Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Jag bommade vänstersväng på landsväg. Surt att man failar på en sak som ingen i hela sverige efterlever men visst vill de så gör de.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Är där inga bilar kan man ju göra så. Men med mycket trafik så är det säkrast att köra och vända så du får en högersväng istället. Det är så dom vill att man ska göra.

det var intressant att få veta...faktiskt för när man pluggar mcteorin dyker det upp frågor om just det och jag valde att svara just det du skrev att man åker å vänder(bilden visar att det kommer bilar överallt typ) för å göra en högersväng istället och det svaret var helt fel:död
man ska visa tecken i god tid för bakomvarande trafik och placera sig som vanligt vid mittlinjen och svänga när det blir fritt........

så där ser man att teorin säger A men i praktiken ÄR det B som gäller.....det ska jag hålla i minnet:)
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
står det inte att man ska svänga höger för att sedan köra rakt över vägen ist för att placera sig i mitten och bli påkörd bakifrån/framifrån. Själv skulle jag aldrig stanna och vänta på mittlinjen efter 90 väg.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag och min körlärare diskuterade saken idag på lektion nr 4.
Han sa att vid mycket trafik blinkar man in till vägrenen strax innan och släpper förbi bakomvarande fordon, för att sedan göra svängen.

Alternativet att åka och vända funkar också... men ställa sig på mittlinjen när 50 bilar blåser om både högt och lågt i 90 knyck är nog ingen "hit".
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Klarade första (A1), kuggade andra (A-begränsad) men fick revansch månaden efter. Två månader efter tog jag B kortet.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Missade också första på snabba inbromsningen, 90. Var väl, såhär i efterhand, sisådär-rättvist; han tyckte att jag bromsade för lite och pekade på killen bredvid mig som gjorde samma sak som mig .... Med ABS-bromsar. Som inte jag hade. Jojo, svårt att bromsa som en idiot om man vet att framhjulet inte låser sig. Fick ett försök till och när det inte var bra nog (lyfte bakhjulet :D) så blev det kugg.

Klarade det gången efter, 3-4 dagar senare. Annan förättare då. Kan tilläggas att jag satte ner foten 2 gånger på lågfarten, fick göra högfart + bromsprov och sen åka tillbaka för att klara lågfart, vilket jag gjorde på första försöket. Nervositet är en bitch.

Jag Lyfte bakhjulet 2dm enl åskådare och fick godkänt prov så det beror nog på inspektören om det är ok eller ej.
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
klarade uppkörningen på första men satte ner benet 2 gånger på lågfart med motrstopp båda gånger :gnissla, snacka om lack jag blev men uppkörningsgubben sa att det är ok bara för det blåser mycket o hojen e luftkyld så blir den snabbt kall (ok lyssna inte på va han sa trodde de gick åt skogen) sen var det högfart broms o trafif o var först hem med nytaget kort.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag "körde upp" fyra gånger.

Första gången glömde jag leg = åka hem igen.

Andra gången körde jag 90 på 70 sträcka och missade en stoppskylt.

Tredje gången glömde jag regbeviset som man måste ha som bevisar att hojen är 750cc och uppåt osv. Fick dock köra lågfarten ( typ på nåder )med en schysst killes körskolehoj men bromsade upp den på framhjulet:gnissla

Fjärde gången undrade de var min "handledare" var någonstans när de kom ut men jag körde fakking flawless och fick min lapp.

Övningskörde en hel del ensam, om det nu kan glädja någon:rolleyes:
 

HBSS

Guest
Jag har kört upp 5 gånger för 3 olika körkort. men tung mc gick på första:)
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Är väl förmodlingen inte den första som missade första gången.

Lite surt att polaren jag skulle låna hoj av varit iväg o rest, så hann bara köra lite igår kväll med den hojen. Så man var ju inte så van vid den på körningen idag.

Har väl lite tur som bor här nere runt Kalmar, Ny tid om 3 veckor.

Jag kuggade mig också på min första uppkörning - alla förutsättningar var kalas. Fick dock ny uppkörningstid så tidigt som dagen efter. Det var riktigt skitväder, men jag klarade mig utan några som helst problem. Måste väl varit någon mental blockering som satte in den där första gången. Lycka till nästa gång!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
står det inte att man ska svänga höger för att sedan köra rakt över vägen ist för att placera sig i mitten och bli påkörd bakifrån/framifrån. Själv skulle jag aldrig stanna och vänta på mittlinjen efter 90 väg.

japp det är ett alternativ också som jag faktiskt också testade att ta på testprovet och det var också fel.....:död

Jag och min körlärare diskuterade saken idag på lektion nr 4.
Han sa att vid mycket trafik blinkar man in till vägrenen strax innan och släpper förbi bakomvarande fordon, för att sedan göra svängen.

Alternativet att åka och vända funkar också... men ställa sig på mittlinjen när 50 bilar blåser om både högt och lågt i 90 knyck är nog ingen "hit".

hahahaa det fanns också på en fråga och det testade jag också att svara och fick dyngfel på det!jag provade alla varianter UTOM det rätta, fick kolla upp det med läraren :O
men som sagt teori och praktik är två vitt skilda saker så inte undra på om man blir snurrig:va
men jag väljer GÄRNA att åka å vända nåstans än som du säger stå mitt i infernot:död
 
Last edited:

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Jag kuggade mig också på min första uppkörning - alla förutsättningar var kalas. Fick dock ny uppkörningstid så tidigt som dagen efter. Det var riktigt skitväder, men jag klarade mig utan några som helst problem. Måste väl varit någon mental blockering som satte in den där första gången. Lycka till nästa gång!

Mental blockering... no shit :p Kände hur hjärtat pulserade genom alla skydden! :p Tänk om allt kunde gått som kvälen innan bara. haha
 

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
låste bromsarna i 90 två gånger, fick ändå godkänt, släppte upp andra gången för att kunna bromsa mer effektivt, det dög tydligen. Hade världens trevligaste och rättvisaste uppkörningskontrolant =)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Hade tre prover som jag kunde kugga på när jag körde upp, då jag fick köra upp för bil och hoj på samma dag.

Snacka om att det var som att sitta på nålar när jag hade klarat uppkörning för bilen och hinderbanan för hojen och bara hade körprovet kvar...
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Satte ner fot i lågfart, låst däck i högfart, tittade inte upp vid inbromsning, missade en avfart i en rondell men nog fan gick man igenom för de :)

Sen tog jag med mig fel regbevis till hojen men de gick bra de med :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top