Jag har slutat med sporthoj

noran67

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Thunderace
jag har gått över till ett lugnt mc åkande nu ,och jag ångrade inte bytet från sporthoj till custom honda shadow 1100.nu kan jag till och med njuta av naturen , med sporthojen såg jag inget utan det var full fart hela tiden.

ta det lugnt ute i trafiken......

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
noran67 skrev:
2267001 jag har gått över till ett lugnt mc åkande nu ,och jag ångrade inte bytet från sporthoj till custom honda shadow 1100.nu kan jag till och med njuta av naturen , med sporthojen såg jag inget utan det var full fart hela tiden.

Jag är strax efter dig med min kommande meansteak.... :tummenupp
...då jag kvaddat min hoj nära där du bor (5-6 mil norr om J-köping)

((Men min CB kommer hålla mig kvar inom segmentet... fast bara lite :banana ))

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
noran67 skrev:
2267001 jag har gått över till ett lugnt mc åkande nu ,och jag ångrade inte bytet från sporthoj till custom honda shadow 1100.nu kan jag till och med njuta av naturen , med sporthojen såg jag inget utan det var full fart hela tiden.

Fel person bakom spakarna är felet.. :va Det GÅR att behärska sig med sporthoj, är ganska svårt dock, jag håller allt mer lagliga farter, utom på kurviga landsvägar då är det svårt som f-n, men i stan o tätbebyggt område så tycker inte jag det är svårt att köra lagligt.

Man förlorar för mycket i körbarhet med "släde" tung att hantera, mjuk i fjädringen, etc etc..men smaken är ju som ett rövhål, alla har ju ett :hihi

Passar hellre på att nyttja hojen på olika former av bankörning. Kanske därför man lugnat ner sig, vet att det aldrig är optimala förhållande i trafiken.

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
noran67 skrev:

FLAAAAAAAAAME!!!

(or plain madness)
.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Har åxå tagit det steget, mean streak är inköpt!

Håller med trådskaparen, man njuter på ett annat sätt. Man behöver ju inte sluta med hoj, det finns ju alternativ.

//T

Gabor

Guest
sporTlovEr skrev:
2267007 Fel person bakom spakarna är felet.. :va Det GÅR att behärska sig med sporthoj, är ganska svårt dock, jag håller allt mer lagliga farter, utom på kurviga landsvägar då är det svårt som f-n, men i stan o tätbebyggt område så tycker inte jag det är svårt att köra lagligt.

Man förlorar för mycket i körbarhet med "släde" tung att hantera, mjuk i fjädringen, etc etc..men smaken är ju som ett rövhål, alla har ju ett :hihi

.

" det är inte vad du kör, utan hur du kör den "

Antar att du har god erfarenhet av att hantera " slädar".... :tummenupp.

Det finns en film upplagd om hur man kör släde, dom killarna kör ifrån ca 90 % av SH medlemmarna som kör bana med sina sporthojar...bara så du vet.
Kör numera Mean Streak, fick för mig att jag skulle köra lugnare.....lurad. :3freak ...

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag gjorde tvärtom :rofl
(Ok, BT1100 kanske inte är en glidare, men den är bra nära...)

Och efter sporthojen köpte jag en motard... :rolleyes:

Men. ibland saknar jag det där lugna glidandet genom landskapet. Visst i teorin så går det att "glida" genom landskapet med en sporthoj eller en motard.
MEN det finns INGET nöje med det.

Nästa hoj blir inte heller en glidare, siktar mer på en Caferäser, men de ska väll gå att gliiiiida med... :rolleyes:

:hej

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
PutteLiten skrev:
2267202 Jag gjorde tvärtom :rofl
(Ok, BT1100 kanske inte är en glidare, men den är bra nära...)

Och efter sporthojen köpte jag en motard... :rolleyes:

Men. ibland saknar jag det där lugna glidandet genom landskapet. Visst i teorin så går det att "glida" genom landskapet med en sporthoj eller en motard.
MEN det finns INGET nöje med det.

Nästa hoj blir inte heller en glidare, siktar mer på en Caferäser, men de ska väll gå att gliiiiida med... :rolleyes:

:hej

Går skitbra att glida med sporthoj. Jag gled säkert.. 15 meter på asfalten.
:näsblod

Birre

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
Kawasaki Z 750
Jag har oxå slutat med R-hojar och det är det roligaste jag gjort. Jagkör nu mera lugnare. R-hojarna e bara roliga om det går i 150km/h enligt min mening.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Glidare som i Chopper är inget problem att köra "fort" med (250+ på rakan är väl inte att rekomendera, men en slingrig väg så jävlar). Mångar har missuppfattat det är med Chopper. De kom inte för att vara bekväma, utan för att ta kurvorna bättre. Under springergafflarnas tid gick det inte bygga hojar som det går med moderna gafflar. Men det löste de smidigt genom att göra en låg och lång hoj för att sänka tyngdpunkten och kunna ta kurvorna snabbare med bibehållen balans. Men då moderna gafflar kom så försvann lite av meningen med en lång och låg hoj.

