Jag kör alldeles för lite..

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Fan, jag vill köra mycket mer än vad jag gör.
Anledningar kan vara att jag har en lång dag i skolan och det är smidigare att röra sig mellan olika fakulteter med vanliga kläder. Att det kommer regna (regnar som fan alla lediga dagar), Att det är fredag (fint väder) men jag planerar att festa till det efter skolan. Att jag ska jobba osv.

Tog mitt kort detta året, börjar känna att jag vill ha valuta för pengarna och att jag måste köra mer. :huvet

Totalt har jag troligen max kört 2300 km mc i år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att jag har kört för lite med mina 1200 mil i år. Du får väl prioritera bort allt onödigt trams, som att supa (vilket ändå kostar mer än att vara ute och köra hoj motsvarande tid) och sånt där. Ta dig tid att hälsa på polare som bor lagom långt bort och ta den krokiga vägen dit?
Och regn? Det är väl inget problem heller? :)
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
1. Det är inte så smidigt att gå i skinnställ på jobbet heller. Därför har man ryggsäck med vanligt "gear" och skinnstället får ligga kvar på kontoret. Funkar inte det för dig, så fjäskar du för en lärare som då kommer låta dig lägga ditt ställa på dennes kontor. Punkt 1 löst!

2. Regnar gör det sällan hela dagarna. Det är garanterat torrt när du ska hem och då har du möjlighet att ta en omväg och få några torra kvalitetsmil som du annars går miste om när du låter "morgonregnet" avgör hela din dag framåt. Regnpunkten löst.

3. På fredagar kör du till skolan och sedan en 1 - 1,5 timmar innan festen drar igång sticker du från skolan med hojen. Kör 7-8 mil, sedan hem och duscha, sätter dig på hojen och cyklar tillbaka till skolan för att festa. Punkt 3 löst.

4. Att du ska jobba är perfekt. Då kör du hojen till och från jobbet och får på så sätt in några goa mil innan och efter.

Man kan läsa ovanstående inlägg som sarkasm över dina "ursäkter" men jag är faktiskt helt allvarlig. Du vill helt enkelt inte köra hoj tillräckligt mycket för att verkligen pressa in det i ditt schema/vardagsliv. Jag tolkar också ovanstående som att du är student och inte lever "villaliv" med fru, barn osv. Då kommer den verkliga utmaningen. Du tokspringer man runt med gräsklipparen för att hinna köra en 30 minuter innan mörkret faller. Man lovar att hjälpa till med läggning av barnen (tvingar barnen att gå och lägga sig en timme tidigare än de normalt ska) för att du ska få ut och åka. Man erbjuder sig att handla och kör 5-6 mil med hojen innan man pressar ner 10 liter mjölk i ryggsäcken (hojen går på slangen på samtliga växlar). osv osv.

Perfekta mil (dvs ledig dag, inga barn, soligt väder, hojkompisar som vill ut och åka osv) står för cirka 100 av mina 500 mil per säsong. Resten kommer från "rent pannben" och kofot. :tummenupp
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Livet funkar så här:

Det är mycket man inte HAR inte tid med. Man TAR sig tid till det man vill göra.

Och som andra redan sagt: Under hojsäsongen får man hålla igen med sponken. Bakfylla är extra dåligt på hoj.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
1. Det är inte så smidigt att gå i skinnställ på jobbet heller. Därför har man ryggsäck med vanligt "gear" och skinnstället får ligga kvar på kontoret. Funkar inte det för dig, så fjäskar du för en lärare som då kommer låta dig lägga ditt ställa på dennes kontor. Punkt 1 löst!

2. Regnar gör det sällan hela dagarna. Det är garanterat torrt när du ska hem och då har du möjlighet att ta en omväg och få några torra kvalitetsmil som du annars går miste om när du låter "morgonregnet" avgör hela din dag framåt. Regnpunkten löst.

