Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ja och på Marketplace.
Den andra blåa TRXen var jag och tittade på.
Dags för ventiljustering. Körd 400 mil sedan senaste service 2020 (oljebyte). Läckande gaffel, slitet drivpaket. Hård gaffel med 2-3 cm fjärdingsväg. Kändes konstig. Alla klagar på den gaffeln. Jag hittar ingen uppgift om hur lång fjädringsväg den har.
Detta kunde ha varit ok. Jag ville främst provsitta. Den kändes inte rätt, den kändes liten och låg fram.
Jag som hade tänkt köra hotelltouring i alperna utan packning. Jag besinnade mig och backade ut i regnet. XTZ750 gled upp överst på önskelistan igen.

Jag gillar TRXerna som fan och din röda är snygg och i nyskick. Bra ljud i dom dämparna eller?

View attachment 504617
Ca 13 cm eller nåt total fjädringsväg i gaffeln, kommer inte ihåg exakt. Varav ungefär 4 normalt försvinner i belastat häng så minst 9 finns ju kvar för rörelse. Om inte nån stolle struntat i förspänningsdistanserna när man skruvat ihop gaffeln...

Övriga åtgärder är inte så många timmars jobb, men tråkigt på nåt man spekulerar över. Lägg till det är förgasarna garanterat behöver en genomgång och troligen renovering med tanke på övrigt skick och miltal.

Har av nån anledning skruvat på några stycken...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ca 13 cm eller nåt total fjädringsväg i gaffeln, kommer inte ihåg exakt. Varav ungefär 4 normalt försvinner i belastat häng så minst 9 finns ju kvar för rörelse. Om inte nån stolle struntat i förspänningsdistanserna när man skruvat ihop gaffeln...

Övriga åtgärder är inte så många timmars jobb, men tråkigt på nåt man spekulerar över. Lägg till det är förgasarna garanterat behöver en genomgång och troligen renovering med tanke på övrigt skick och miltal.

Har av nån anledning skruvat på några stycken...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Tack!
Jo jag känner till Humlan och vad du gjort med den. Tråkigt slut där.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja och på Marketplace.
Den andra blåa TRXen var jag och tittade på.
Dags för ventiljustering. Körd 400 mil sedan senaste service 2020 (oljebyte). Läckande gaffel, slitet drivpaket. Hård gaffel med 2-3 cm fjärdingsväg. Kändes konstig. Alla klagar på den gaffeln. Jag hittar ingen uppgift om hur lång fjädringsväg den har.
Detta kunde ha varit ok. Jag ville främst provsitta. Den kändes inte rätt, den kändes liten och låg fram.
Jag som hade tänkt köra hotelltouring i alperna utan packning. Jag besinnade mig och backade ut i regnet. XTZ750 gled upp överst på önskelistan igen.

Jag gillar TRXerna som fan och din röda är snygg och i nyskick. Bra ljud i dom dämparna eller?

View attachment 504617
Ah, tråkigt när de ska på och skruva på sånt de inte förstår...

TRXerna verkar vara "ärliga" hojar som bara lovar det de har och den här var rysligt fin.
Första ägaren var en tjej som hade den 1999-24 och jag blev tredje ägaren. Utan att ha skruvat isär hojen verkar det efter 2300 mil återstå lite polering. Köpet känns helrätt, är så nöjd!

Och jodå, det är sång i dämparna, i min smak aningen för mycket. Fick dock med de fina orginalpiporna och därmed finns det två Micronpipor till salu
 

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Ort
Bangkok
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Ja just det... Kom på att jag köpte en Honda CBR600RR, detta efter fick erbjudande om att ställa upp i Honda Thropy med en lånad hoj.

451068925_3801590910055364_6719853618532309991_n.jpg
Kom på en fjärde plats.. Som blev dyrt...

