjulslyfter smidigt på första växeln, givetvis utan kopplingsfibbel eller ryck i styret osv.
Hyfsat lätt ~185-190 kg fulltankad.
Väääldigt stor skillnad mellan "Ekonomy"- och "Sport"-läget, som sker helt sömlöst med en knapptryckning på styret. Det känns ungefär som att 10-15 gömda hk vaknar till och gasrullens respons blir väldigt krispig.
Finishen känns riktigt gedigen, och färgsättningen okey sånär på vissa delar som behöver gummilackas svarta. (framskärmen t.ex. *rrryyys*)
Växellåden helt tydlig och konsekvent, med solklara lägen man inte missar.
Kopplingen lättdragen.
Passagerarsadeln...tja...i princip obefintlig. (fast jag fick med en riktig också)
Backspeglarna som är styrändsmonterade fungerar förvånansvärt bra.
Många funktioner i displayen som jag inte hunnit läsa in mig på ännu. Tydlig dock.
Tänker dreva ner en kugg fram snart, och möjligen motortuning framöver.

Tack för ordet *bugar djupt*
 
Tack! Ja faktiskt, den är nästan helt perfekt i lacken. Allting ser fint ut, men ska plocka av kåporna någon dag och kolla hur det ser ut där. Men den har dokumentation ända sedan den var ny 96. :)
Har precis slagit över till 3k

Kanske 2 eller 3 småsaker som jag ska fixa till, sen ska den få vara som den är. Kanske att man fixar lite mer under vintern?
Skruva av kåpglaset, kasta det på marken och stampa på det.
 
Grattis till en grym hoj! Hoppas att du blir lika nöjd med din som jag är med min. Har kört 2100 mil med min nu och gillar den mer för varje mil jag kör:banana
Tack, har faktiskt inte provkört, bara testat vanliga v4 s men föll för de extra attribut som rally har. Inget som strulat? Några goda råd? 🙂
 
Har inte haft ett enda strul :tummenupp Hade en V4s innan och kan intyga att Rallyn är ett större steg upp än man kan tro. Förutom den större tanken, så drar den betydligt mindre soppa i måttliga farter. Annan kam, mappning och deaktiveringen av de bakre cylindrarna under 3800 rpm gör skillnad. Vill man, kommer man lätt 50 mil på en tank. Den nya och längre fjädringen har flera sensorer och bättre elektronisk styrning och fungerar ännu bättre än på V4s. Bakbromsen har en annan pump och fungerar ypperligt, till skillnad mot V4s. Den större rutan är mycket bättre och aluminiumväskorna är av riktigt hög kvalitet. Var nere i Montenegro förra sommaren, så de har testats ordentligt. Kör du mest asfalt, rekommenderar jag ett mer kompromisslöst däck. Jag kör nu Metzeler Tourance Next 2. Ett 90/10 däck som jag tycker är riktigt bra.
Har alla åtdragninsmoment om du ska skruva lite själv. Jag gör mellanservice, däckbyte, bromsbelägg och dylikt själv.
 
Efter drygt 10 år utan hoj så köpte jag i slutet på sommaren en Trident 660. Jättefin hoj, gillade trippeln, men efter inkörning kände jag att jag ville ha lite "mer". Det blev därför en MT09-24! Beställde i februari, hämtade i förra veckan. Lite extragrejs med liten kåpa, tankpads och värmehandtag blev det också.

Hittills känns den kanonbra! Riktigt bra och "oryckig" insprutning och allmänt lätthanterlig. Får precis ner båda fossingarna helt och hållet, är 174 cm. Väldigt lite vibrationer och riktigt fläskigt mellanregister :) Nu kör jag fortfarande lite lugnt på grund av inkörning, men det känns som att det kommer dröja länge innan man tröttnar! Man fattar varför CP3-trippeln blivit så populär.

Väldigt mycket teknik med appar, navigationsgrejs, körlägen och annat. Antispinn, Antiwheelie, ABS.... Upp till en själv hur mycket man vill pilla med grejorna, men möjligheter finns. Bromsar och fjädring känns helt klart ett steg upp från Tridenten, utan att den förra alls var dålig.

Den lilla skärmen jag valde till styr bort en hel del fartvind från bröstet, så lite nytta gör den.

Blir en kul säsong!IMG_1322.jpg
 
Igår blev det en 900SS -98.
Nästan helt orörd, varenda skruv är original. Ett väldigt "ärligt" skick med bra historik. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att gaffelbenen läckte. Så den behöver packas om!

I övrigt ska jag köra och avnjuta den och eventuellt fixa det som behöver fixas. I form av modifikationer kommer jag förmodligen öppna upp luftfilterboxen och göra något åt bränslet (standard modifikation på dessa, Ducati erbjöd sjäva uppgraderat lock med sportfilter tex).
 

Bifogat

  • 900ss.jpg
    900ss.jpg
    122.7 KB · Visningar: 36
Igår blev det en 900SS -98.
Nästan helt orörd, varenda skruv är original. Ett väldigt "ärligt" skick med bra historik. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att gaffelbenen läckte. Så den behöver packas om!

I övrigt ska jag köra och avnjuta den och eventuellt fixa det som behöver fixas. I form av modifikationer kommer jag förmodligen öppna upp luftfilterboxen och göra något åt bränslet (standard modifikation på dessa, Ducati erbjöd sjäva uppgraderat lock med sportfilter tex).

Bäst är givetvis att byta tätningar, men ibland kan man lyckas få tätt genom att göra rent mellan gaffelben och tätning. Det kan räcka med att använda ett bladmått.

På en äldre hoj är det dock troligare att packningarna är redo för byte, så du landar nog där ändå.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top