3. På fredagar kör du till skolan och sedan en 1 - 1,5 timmar innan festen drar igång sticker du från skolan med hojen. Kör 7-8 mil, sedan hem och duscha, sätter dig på hojen och cyklar tillbaka till skolan för att festa. Punkt 3 löst.

4. Att du ska jobba är perfekt. Då kör du hojen till och från jobbet och får på så sätt in några goa mil innan och efter.

Man kan läsa ovanstående inlägg som sarkasm över dina "ursäkter" men jag är faktiskt helt allvarlig. Du vill helt enkelt inte köra hoj tillräckligt mycket för att verkligen pressa in det i ditt schema/vardagsliv. Jag tolkar också ovanstående som att du är student och inte lever "villaliv" med fru, barn osv. Då kommer den verkliga utmaningen. Du tokspringer man runt med gräsklipparen för att hinna köra en 30 minuter innan mörkret faller. Man lovar att hjälpa till med läggning av barnen (tvingar barnen att gå och lägga sig en timme tidigare än de normalt ska) för att du ska få ut och åka. Man erbjuder sig att handla och kör 5-6 mil med hojen innan man pressar ner 10 liter mjölk i ryggsäcken (hojen går på slangen på samtliga växlar). osv osv.

Perfekta mil (dvs ledig dag, inga barn, soligt väder, hojkompisar som vill ut och åka osv) står för cirka 100 av mina 500 mil per säsong. Resten kommer från "rent pannben" och kofot. :tummenupp

:tummenupp

Precis så är det!

När du har börjat arbeta så funderar du vad du gjorde med all ledig tid då du pluggade!

När du sen har barn och arbetar så funderar du vad du gjorde med all tid då du bara arbetade...

Kvalitetskör du dvs inga fikavändor så räcker 1-2h mkt väl och vill man lägga gummiätande bombrepor så är vardagar då alla andra jobbar perfekta!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sluta wina och skaffa ett bra ställ, ta dig i kragen och bestäm dig för att köra hoj oavsätt situation, väder, humör,.....

Då upptäcker du snabbt




  • Hur kul det faktiskt är att köra hoj.
  • Att alla dåliga ursäkter du körde innan var just bara dåliga ursäkter och att du i själva verket var bortklemad.
  • Hur billigt det faktiskt är att köra hoj eftersom du slutar handla en massa skit du inte behöver eftersom det inte får plats mer än det viktigaste.
  • Att ingen ens lyfter ett ögonlock för att du kör med glesbyggdssmoking på affärsmöten, vid kundbesök, ...etc... utom för att beundra din hoj och kolla in ditt skinnställ.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Nästa timme är ju helt orörd, där finns det tid:)

Det låter som att intresset inte är på topp för att ut och köra, då hittar man hela tiden andra "förklaringar" till att inte göra det.

Om du vänder på det och du kan inte festa till det på helgen för att du ska köra hoj. Hur ser du på det? Man kan alltid gå på fest i allafall. Man behöver inte supa till det varje gång.

Alla har alltid tid till något oavsett om det är mycket eller inte det hänger på prioriteringar och bristande planering.

Man hör alltid att det int finns tid men när man pratar med dom som har det värst så gör dom alltid något annat.

Vad vill man göra?
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Klarar man inte av att prioritera eller som någon skrev "ta sig tid" verkar inte motivationen finnas där och kanske lika bra att sälja hojen. :arsele
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Att köra mer