Detta är uppfattningen jag fått efter många timmar begravda i hojtidningar och snack från hojfolket och överbevisar någon mig så ändrar jag åsikt. Men med flameing kommer ni ingen vart :ajjabajja

Så, det hela är en smaksak :)

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
sporTlovEr skrev:
2267007 Fel person bakom spakarna är felet.. :va Det GÅR att behärska sig med sporthoj, är ganska svårt dock

Ungefär som att köpa brännvin och dricka vatten :hihi

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Mordecaien skrev:
2267219 Mångar har missuppfattat det är med Chopper. De kom inte för att vara bekväma, utan för att ta kurvorna bättre. :)

:rofl :rofl

Hur ska man överbevisa en sextonårig pedofil ( din signatur ) som " läst på" i hojtidningar?

Den långa gaffeln kom BLAND ANNAT till helt enkelt för att sticka ut bland andra hojar ( och andra knuttar ), i typ Kalifonien på sextiotalet.

men jag ska inte försöka överbevisa dig , bara garva gott åt dig & dina.

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Chronic skrev:
2267244 :rofl :rofl

Hur ska man överbevisa en sextonårig pedofil ( din signatur ) som " läst på" i hojtidningar?

Den långa gaffeln kom BLAND ANNAT till helt enkelt för att sticka ut bland andra hojar ( och andra knuttar ), i typ Kalifonien på sextiotalet.

men jag ska inte försöka överbevisa dig , bara garva gott åt dig & dina.

Ordet chopper kommer från att folk köpte militärhojar och plockade bort allt onödigt.

.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Lurch skrev:
2267328 Ordet chopper kommer från att folk köpte militärhojar och plockade bort allt onödigt.

.

Men förknippas med hojar som har lång framgaffel :)

Chronic:
16-årig pedofil har jag aldrig kallats förut, fyndigt. :tummenupp
Och du är grymt övertygande med din stil på inlägget.
Men garva du, så kan jag glädja mig åt att jag gjort en person extra här på vårat vackra klot lycklig :tungan

Gabor

Guest
Mordecaien skrev:
2267384 Men förknippas med hojar som har lång framgaffel :)

Chronic:
16-årig pedofil har jag aldrig kallats förut, fyndigt. :tummenupp
Och du är grymt övertygande med din stil på inlägget.
Men garva du, så kan jag glädja mig åt att jag gjort en person extra här på vårat vackra klot lycklig :tungan

Vad vi kan lära oss av våra ungdomar....räkna in mig åxå...." för att få bättre kurvtagning "" jag tror inte du kört en långgaffel chopper i stan va ?? men en sak är sann, långgaffel är skönt på motorväg, går hur kursstabilt som helst....

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Gabor skrev:
2268146 Vad vi kan lära oss av våra ungdomar....räkna in mig åxå...." för att få bättre kurvtagning "" jag tror inte du kört en långgaffel chopper i stan va ?? men en sak är sann, långgaffel är skönt på motorväg, går hur kursstabilt som helst....

Jag tänker inte föra diskussionen vidare efter detta, men jag tvivlar starkt på att du kört en hoj med springergaffel. Vi snackar alltså 60-70tal i tävlingar på slingriga vägar/banor, inte någon jävla stadstrafik. Ha även i åtanke att moderna gafflar inte fanns (eller fanns, men i hur stor utsträckning då?). Du kan nog fråga de flesta som körde hoj på 60-70talet om vilka hojjar som tog kurvorna bäst.
Framåt 80-talet kom dock de gafflar vi är vana att se som faktiskt ger lite dämpning i praktiken så det går bygga en kompakt hoj som inte studsar åt h-e i första bula.

Ett skrämmande fenomen är att många som ger sig in i diskussionen inte ens vet vad en springergaffel är (påstår inte att någon här inte vet det, men överlag).

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag kan låna farsans Shadow 750 när jag vill men på 2 år så har det bara hänt 3-4 gånger. Jag bor hemma och kan ta ut hojen när som helst. Anledningen till att det inte händer oftare är att det är så jäkla trist. Och nej, jag är ingen galning som gillar att göra wheelies och köra 200+km/h.

Jag glider hellre runt på en sporthoj än en glidare. En Shadow gungar i kurvorna redan i mycket låga hastigheter. Dessutom ser ju en sporthoj rejält mycket coolare ut. :yoparty

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping