Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Är väl förmodlingen inte den första som missade första gången.

Lite surt att polaren jag skulle låna hoj av varit iväg o rest, så hann bara köra lite igår kväll med den hojen. Så man var ju inte så van vid den på körningen idag.

Har väl lite tur som bor här nere runt Kalmar, Ny tid om 3 veckor.
 
Last edited:

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Är väl förmodlingen inte den första som missade första gången.

Lite surt att polaren jag skulle låna hoj av varit iväg o rest, så hann bara köra lite igår kväll med den hojen. Så man var ju inte så van vid den på körningen idag.

Bin there, done that. Lycka till nästa gång.
 

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Vad hände då om jag får fråga? Låter banalt men jag hade en gris, riktigt otrevlig och dryg j*vel. Jag ringde Vägverket och klagade, nästa gång jag kom hade jag fått en ny, snygg var han också så det var extra kul att köra upp då. Och jag fick lappen förstås. =)


Nja, lite "bitterfitta" var de väl så där kanske.. men visst, första gången jag körde högfart med den hojen, så kom man in lite fort mot vändningen, så det blev inget flyt runt där, blev väl ltie ryckig körning.. såg även att bromstekniken var dålig nu.. höll inte upp blicken tillräckligt.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
När jag körde upp för A1 så kuggade jag första gången pga att vv-gubben inte såg att jag kollade i korsningarna. Jag vred alltså för lite på huvudet, trots att jag såg hela trafiksituationen.

Fick tid dagen efter, med samma snubbe. Inga problem.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Klantade mig som bara den på manöverprovet den 15 oktober förra året. Jag låste framhjulet under den hårda inbromsningen i 90. Flög av i cirka 60 km/h. Om jag blev kuggad? Råkuggad!! Om jag var arg? Fly förbannad, på mig själv. :huvet
Fick snällt vänta till den 22 april i år eftersom de stängde för säsongen 2 dagar efter min misslyckade uppkörning samt att lämpet gick ut den 12 april vilket innebar att jag inte fick boka tid då de öppnade några dagar senare för säsongen. Den 16 april fick jag mitt nya lämp och samma dag fick jag en uppkörningstid den 22 april. Jag var tvungen att ta den eftersom teorin gällde bara till den 5 maj. Jag hann köra några timmar på bana men inget i trafik (senaste i trafik var runt den 10 okt). Uppkörningen blev mer en chansning... Som gick finfint. :banana
Idag är jag knasigt nog glad över att jag kuggade!! Jag fick erfara en rejäl vurpa och dessutom så kommer jag förhoppningsvis aldrig att göra om mitt idiotmisstag (tryckte till lite extra med handbromsen efter att ha kramat den :mad:).
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Jag ramlade i garagesvängen på min första uppkörning. Men fick godkänt i alla fall. :D
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Klarade min på första försöket efter 3! dagars övning, privat. Hade inte kört moped innan och så... bara testat lite hoj innan.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Du fixar det nästa gång:tummenupp. Själv har jag kört upp 3 ggr, och fixat alla. 1987-A lätt MC. 1989- B kort. 1994 A-tung Mc, men då slapp jag teorin. Den gällde sen 1987. Där hade man flyt. Blev 4 körlektioner på körskolan, sen va det fixat. Och alla gångerna, har både bil och mc stått i garaget o väntat. Lycka till. May The Force Be With You.
 
Last edited:

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Men nästa gång tar jag dom med storm.. ska nöta in högfartsdelen så mkt det går med hojen jag ska köra upp med.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Bättre lycka nästa gång :tummenupp Det kan faktiskt göra mycket om man inte är van vid hojen man kör upp med. Speciellt om typen av hoj är en helt annan än vad man är van vid.

Kuggades också på första försöket för A-kort med begränsning. Missförstod vad inspektören sa i radion :( Men men man ska inte gråta över spilld mjölk :tummenupp
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Hade en ökänt sträng kontrollant... Men det hade kvittat jag körde som en hussa. Andra gången jag körde upp hade jag samma kontrollant men körde inte som en hussa och klarade uppkörningen. Där med lutar det åt att körningen är mer avgörande än en kontrollant som är ett kötthuvud.

Ursäkter finns det gott om, kör man inte som en hussa så klarar man uppkörningen.

Bara till att bli förbannad på sig själv för sitt dyra misslyckande, hoppa upp på bågen igen och träna som en galning på det momentet man sumpade.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Många som varit i din sits, bara att lära av sina tabbar och komma igen!
Hoppas du sätter den nästa gång.

Lycka till!:tummenupp
 

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Partille
Hoj
900 Hornet
Missade oxå första :mad:

Jag blev underkänd på 70-bromsningen, men godkänd på 90-bromsningen :confused:

Min körlärare var där, och var asförbannad på handledaren. Han tyckte att klarar man 90, borde handledaren förstå att man klarar 70 också.
Jag kan iofs förstå att jag inte blev godkänd på 70, det vinglade alldeles förmycket innan jag stoppade helt. Surt bara att det inte räckte med 90.

Men, ny tid 2 veckor senare, och då gick allt som smort.

Så, det blir nog inga problem för dig, lycka till :tummenupp
 

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Bättre lycka nästa gång :tummenupp Det kan faktiskt göra mycket om man inte är van vid hojen man kör upp med. Speciellt om typen av hoj är en helt annan än vad man är van vid.

Kuggades också på första försöket för A-kort med begränsning. Missförstod vad inspektören sa i radion :( Men men man ska inte gråta över spilld mjölk :tummenupp


hehe jo, är ju van vid o köra motarden. Körde 990 i trafik nån timme dagen innan uppkörningen bara. men men, nästa gång så ;) Kommer nog inte vara lika nervös då heller.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag övningskörde på nån Suzuki 650 av äldre modell c:a 10 lektioner, sen samma dag som jag körde upp fick jag köra en BMW 1200 för första gången, en sån som motorn sticker ut 50cm på varje sida framför benen.

Mer cp hoj har jag aldrig kört, men jag var tvungen för o ta tungt kort, blinkersreglaget var spegelvänt så när jag startade från vägkant blinkade jag höger o körde ut.. 2ggr... MEN som tur gjorde en annan förare samma fel som mig och då insåg läraren att det var hojens "fel" så vi klarade oss båda två :)
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Missade också första på snabba inbromsningen, 90. Var väl, såhär i efterhand, sisådär-rättvist; han tyckte att jag bromsade för lite och pekade på killen bredvid mig som gjorde samma sak som mig .... Med ABS-bromsar. Som inte jag hade. Jojo, svårt att bromsa som en idiot om man vet att framhjulet inte låser sig. Fick ett försök till och när det inte var bra nog (lyfte bakhjulet :D) så blev det kugg.

Klarade det gången efter, 3-4 dagar senare. Annan förättare då. Kan tilläggas att jag satte ner foten 2 gånger på lågfarten, fick göra högfart + bromsprov och sen åka tillbaka för att klara lågfart, vilket jag gjorde på första försöket. Nervositet är en bitch.
 

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
körde upp med en asgammal transalp, att rekomendera, tyngdpunkten på de hojarna är så låg att de står upp även om man kliver av, klarade allting efter en timme övningskörning för att bli bekant med hojen.. tog kortet i Rom dock (kalaset kostade 89€ totalt.. eeeeh!)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top