Allt än prioriteringsfråga.Imorgon blir det anständigt väder i Skåne.
Så boka bort allt annat trams imorgon och skit i ölen ikväll.Lägg dig i tid och gå upp klockan åtta klä dig rejaält och kör iväg.Börje med att styra mot Båstad och Italienska vägen kör ned till Torekov ta en paus i hamnen ät glass och kör vidare.Styr nu en bit in i landet och kör ner till Smygehuk(Sveriges södra udde)Pausa,sitt ned titta på folk en stund kör sedan kustvägen mot Ystad(fin väg).Tanka i Ystad kör sedan kustvägen mot Simrishamn.Ät en burgare i hamnen och kör sedan uppåt mor Kivik.Sväng in på Österlen och irra runt lite styr sedan mot Åhus och en eftermiddagskorv.Styr sedan hemåt på småvägar.
Du har nu fått en heldag på hoj,träffat trevligt folk och ett minne du kommer att leva på i många månader,och,du har lagt fyrtio mil hoj under dig.Tips: kör själv,ensam är stark och du slipper fittegnäll från kompisar och du bestämmer själv takten.:banana
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag har nog kört typ lika lite i år jämfört med förra året. det har varit asvarmt eller ösregn och annat (renoveringar mm kring hemmet och annat tjafs) som gjort att orken inte funnits.

hojen har också varit på verkstaden 2ggr (packboxar och drivpaketsbyte) och besiktningen gjordes 1 dag innan körförbud(1/9) så nu skulle man kunna köra en massa men ...nej...tänker att jag får ta och köra mer nästa år.

p.s har haft hojkortet bara 2år och jag har i all fall märkt att trots att jag kört mindre i år så går det mycket bättre, dvs mer "trygg" i min körning så det känns bra :)
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
dagens I-landsproblem

Äsch, det är väl inget att ens bekymra sig sig för Steck, du har tagit kortet och kommer att kunna köra hoj så mycket du vill och orkar när du har/tar dig tid!

Några bandagar närsta år som någon föreslog så blir det mer högoktanig åkning och antalet mil mindre relevant ;-)

Supa eller hoj, tja gör vad DU känner för bara :fyllisar eller än bättre både och! Bara inte samtidigt....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man super inte till under hojsäsong, det finns vinter för sånt. ;)

Exakt. Allt handlar om prioriteringar. Tyvärr är det svårt att prioritera bort kidsen. Kommer dock bli kul när de är tillräckligt stora för att följa med!

Jämfört med hur mycket jag brukade köra när jag var barnlös så är säsongens 500 mil en ren katastrof, men med tanke på omständigheterna rätt bra ändå. Jag är nästan nöjd. Trodde inte jag skulle hinna köra något alls.

Årets höjdpunkt blev resan upp till Stekenjobb där jag fick tillfälle att lägga 250 mil bakom mig :tummenupp

[YOUTUBE-ID]mM4MzRGqTNI[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Köra lite

Exakt. Allt handlar om prioriteringar. Tyvärr är det svårt att prioritera bort kidsen. Kommer dock bli kul när de är tillräckligt stora för att följa med!

Jämfört med hur mycket jag brukade köra när jag var barnlös så är säsongens 500 mil en ren katastrof, men med tanke på omständigheterna rätt bra ändå. Jag är nästan nöjd. Trodde inte jag skulle hinna köra något alls.

Årets höjdpunkt blev resan upp till Stekenjobb där jag fick tillfälle att lägga 250 mil bakom mig :tummenupp

[YOUTUBE-ID]mM4MzRGqTNI[/YOUTUBE-ID]

Proffsig och rolig film.
Kidsen ja,skilj dig,så har du barnpassningen fixad en vecka i taget.
Skaffa sen ingen ny get utan kör lösnummer.:krama
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jävla gnäll. Byt hoj är mitt tips....:rolleyes::)
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag har nog kört 230 mil oxo.. Fast det är på bana, 200 gatmil på det i år. vilket är massor mer än förra året, 1mil ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Årets höjdpunkt blev resan upp till Stekenjobb där jag fick tillfälle att lägga 250 mil bakom mig :tummenupp

[YOUTUBE-ID]mM4MzRGqTNI[/YOUTUBE-ID]

Var är den oklippta versionen..

Man blir faktiskt lite sugen på adventure hoj.

Det har inte blivit många mil den här säsongen. Kört totalt en bandag av två bokade. Ett spik satte stopp för dag två. Är mest glad att jag upptäckte spiket innan jag åkte iväg på morgonen. Kunde slutat illa ute på banan om däcket gett upp där.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top