1000049524.jpg1000049522.jpg1000049523.jpg
Då det blev till att köpa en ny Honda CBR600RR, och sen göra den ok för race (racekåpor givetvis i samma färgsättning som Yamaha R6an och Yamaha R1an). Nästa Honda CBR Thropy och med sista deltävlingen för i år är den 10 november.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Efter några om och men så blev det denna....
Har ägt den i nästan en månad men då den läckte från tanken då jag köpte den så fick den åka tillbaka till handlaren och bli fixad.
Detta är tredje K5-K6 jag äger och den här får nog stanna kvar. Putsen är sådär och den har antagligen varit ikull en gång men det var sakerna under kåporna som avgjorde.
Då jag ägt två så är jag ganska medveten om både styrkorna och svagheterna hos modellen så jag hade en rätt tydlig bild av vad jag ville göra om jag skulle skaffa en till.
Så när jag såg denna slog jag till direkt för allt är nästan gjort.
Det här exemplaret har brembo ok, skivor och pump vilket helt löser problemet med okej men inte jättebra originalbromsar. Gaffeln har öhlinsfjädrar och bak sitter en riktig(nyservad) öhlinare vilket inte gör ont alls :hihi
Accosato har använts till kopplingshandtag och fotpinnesatser.
Fullt system från hindle med PC3 och healtech för fartspärr

Det som jag kommer göra är att byta alla kåpskruv och eventuellt montera ett kinakåpset då det befintliga är sådär. DB-killer måste inhandlas om jag ens ska försöka besöka en bana. Måste fixa en extranyckel då den bara kom med en. Byta lampa fram till nyare kraftigare LED.
Om någon sitter på något av följande är jag spekulant:
Snabbgas
Suter slirkoppling
Cartridge
Fälgar(OZ, PVM, DYMAG, Marchesini)

462558728_1310190436799257_5714756999632943820_n.jpg
462607204_1061444948562364_3108880618167406856_n.jpg
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Efter att ha insett att jag fyllt 60 och det börjar ont om tid så skambudades den här pärlan hem. Vet inte riktigt vad jag skall ha den till men den låter väldigt gott på avdrag hann jag märka vid en kort provtur efter leverans. Dreglade mycket efter en sådan på 90-talet.
462566765_2307583979578026_647225882988955166_n.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Efter att ha insett att jag fyllt 60 och det börjar ont om tid så skambudades den här pärlan hem. Vet inte riktigt vad jag skall ha den till men den låter väldigt gott på avdrag hann jag märka vid en kort provtur efter leverans. Dreglade mycket efter en sådan på 90-talet.
View attachment 505600
Man behöver inte veta allt i förväg!
Bra köp :tummenupp
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Efter att ha insett att jag fyllt 60 och det börjar ont om tid så skambudades den här pärlan hem. Vet inte riktigt vad jag skall ha den till men den låter väldigt gott på avdrag hann jag märka vid en kort provtur efter leverans. Dreglade mycket efter en sådan på 90-talet.
View attachment 505600
Grattis och välkommen in i träsket.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Efter att ha insett att jag fyllt 60 och det börjar ont om tid så skambudades den här pärlan hem. Vet inte riktigt vad jag skall ha den till men den låter väldigt gott på avdrag hann jag märka vid en kort provtur efter leverans. Dreglade mycket efter en sådan på 90-talet.
View attachment 505600
Suverän hoj, lättmekad, lyft på remkåporna o kolla så att remmarna är OK (byt helst om du inte har örnkoll på när det gjordes senast) samt att lager på spännarmarna rullar som de ska. Det är INTE SKF standardlager, beteckningen säger att det är ett lager med lite större spel än standardlager.
Schimsbyte är lätt, men tappa inte ner ventilen i förbränningsrummet om du byter undre schims (jag brukar hålla fast ventilskaftet med ett gummiband.
De halva "låsringarna" som håller underschimset trillar lätt ned i oljeavrinningshålet i toppen - lägg en trasa där innan du lossar (förutsätter att du mekar själv - om några år när du blivit utslängd från jobbet har du gott om vintertid)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Efter att ha insett att jag fyllt 60 och det börjar ont om tid så skambudades den här pärlan hem. Vet inte riktigt vad jag skall ha den till men den låter väldigt gott på avdrag hann jag märka vid en kort provtur efter leverans. Dreglade mycket efter en sådan på 90-talet.
View attachment 505600
Snyyygg!
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Åkäj, hämtade härom dagen ut en flångny nollmilare, MY 2024, från min mc-handlare. Alldaglig och oflashig? Jovars. Och halvvägs inne i hjulgranssäsongen, dessutom...

1729874850755.jpeg


Annars - alles jävla gut. Med lätt dragning åt gladkissa-i-brallan-kul, det medges...

1729874908517.jpeg

/Dampen
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Alltid velat ha en riktig sporthoj men aldrig kunnat försvara kostnaden för att försäkra en.
Är tydligen mycket rimligare när man passerat 30 så nu står en 848 i garaget och hypermotarden fick åka för att lämna plats till denna.
Fy fan vad rolig den är, 10/10.
 

Bifogat

  • duc848.jpg
    duc848.jpg
    5.1 MB · Visningar: 51

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alltid velat ha en riktig sporthoj men aldrig kunnat försvara kostnaden för att försäkra en.
Är tydligen mycket rimligare när man passerat 30 så nu står en 848 i garaget och hypermotarden fick åka för att lämna plats till denna.
Fy fan vad rolig den är, 10/10.
Grattis! 848 är en väldigt bra hoj. En service på gaffel och stötdämpare brukar göra underverk.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Alltid velat ha en riktig sporthoj men aldrig kunnat försvara kostnaden för att försäkra en.
Är tydligen mycket rimligare när man passerat 30 så nu står en 848 i garaget och hypermotarden fick åka för att lämna plats till denna.
Fy fan vad rolig den är, 10/10.
Grattis!
Jag funderade på en sådan. Eller en 748. 748 är ju en gammal drömhoj medan 848 är en ny drömhoj men så satsade jag på den riktigt gamla drömhojen 900SS här ovanför till slut.
Gubbräser så det förslår misstänker jag och det borde ju passa mig perfekt.
Kör aktivt nu. (Som ordföranden i BSA-klubben brukade säga)
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Grattis! 848 är en väldigt bra hoj. En service på gaffel och stötdämpare brukar göra underverk.
Tack!
Löjligt stabil hoj från det lilla jag kört hittills, varit ganska blött här nu så inte vågat pressa för hårt men har inte upplevt att gaffel eller stötdämpare skulle vara tokigt.
Blir mycket läsande nu under vintern så får vi se vad man slänger pengar på till våren!

Grattis!
Jag funderade på en sådan. Eller en 748. 748 är ju en gammal drömhoj medan 848 är en ny drömhoj men så satsade jag på den riktigt gamla drömhojen 900SS här ovanför till slut.
Gubbräser så det förslår misstänker jag och det borde ju passa mig perfekt.
Kör aktivt nu. (Som ordföranden i BSA-klubben brukade säga)
Tack!
En 748 är ju något av det vackraste som finns och hade jävligt gärna haft en sådan, känner att detta blev en lite modernare kompromiss.
Gillar din 900SS också, jag kommer ha svårt att lämna Ducati efter hypermotarden och nu denna!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns en del trix för att få gaffeln i princip lika bra som Öhlins utan att lägga lika mycket pengar på det.
Dämparen bak mår bra av rengöring och färsk olja efter några tusen mil.
I övrigt är det det vanliga, ett helsystem med större inloppskanaler och luftfilter som matchar ger en skön gång.
Men gå inte på 70mm helsystem, det orkar motorn inte med.
Kör försiktigt.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Efter några om och men så blev det denna....
Har ägt den i nästan en månad men då den läckte från tanken då jag köpte den så fick den åka tillbaka till handlaren och bli fixad.
Detta är tredje K5-K6 jag äger och den här får nog stanna kvar. Putsen är sådär och den har antagligen varit ikull en gång men det var sakerna under kåporna som avgjorde.
Då jag ägt två så är jag ganska medveten om både styrkorna och svagheterna hos modellen så jag hade en rätt tydlig bild av vad jag ville göra om jag skulle skaffa en till.
Så när jag såg denna slog jag till direkt för allt är nästan gjort.
Det här exemplaret har brembo ok, skivor och pump vilket helt löser problemet med okej men inte jättebra originalbromsar. Gaffeln har öhlinsfjädrar och bak sitter en riktig(nyservad) öhlinare vilket inte gör ont alls :hihi
Accosato har använts till kopplingshandtag och fotpinnesatser.
Fullt system från hindle med PC3 och healtech för fartspärr

Det som jag kommer göra är att byta alla kåpskruv och eventuellt montera ett kinakåpset då det befintliga är sådär. DB-killer måste inhandlas om jag ens ska försöka besöka en bana. Måste fixa en extranyckel då den bara kom med en. Byta lampa fram till nyare kraftigare LED.
Om någon sitter på något av följande är jag spekulant:
Snabbgas
Suter slirkoppling
Cartridge
Fälgar(OZ, PVM, DYMAG, Marchesini)

View attachment 505469
View attachment 505470
:tummenupp
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top